Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

De gezusters Ronde nemen graag al uw wasgoed uit- en onderhanden in de Wasbox Uithuizen!

Lotte en Sanne, kunnen jullie jezelf in het kort even voorstellen?

‘Ik ben dankzij jouw interview met mijn partner Alex Ytsma van H2O Waterontharders al bekend met dit fenomeen dus ik zal wel even beginnen met dit voorstelrondje. Lotte Ronde is de naam, 29 jaar en samen met Alex de trotse ouders van onze dochter Marin die binnenkort 1 jaar wordt. Ik heb mijn hele leven in Uithuizen gewoond en was in mijn jonge jeugd van plan om interieurontwerpster te worden maar het werd in eerste instantie werken in de detailhandel. Tegenwoordig ben ik, samen met mijn zus Sanne, eigenaar van zowel Hotel Eckhardt als de Wasbox in Uithuizen. Iets wat ik 10 jaar geleden niet had kunnen bedenken.’

‘Sanne Dijksterhuis-Ronde is de naam, 31 jaar, getrouwd met Jeffrey Dijksterhuis van JD Riool en Grondwerk en wij hebben twee prachtige dochters. Milou is bijna 8 en Sofie is 4. Op een kort uitstapje naar Oosteinde na, heb ook ik mijn hele leven in Uithuizen gewoond. Toen dit huis vlakbij het hotel te koop kwam, hebben we hier bewust voor gekozen.’

‘Ik wist niet goed wat ik wilde worden vroeger dus ik ben eerst de kapstersopleiding gaan doen. Deze wereld was echter niks voor mij en ik heb toen net als Lotte een detailhandelopleiding afgerond. Ik ben na een leuke baan, waar ik helaas geen vast contract kreeg, bij mijn vader gaan werken die een eigen bouwbedrijf had en Hotel Eckhardt. Ik werd steeds meer bij de bedrijfsvoering van Hotel Eckhardt betrokken wat uiteindelijk dus tot twee eigen bedrijven geleid heeft.’

Even een ‘zijstapje’, wat kunnen jullie over Hotel Eckhardt vertellen?

Sanne: ‘Onze vader heeft Hotel Eckhardt in 2007 opgericht met een groep ondernemers die in de loop der jaren ook weer zijn vertrokken. Mijn vader bleef alleen over en in 2015 ben ik hem gaan ondersteunen, onder andere met een automatiseringsslag en het genereren van meer bekendheid met als gevolg dat het in het hotel steeds drukker werd. Hotel Eckhardt heeft 31 kamers en is door de week bijna altijd vol met mensen die tijdelijk in de Eemshaven of in Delfzijl werken. In het weekend richt het hotel zich steeds meer op toeristen en recreanten.’

Lotte: ‘Het werd steeds drukker door allerlei kwaliteitsverbeteringen en in 2017 heeft Sanne mij zo’n beetje bij de Scapino weggekaapt waar ik net een vast contract gekregen had. In 2018 hebben wij Hotel Eckhardt van onze vader overgenomen en zijn we als een VOF verder gegaan.’

Het duurde soms te lang voordat al het hotelwasgoed gewassen was toch?

We hadden aanvankelijk nog niet de beschikking over onze eigen linnengoed en inderdaad duurde het soms wel heel lang voordat de aangeboden was terugkwam. Daarbij waren setjes soms niet compleet of kregen wij spullen binnen die voor een andere instelling bestemd waren. Heel blij en tevreden waren we niet met de situatie.

En daar werd de kiem gelegd voor de Wasbox, gelegen naast het Hotel?

We zijn toen na gaan denken over de aanschaf van onze eigen linnengoed. Daarbij stond het pand naast het hotel leeg. En zo ontstond in 2020 het idee om dit pand te gebruiken om onze eigen bedden- en linnengoed te gaan wassen. We schaften ons twee wasmachines, een droger en een mangel aan en gingen aan de slag.

Eerst was daar alleen het linnengoed van het Hotel?

Daar zijn we eerst mee begonnen om te onderzoeken hoe dat zou gaan lopen en dat beviel prima. We hadden nog wel wat tijd en ruimte over en toen was daar dus de coronaperiode. Mensen werden zich steeds bewuster van de hygiëne in huis en we kregen de vraag voorgeschoteld van een particulier of ze hun dekbed niet bij ons konden laten wassen.

Dit was voor ons het startsein voor een gerichte dekbeddenactie waarbij mensen hun dekbed met korting bij ons konden laten wassen. Wat eigenlijk voor de grap begonnen was, sloeg vervolgens in 2020 en 2021 enorm aan. We hadden een nieuwe tak van sport aangeboord.

Maar inmiddels heeft het wasgebeuren een mooie vlucht genomen?

Vervolgens kwam er eind 2022 vanuit een verzorgingstehuis de vraag of wij niet de was van een familielid van hen konden gaan verzorgen. Dit bracht ons weer een stapje verder en meerdere aanvragen volgden. Ook van die mensen die nog zelfstandig wonen maar niet meer de energie of de kracht hebben om zelf hun was nog te doen. Denk hierbij, naast het wasgoed wat iedereen heeft, ook aan het wassen van de gordijnen in huis.

