Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Jelis en Anja Schuiling, (Hairpoint) kappers met hart voor hun zeven zaken!

Silvio Belga en Wilhelm Dijk van Dijk & Belga Bedum komen regelmatig bij klanten langs die ze op prachtige verhalen trakteren. ‘Daar moeten we wat mee doen’, zeiden ze tegen elkaar in de auto na weer bijzondere anekdotes aangehoord te hebben. De reeks ‘Klant in Beeld’ werd geboren. Deze keer is het Hairpoint-ondernemersechtpaar Jelis en Anja Schuiling aan het woord….

Even voorstellen

Oorspronkelijk stond onze afspraak in het Hairpoint-hoofdkantoor in Groningen gepland. Om redenen waarover ik alleen al wel een verhaal zou kunnen schrijven viel dat gesprek in duigen. Gelukkig waren de Schuilings flexibel en zo kon ik ’s avonds in woonplaats Winsum genieten van prachtige vergezichten. Voor beide echtgenoten een mooi compromisdorp zo blijkt. De van oorsprong ‘Stadjer’ Jelis (55) en oud-Bedumer Anja (50) voelen zich er prima thuis. ‘Maar noordelijker dan dit moet het niet worden hoor!’ Dochter Anissa (23) en zoon Cédric (20) maken samen met een enthousiaste hond het gezin compleet.

Beiden hadden vroeger nooit kunnen dromen dat hun in 1998 gestarte onderneming Hairpoint zo’n mooie vlucht zou nemen. Anja: ‘Ik wilde vroeger graag actrice worden!’ Jelis vervolgt: ‘Ik had een brede interesse maar koos op 16-jarige leeftijd op gevoel voor de kappersopleiding.’ Precies dezelfde keuze maakte Anja op die leeftijd. Een dag per week naar school en vier dagen werken in de praktijk om de fijne kneepjes van het vak te leren. Een keuze met uiteindelijk verstrekkende gevolgen…..

De ontwikkeling van Hairpoint

Jelis werkte aanvankelijk in een familiebedrijf en werd al op jonge leeftijd getipt om voor zichzelf te beginnen. Men had dus wel kijk op zijn ondernemers- én knipvaardigheden. Maar het duurde nog tot 1998 voor deze stap daadwerkelijk gezet werd. Eerst moest hij Anja nog leren kennen. Dat gebeurde toen hij de keuze had om in Appingedam een kapsalon ‘op poten te zetten’ of in Bedum. Hij koos voor de vestiging in Bedum en dat was misschien wel voorbestemd want daar werkte Anja ook. Cupido deed vervolgens zijn werk.

De stap om op eigen benen te gaan staan, was een zaak van wikken en wegen. Maar toen er in 1998 in Groningen een pand vrijkwam, werd de knoop doorgehakt. En wat werd het een succes. Twee personeelsleden gingen mee en al snel moesten nieuwe mensen aangenomen worden. De zaak groeide snel uit zijn jasje. Dat leidde in 2002 tot de opening van een tweede Hairpoint-vestiging in woonplaats Winsum, de plaats waar ze in 1992 neergestreken zijn. ‘De stap om van een naar twee zaken te gaan was groter dan de stap van vijf naar zes vestigingen’, zegt het echtpaar hierover.

Daarna ging het snel. In 2004 kwamen er twee vestigingen bij in Vinkhuizen en Hoogkerk. In 2008 volgde Zuidhorn, eigenlijk net zo’n mooi forensendorpje als Winsum. Tussendoor was er nog een tussenstop in Assen maar deze vestiging werd al snel door één van hun toenmalige personeelsleden overgenomen. Vervolgens sloeg men toe in Selwerd en in De Wijert werd in 2010 de zesde en laatste kapperszaak geopend.

‘Toen was het mooi geweest, groter moeten we ook niet willen worden.’ Wel werd er in Groningen nog een zonnestudio overgenomen, dat kwam toevallig op hun pad. Het antwoord achter hun succesverhaal? ‘Onze vestigingen zijn makkelijk bereikbaar, er zijn goede parkeermogelijkheden en we zitten altijd dicht bij andere winkels in de buurt. Dat maakt een bezoek aan één van onze filialen altijd een ontspannend uitstapje.’

