Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Marita, Nathalie, Petra en Roel blikken enthousiast vooruit op de 30e (jubileum)editie van de halve marathon Lauwersoog-Ulrum

Dames en heer, kunnen jullie jezelf in het kort even voorstellen inclusief vrijwilligersfunctie?

‘Zal de heer dan maar beginnen? Roel Venema is de naam, wellicht bekend van Veldman en Van Dijk administraties en belastingenadviezen in Leens. Met die financiële achtergrond is het niet vreemd dat ik de rol van penningmeester vervul binnen deze organisatie. Daarnaast speel ik ook een rol binnen de Vrienden van de Halve Marathon. De rest van de organisatie is allemaal in 2015 bij de run betrokken geraakt, ik een jaar later.’

‘En naast Roel zit Marita Wiersum en ik kom, net als de rest van je tafelgenoten, uit Ulrum. Ik ben algemeen bestuurslid en houd mij onder andere bezig met de sociale media en de website, het werven van vrijwilligers en bijvoorbeeld tijdens de wedstrijd zelf met de tijdsregistratie.’

‘Als voorzitter van deze club mag ik mij niet aan dit gesprek onttrekken natuurlijk. Mijn naam is Petra Woddema, op papier wedstrijdleider van de 10 kilometer zoals Marita dat van de halve marathon is en ook ik houd mij bezig met de vrijwilligerswerving. Tevens regel ik bij Café Neptunus de inschrijvingen van de deelnemers aan beide runs.’

‘En rechts naast je zit de secretaris van deze mooie club, Nathalie van der Laan. Ik houd het organisatiedraaiboek bij, onderhoud de contacten met de gemeente over bijvoorbeeld de vergunningaanvraag en ondersteun de dames rechts van mij met de vrijwilligerszaken.’

Onze collega’s Kor, Stefan en Martine ontbreken bij dit gesprek. Beide mannen houden zich onder andere bezig met het werven van sponsoren en Martine zorgt voor de PR-contacten met de media en verzorgt hiervoor de flyers en de overige materialen.

Kunnen jullie iets over de ontstaansgeschiedenis van deze halve marathon vertellen?

Roel: ‘Voor deze vraag moet je bij mij zijn want ik heb zelfs aan de eerste drie runs meegedaan. Wanneer in de zomermaanden het voetbalseizoen afgelopen was, zaten we wel eens bij Neptunus een biertje te drinken en al mijmerend wat te doen, kwam het lumineuze idee naar voren om een run te organiseren van Lauwersoog naar Ulrum. In eerste instantie was een halve marathon niet de intentie maar toen de afstand tussen beide plekken zo’n (dikke) achttien kilometer bleek te zijn, werd besloten Zoutkamp bij het parcours te betrekken en voor een afstand van 21,1 kilometer te gaan.’

In het begin ging het allemaal nog met de Franse slag maar gaandeweg werd de run steeds professioneler. De 10 kilometer, een rondje Ulrum – Niekerk – Ulrum, kwam er extra bij en het aantal deelnemers groeide gestaag. In 2015 werd de vijfentwintigste keer gevierd maar bij een gebrek aan vrijwilligers dreigde dit de laatste keer te worden. De oproep in ons bokkeblad De Ulrummer voor nieuwe vrijwilligers leverde geen nieuwe aanwas op en er waren nog maar twee bestuursleden actief. En toen stonden dus je tafelgenoten op. Zij hebben eerst een jaartje meegelopen en daarna het stokje overgenomen.’

De deelnemers volgen een prachtig parcours?

Wie kan nu zeggen dat ze met een wedstrijd in het unieke Unesco Werelderfgoed mee mogen lopen? Dat alleen al maakt deze halve marathon uniek. Via de hoofdweg langs het strand en de camping, wordt koers gezet naar de kazerne. Dan volgt bij het rechtsaf slaan naar Zoutkamp het lastigste gedeelte van het parcours.

Want zo halverwege slaat de vermoeidheid toe, het is er vaak erg warm en er is weinig publiek om de lopers aan te moedigen. Maar het laatste stuk door Zoutkamp en het rondje door Ulrum maakt vervolgens alles weer goed. We krijgen dan ook vaak de nodige complimenten. Gelukkig niet alleen over het mooie parcours maar ook over de organisatie op zich en de enthousiaste sfeer onderweg.

