Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Mijn volledige naam luidt Feiko Jan Koster, roepnaam Feiko. Ik ben op 3 november 1963 geboren in de Venusstraat in Delfzijl als jongste van vier jongens. Een van mijn broers is al overleden en de andere twee wonen in Loppersum en Holwierde. Mijn moeder was thuis de kapitein en mijn vader op zee.
We zijn als gezin Koster in 1973 naar Holwierde verhuisd. Dat was toen best wel een dingetje en ik wilde destijds graag terug naar Delfzijl verhuizen. In 1988 ben ik in Nieuwolda gaan wonen om vervolgens in 2011 terug te keren in Holwierde en wel aan De Rippert . Dit huis was vroeger van mijn ouders en zij vonden het mooi wanneer een van hun kinderen het huis over zou nemen. Mijn broers hadden geen belangstelling maar ik geniet hier van de rust en het mooie uitzicht richting Delfzijl.
Wat is uw burgerlijke staat?
Mijn vrouw Trea is in 2014 overleden. Enige tijd later gaf een goede vriendin van haar aan, graag met mij verder te willen en dat maakte dat ik na een heel verdrietige periode ook weer verder kon. Ik ken Jenny dus al veel langer en wist wie en hoe ze was. We zijn inmiddels al weer elf jaar bij elkaar en gaan op 5 juni a.s. een geregistreerd partnerschap met elkaar aan.
Met Trea heb ik twee kinderen gekregen. Gertjan moet je kennen want hij woont sinds kort samen met Sabine van Dijken aan de Kerkstraat in Middelstum. Hij is in 1999 geboren en een jaar eerder diende Annegreet zich aan, zij woont in Assen.
Jenny heeft ook twee kinderen. Marijn woont in Groningen en Ilonka in Holwierde. We zijn de trotse opa en oma van twee kleinkinderen van 7 en 5 jaar oud. Ik noemde mijzelf in het begin ‘bonusopa’, maar zij willen dat ik hen opa noem en dat voelt heel goed.
Wat is uw voormalig beroep?
De lagere school heb ik zowel in Delfzijl als in Holwierde doorlopen. Daarna volgde de LTS in Delfzijl waar ik voor de bouwrichting koos. Ik was zestien jaar toen ik mijn diploma haalde en kon direct aan het werk. Bij ons in de buurt werkte een timmerman met een timmerwerkplaats aan huis waar ik tijdens mijn schoolvakanties al vaak meehielp. Via een andere buurman, die zag dat ik wel een handige jongeman was, kwam ik bij bouwbedrijf…
Pensionado’s
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Noteer bij mijn naam gerust Hilma Posthumus-Veldman. Ik ben op zes oktober 1963 geboren in Zandeweer. Mijn vijf jaar oudere broer Jan is onlangs vanuit het westen teruggekeerd naar het noorden en woont nu in Bedum. Hij is in onze contreien vast wel een bekende naam, onder andere op muziekgebied.
Mijn vader was aanvankelijk kapitein op de kleine vaart waarbij klein staat voor vaarten in Europa zoals richting de Middellandse Zee. Later werkte hij als hoofdportier voor de EGD in de Eemshaven. Mijn moeder runde het huishouden.
Toen ik zeventien was, verhuisden we naar Doodstil. Op mijn 23e ben ik in Uithuizen gaan wonen. Aan de Ulbrandahof hebben mijn man en ik een nieuwbouwwoning laten zetten en daar zijn ook onze jongens geboren. Vervolgens kochten Jan en ik in Zandeweer aan de Veilingweg ons eerste huis alhier. In 2020 zijn aan de Frederiksoord gaan wonen. Qua tuin is het allemaal wat kleiner geworden en dat past ons prima. Daarbij wonen we hier lekker rustig.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik ben in 1996 getrouwd met de oorspronkelijk uit Hoogkerk afkomstige Jan Posthumus. Dit jaar zijn we dus dertig jaar gehuwd. Ik heb Jan leren kennen in de kroeg in Uithuizen. Samen zijn we de trotse ouders van twee zoons.
Kjell is in 1997 geboren. Hij woont in Groningen maar is hier in het weekend vaak te vinden. Hij werkt als radiodiagnostisch laborant in het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda. Jens kwam in 1999 op de wereld. Hij woont sinds kort in Uithuizen en is vertegenwoordiger bij de Kozijnenshop Groningen.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school in Zandeweer, ben ik naar de MAVO in Uithuizen gegaan. Ik denk dat er meer ingezeten had maar ik vond school nu eenmaal niets aan en ben dan ook een keer blijven zitten. Ik wist eigenlijk ook niet goed wat te worden. Na mijn MAVO-diploma te hebben gehaald, ging ik enige dagen per week naar de Streekschool in Groningen waar ik voor de administratieve richting koos, ik moest toch wat.
