Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Koen Janssen, netwerkverbinder en commercieel spelverdeler van FC Groningen

Silvio Belga en Wilhelm Dijk van Dijk & Belga Bedum komen regelmatig bij klanten langs die ze op prachtige verhalen trakteren. ‘Daar moeten we wat mee doen’, zeiden ze tegen elkaar in de auto na weer bijzondere anekdotes aangehoord te hebben. De reeks ‘Klant in Beeld’ werd geboren. Dit keer hoefde ik niet zelf op pad want onderweg naar een nieuw netwerkverbindend gesprek in ‘Op Meij’ kon de kersvers commercieel spelverdeler van FC Groningen, Koen Janssen inderdaad, mooi Middelstum van te voren nog even meepikken. Dat leverde bijna twee uur luisterplezier op want Koen is een spraakwaterval met een vat vol heerlijke (voetbal)verhalen….

Een Drent die op Groningen georiënteerd is

Eerst maar even een voorstelrondje. Koen Janssen voelt zich en is een op en top Drent. Provinciehoofdstad Assen is de plaats waar hij geboren, getogen en, na een kort studie-uitstapje in Groningen, gesetteld is. Getrouwd met Irene, 46 jaar jong en energiek en trotse vader van drie kinderen waar hij graag in de weekenden de nodige qualitytime mee doorbrengt.

Bijvoorbeeld langs het voetbalveld maar ook voor sportieve uitdagingen als vissen, fietsen, hardlopen en een bezoek aan de sportschool draait Koen zijn hand niet om. Maar hoe wordt iemand eigenlijk netwerkverbinder en commercieel spelverdeler van onze ‘Trots van het Noorden’?

Wat te kiezen?

Koen: ‘Na mijn HAVO-periode wist ik niet goed wat te doen. Maar men zag in mij wel iemand die goed met mensen om kan gaan en dus vond men de SPH wel bij mij passen. Ik heb de propedeuse gehaald maar kwam tot de conclusie dat dit niet helemaal mijn ding was. Schrijven en presenteren, dat deed ik in die tijd al wel veelvuldig. Overal waar een microfoon aanwezig was, stond ik voor een publiek te praten en thuis lanceerde ik een heus en goed gevuld familieblad. Mijn vader en een neef in Amsterdam hadden een eigen bedrijf en ook daarvoor ging ik commercieel aan de slag. HBO Bedrijfskunde en journalistiek aan Windesheim in Zwolle was voor mij veel geschikter.’

‘En dan heb je een beetje geluk nodig. Want van de 3.500 studenten die zich aangemeld hadden, kon men maar 400 plaatsen. En in plaats van een jaar militaire dienst of aan het werk bij de lokale fitnesschool, werd ik tot mijn grote vreugde ingeloot. Ik kwam er al snel achter dat de studierichting bedrijfscommunicatie met mijn reeds opgedane PR-communicatievaardigheden mij het beste zou passen.’

De eerste schreden in het bedrijfsleven.

Met een diploma op zak, na een mooie afstudeeropdracht voor de rechtbank in Assen, stortte Koen zich op de arbeidsmarkt. Lang hoefde hij niet te zoeken want zijn beste kameraad was onlangs begonnen met een bedrijf in reclameartikelen. Lekker pionieren dus en samen de nodige werkervaring opdoen. Begin 2003 was daar zelfs de sprong naar zelfstandigheid. ‘Ik schreef mij in bij de Kamer van Koophandel en mijn onderneming Hoax was geboren. Dat leidde direct al tot bijzondere opdrachten, bijvoorbeeld voor  het AID-zenuwcentrum in Stroe waar ik facilitair coördinator ruimingen werd. En ik mocht meedraaien in het mediacircus rondom de Tour de France waar ik vanuit de aankomstplaats mijn ding deed.’

‘In die tijd werd ik getriggerd door een vacature van FC Groningen die een commerciële duizendpoot zochten. ‘Ga jij met ons mee naar de Euroborg?!’ Ik solliciteerde en tot mijn grote verbazing werd ik aangenomen. Ik beleefde eerst nog 2,5 prachtige jaren in het Oosterpark waar met de 250 ondernemers van de Businessclub afscheid werd genomen van een prachtig tijdperk. In de Euroborg konden we verder bouwen. Het nieuwe stadion had iets magisch en de resultaten waren uitstekend. Op een haar na werd de voorronde voor de Champions League gemist en een jaar later was daar Suárez die de FC naar Europees voetbal leidde.’

