Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Oprichter Roy Boxmeer over de Eurocup in Delfzijl

Roy, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Roy Boxmeer is de naam, 33 jaar, getrouwd met Laura en we zijn de trotse ouders van een zoon (elf jaar) en een dochter (8). Geboren en getogen in Delfzijl, door een studie-uitstapje – ik heb Bedrijfskunde gestudeerd – tijdelijk naar Groningen en Londen verkast maar inmiddels wonen we weer in Delfzijl. Ik ben inderdaad de oprichter van de Eurocup en mede-eigenaar van Freyr Explosure Solutions, gevestigd in Delfzijl.

Reeds voor de Eurocup had je al naam gemaakt in de voetbalwereld?

Van mijn veertiende tot mijn achttiende heb ik in Afrika voor mijn schoolopleiding enige vrijwilligersprojecten gedraaid. Naast dat je wat van de wereld ziet, leer je jezelf hiermee ook te presenteren aan de buitenwacht. De toenmalige directeur van BV Veendam, een connectie van mijn ouders, had ook wel wat met Afrika en hij nodigde mij uit voor het verrichten van vrijwilligerswerk op de commerciële afdeling van de club. Door de tweehonderd sponsors die aan deze helaas ter ziele gegane club verbonden waren, vergrootte ik mijn netwerk enorm.

BV Veendam ging dus failliet maar dankzij de opgedane contacten via de Eurocup, kwam ik in contact met Hans Nijland en Robbert Klaver die mij de functie van accountmanager van FC Groningen toebedeelden. Een kans die ik niet kon laten lopen. Daar heb ik tot 2018 mijn netwerk nog verder vergroot en ik leerde er veel. FC Groningen zit diep in mijn hart, zij mogen altijd weer een beroep op mij doen in de toekomst.

En toen was daar in 2013 de eerste editie van de Eurocup?

De eerste editie vond inderdaad in 2013 plaats maar de eerste plannen en de voorbereidingen waren er in 2012 al. Samen met Nick de Groot en later Tijn Oprins, die ik kon via de voetbalclub Neptunia, besloten we om een evenement te gaan organiseren die de regio op de kaart zou zetten en waarbij we inwoners, sporters en bedrijven wilden verenigen. Daar ik zelf destijds jeugdtrainer was met Nick, leek het ons mooi om een indoor zaalvoetbaltoernooi voor spelers tot 13 jaar te organiseren.

We waren vanaf het begin heel ambitieus en besloten om direct met het benaderen van BVO’s te beginnen in plaats van ons eerst op de grotere amateurclubs uit de regio te richten. We gingen bijvoorbeeld persoonlijk langs bij AZ en FC Zwolle en wilden uiteraard FC Groningen graag aan het deelnemersveld toevoegen. Toen zij aangaven niet op een indoor zaalvoetbaltoernooi te zitten wachten, besloten we om voor een indoor kunstgras soccer toernooi te gaan en vervolgens gingen ook zij gelukkig overstag.

Wat houdt de Eurocup in het kort in?

Aanvankelijk deden er tien jeugdteams mee aan het toernooi. Daar waren direct ook al buitenlandse teams bij betrokken. HSV deed bijvoorbeeld mee en ook enige Deense teams. De eerste vijf edities werden georganiseerd op het terrein van een brede school in Delfzijl-Noord omdat zij de beschikking hadden over een grote sporthal. De klaslokalen werden hierbij omgebouwd tot slaapzalen voor de jeugd tot dertien jaar.

Het eerste toernooi trok direct al zo’n ± 2.000 bezoekers. Het mooie aan zo’n toernooi is natuurlijk dat het ook alle ouders en opa’s en oma’s naar de zaal trekt. Naast FC Groningen deed er namelijk ook een regioteam mee met spelers uit de omgeving Delfzijl en die nemen ook weer hun eigen familieleden mee. We kenden hierdoor in 2013 een vliegende start.

Ooit gedacht dat het zo’n succes zou worden?

Toen we begonnen niet, maar het doel en de ambitie om er een succes van te maken was er zeker. Met een acht namen we geen genoegen. Na de euforie van een geslaagde editie waren er altijd kritische noten tijdens de evaluatie. We wilden een top indoorsoccertoernooi neerzetten voor Europese begrippen.