Volgens mij ging ik in die tijd alleen maar twee a drie dagen per week naar school en werkte ik er niet bij omdat het in die tijd lastig was om aan het werk te komen. Met wat certificaten op zak, meldde ik mij op 19-jarige leeftijd bij het Arbeidsbureau in Uithuizen en kon ik eerst…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Mijn volledige naam luidt Adriaan van Kooten, roepnaam Adri. Ik ben op 18 september 1955 geboren in het Academisch Ziekenhuis te Groningen en opgegroeid in Appingedam. Ik heb nog een jongere broer die in Siddeburen woont. Mijn vader was vroeger monteur van agrarische machines en ging bij de boeren langs voor reparaties en controles. Mijn moeder regelde het huishouden.
Mijn eerste levensjaar heb ik in Stadskanaal doorgebracht en daarna volgde een verhuizing naar Appingedam. We gingen in de Patrimoniumstraat wonen en daarna zijn we nog één keer verhuisd. Ik heb later met mijn vrouw nog op een ander plekje in Daam gewoond en we kwamen op onze zoektocht naar een eigen woning uit in Spijk. Daar kochten we in 1981 aan de Spaarbankweg een huis en we zijn er nooit meer weggegaan. Het is hier rustig wonen en het bevalt ons er prima.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik ben in 1977 getrouwd met de oorspronkelijk ook uit Appingedam afkomstige Ria Buitenwerf. Zij is drie jaar jonger en ik leerde haar kennen in de tijd dat ik DJ was in discotheek Opwierde. Dit was oorspronkelijk een lagere school in Appingedam die we zelf helemaal opgebouwd hadden en tussen het plaatjes draaien door liep ik zelf ook door de zaal. Ik kwam al vrij snel in contact met Ria, de eerste keer was geloof ik in 1973.
Dit huwelijk heeft ons drie kinderen geschonken. In 1979 werd Jaap geboren, hij woont in Smilde. Peter kwam in 1982 op de wereld en woont ook in Spijk. Janneke tot slot diende zich in 1986 aan en woont nu tijdelijk in Steendam. Nadat het versterkingsproces is afgerond, keert ze met haar gezin terug naar Spijk. Ria en ik zijn de trotse grootouders van drie kleinkinderen van 23, 20 en 12 jaar oud.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school in Appingedam ben ik daar ook naar de MAVO en de HAVO gegaan. Na mijn diplomering in 1974 besloot ik voor de verpleegkundigenopleiding te gaan. Dat wilde ik al op jonge leeftijd, zie het als een roeping. Ik ging in het Delfzicht ziekenhuis werken en volgde mijn opleiding in Winschoten. Na mijn diplomering, heb ik nog twee opleidingen gevolgd. In 1980 deed ik de HBO opleiding bedrijfsverpleegkunde in Nijmegen en aan de universiteit van Antwerpen heb ik in 1990 de postuniversitaire opleiding bedrijfshygiene en bedrijfsergonomie succesvol…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Sjoukje van der Veen is ook mijn volledige naam. Ik ben op twaalf november 1956 geboren in Delfzijl als een na jongste uit een gezin met vijf kinderen. Mijn oudste broer Reinder ken je misschien wel als oprichter van Van der Veen Magazijnstellingen, hij woont in Thesinge. Mijn jongste zus woont in Peize en dan heb ik nog een zus in Holwierde wonen en een broer in Delfzijl.
Ik ben een bakkersdochter. Mijn ouders hebben in Delfzijl diverse bakkerszaken gehad zoals het Koekhuis en zelfs een broodboetiek en die waren er toen nog niet zo veel. Wij als kinderen moesten natuurlijk al op jonge leeftijd meehelpen in de zaak.
In Delfzijl zijn we een paar keer verhuisd en op 21-jarige leeftijd ben ik vanuit het ouderlijk huis aan de Rijksweg getrouwd. Daarna volgden 25 jaar Oosterwijtwerd en in 2002 ben ik na mijn scheiding in Appingedam terechtgekomen. Sinds 2005 woon ik aan de Sint Annastraat met een prachtig uitzicht op de Nicolaïkerk. Ik woon nu door het versterkingsproces tijdelijk aan de Dijkstraat met een mooi uitzicht op de hangende keukens. Eind juni keer ik terug naar huis.
Wat is uw burgerlijke staat?
In 1978 ben ik voor het eerst getrouwd met de man waar ik in 2003 van gescheiden ben. In 2008 hertrouwde ik met George Pattiasina, de man die ik in 2006 leerde kennen. Hij is in 2011 op 55-jarige leeftijd plotseling overleden aan een hartstilstand. Een heel moeilijke tijd maar ik ben er gelukkig niet in blijven hangen.