‘Samen met commercieel manager Geert Kuiper, vriend en accountmanager Peter de Vries en onder leiding van algemeen directeur Hans Nijland waren het tropenjaren, maar het aantal bedrijven dat zich bij ons aansloot na de overgang vervijfvoudigde naar 1.250. Net als het stadion qua toeschouwers, betekende dat ook voor de business seats ‘stijf uitverkocht’. De roadshows in de regio, het netwerk bouwen waardoor er verbindingen tussen bedrijven gelegd werden, het vele luisteren en werken aan meerwaarde, betaalde zich uiteindelijk terug. Na jaren van zaaien, leuren en sleuren, kon er geoogst worden. Een prachtige periode, inclusief veel punten en aantrekkelijk voetbal.’

Na wat omzwervingen weer terug op ‘het oude nest’

In 2011 kwam er na ruim acht jaar voorlopig eerst een eind aan zijn FC Groningen-avonturen. In de jaren ervoor werden de gevolgen van de economische crisis steeds meer voelbaar. Volle skyboxen waren niet meer zo vanzelfsprekend als eerst. Toch beleefde hij nog een prachtig slotakkoord bij de club van zijn hart. ‘Ik mocht mijn opvolger, oud-voetballer en oud-scheidsrechter Ben Haverkort, inwerken en introduceren bij de bedrijven. Ben had tassen vol met anekdotes te vertellen vanuit het betaald voetbal en zo werd de overdracht een feest. Was ik voor die tijd die broedende kip die waakte over alle bedrijven waarmee een band was opgebouwd, wat bijvoorbeeld tot het bijwonen van 100+ bruiloften, jubilea en begrafenisbijeenkomsten leidde, dat kon ik door mijn opvolger Ben Haverkort met een gerust hart loslaten.’

Merkenbureau Dizain van directeur Rene Blokzijl werd zijn volgende werkgever en drie jaar later was daar Abiant Uitzendgroep die hem als relatiebeheerder en merkambassadeur binnenhaalde. ‘Een begrip in uitzendland in de regio en na de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG de op twee na grootste werkgever van Groningen.’ Medio vorig jaar besloot Koen echter zelf om na zes-en-een-half jaar te stoppen bij Abiant.

En dat leidde na dik twintig jaar van keihard werken tot enige maanden qualitytime. ‘Van fietsen aan de Cote d’Azur tot wandelen op de Drentse hei. Lekker nadenken over hoe nu verder tijdens het hardlopen tot het uitgebreid lezen van de ochtendkrant. Kiezen uit veel opties maar het nog niet kunnen vinden. Als een jonge labrador op zoek naar een nieuwe mand.’

Ook FC Groningen meldde zich het afgelopen jaar, waar de nieuwe algemeen directeur Wouter Gudde hem uitnodigde voor een kop koffie. Die maakte hem opnieuw warm voor een komst naar de voetbalclub die hem zo na aan het hart ligt.

‘Ik was natuurlijk als bestuurslid van FC Groningen Business Club nog aan de club verbonden. De uitdaging om van FC Groningen de best verbindende club van het noorden te maken, heb ik vervolgens met beide handen aangegrepen. Na twee jaar coronaleed is de rek er, net zoals bij zoveel andere sectoren in de samenleving, helemaal uit. Deze uitdaging is hierdoor misschien nog wel groter dan tijdens mijn eerste periode bij de FC toen we de Euroborg vol moesten zien te krijgen. Maar met een bak vol hernieuwde energie en een uitgebreid netwerk ben ik vanaf januari 2022 als netwerkverbinder en commercieel spelverdeler vol aan de slag gegaan. Een geweldige uitdaging waar ik enorm veel zin in heb!’

Dijk & Belga

‘Door mijn vriendschap met Geert Kuiper kwam ik met mijn verzekeringen uit bij Risk Beheer en daar heb ik Silvio Belga leren kennen. Inboedel, opstal, brand, doorlopende reisverzekering, inmiddels heb ik alle verzekeringen bij Dijk & Belga in Bedum ondergebracht. Jaarlijks heb ik wel één a twee ‘domme’ vragen waar ik graag een adequaat antwoord op wil. Mocht dat niet meteen lukken, dan word ik altijd op korte termijn teruggebeld, waarna mijn vraag middels een goed advies beantwoord wordt. Bereikbaarheid versus benaderbaarheid, dat zijn de kernwaarden die er toe doen. Dijk & Belga voldoet hier uitstekend aan.’

(Foto’s:  Andy Zuidema – Studio Gambar)

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69