Martin en Lammy, kunnen jullie jezelf in het kort nog even voorstellen?
We zijn nog steeds fris en fruitig hoor. En als de lezers zich in ons willen verdiepen dan moeten ze even op dit linkje drukken dat leidt naar een eerder uitgebreid interview met jou, dan zijn ze weer helemaal bij (Babbelen met Martin en Lammy). Dat geeft ons de kans om bijvoorbeeld wat uitgebreider op de volgende vraag in te gaan.
Er is het laatste jaar veel gebeurd op ondernemersgebied?
Martin: ‘Dat mag je gerust stellen! In maart 2019 kregen we namelijk te horen dat Fontana was verkocht aan de eigenaren van de QWR groep. We waren totaal overbluft, het kwam als een donderslag bij heldere hemel. In het begin haal je je allemaal doemscenario’s in het hoofd maar gelukkig kwam er al gauw duidelijkheid en waren er persoonlijke gesprekken met de nieuwe eigenaar. Wij waren één van de vier pachters die in Fontana hun onderneming hadden en we kwamen er al snel achter dat ze in deze constructie niet met ons verder wilden gaan.’
‘Men had verwacht dat we elders wel weer opnieuw zouden beginnen met een nieuw massagebedrijf maar verhip, dat valt niet mee natuurlijk wanneer je rond de vijftig bent. Uiteindelijk kwamen ze met een goed uitkoopvoorstel en konden we alle twee in vaste dienst komen. Er was behoefte aan onze ervaring. Ook onze accountant kon zich goed vinden in het voorstel en dus hebben we op 1 juli 2019 na een kleine 35 jaar afscheid genomen van Huizing Massage BV en zijn we in loondienst gekomen van de QWR groep. Lammy is assistent manager op de Beauty-afdeling geworden en ik ben nu medewerker Technische Dienst’.
‘En dat was zeker in het begin wel even wennen hoor, denk alleen al aan de werktijden. Dat gold ook voor onze zoon Jort die altijd gewend was dat een van ons beiden thuis was. De eerste periode hebben we als een roes beleefd maar ik moet zeggen dat de familie Dolman ons super netjes behandeld heeft en daarbij willen ze ook nog eens 20 miljoen investeren in Thermen Bad Nieuweschans zoals het bedrijf nu heet.’
Lammy: ‘En die nieuwe ontwikkelingen zijn heel interessant om mee te maken. Ik ben nog steeds druk met het begeleiden van alle veranderingen en met het opleiden van nieuwe mensen binnen het massagegebeuren. Maar het was me het jaartje wel zeg. Ook op privégebied door het overlijden van Martin zijn moeder en in 2018 is mijn vader overleden, dat heeft ook tijd nodig om een plekje te krijgen.’
‘Naast mijn werkzaamheden in Bad Nieuweschans heb ik mijn eigen massageruimte bij Haarsalon Marthi in Middelstum aangehouden. Deze massagetak is nu opgenomen in de Koozaa-onderneming en dus kan ik hiermee nu ook nadrukkelijker naar buiten treden. Het is ook een mooie combi want ik werk uiteraard met onze eigen huidverzorgingsproducten, ook in Thermen Bad Nieuweschans. Vaste openingstijden heb ik niet maar mijn werkrooster bij Thermen is vaak een maand van te voren al bekend. Ik kan mij daardoor richting mijn massagecliënten flexibel opstellen. Bel of app mij gerust om een afspraak in te plannen: 06-10743641.
De verkoop van Koozaa huidverzorgingsproducten gaat als een speer?
Dat kun je wel stellen ja. De omzet groeit elk jaar significant en dat geldt zeker ook voor het aantal verkooppunten. Daarbij merken we bijvoorbeeld in Bad Nieuweschans dat mensen ook veel gerichter naar onze huidverzorgingsproducten vragen. En dat is altijd een goed teken natuurlijk.
Hoe bevalt de samenwerking met Jacqueline?
Uitstekend! Zij is hoofdverantwoordelijk voor de stijging van het aantal verkooppunten dat inmiddels al boven de dertig ligt. Met het Forum in Groningen als een hoogtepunt en inmiddels krijgt ze via de VVV’s in Appingedam en Delfzijl ook steeds meer voet aan wal richting Oost-Groningen want ook in Winschoten zijn de eerste contacten gelegd. En we hebben zelfs twee verkooppunten in Brabant te pakken.
Jacqueline heeft natuurlijk als voordeel dat ze in het Overijsselse Heino mooi centraal gelegen woont in Nederland. Daarbij zoekt ze de verkooppunten zorgvuldig uit, ze moeten ook een beetje bij ons passen. Ze weet als geen ander het verhaal achter Koozaa en de ontstaansgeschiedenis te vertellen, dat spreekt aan. Haar man Jan is salesmanager bij Colzaco en neemt regelmatig onze producten mee naar de beurzen die hij bezoekt.
Hoe kijken jullie terug op (bijna) tien jaar Koozaa?