En zo geven Jelis en Anja 23 jaar na de opening van hun eerste zaak leiding aan ruim dertig kappers en kapsters. Het zelf knippen is ingeruild voor het opleiden en coachen van hun personeel en het regelmatig bezoeken van hun filialen om te zien hoe de vlag erbij hangt. Alleen in noodgevallen springt Anja nog een enkele keer in de bres. Dochter Anissa heeft inmiddels ook haar plekje gevonden in het familiebedrijf, zoon Cédric slaat andere wegen in.

Veel gebeurd in 23 jaar tijd

Bijna een kwart eeuw zijn ze nu zelfstandig en wat is er in die tijd veel gebeurd. Ze hebben de maatschappij zien veranderen en daarbij ook de rol van de kapper. Toch één van de eerste branches die open mocht na de lockdown omdat dit goed zou zijn voor de welzijn van de mensen. ‘Eigenlijk hebben we het mooiste en dankbaarste werk wat er maar is. En ook heel belangrijk werk. Stel dat je ’s middags een belangrijke sollicitatiegesprek hebt en ’s morgens verkloot een kapster nog even je kapsel. Hoe zou je dan naar het gesprek gaan?’

Beiden zien dan ook graag wat meer waardering voor hun werk en personeelsleden. Maar dat geldt eigenlijk voor alle ‘ambachtelijke beroepen’ en mensen die graag met hun handen werken waarbij het steeds lastiger wordt om jonge, gemotiveerde mensen aan zich te binden. Het ontlokt Jelis de volgende uitspraak: ‘Eigenlijk zouden ze het MBO belangrijker moeten maken dan het HBO!’

Beiden zijn dan ook veelvuldig in gesprek met allerlei opleidingsinstituten waarmee hun eigen praktijkervaringen gedeeld worden en ze zoeken continu naar kwaliteitsimpulsen. Ze besteden zelf veel tijd aan het opleiden van hun eigen personeel en dat werpt zijn vruchten af. ‘Sommige van onze leerling kapsters zijn na één jaar al verder dan iemand die een driejarige kappersopleiding achter de rug heeft.’

Door Keune Ambassador te worden, waarvoor je wel aan hoge kwaliteitseisen moet voldoen, krijgt men ook van buitenaf nieuwe impulsen om nog meer uit de Hairpoint-formule te halen. Bijvoorbeeld door in te springen op de nieuwste trends en ontwikkelingen. ‘Elke dag moet nog beter zijn dan de vorige. Het gevoel is hierbij heel belangrijk. Niet alleen voor de kapper zelf maar ook voor de mens achter het beroep. Er moet altijd een goede klik zijn met de klant!’

Corona en maatschappelijke betrokkenheid

Wat doet het eigenlijk met je wanneer je je zeven zaken door alle coronamaatregelen noodgedwongen in totaal 19 weken moet sluiten? Jelis en Anja gingen vol optimisme in de overlevingsmodus en probeerden door bijvoorbeeld verfkitjes te verkopen en speciale ‘waardebonnenattentie-acties’ te organiseren toch nog enige omzet te creëren. Door grote partijen aan te schrijven lukte dat heel goed. En als tegenactie knipten ze voor elke €100,- aan omzet twee zorgmedewerkers gratis. Het maakte dat ze toch met een betrekkelijk goed gevoel de dagen doorkwamen.

Die maatschappelijke voortrekkersrol en betrokkenheid past ze wel. Regionaal worden de nodige sportverenigingen gesponsord maar ook Stichting CliniClowns Nederland kan op hun warme steun rekenen. En ter promotie van het vak werden vooral in het begin diverse modeshows georganiseerd.

Dijk & Belga

Om elke dag nog beter te maken dan de vorige moet je soms werkzaamheden uitbesteden aan de juiste mensen zodat je de focus op je eigen werk kunt houden. Vandaar dat ze geen omkijken meer hebben naar allerlei hypotheek- en verzekeringsvraagstukken. Dat laten ze mooi aan Dijk & Belga over.

‘Ik ken Silvio al uit de tijd dat hij hier nog bij Risk Beheer in Winsum zat. Wat goed voelt moet je mooi zo laten’, zo besluit Jelis. Het slotakkoord is voor Anja: ‘En zo komen we weer uit bij het goede gevoel. Misschien ook wel de belangrijkste pijler voor onze mooie ontwikkeling en een waarborg van kwaliteit voor onze organisatie!’

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69