Mijn drie kinderen stammen uit mijn eerste huwelijk. In 1981 kregen we een identieke tweeling. Chindra woont nu in Italië en is daar actief in de appartementenverhuur. Priscilla woont in Ten Boer en is onderwijzeres. In 1984 volgde dochter nummer drie. Sharon woont in Groningen waar ze haar eigen kapsalon heeft. Ik ben de trotse oma van zes kleinkinderen, in leeftijd variërend van dertien tot achttien jaar oud. Dit is de grootste rijkdom die je kunt hebben.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school ging ik naar de MAVO in Delfzijl. Ik was zeventien jaar toen ik mijn diploma behaalde en had geen zin om verder te leren. Later heb ik nog wel een managementassistent-opleiding afgerond. Dankzij een ‘kruiwagen’ kon ik als secretaresse bij Wagenborg Scheepsvaart in Delfzijl terecht. Daar vond ik al snel mijn draai want als ‘jonge snotneus’ mocht…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Marieke Grietje van Zuiden – Berghuis, dat is mijn volledige naam. Roepnaam Mareke. Ik ben op twintig februari 1960 geboren in de Johan Lewestraat in Middelstum. Drie jaar later kreeg ik een doodgeboren broertje en in 1965 werd Albert geboren. Hij woonde in Zweden en is helaas al op 45-jarige leeftijd overleden.
Mijn vader had destijds een eigen aannemersbedrijf waar ook Willem Koopman, Jaap Bolhuis en Andre Poort, voor hij richting de verzekeringen ging, nog hebben gewerkt. Ook mijn moeder was een bezige bij die schoongemaakt heeft bij Bakker Bolt en Groeneveld Accountants. Daarbij verzorgde ze ook presentaties voor Tupperware, zat ze bij de plattelandsvrouwen en ze is jarenlang voorzitter van de EHBO-vereniging geweest.
Na 20 jaar JL-straat, volgden twee jaar in de Brouwerslaan. Vervolgens woonden Henk en ik 22 jaar aan Colpende en in 2004 hebben we de voormalige SNS-bank gekocht aan de Onno van Ewsumlaan waar we in 2005 zijn gaan wonen. Ik heb altijd in Middelstum gewoond inderdaad en het bevalt ons hier prima.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik ben op 23 december 1982 getrouwd met de oorspronkelijk uit Warffum afkomstige Henk van Zuiden. We hebben ons feest in Hotel ’t Gemeentehuis in Bedum gevierd, het was een prachtige dag. Ik heb Henk in 1976 in het dorpshuis van Den Andel leren kennen. Wij traden daar op met de ‘Hogelaandster Daansers’ en Henk was er aan het oberen. De sherry smaakte prima en ik had iets te veel op maar toch zijn we sinds die tijd onafscheidelijk. In 1978 volgde de verloving en nog weer vier jaar later zijn we dus getrouwd.
Het lukte aanvankelijk niet om zwanger te raken. Na jarenlang proberen besloten we om voor een adoptiekind te gaan. Het is ons in 1991 gelukt om Bernard, na de nodige rechtszaken weliswaar, te adopteren vanuit Polen. Bernard was bijna drie jaar toen hij bij ons kwam wonen en was anders vast in een kindertehuis terecht gekomen. Hij is net verhuisd naar de BE-weg in Middelstum, werkt als horecamedewerker in Groningen en is onlangs 37 jaar geworden.
En waar ik in 1997 dacht dat ook ik geveld was door de zomergriep, waar heel Middelstum last van had aldus de dokter, bleek ik na een bezoek aan het ziekenhuis en een echo tot ieders grote verbazing zwanger te zijn. Lindsey Lilian is in 1997 geboren en tandartsassistente van beroep…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Mijn volledige naam luidt Frederik Feddema, roepnaam Freek. Ik ben op 21 juni 1963 geboren in Zuidhorn als een na jongste kind van een gezin bestaande uit elf personen. Ik heb zes broers en twee zussen. De meeste wonen in Bedum maar ze zijn ook uitgewaaid naar Beerta, Scheemda, Grijpskerk tot aan Beltrum in de Achterhoek aan toe. Mijn vader was landarbeider en mijn moeder werkte voor diverse huishoudens als schoonmaakster, naast ons eigen drukke huishouden natuurlijk.
Toen ik zes, zeven jaar was verhuisde het gezin Feddema naar Groningen. Ik heb daarna ook in Harkstede gewoond en in Onderdendam. De langste tijd heb ik in Bedum doorgebracht, zo’n twintig jaar. En de laatste zeven jaar hebben Esther en ik met ons gezin in Middelstum en Winneweer gewoond. De versterking in Winneweer aan de buitenkant is afgerond, we kunnen nu gelukkig weer boven de zaak wonen.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik ben op 16 december 2025 hertrouwd met Esther Goedhart. Iets wat ik na mijn vorig huwelijk van 37 jaar niet meer had verwacht. Ik ben in 2017 gescheiden en ik neem hiervoor de schuld volledig op mij want ik was door mijn drukke baan nooit thuis. Ik heb mijn zoon Ramon, hij is 32 jaar en woont in Groningen, maar nauwelijks groot zien worden.