Het toernooi nam nog meer een vlucht toen we de bedrijfshal van Wijnne Barends konden gaan gebruiken. Daar hebben de laatste vijf edities plaatsgevonden en de hal biedt plaats aan zo’n 3.000 bezoekers waardoor we door konden groeien naar zo’n 10.000 bezoekers. Het aantal deelnemende teams is doorgegroeid naar twaalf. We gaan vaak voor een mix van zes teams uit Nederland en zes buitenlandse topteams.

Het gereedmaken van de hal neemt zo’n anderhalf week voorbereidingstijd in beslag. Eerst moet hij helemaal leeggehaald worden, dan maken ze hem schoon en vervolgens beginnen wij met de opbouw van de tribunes, het kunstgrasveld plus de showverlichting worden aangelegd en de kleedkamers geplaatst. De teams verblijven of in hotels of bij gastgezinnen.

Enige pareltjes qua deelnemende spelers hebben reeds naam gemaakt in Europa?

Bij deze vraag duikt meteen de naam van Lewis Hall op. Hij deed op jonge leeftijd mee met Chelsea en speelt nu in de Premier League bij Newcastle United. De klasse spatte er toen al vanaf en hij is inmiddels opgeroepen voor het Engelse nationale elftal.

En het verhaal van Ian Maatsen is vast ook wel bekend. Hij deed vorig seizoen nog mee in de Champions League finale met Dortmund tegen Real Madrid en is al een paar keer opgeroepen voor het Nederlands Elftal. Ook vier of vijf van de ‘jonkies’ die nu vaak in de basis staan bij de FC hebben hier in Delfzijl meegedaan. Thijmen Blokzijl sprong er toen al in positieve zin uit.

Het belooft op 11 en 12 januari weer een spektakel van jewelste te worden toch?

Het is ons voor deze editie gelukt om Inter Milan te strikken nadat we in een eerdere editie Juventus al deze kant op hebben gehaald. Nick legt hiervoor vaak de eerste contacten en het helpt inderdaad dat het toernooi al een goede naam heeft opgebouwd. En ik vind het ook mooi dat we de jeugd van Feyenoord weer mogen verwelkomen waardoor we de top 4 van Nederlandse eredivisieclubs binnenboord hebben.

Het accent ligt natuurlijk op het weekend maar in de dagen voorafgaand is er ook al vanalles te doen. Een groot damestoernooi bijvoorbeeld en er is een bedrijventoernooi. Verder is er nog een heuse voetbalpubquiz waar zo’n 55 teams aan deelnemen. Van woensdag tot vrijdag is de toegang vrij, voor het weekend moet je wel kaartjes kopen. De voorverkoop is op 11 december begonnen en het evenement is tegenwoordig snel uitverkocht.

Zelf heb je onlangs het voorzitterstokje overgedragen?

Demian Zijlstra is inderdaad de nieuwe voorzitter. Hij is 28 jaar en twee jaar geleden logistiek directeur bij Wijnne Barends Logistics geworden. Ook weer een jonge voorzitter inderdaad maar wel één met een eigen netwerk en ambitie, die hierdoor ook weer voor nieuwe aanwas qua vrijwilligers kan zorgen en het evenement succescol kan voortzetten. Vorig jaar heef hij al meegedraaid en dus weet hij al wat er zoal staat te gebeuren.

Zelf ben ik twaalf jaar voorzitter geweest en in die tijd waren er tien edities van de Eurocup. Ik ben nog steeds in het bestuur actief en regel het sponsorgebeuren met mijn commissie. Ook geen sinecure hoor, want de begroting is gegroeid van €18.000,- in 2013 naar zo’n twee ton nu. Aan het evenement zijn zo’n 120 sponsoren verbonden.

Voor mij was het inderdaad een extreem druk jaar met naast twee keer de Eurocup tussendoor ook nog het grote Delfsail, waarbij ik in 2019 in het bestuur ben gekomen, plus het werk en mijn gezin. Dan is het ook wel lekker hoor dat het in 2025 wat rustiger wordt waardoor de focus meer op het bedrijf en het gezinsleven kan komen te liggen.

Je bent ook nog commercieel directeur van je eigen bedrijf?

