Bij de Molen
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Op zoek naar het vakantiegevoel in Lauwersoog en omgeving

Vaste lezers van de website weten dat ik het Lauwersmeergebied hoog heb zitten. Enige jaren geleden trok ik met gids Renne Vogel door het gebied. Vlak voor de vakantie kwam ik ongepland tijdens een lange fietstocht op misschien wel de warmste dag van het jaar in dit prachtig natuurgebied uit en in de maand juni had ik nog een interview met boswachter Jaap Kloosterhuis van Staatsbosbeheer over dit bijzondere landschap. Na dit diepte-interview wist ik het zeker, ik moest op zoek naar het vakantiegevoel in Lauwersoog!

Het Booze Wief

Rond half acht pakte ik vanmorgen pa’s rode Rover weer van stal om via Baflo en langs Eenrum naar Lauwersoog te tokkelen. Op de Willem Lodewijk van Nassaukazerne in Zoutkamp, gemeente Het Hogeland!, is men druk bezig om alles gereed te maken voor de komst van de Afghaanse vluchtelingen die hier gelukkig gastvrij worden ontvangen. Ik wens ze alvast veel rust en veiligheid toe en dat ze maar mogen en kunnen genieten van het Nationaal Park Lauwersmeer dat dichtbij de kazerne al haar schoonheid laat zien.

Ik tref het niet bepaald qua weer, een druilerig regentje is mijn deel. Ik parkeer de auto eerst maar eens bij Siblu Camping Lauwersoog. Ik constateer tevreden dat de jacht- en het museumhaven aardig vol liggen. De jachthaven biedt plaats aan maar liefst een dikke 400 boten! Dat zijn indrukwekkende aantallen. Door de lichte regendruppels dreig ik echter zeiknat te worden en dus besluit ik eerst maar even te schuilen in het complexgedeelte waar het restaurant met de prachtige naam ‘Het Booze Wijf’ gevestigd is. Daar krijg je, al visualiserend, hele mooie visioenen bij.

In hetzelfde gebouw bevindt zich ook de campingwinkel bestiert door de twee powervrouwen uit Middelstum, Lindsey en Aletta. Volgens mij zag ik pa Van Zuiden ook nog rondlopen in de winkel en dat is vast een goed teken. Het zal er hartstikke druk zijn in deze tijd van het jaar dus alle versterking is welkom. Dat blijkt even later wanneer ik de camping verder oploop. De meeste campinggasten schuilen echter onder het luifeltje van hun voortent.

In het gebouwencomplex raak ik nog aan de praat met een tiener die rond half negen zijn slag geslagen heeft voor die avond. Om te chillen met zijn vriendjes had hij tien lolly’s gekocht en twee mueslirepen. Dat zou hem wel door de avond heen slepen. Morgen gaat hij terug naar huis, terug naar het nabijgelegen Pieterzijl. Dit campingavontuur was voor hem een thuiswedstrijd dus.

Dorpskern Lauwersoog

Op de camping liep ik pardoes verkeerd maar daardoor kwam ik wel bij Robbenoort uit, één van de wijken/straten van Lauwersoog. En dat was nu juist de bedoeling want ik was nog nooit in de dorpskern Lauwersoog zelf geweest. Wikipedia leerde mij al eerder dat dit vissersplaatsje zo’n 160 inwoners telt en een gedeelte schijnt dus in Robbenoort te wonen. De woonkern zelf had ik binnen de kortste keren doorlopen, dat telt immers maar een paar straten. Maar wel inclusief enige tennisbanen en een bewegingstuin!

Ik besluit nog even tegen de dijk op te klimmen om een kiekje van de scheepswerf te nemen. Heel in de verte gloort Schiermonnikoog met al haar pracht en praal. Het idee om nog even in de haven te kijken om de Rottum uit te zwaaien, laat ik maar varen. Ik ga nog even terug naar de camping en zie inmiddels de nodige bedrijvigheid in de jachthaven waar een groep kinderen druk bezig is om enige boten vaarrijp te maken om daarmee vervolgens het Lauwersmeer op te gaan. Het is inmiddels gestopt met regen en dat merk je ook aan de drukte op de camping zelf.