Esther en ik hadden beiden zoiets van ‘we gaan nooit meer trouwen.’ Toen ik echter een keer met Ramon bij haar in Brouwers ging eten, was daar toch direct een bijzondere chemie tussen ons. Dat gevoel was dus wederzijds en in 2019 hebben we een relatie kregen. Esther heeft twee dochters die ik als mijn eigen dochters beschouw. Senza is twintig en woont in Groningen, zij studeert HBO-V. Robin is veertien jaar en woont nog gezellig bij ons thuis.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school, ben ik qua opleidingen een echte stapelaar geworden. Ook omdat ik niet goed wist wat te worden. Ik heb op de LEAO, MAVO en HAVO gezeten en zal een jaar of 25 geweest zijn toen ik mijn HBO-opleiding economie afrondde. Al lang voor die tijd werkte ik parttime bij de HEMA. Eerst als afwasser, daarna in het restaurant en via de keuken en de bakkerij, kwam ik uiteindelijk in het magazijn terecht.
Door een reorganisatie werd ik vervolgens met mijn HBO-diploma op zak overgeplaatst naar de Praxis waar ik eerst…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Jacob Freerk Kamst, zo luidt mijn volledige naam. Ik ben benoemd naar meerdere voorvaderen uit ons voorgeslacht die van oorsprong, zover de geschiedenis zich laat uitpluizen, veenstekers in Giethoorn waren. Zelf ben ik op twee juli 1954 geboren in Groningen. Als jongste van drie kinderen. Mijn vier en acht jaar oudere zussen wonen in Groningen en in Emmen.
Ik ben afkomstig uit een schippersgezin. Mijn ouders voeren met hun schip door heel Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Later werd mijn vader jachthavenmeester in Oostmahorn. In mijn jonge jaren was ik daar waar zij ook waren totdat ik op 8-jarige leeftijd naar school moest.
Ik heb hiervoor eerst van mijn achtste tot mijn tiende bij een kostgezin in Eelderwolde gewoond en daarna twee jaar bij een gezin in Groningen, zij woonden aan het Hoornse Diep. Daarna kochten mijn ouders aan de Lelystraat in Groningen een eigen huis. Omdat ze vaak weg waren, was ik op mijn twaalfde al vrij zelfstandig want we moesten met ons drieën zelf de huishouding doen.
Op mijn zestiende verhuisde ik mee naar Oostmahorn om vervolgens in 1974 terug te verhuizen naar Groningen. Daar heb ik al met al zo’n 34 jaar gewoond, op een korte onderbreking in Emmen na. Onder andere in de Zwanestraat maar ook in de wijken De Hunze en De Held. In 2008 zijn we in Winsum gaan wonen. Tot 2019 in De Brake en nu genieten we in de Regnerus Praediniusstraat van ons mooi uitzicht op het gezellige centrum.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik ben na 14 jaar ‘hokken’ in 2010 hertrouwd met de oorspronkelijk ook uit de stad Groningen afkomstige Gerda Kooistra. Ik heb haar in één van de Kamst-drogisterijen leren kennen, zij werkte er namelijk ook. Tijdens een vakantie in Italië heb ik haar in 2009 meegenomen naar Venetië voor een huwelijksaanzoek en ze zei gelukkig volmondig ja. Zelf heb ik drie zoons en Gerda heeft een dochter. We hebben gezamenlijk negen kleinkinderen, in leeftijd variërend van drie tot achttien jaar oud.
Wat is uw voormalig beroep?
Als schipperszoon hoefde je pas vanaf je achtste naar school maar het hield ook in dat ik pas op mijn veertiende de lagere school inruilde voor de MAVO. Ik heb zowel op de MAVO in Groningen als in Dokkum gezeten en was achttien jaar toen ik mijn diploma behaalde. Ik was in die tijd ook…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Mijn volledige naam luidt Arentinus Elibertus Wieringa, roepnaam Arie. Een hele mond vol inderdaad, ik dacht vroeger dat ik vier namen had. Ik ben vernoemd naar mijn tante en oma en geboren op 2 maart 1946 op Ter Laan 20 in de gemeente Bedum. Maar ons postadres was Middelstum. In dat dorp gingen we naar school en naar de kerk. Ik ben net tachtig jaar geworden en dat hebben we in de CazemierBoerderij in Tolbert gevierd.
Ik was de middelste van zes kinderen, vijf jongens en een meisje, waarvan de helft reeds overleden is. Mijn oudste broer heeft maar één dag geleefd. Broer Johan woont tegenwoordig in Ten Boer en ik heb nog een broer in Canada wonen. Mijn ouders waren boer en ze hadden de boerderij van hun ouders overgenomen.
In 1936 is die boerderij, vlakbij Onderdendendam, afgebrand en ze hebben hem toen een kilometer verderop weer opgebouwd in verband met de ontsluiting. Door de gezondheidstoestand van mijn zus en moeder en omdat er geen stroom en water was, zijn we in 1959 naar de Johan Lewestraat in Middelstum verhuisd. Ik ben vervolgens in 1967 teruggekeerd naar Ter Laan 20 en daar zijn ook de kinderen geboren.