Want de lopers worden onderweg aangemoedigd door honderden toeschouwers?

Dat van die honderden toeschouwers is misschien wat overdreven. Alhoewel? In Ulrum zitten veel mensen gezellig met elkaar in de tuin om de lopers tijdens de laatste meters hartstochtelijk aan te moedigen. Ook de inwoners in Zoutkamp laten zich niet onbetuigd. In Lauwersoog is het bij de start vaak een gezellige drukte en bij de kazerne staan ook altijd wel een plukje mensen.

Ter verhoging van het moraal maar ook omdat dit jaar de dertigste run is, hebben we een muziekfietser gecontracteerd die meefietst op het parcours en onderweg al toeterend en zingend de feestvreugde verhoogd. Ook bij de start is er muzikale ondersteuning.

Het deelnemersveld is de laatste jaren enorm uitgebreid?

Ja en nee. In de hoogtijdagen deden er wel zo’n dikke 600 lopers mee. Dat was in de tijd dat er nog niet zoveel runs georganiseerd werden. Er deden destijds zelfs Kenianen mee en het parcoursrecord van een dik uur, stamt uit die tijd. Tegenwoordig is er in deze periode wekelijks ergens in het noorden wel een run.

Daarbij hadden wij de pech dat de run drie jaar achter elkaar afgelast moest worden. Dat was niet alleen slecht voor onze kas maar ook voor het moraal om mee te doen. In 2019 moesten we de run door de extreme warmte met temperaturen boven de dertig graden op het laatste moment aflassen. Een heel lastige beslissing maar verantwoord om de run door te laten gaan, was het niet. Maar je gooit wel op het laatste moment een half jaar voorbereidingstijd weg. En daarna volgden dus twee coronajaren.

Vorig jaar deden er dan ook maar zo’n 250 lopers mee. Maar door dit jaar extra in te zetten op de werving van nieuwe lopers via de sociale media en de website, we krijgen hierbij extra ondersteuning, hebben zich nu reeds 300 renners ingeschreven. We willen dit jaar eigenlijk voor de 450 a 500 lopers gaan maar het weer, belangrijk voor de last minute beslissers, en het tijdstip van de schoolvakanties speelt een voorname rol. Om dit te bereiken maken we graag gebruik van het grote netwerk van ervaren renners en mensen die het hardloopcircuit goed kennen.

De run vindt overigens altijd plaats op de laatste zaterdag van de julimaand en is hiermee het startsein voor onze feestweek in Ulrum. Daar wordt dus niet aan getornd. We zeggen soms wel eens gekscherend tegen elkaar dat het altijd ‘bloody hot’ moet zijn omdat dat bijdraagt aan de heroïek van de prestatie. Maar het moet natuurlijk ook niet te warm zijn.

Om alles in goede banen te leiden zijn heel veel vrijwilligers nodig?

Reken maar van yes. Het gaat al met al om zo’n 200 mensen die we van te voren allemaal persoonlijk benaderen met de vraag of ze weer mee willen helpen. Daar zit wel wat voorbereidingstijd in inderdaad maar het werkt wel het beste. En omdat we dat met zijn drieën doen, valt het uiteindelijk toch wel weer mee.

Vaak moeten we de laatste week door afzeggingen nog flink aan de bak om extra mensen te ronselen maar dit lukt altijd wel weer. Zelfs toen we op het laatst bijna twintig afzeggingen hadden, is het goed gekomen. Door de inzet van de plaatselijke volleybaldames kwam alles op zijn pootjes terecht.

En wat moeten die zoal voor taken uitvoeren?

Heb je even? Het parcours moet ’s morgens uitgezet worden inclusief het plaatsen van de nodige hekken; de mensen moeten ingeschreven worden en gaan vervolgens met Qbuzz-bussen naar Lauwersoog. Je hebt mensen nodig voor de tijdregistratie en onderweg zijn de nodige voedselposten waar eten en drinken uitgedeeld wordt. En laten we onze EHBO-ers niet vergeten.

Uiteraard heb je veel verkeersregelaars nodig en mensen die (extra) verkeersborden plaatsen, sponsorwervers en  de nodige schoonmakers en opruimers na de wedstrijd. Daarvoor moeten we zelf ook flink de handen uit de mouwen steken want veel vrijwilligers willen na afloop graag snel een alcoholische versnapering nemen op de goede afloop.