Orchideënroute

Voorlopig heb ik genoeg gezien van deze camping. Ik pak de auto en rij een stukje terug om hem vervolgens op een parkeerplaats te parkeren. het bewijzeringsbord geeft immers aan dat ik vanaf hier de orchideeënroute kan bewandelen en gezien de mooie beplanting die ik in verschillende wegbermen tegenkom, belooft dit veel goeds. Lauwersoog is niet voor niets een walhalla voor watersporters en natuurliefhebbers. Ondanks de prachtige wandelroute kom ik helaas geen wandelaars tegen. Als een echte Remi geniet ik in mijn eentje van kwetsbare natuurgebieden die niet betreden mogen worden. Dat heb ik weer.

Ik besluit vervolgens nog een stukje verder te rijden en ontwaar het sanitairhokje waar in de buurt een dikke 25 jaar geleden half Middelstum tijdens de warme zomermaanden gesetteld lag. Mooie jeugdherinneringen komen boven. De voetbal ging steevast mee het water in en ook op het strand en de ligweide zorgde het ronde object altijd voor vertier. Ooit gingen we hier met de rode Ford Laser van Mittos heen met een rijk gevulde koelbox die op den duur door Dr. Lazerus gebruikt werd als medicijnkistje waarbij de biertjes als medicijnen dienden. Dat waren nog eens tijden……

Kantorencomplex Staatsbosbeheer

Na ook hier weer een rondje gelopen te hebben, rijd ik nog een stukje verder. Het horecagebouw bij één van de eerste afslagen is gesloten en op het strand is geen kip te zien. Hoe anders is dat bij het educatieve terrein, daar waar ook het kantorencomplex van Staatsbosbeheer staat. De parkeerplaats staat vol en tal van kinderen zijn met schepnetjes in de weer en proberen hiermee ongetwijfeld wat visjes uit het water te halen.

Ook in het voorlichtingsgebouw is het een drukte van belang. Menig gezin probeert hier te ontdekken wat dit unieke gebied nu zo bijzonder maakt. Ook ik bedenk mij tijdens een wandeling dat ik op land loop dat nog maar een geschiedenis kent van dik vijftig jaar. Daarvoor behoorde al dit land toe aan de bodemschatten van de Lauwerszee. We zijn inmiddels vele jaren, maar ook de nodige bloemenpraal, verder. En wat herbergt dit terrein ook veel vogelsoorten zeg. Op een steiger zie ik een reiger staan die ongetwijfeld een visje wil verschalken.

Landal Natuurdorp Suyderoogh

Ik blijk het hoogtepunt van deze morgen tot het eind bewaard te hebben. Toen ik bij het educatieterrein achteruit reed, stuitte ik plotsklaps op het Landal Natuurdorp Suyderoogh. Destijds was ik hier ook met Renne langsgekomen. En wist voetbalclub VV Eenrum enige jaren geleden financieel gezien niet een gouden slag te slaan door als hoofdprijs een bungalow gelegen op of vlakbij dit terrein als hoofdprijs te verloten?

Afijn, ik parkeerde voor het laatst de auto en genoot van een wandelronde over het park. Als ik hier als vakantieganger zou willen bivakkeren dan zou ik dit park als uitvalsbasis gebruiken. Voor prachtige wandel- en fietstochten, om het water op te gaan, voor een dagje Schiermonnikoog of gewoon genieten van al die prachtige marendorpjes die hier vlakbij liggen.

Met een heerlijk vakantiegevoel en een opgeruimd gemoed, stap ik weer in de Rover. De zon is doorgebroken en het Lauwersmeergebied lacht mij zachtjes toe. Ik besef dat de 2021-editie van ‘Het vakantiegevoel in…..’ er bijna opzit. Morgen tot slot nog naar Ezinge en Aduarderzijl. Terug naar Middag-Humsterland dus. Graag tot ziens!