In 1972 gingen we op Ter Laan 10 wonen, aan de overkant van het Boterdiep tegenover de DOMO. Daar ben ik ook met het loonbedrijf verder gegaan. In 1984 kochten we het terrein aan de overkant waar nu nog steeds het huidige bedrijf zit. Vroeger was daar steenfabriek ‘De Nijverheid’ gevestigd. Zelf zijn we in 1994 aan de Wroetende Mol gaan wonen. Daar hebben we een huis gebouwd waar ons kantoor bij inzat. Na zeven jaar volgde in 2001 de laatste verhuizing. We wonen inmiddels al weer 25 jaar met veel plezier aan De Zwaan in Bedum.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik ben op 28 december 1967 getrouwd met Annie Marie Winter. Zij woonde op Ter Laan 18, op de boerderij in de buurt. In 1961 was er brand bij hen en ik ben er toen op de brommer naar toe gereden om te melden dat ons voorhuis van de boerderij leegstond en daar heeft de familie Winter toen bijna 2 jaar gewoond voordat de nieuwe boerderij klaar was. Ik ben wat dat betreft altijd iemand geweest die niet denkt in problemen maar in oplossingen. Liefde op het eerste gezicht was het misschien niet…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Durandus Knol is ook mijn volledige naam maar ik word in de volksmond vaak met Duut aangesproken. Ik ben vernoemd naar mijn vader en op twaalf februari 1959 geboren in Huize Tavenier en tevens opgegroeid in Groningen. Ik kom uit een gezin met zes kinderen waarvan ik de één na jongste ben. Ik heb drie broers en twee zussen en ben de enige die in de provincie Groningen is blijven wonen.
Mijn opa is de grondlegger van Knol’s Koek en het bedrijf bestaat sinds 1923. Mijn ouders namen het van mijn opa over en hadden zowel op het Zuider- en het Hoendiep hun eigen zaak. Het spreekt vanzelf dat ik in mijn jongere jaren vaak bij heb moeten springen. Ook al omdat mijn moeder heel jong overleed.
Ik heb op verschillende plekken in de stad gewoond. In 1989 kochten we in de wijk Helpman onze eerste woning. In 1997 zijn we aan de Kerkuil in Bedum gaan wonen, dat was destijds een nieuwbouwwijk. We hadden al op meerdere plekken rondom de stad gekeken naar wat geschikts en toen kwam dit op ons pad. Lekker dichtbij het werk met alle benodigde voorzieningen bij de hand.
Wat is uw burgerlijke staat?
In 1983 leerde ik Truus Oosterhuis kennen, zij is opgegroeid aan de Rijksweg tussen Ten Boer en Garmerwolde. Ik was destijds bestuurslid van de gereformeerde jeugdsoos De Beun in Groningen. We hadden direct een klik en aan het eind van de avond sloeg de vonk over. We zijn in 1991 getrouwd. In 2000 was daar het nodige verdriet toen Truus kwam te overlijden aan de gevolgen van borstkanker.
Het huwelijk heeft ons twee kinderen geschonken. In 1995 kwam dochter Hilma op de wereld. Ze woont bijna met haar partner in Assen en werkt als IC-verpleegkundige in het UMCG. Twee jaar later werd zoon Remand geboren, hij woont met zijn partner in de binnenstad van Groningen en is ICT-er van beroep. Beide kinderen, op wie ik enorm trots ben, zijn vernoemd naar hun grootouders van beide kanten.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school, ging ik naar de MAVO in Groningen. Toen mijn moeder kwam te overlijden, had ik het hier moeilijk en ik maakte later de switch naar de tuinbouwschool in Paterswolde. Ik ging hier elke dag, in weer en wind, op de fiets heen en was een jaar of achttien toen…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Mijn volledige naam luidt Titia Rensina Willemina Boiten, roepnaam Tineke. Ik ben op vier juni 1961 geboren ‘vlakbie de Steemer toor’n’ als jongste van vijf kinderen. Mijn oudste zus Fenny woont in Oudeschip, Jan en Margreeth in Stedum en Bart in Gorredijk.
Mijn vader had vroeger een eigen offsetdrukkerij waarbij moeder hem, naast het huishouden, regelmatig meehielp. Ook was mijn vader vlascommissionair. Tot in België aan toe was hij bezig met de kwaliteitscontroles en de handel in vlas. Ik was nog maar negen toen mijn vader ten gevolgde van een hersenbloeding op 49-jarige leeftijd kwam te overlijden. Mijn moeder is 78 jaar geworden en stierf aan kanker. We hebben haar met ons vijven de laatste drie maanden van haar leven dag en nacht verzorgd en dat was fijn om nog voor haar te mogen doen.
Ik ben dus bijna geboren ‘onder de toren’ in Stedum en verhuisde daarna naar de Hoofdstraat. Vanuit dit groot huis hebben we tijdelijk aan het Vlaspad gewoond in een veel kleiner huis om daarna naar de nieuwbouwhuizen aan de Singel te verhuizen. Van daaruit ging ik met mijn moeder en mijn stiefvader Dirk Zeeuw naar de Borgweg in een Zweedse woning. Vanuit dat huis ben ik getrouwd en we gingen aan de Hilmaarweg wonen en wel van 1983 tot 1999.