Freyr Explosure Solutions bestaat ongeveer vijf jaar en drie jaar geleden ben ik mede-eigenaar geworden, mijn functie binnen ons team is die van commercieel directeur. We zijn met zijn drieën eigenaar van het bedrijf waarbij er gemiddeld zo’n twintig mensen werken.

We zijn gespecialiseerd in het opsporen van ontplofbare oorlogsresten en worden door overheidsinstanties en bedrijven ingehuurd voor aanvang van graafprojecten om onderzoek uit te voeren. Het is onvoorstelbaar hoeveel explosieven nog aanwezig zijn en het gevaar hiervan zal alleen maar erger worden. Wij als Freyr doen dit zowel voor projecten op het land als op zee voor de offshore.

We zijn het enige bedrijf in Noord-Nederland dat hierin gespecialiseerd is met uiteraard Delfzijl als uitvalsbasis voor mooie offshore-opdrachten. We zijn trots en tevreden over de ontwikkeling die we sinds 2019 hebben doorgemaakt.

Als ik je vraag naar je Eurocuphoogte- en dieptepunten wat is dan het antwoord?

Dat Arjen Robben zich als ambassadeur aan het toernooi verbonden heeft, dat vind ik zeker een hoogtepunt. Eén van de beste voetballers die Nederland gekend heeft die toen wij met het toernooi begonnen nog bij Bayern München schitterde. Zijn ouders waren altijd al aandachtig toeschouwer op de tribunes en Arjen is sinds zes jaar ambassadeur. Ook de overgang naar de Wijnne Barends-hal in de haven van Delfzijl beschouw ik als een hoogtepunt.

We kunnen voor dit evenement gebruik maken van zo’n 125 vrijwilligers en in de loop der jaren leer je de meeste ook heel goed kennen waardoor je naar elkaar toegroeit. Wanneer een vrijwilliger komt te overlijden dan is dat altijd een droevig bericht wat zeker ook zijn impact heeft op het vrijwilligersbestand.

Heb je nog leuke of bijzondere Eurocup-anekdotes?

Het streven is er om qua buitenlandse team uit elk land slechts één team uit te nodigen. Dit jaar doet West Ham United namens Engeland mee en daardoor hebben we Chelsea en Manchester City moeten teleurstellen. Beide ploegen hebben al een keer meegedaan en waren graag weer langsgekomen. Dat is bijzonder inderdaad. Maar we hebben nog lang niet alle topteams hier gehad hoor. Barcelona, Real Madrid en Paris Saint-Germain staan wat dat betreft hoog op ons verlanglijstje.

Nog tijd voor hobby’s?

Ik ben nu voetbaltrainer van mijn zoon en daarnaast hockeyt mijn dochter en daar ga ik uiteraard ook zeer regelmatig kijken. Zelf heb ik altijd bij Neptunia gevoetbald en ook in het eerste elftal dat destijds toen ik begon in de derde klasse zondag uitkwam. Tegenwoordig speel ik 7×7 bij NEC Delfzijl. En dat het organiseren iets is wat ik graag doe, dat weet je inmiddels al.

Waar staat Eurocup Delfzijl over vijf of tien jaar?

Sowieso nog steeds in Delfzijl. Er zijn wel gesprekken geweest om het evenement te verhuizen naar Martiniplaza maar de Eurocup hoort bij Delfzijl. Ik hoop dat het evenement zich in de loop der jaren blijft ontwikkelen, ook onder een jong en fris bestuur. Die ambitie moet er wat mij betreft altijd zijn, dat gaat met de nieuwe bezetting zeker lukken.

Wil je verder nog iets kwijt?

Wanneer dit interview online komt dan zijn er vast en zeker nog wel wat kaarten te verkrijgen maar wacht niet te lang meer want dit voetbalfeest is altijd snel uitverkocht. Leuk dat je langsgekomen bent en prima wanneer je de linkjes van de website en onze Facebook- en Instagrampagina opneemt: https://www.eurocupdelfzijl.nl// https://www.facebook.com/EurocupDelfzijl – https://www.instagram.com/eurocupdelfzijl/ 

(Foto’s onder andere afkomstig van Facebookpagina Eurocup Delfzijl.)

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69