Er is dus ook nog een loop van 10 kilometer?

Dat loopje kent een roerige geschiedenis. Want hij is er later bijgekomen en toen sloten de renners nog bij de kazerne aan. Daarna is deze run een aantal jaren niet georganiseerd maar wij hebben besloten om hem wel weer in te plannen maar nu is het dus een rondje Ulrum – Niekerk – Ulrum geworden. Vorig jaar deden hier zo’n 70 renners aan mee. We hopen dit jaar de honderd aan te tikken.

Voor de kosten hoeven de lopers het in elk geval niet te laten. De deelnemers van de 10 km betalen bij voorinschrijving €12,50 (€15,- op de dag van inschrijving), voor de halve marathonlopers is dit €15,- (en €17,50 tijdens de dag zelf). Hier krijgen ze, naast een prachtig parcours natuurlijk, een mooi T-shirt en een medaille voor terug.

En na die tijd kunnen lopers en toeschouwers zich in het feestgedruis storten?

We pakken tijdens deze jubileumeditie extra uit. We verwachten de laatste deelnemer zo rond 16.30 uur terug bij Neptunus waar na de prijsuitreiking een DJ het feestpubliek warmdraait voor de hoofdact van 19.00 uur. Want dan treedt allround feestband Yesz namelijk op met diverse sets tot 23.00 uur.

Ook daarna zal het nog wel enige uurtjes onrustig blijven rondom Neptunus want zoals eerder aangegeven is de halve marathon ook de start van de Ulrummer feestweek. Iets waar onze dorpsinwoners graag hun vakantie voor aanpassen.

Wat zijn voor jullie persoonlijk de hoogte- en dieptepunten van deze halve marathon?

Als je de loop drie jaar achter elkaar af moet lasten dan doet dat wel wat met het moraal van de lopers en vrijwilligers maar ook voor ons als organisatie. Maar we werken wat ons betreft toe naar het hoogtepunt tijdens de dertigste editie waarbij we extra uitpakken.

Nog bijzondere hardloop- of organisatieanekdotes?

Jaarlijks doen we van te voren altijd een grondige parcourscontrole of de route nog steeds exact 21,1 km lang is. Je hebt bijvoorbeeld wel eens te maken met een wegafzetting of wegwerkzaamheden. Als een parcours langer of korter is, ook al scheelt het maar een paar meter, dan krijgen wij dat van de lopers zeker te horen!

Voor de Vrienden van de Halve Marathon organiseren wij jaarlijks in het najaar een feestavond om ze te bedanken voor hun financiële steun. Dat valt door het grote leeftijdverschil van deze leden nog niet mee om het iedereen naar de zin te maken maar het is ons vorig jaar in elk geval goed gelukt. Er zijn mensen die wel doneren  maar aangeven niet op de avond zelf langs te komen onder het motto: ‘ik ben toch niet gezellig’.

Zelf ook fanatieke hardlopers (geweest)?

Alleen Roel heeft in het begin drie keer meegedaan. Nathalie nam het in overweging maar is nu zwanger. Volgend jaar maar weer kijken dus of het lukt. Om eerlijk te zijn, super sportief zijn we niet met zijn allen maar iets gezelligs en leuks organiseren voor het dorp en de omgeving is het cement dat ons bindt.

Waar staat de halve marathon van Lauwersoog naar Ulrum over 10 jaar?

We vragen onszelf wel eens af hoe lang we nog door moeten gaan. Maar zolang we het zelf nog leuk vinden en de groepsdynamiek tussen ons zo goed blijft als nu, zetten we nog wel even door hoor. Onderling hebben we nooit woorden in elk geval, zelfs niet tijdens stresssituaties.

Willen jullie verder nog iets kwijt?

Lopers, publiek en extra vrijwilligers, ook van buitenaf, zijn van harte welkom om deel te nemen of langs te komen op zaterdag 29 juli. De halve marathon start om 13.45 uur, de 10 kilometer om 14.00 uur. Op onze website www.halvemarathon.nl is nog veel meer informatie te vinden en volg ons gerust op Facebook: https://www.facebook.com/halvemarathonlauwersoogulrum. Graag tot ziens!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69