Sinds 1999 wonen we met veel plezier in ons eerste koophuis aan de Borgweg. Het is hier lekker rustig en we hebben een goed contact met de buren.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik ben op 24 juni 1983 getrouwd met de oorspronkelijk uit Oudeschip afkomstige Jan Bruggeman. Ik heb hem leren kennen op de ‘Lammetjesmaarkt ien Spiek’ op de Jongeren-Appèldag. Oftewel op de jongerendag van de kerk waarbij op Tweede Paasdag na de middagdienst gezamenlijk gegeten werd, gevolgd door een muziekavond. Tijdens die dag bloeiden vaak nieuwe liefdes op. Jan en zijn kameraad hebben mij en een vriendin die dag naar huis gebracht en wij nodigden hen uit voor de feestweek in Stedum. En tijdens de Nacht van Stedum is de vonk tussen ons overgeslagen.
Dit huwelijk heeft ons twee zoons gebracht. In 1986 werd Arjan geboren, hij woont met zijn gezin in Slochteren. In 1990 diende Stefan zich aan die met zijn gezin in Ten Boer is neergestreken. We zijn de trotse grootouders van drie kleinzoons van achttien, zes en vier jaar oud.
Wat is uw…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Mijn volledige naam luidt Tjebbo Willem Oldenburger, roepnaam Theo. Ik ben op 23 juni 1956 geboren in het ziekenhuis van Winschoten en opgegroeid in Oude Pekela. Als enige jongen in een gezin met vier kinderen waarvan mijn tweelingzus helaas al overleden is. Mijn jongere zussen wonen in Heiligerlee en Winschoten.
Mijn vader was chef drukker op de Union-kartonfabriek en had daarbij een kleine verzekering-/assurantiekantoor. Ook werd hij later eigenaar van een kapperszaak. Een druk bestaan inderdaad, hij was dan ook niet vaak thuis. Moeder regelde het huishouden en zorgde er hierbij gelukkig voor dat ook ik vroeg zelfstandig werd want ik moest net als mijn zussen meehelpen. Daar had ik profijt van toen ik al op jonge leeftijd het huis verliet.
Ik ben vooral in mijn jongere jaren regelmatig verhuisd en heb in Oude Pekela, Veendam, Meeden, Nieuweschans en Veelerveen gewoond alvorens in 2004 in Nieuwe Pekela te gaan wonen, aan de Champ Clark. Ik woon hier heel plezierig, mede dankzij de mantelzorg die ik van dichtbij mag ontvangen.
Wat is uw burgerlijke staat?
Na gehuwd te zijn geweest, ben ik nu al weer 33 jaar gescheiden. Ik vind het prima zo en kan doen en laten wat ik zelf wil.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school in Oude Pekela, ging ik in dezelfde plaats naar de MAVO. Daarna volgde in Winschoten de HAVO en ik was achttien jaar toen ik mijn diploma haalde en echt moest kiezen welke kant ik op wilde. Het was destijds of de sociale of de pedagogische academie en ik koos voor de laatste optie in Winschoten. Ik behaalde ook mijn hoofdakte en was op mijn 22e klaar met de studie.
Het was eind jaren zeventig heel lastig om aan de bak te komen en ik schreef in die tijd zo’n 175 sollicitatiebrieven. Een enkele keer werd ik opgeroepen voor een gesprek maar zonder succes. Ik besloot mij aan te melden als invalkracht bij de Benelux- en Europaschool in Oude Pekela en dat sorteerde op den duur effect. Zeker omdat ik mijn hoofdakte had en daardoor ook directeursverantwoordelijk mocht dragen en vergaderingen kon voorzitten.
Toch lukte het niet om een baan in het onderwijs te krijgen en uiteindelijk kwam de consulent van het arbeidsbureau met een andere loopbaansuggestie. Ik kon namelijk voor een periode van twee jaar als ambtenaar aan de slag in Nieuweschans. Voor…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Noteer voor mijn naam in dit verhaal gerust Anneke Bakker-Vogel. Ik ben op zestien juli 1956 geboren aan de Poelweg in Zandeweer. Ik heb nog een vier jaar oudere zus die in Israël woont. Mijn vader was aanvankelijk boerenarbeider, onder andere bij boer Slob, en heeft ook bij een kweker gewerkt. Toen ik vier was, verhuisden we naar de Noorderweg en daar kochten mijn ouders een kwekerij. Moeder hielp ook mee en was sowieso een bezige bij.
