Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Greetje Medema van Medema Administratie & Advies Bedum, een sociaal cijfermens!

Greetje, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Ik ben Greetje Medema, geboren in augustus 1959 in Bedum. Bedum is de plaats waar ik altijd gewoond heb. Ik ben de jongste van vier kinderen. Mijn beide broers zijn inmiddels helaas allebei veel te jong overleden. Mijn ouders hadden een groentezaak en dus ben ik met het ondernemen opgegroeid.

Beiden hebben altijd hard moeten werken maar ze namen ook altijd de tijd voor hun gezin. Je kunt wel zeggen dat ik in een liefdevolle familie groot geworden ben. En omdat ik op mijn twaalfde al meehielp in hun zaak, zat de arbeidsethos er al op jonge leeftijd in. 

Altijd al van de cijfertjes geweest?

Jazeker, reeds op de lagere school vond ik cijfertjes en wat je ermee kunt doen prachtig. Toch ben ik eerst een andere richting opgegaan. Na de lagere school volgde de MAVO waarna ik de MBO-opleiding kinder- en jeugdverzorging gevolgd heb. Na mijn diplomering wilde ik graag bij de kinderpolitie, kraamverzorgster worden was ook een optie. Beide lukte niet.

Een vriendin van mij werkte bij de ABN AMRO. Ik vroeg haar gekscherend of zij geen baantje voor mij kon regelen en niet veel later volgde reeds een telefoontje. Ik moest in het begin wel vreselijk wennen maar heb toch doorgezet.

Bij de ABN AMRO heb je heel veel ervaring opgedaan?

Ik ben in juli 1977 bij de Amrobank in Bedum begonnen als baliemedewerkster. In het begin was het me daar veel te rustig en ik heb het eerste jaar ook vaak geroepen dat dit het niet was. Maar goed, uiteindelijk kreeg ik meer taken en heb ik er tot oktober 2010 gewerkt. Ik ben daar heel allround geworden. Doordat ik veel opleidingen binnen de banksector gevolgd heb, werd ik in 1991 kantoorbeheerder van een bijkantoor in Groningen.

Door een fusie verdween dat kantoor en werd mij een baan aangeboden in Delfzijl en omstreken als ‘preferred banker’. Wat inhield dat ik adviseur kon worden van vermogende klanten om ze vervolgens te helpen met hypotheekzaken, beleggingen, verzekeringen en pensioen- en lijfrentevraagstukken. Dit voorstel heb ik met twee handen aangegrepen en dat werk verrichtte ik tot mijn ontslag.

Dit was de juiste job voor mij. Ik had een groep van 500 klanten onder mijn beheer, waarvoor ik alle bankzaken  mocht regelen. Daaronder zaten veel beleggende klanten en om ze van de juiste adviezen te voorzien, heb ik de daarvoor benodigde diploma’s gehaald. Tot op de dag van vandaag vind ik beleggen een fascinerende bezigheid. Mijn klanten helpen met hun vermogen(soverheveling) en kijken of alles voor later goed geregeld is, zijn zaken die ik nog steeds met veel plezier uitoefen.

Maar in 2011 was de tijd rijp voor je eigen onderneming?

In 2010 was er een grote ontslagronde bij ABN AMRO. In mijn leeftijd- en functiegroep moest 62% van de personeelsleden eruit. En daar zat ik dus ook bij. Aangezien ik niet van niets doen hou en de banen in die periode niet voor het opscheppen lagen plus het feit dat ik  toen al mijn leeftijd  (51 jaar) tegen had, was het voor mij eigenlijk al heel snel duidelijk dat ik voor mezelf wilde gaan beginnen.

Dat was toch al iets wat ik al langer in mijn achterhoofd had zitten. En nu was de tijd er rijp voor. De eerste maanden na mijn ontslag heb ik even een soort pauze genomen om daarna met frisse moed en energie het ondernemersplan te schrijven. Deze werd goedgekeurd en zo startte op 7 maart 2011 Medema Administratie & Advies. Volgens de richtlijnen van het UWV moest ik perse op een maandag starten, vandaar 7 maart…..

Zowel bedrijven als particulieren kunnen bij je terecht?

Ik werk voornamelijk voor zzp’ers en particulieren. Daar ligt mijn kracht en passie en dat vind ik persoonlijk erg belangrijk. Daardoor kan ik mij vol voor hen inzetten. Voor particulieren kan ik de administratie, aangifte inkomsten-, erf-, of schenkbelasting verzorgen of de aanvraag, wijziging en administratie van allerlei toeslagen en de PGB.