Van alleen ons eigen linnengoed groeiden we dus door naar een bedrijf dat alle wasgoed kan verschonen. Inmiddels hebben we de beschikking over vier wasmachines, drie drogers en een mangel. En naast ons beiden werken er nog twee dames in vaste dienst en een dame via het uitzendbureau. Van maandag tot en met donderdag is de Wasbox van 09:00 tot 12:00 uur geopend en op de vrijdag, de drukste dag in het hotel door het in- en uitchecken, op afspraak.

Zowel de particulier als de ondernemer kan bij jullie terecht?

We wassen inmiddels voor vele particulieren maar ook steeds meer bedrijven, instellingen en hotels en B&B’s weten ons te vinden. Sinds het begin van dit jaar zijn we begonnen met het wassen van diverse soorten bedrijfskleding. Ook weer een nieuwe tak van sport inderdaad en een uitbreiding van ons dienstenpakket.

Ook ophalen en schoongewassen bezorgen is een optie?

We hebben sinds kort zelfs een eigen bus tot onze beschikking. Dat was hard nodig want soms moesten we meerdere keren per dag met verschillende auto’s op pad of de busjes van onze partner gebruiken. Dat is door de aanschaf van onze eigen bus nu niet meer nodig.

We halen in de regio Uithuizen, Uithuizermeeden, Roodeschool, Appingedam en Ten Boer wekelijks op verschillende adressen de vieze was op en zorgen er vervolgens voor dat alles keurig en netjes schoon weer afgeleverd wordt. Hier beleven we heel veel plezier aan, ook door de sociale contacten met onze klanten. We hadden van te voren niet gedacht dat deze extra service die we bieden zo aan zou gaan slaan.

En jullie zijn ook een stomerij-inzamelpunt toch?

Dat is min of meer bij toeval ontstaan toen gezondheidswinkel Luikinga in Uithuizen dicht ging en hij aan ons vroeg of wij deze dienst van hem over wilden nemen. Voor ons is het weer extra service die wij aan onze klanten kunnen bieden.

In de meeste gevallen brengen die klanten de kleding die naar de stomerij moet zelf bij ons langs. Wij brengen dit dan naar de stomerij in Appingedam en zorgen ervoor dat ze de spullen een week later weer op kunnen halen. In overleg is het mogelijk dat we de kleding zelf halen en brengen.

Als ik jullie vraag naar jullie Wasboxwerkhoogte- en dieptepunten, wat is dan het antwoord?

Omdat de verwachtingen niet hooggespannen waren, de Wasbox was in eerste instantie immers voor ons zelf bedoeld, is er ook geen sprake geweest van dieptepunten. Sterker nog, het gaat allemaal boven verwachting en het dienstenpakket breidt zich steeds verder uit.

Daarbij is het mooi om andere mensen blij te maken en we genieten van de sociale contacten. Helemaal wanneer onze dienstverlening het mogelijk maakt dat mensen op leeftijd langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Daarbij genieten we zelf ook van een lekker schoon dekbedje, dat zal ongetwijfeld ook voor onze klanten gelden. En dat geldt eigenlijk voor alles wat we schoonmaken. Zelf thuis de gordijnen wassen is immers ook niet voor iedereen weggelegd.

Hebben jullie nog leuke wasanekdotes?

Lotte: ‘Al doende leert men natuurlijk vandaar dat ik dit verhaal wel durf te vertellen. Een van de eerste kussens die ik gewassen heb, is namelijk in de wasmachine ‘ontploft’. Ik was vergeten om hem in een speciale waszak te doen met als gevolg dat de hele wasmachine inclusief de riolering vol zat met vulling. Dat overkomt je vervolgens nooit meer, wat een bende!’

Nog tijd voor hobby’s?

We hebben dezelfde vriendinnengroep en vinden het leuk om gezamenlijk iets te ondernemen. Lekker met elkaar uit eten gaan en gezellig bijkletsen is misschien wel onze favoriete bezigheid.

Sanne: ‘Ik zit nog als algemeen bestuurslid in de Handelsvereniging van Uïthuizen en vind dit leuk om te doen. Je weet wat er op je afkomt en kunt meepraten en -denken over allerlei plannen die de leefbaarheid en aantrekkingskracht van Uithuizen kunnen vergroten.

Waar staan jullie met de Wasbox over 5 a 10 jaar?

Eigenlijk is de Wasbox in zijn huidige staat al weer uit zijn jasje gegroeid. We sluiten dan ook niet uit dat we tegen die tijd op een andere locatie zitten die ons meer doorgroeimogelijkheden biedt. Want die ambitie hebben we wel. We willen graag nog meer mensen blij maken met onze dienstverlening en als het nodig is ook meer personeel aannemen.

Willen jullie verder nog iets kwijt?

Iedereen is van harte welkom om op maandag t/m donderdagmorgen geheel vrijblijvend bij ons binnen te stappen aan de Kaakstraat in Uithuizen en te kijken wat er mogelijk is. Veel informatie is terug te vinden op onze kersverse website www.was-box.nl. En uiteraard zijn we via Facebook te volgen: https://www.facebook.com/wasboxuithuizen. Graag tot ziens!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69