Het is een ontzettend leerzame en enerverende tijd geweest. Wat we er zeker van geleerd hebben is dat je moet geloven in wat je doet en in ingeslagen wegen. We hebben heel lang gedaan over de ontwikkeling van de juiste geur- en structuur (/smeer)beleving maar daar zijn we daarna ook niet meer van afgeweken.
Daarbij zijn we achter de schermen volop bezig met nieuwe ontwikkelingen en het uitwerken van nieuwe ideeën en concepten maar dit kost gewoon heel veel tijd. En dat gecombineerd met de hectische afgelopen twee jaren maakt dat dit even op een lager pitje gestaan heeft. Maar we mogen wel stellen dat we er nog steeds hartstikke blij mee zijn, het geeft ook een mooie reuring naast het werken in vast dienstverband.
Maar de heerlijke huidverzorgingsproducten kunnen ook prima online besteld worden?
Lammy: ‘Ik denk dat veertig procent van de verkoop inmiddels al online gebeurt. De gasten in Thermen Bad Nieuweschans komen van heinde en ver en vaak reageert men enthousiast wanneer ik vertel dat de Koozaa producten die ik tijdens massages gebruik ook online te verkrijgen zijn. Helemaal wanneer ik ze meeneem in de beleving van de bloeiende koolzaadvelden.’
‘Daarbij kun je de producten snel ontvangen. Wanneer je ze vandaag voor 15.00 uur bestelt dan heb je ze de volgende werkdag al in huis. Ideaal bijvoorbeeld wanneer je vergeten bent een verjaardagscadeautje te kopen. Dit is het linkje dat je hiervoor kunt gebruiken: www.koozaa.nl/shop’.
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen / nieuwe plannen te noteren?
Zoals gezegd zijn we achter de schermen volop bezig met allerlei dingen. De ontwikkeling van een nieuw product is hier een van. Zodra we hierover meer kunnen vertellen, brengen we dit in een nieuwsflits naar ‘buiten’. Uiteraard volgen we de nieuwste trends in de samenleving hierbij op de voet.
Al weer zin in de (streekproducten)markten?
Altijd! Mede door het directe klantcontact waarbij je vol enthousiasme over je producten kunt praten. En dat vaak in de tijd dat de koolzaadvelden weer tot volle bloei komen. Dan overvalt je vaak het gevoel van, ‘we mogen weer los!’ Ik denk dat Jacqueline jaarlijks wel zo’n 20 a 25 markten aandoet. En tijdens de streekproductenmarkt op Ewsum laten wij ook graag ons gezicht zien om haar te ondersteunen.
De producten kunnen ook mooi verpakt aangeleverd worden?
Wanneer de huidverzorgingsproducten online besteld worden dan krijg je ze sowieso al in een mooie verpakking aangeleverd. Maar ook speciale wensen kunnen doorgegeven worden hoor. Zo hebben we ook een mooie verpakkingsdoos ontworpen waarin meerdere producten tegelijk kunnen worden verpakt. Ook met andere wensen en ideeën staan we je graag terzijde.
Via koozaawellness@gmail.com komen de vragen bij Jacqueline terecht. Mensen uit Middelstum en omstreken kunnen ons ook bellen, appen of een Facebookmessengerbericht sturen. De verpakte producten kunnen dan bij ons thuis opgehaald wordt. Ook weer een mooi cadeau om weg te geven.
Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit jullie Koozaa-carrière tot dusver?
Och man, alleen al de laatste twee jaar waren een rollercoaster vol met hoogte- en dieptepunten. Om die allemaal te gaan benoemen, dat gaat veel te ver. Het was een roerige tijd maar dat bood ook weer ruimte en gelegenheid voor nieuwe inzichten. Je leert als het ware buiten de lijntjes te denken.
Hebben jullie nog leuke werkanekdotes?
Er komen bij ons regelmatig mensen uit de omgeving langs om redelijk grote hoeveelheden suikerscrub op te halen. Het blijkt namelijk dat bepaalde mensen met psoriasis of andere huidproblemen veel baat hebben bij dit product. Het is niet zo dat de problemen hiermee opgelost worden maar de huid wordt er wel een stuk rustiger van en het jeukgevoel verdwijnt. Dat is toch wel heel mooi om te vernemen!
Waar staat Koozaa over 10 jaar?
Wat we de afgelopen jaren geleerd hebben is dat je niet al te ver vooruit moet kijken. Daarvoor is de maatschappij maar ook het leven veel te vluchtig. Maar het kan haast niet anders dat we dan nog steeds volop onze heerlijke huidverzorgingsproducten aan de man brengen inclusief nieuwe producten. En daarbij volgen we uiteraard onze eigen ‘kop’!
Willen jullie verder nog iets kwijt?
Naast een groeizame periode voor het koolzaad wensen wij iedereen natuurlijk een goede gezondheid toe. Dat laatste is het allerbelangrijkste. En blijf ons volgen via www.koozaa.nl of Facebook (Facebook Koozaa). Martin: ‘En vergeet niet dat Lammy heerlijke massages kan verzorgen, deze zijn flexibel in te plannen!’
(Dit verhaal is grotendeels opgetekend nog voordat de uitbraak van het coronavirus zich in alle hevigheid aandiende…..)