Toen ik veertien was, verhuisden we naar Stadskanaal omdat mijn vader daar werk kreeg bij Philips. Ik ben op mijn achttiende getrouwd en we gingen in Uithuizen aan de Siebranterriep wonen. Hier zijn ook onze kinderen geboren. Daarna volgde in 1994 nog één keer een verhuizing en wel naar de Botter. We wonen hier heel mooi en rustig met achter het huis een uitzicht op het park bij de Menkemaborg.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik was nog maar net dertien toen ik Henk Bakker leerde kennen. Henk is een echte Oethoester en onze eerste ontmoeting vond dan ook plaats in Uithuizen waar hij mij op de vluchtheuvel bij de hand pakte. Hij was ook de reden dat ik vanuit Stadskanaal naar deze contreien terugkeerde maar daarvoor moesten we wel trouwen. Dat was op 27 december 1974, we zijn dus al dik vijftig jaar getrouwd.
Dit huwelijk heeft ons drie kinderen geschonken. In 1980 werd Jan-Paul geboren, hij woont nu in ’t Lage van de Weg. Dik een jaar later volgde Raymond die in Ulrum woont. Annemarie diende zich in 1985 aan en zij woont in Rhenen. We zijn de trotse opa en oma van kleindochter Sofie, zij is zes jaar oud. Zij is ons ‘wondertje’ en is regelmatig bij ons.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school in Zandeweer, de Onnemaschool, ging ik naar de MAVO in Uithuizermeeden. Na twee jaar volgde door de verhuizing de switch naar de MAVO in Stadskanaal. Ik was vijftien jaar toen ik mijn diploma behaalde. Ik wilde vroeger heel graag verzorgster worden maar daarvoor had ik eigenlijk naar de huishoudschool en de INAS moeten gaan. Nu wilde ik graag eerst wat geld verdienen omdat er toen al trouwplannen waren.
Ik ging dan ook als verkoopster aan het werk bij een (kantoor)boekhandel. Daar heb ik tweeënhalf jaar gewerkt en na verhuisd te zijn, ging ik in Uithuizen bij…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Noteer bij mijn naam gerust Janny de Vries. Ik ben op 17 maart 1962 in Bedum geboren en wel in de Julialaan. Ik heb nog twee oudere zussen van 68 en 70 jaar die allebei ook in Bedum wonen. Ook mijn moeder van bijna 95 woont in Bedum en wel in verzorgingshuis Alegunda. Mijn vader was arbeider en heeft verschillende banen gehad. Mijn moeder runde thuis het huishouden en maakte ook bij andere mensen het huis schoon.
Na Bedum heb ik tien jaar in Delfzijl gewoond en daarna keerde ik terug in Bedum en ging met mijn toenmalige partner in De Haken wonen. Sinds 36 jaar woon ik met veel plezier in de Ommelanderdrift. Het is hier prima uit te houden in deze rustige buurt.
Wat is uw burgerlijke staat?
In mei ben ik 24 jaar getrouwd met de oorspronkelijk uit Zuidwolde afkomstige Hiltjo de Vries die zeven jaar ouder is dan ik. Zijn moeder woonde bij mijn ouders in de straat en we liepen elkaar daardoor regelmatig tegen het lijf. Hiltjo had een zoon die helaas in 2002 door een auto-ongeval om het leven gekomen is. Onze (bonus)zoon mocht slechts 21 jaar worden.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere openbare school in Bedum, ging ik naar de huishoudschool in Middelstum. Ik was zestien jaar toen ik mijn diploma behaalde en wilde graag kraamverzorgster worden. Ik ben nog een jaar naar de INAS in Groningen geweest maar heb deze door omstandigheden niet afgemaakt. Na eerder al vakantiewerk bij de 4=6 in Bedum te hebben gedaan, werd ik toen kassamedewerkster bij supermarkt Fred van der Werff.
Na mijn verhuizing naar Delfzijl heb ik een poosje niet gewerkt maar wel succesvol een pedicureopleiding afgerond. Ik heb vervolgens nog een jaartje of twee, drie diverse klanten in Delfzijl en omgeving thuis behandeld. Vervolgens heb ik ook drie jaar bij de AKZO gewerkt als schoonmaakster in de bedrijfsgebouwen, controlekamers en de kantine.
Ik was 27 jaar toen ik terugkeerde in de detailhandel en ging in Bedum bij De Boer aan de slag als vakkenvuller. De Boer werd later Super de Boer en gaat tegenwoordig dus als Jumbo door het leven. In mei werk ik 37 jaar voor dit bedrijf en ik ben eigenlijk een beetje een ‘manusje van alles geworden’. Zo ben ik caissière, ik werk achter de servicebalie, controleer de zogenaamde ‘zelfscanboodschappen’, spring bij…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Mijn volledige naam luidt Birgit Maria Flüg. Ik ben op tien november 1961 geboren in het Duitse Bockenem. Dit plaatsje ligt in het Harzgebied, dichtbij Hannover. Ik heb nog een broer die in Duitsland woont. Mijn vader was aanvankelijk metselaar en werd later onder andere bruggenbouwer. Mijn moeder werkte naast het huishouden als boekhouder.
