Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis

TromgeROFFEL voor Voedselbank het Hogeland, deel X

Wieb, is er inmiddels een forse toename van het aantal cliënten bij de Voedselbank waarneembaar zoals gevreesd?

Het klinkt heel gek in coronatijd maar nee, wij merken geen toename van het aantal klanten. Voedselbanken Nederland waarschuwt al enkele maanden dat we rekening moeten houden met een flinke toename. Ik denk dat de reden van het uitblijven van een forse instroom tot dusver aan de diverse steunmaatregelen ligt. Veel werkgevers krijgen een deel van de personeelslasten terugbetaald en daarom zijn er tot dusver relatief weinig ontslagen. En na ontslag is het inkomen weliswaar lager maar ligt het toch nog boven ‘Voedselbankniveau’. Dat niveau treedt pas in wanneer men in de bijstand terechtkomt.

Overigens is het wel ‘vreemd’ dat de gemeente Het Hogeland 1400 bijstandsgerechtigden telt, maar dat er slechts zo’n 10% klant is bij onze Voedselbank. Ons bestuur gaat zich er de komende tijd op richten om van die 10% een hoger percentage te maken. Wat de instroom van voedsel betreft, wij kunnen een eventuele toename van nieuwe klanten heel goed aan.

Goed om te lezen! Zullen we nog even terugblikken op de afgelopen maanden?

Graag! Want in de kerst- en nieuwjaarperiode hebben veel mensen hun kerstpakket afgestaan aan de Voedselbank. In een vijftigtal pakketten zat, naast allerlei lekkernijen, een zogenaamde bakkerspas met een waarde van €7,50. Voor een slordige € 350,- hebben we daar rollen beschuit voor kunnen kopen bij bakker Hoekstra in Bedum.

De PLUS-supermarkten verstrekten in de maanden november t/m februari opplakzegels aan hun klanten, bij iedere € 10.- aan gekochte boodschappen. Een volle spaarkaart met 75 zegels leverde een doos met gratis boodschappen op t.w.v. € 50,-. Sommige klanten doneerden hun volle spaarkaart aan ons, andere klanten deponeerden hun plakzegels in een ‘collectebus’. De PKN-kerken in Bedum en Middelstum hebben de losse zegeltjes op spaarkaarten geplakt en aan ons gedoneerd. In totaal heeft deze actie maar liefst 325 voedseldozen (x € 50,-) opgeleverd!

En er zijn uiteraard al weer nieuwe acties opgestart?

Dat klopt inderdaad. Zo is Koop Usquert al jarenlang een trouwe leverancier van wortelen. De levering van wortelen-nieuwe-oogst is begin januari weer opgestart. Om de week krijgen wij maar liefst 250 kg aangeleverd.

Daarnaast gaan we verder met de succesvolle inzameling van Douwe Egberts-zegeltjes. Deze actie leverde in 2020 maar liefst 700.000 spaarpunten op, oftewel 1166 pakken koffie. Het nieuwe jaar is amper begonnen of er liggen al weer 80.000 nieuwe koffiepunten voor ons klaar.  Wil jij ook meehelpen met inzamelen? Je kunt de punten opsturen naar Voedselbank Het Hogeland, Lombok 1, 9951 SC Winsum.

En we gaan uiteraard met de tijd mee want binnenkort gaan we bij inzamelacties werken met een zogenaamde QR-code. Jaja, vooruitstrevend hé.

Vanuit het ‘potje’ lief en leed valt ook nog wel iets te melden toch?

Jawel, want één van onze medewerkers kon enige weken niet aan het werk. Je voelt de oorzaak al aankomen: corona. Iedereen binnen de Voedselbank die binnen 1.50 meter van deze medewerker was geweest moest in quarantaine, hetgeen nogal wat gevolgen had voor de werkroosters. Dat was even stressen inderdaad. Gelukkig gaat het inmiddels weer goed met deze supervrijwilliger en kunnen we er weer vol tegenaan.

En Jan Willemsen, die zes jaar lang met Wiert van der Net leidingevende bij onze Voedselbank was, vond dat zijn houdbaarheidsdatum was bereikt en nam onlangs afscheid. Langs deze weg danken wij hem nogmaals hartelijk voor zijn geweldige inzet!

We hebben de eerste tien edities volgemaakt Wieb!

Ah, dat is mooi! Extra tromgeROFFEL dus voor deze editie. En dat binnen een jaar. Je merkt het, saai wordt het bij ons nooit. Maar genoeg gepraat, ik ga aan de slag om nieuwe input te verwerven. Op naar deel XI.

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69