Ik koos al vroeg voor het backpacken en de buitenlandse avonturen brachten mij onder andere naar Griekenland en Engeland. Toen ik zwanger werd, wilden mijn partner (en latere man) en ik de bevalling niet in Engeland laten plaatsvinden. Dus na twee jaar Engeland, waar we op een biologische tuinderij werkten en woonden, kwamen we in de stad Groningen terecht omdat daar op dat moment een woning vrijstond.
Vervolgens kregen we de tip dat er in Stitswerd een huis te huur stond. We zijn hier op de fiets heen gereden en ik was direct verkocht. Dat was in 1986. Nu, veertig jaar later, woon ik nog steeds met veel plezier aan de Akkemaweg. Hier klopt alles voor mij. Het is een heel leuk dorp met veel betrokkenheid zonder dat we elkaar de deur platlopen. Daar houd ik van.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik geef mijn leven momenteel zelfstandig vorm, met veel ruimte voor het koken. Ik ben heel trots op mijn twee zoons die in Beilen en in de buurt van Zwolle wonen. Tom is in 1983 geboren en Jeroen drie jaar later. Ik ben de trotse oma van vier kleinkinderen, in leeftijd variërend van 2 tot 24 jaar. Ondanks de afstand zien we elkaar vaak om bij te praten en van elkaar te genieten. Heerlijk!
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school ging ik naar het gymnasium in Duitsland. Studeren ging me goed af en een universitaire opleiding lag binnen handbereik. Maar ondanks mijn goede cijfers voelde ik me niet echt gezien of begrepen. De vragen die mij bezighielden, bleven onbeantwoord. Kortom, ik voelde mij er niet langer thuis en besloot te gaan backpacken. Dat reizen combineerde ik in Griekenland en Engeland met allerlei baantjes.
Zo werkte ik in het Engelse Kent in een grote boomgaard en deed de ‘apple & hoppicking’. In de wintermaanden heb ik twee seizoenen in een sportwinkel gewerkt. Toen volgde de verhuizing naar Nederland. Na de bevalling wilde mijn toenmalige partner graag de zorg voor de kinderen op zich nemen. Ik…
Kunt u zich heel kort even voorstellen?
Wiebe de Vries is ook mijn volledige naam. Ik ben op zestien oktober 1963 geboren in Kruisweg als één na jongste van vijf kinderen. Mijn broer is helaas al overleden. Mijn zussen wonen in Hoogkerk, Kruisweg en Uithuizen. Mijn vader was vroeger fabrieksarbeider bij aardappelverwerker Rixona in Warffum. Mijn moeder runde het huishouden en maakte in Kloosterburen de scholen schoon.
Ik ben op jonge leeftijd in Kruisweg nog een keer verhuisd om vervolgens eerst aan een avontuurlijk leven te beginnen die mij al op 15-jarige leeftijd naar Terschelling bracht. Mijn diensttijd heb ik in Ossendrecht, Hilversum en Zuidlaren doorgebracht en in de tussentijd woonde ik weer thuis.
Ik huurde mijn eerste huis in Kloosterburen maar was in die tijd vaak bij mijn vriendin Jeike in het Friese Burum te vinden. Na getrouwd te zijn hebben we eerst tijdelijk in Zoutkamp gewoond waarna we in 1989 in Hornhuizen onze gezamenlijke eerste huis kochten. Vervolgens keerden we na vijf jaar terug naar Zoutkamp waar we twee keer een huis gebouwd hebben aan de Snik.
Helaas ging er bij de bouw van het tweede huis heel veel verkeerd en mede daardoor is het zowel in letterlijke als figuurlijke zin nooit ons huis geworden. We hebben toen vijf jaar in het huis gewoond bij de proefboerderij in Kollumerwaard dat destijds leeg stond. Maar Zoutkamp bleef trekken en drie jaar geleden hebben we dit huis aan de S.H. Woldringstraat gehuurd. Helemaal rustig zijn we nog niet want we zouden graag aan de rand van dit mooie dorp willen wonen.
Wat is uw burgerlijke staat?
Ik heb Jeike van Wieren in 1982 leren kennen op het befaamde Veronica-schip dat in dat jaar in Zoutkamp kwam te liggen en tijdelijk omgebouwd werd tot discotheek. We kwamen elkaar daar regelmatig tegen en dat leidde op den duur tot vervolgenafspraakjes en een relatie. We zijn in 1987 getrouwd.
In 1997 werd onze zoon Thomas Dylan geboren. Hij woont met zijn vriendin Margriet in Oldehove en in 2024 werd zoon Owen Dylan geboren. Dat maakt ons inderdaad de trotse grootouders van een kleinzoon.
Wat is uw voormalig beroep?
Na de lagere school in Kruisweg, ging ik naar de landbouwschool in Winsum. Dat was niet mijn eigen wens want ik wilde graag scheepskok of gymleraar worden. En zo stond ik maar zo koeien te scheren en ik leerde allerlei verschillende soorten gras kennen, voor…