Ook voor de administratie en advies omtrent overlijdenszaken en executeurwerkzaamheden kun je prima bij mij terecht. Hetzelfde geldt voor zaakwaarneming en budgettering en hypotheek- en verzekeringsadvies. Voor ondernemers moet je denken aan de (volledige) administratie en de BTW-aangiften. Startende ondernemers help ik graag op weg om de administratie op te zetten en bij het opstellen van jaarrekeningen. 

Wat vind je de leukste aspecten van je vak?

Het persoonlijk contact met de klanten. Dat je ze door langdurig contact goed leert kennen en daardoor precies weet wat ze graag willen. Hierin kan ik dan de juiste handvatten geven. Ik verkoop zelf geen producten maar verwijs door en kijk mee. Verder begeleid ik op basis van notariële volmachten mensen en behartig hun belangen als ze hierin zelf niet in staan zijn. Zodat alles goed afgedekt wordt.

Het begeleiden van oudere mensen op financieel gebied is iets wat je heel graag doet?

Dat is juist het mooiste wat er is. Mensen begeleiden die al een heel leven achter zich hebben. En die, nu ze in een kwetsbare periode van hun leven zijn gekomen, het verdienen dat ze met respect behandeld worden. Dat is helaas niet altijd het geval. Ik heb al een aantal keren moeten constateren dat ook in onze provincie ouderenmishandeling voorkomt.

Daar kan ik enorm boos om worden, zeker als ik de onzekerheid en het verdriet van de klanten zie wat hier achterweg komt. Ik probeer dan ook een langdurige band met ze op te bouwen en biedt regelmatig extra service zoals het boodschappen doen. Daarbij neem ik vaak wat langer de tijd om deze mensen te helpen. 

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit je financiële carrière tot dusver?

Mijn ontslag was wel een dieptepunt. Dat je na 33 jaar loyaal en hard werken te horen krijgt dat er geen plek meer voor je is. Ik moest een soort van rouwproces doorlopen ook al omdat opgebouwde zekerheden wegvielen. Hoe nu verder, is dan de vraag. Gelukkig heb ik nooit in wrok omgezien en ik heb mijn werk tot het einde in eer en geweten afgerond.

Waar deuren zich sluiten gaan vaak nieuwe open. Ik kon mijn eigen bedrijf opbouwen en ben heel blij en trots wat ik in die negen jaren heb opgebouwd. Vanaf het begin had ik een stijgende lijn te pakken en ik koester de vrijheid die ik nu ervaar. Ik werk vanuit een kantoorpand aan huis, iets wat door mijn klanten heel erg gewaardeerd wordt. Het is net alsof ze zich daarom ook wat relaxter en opener voelen.

Heb je nog leuke werkanekdotes?

Toen ik nog in Delfzijl werkte, had ik een stel hele leuke collega’s om mij heen. Naast hard werken, werd er op kantoor ook veel gelachen. En dan kon het maar zo gebeuren dat een van mijn collega’s over alle bureaus heenliep. Een andere collega kon alleraardigst allerlei cabaretiers nadoen.

Eén anekdote is mij altijd bij gebleven. Het was tijdens een hele mooie en warme dag, dat ik verzuchtte dat het toch eigenlijk veel te mooi weer was om binnen te zitten. Toen ik terug kwam van de middagpauze stond mijn bureau op het parkeerterrein van de bank. Mijn mond viel open van verbazing maar ik liet mij niet kennen en heb vervolgens heerlijk buiten zitten te werken. 

Bedum is voor jou ‘the place to be’?

Bedum is een fijn dorp. Ik ben er geboren en getogen en woon zelfs nog in mijn ouderlijk huis. De laatste jaren is het dorp ook op sociaal gebied gaan bruisen en worden er tal van leuke evenementen georganiseerd. Maar eh, het is niet alleen Bedum wat de klok slaat hoor. Ik ga regelmatig enige dagen naar Terschelling en Schotland vind ik een prachtig land om tijdens langere vakanties naar toe te gaan.

Nog tijd voor hobby’s?

Jazeker want de juiste balans vinden is het belangrijkste in het leven. Samen met mijn zus heb ik het Pronkjewailpad gelopen en ik wandel nog steeds graag. Daarnaast haak ik op bestelling dekens, ik lees graag en verzamel boeken. Ook maak ik graag legpuzzels en andere soorten puzzels.

Al wandelend mag ik graag fotograferen en naar vogels kijken. En ik pas op de vrijdagmiddagen altijd op drie kindertjes van tien, vijf en drie jaar oud. Dat is ook echt genieten. We gaan vaak samen naar de kringloopwinkel.

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Nergens voor, ik ben erg gehecht aan mijn nachtrust. Ik ga graag voor minimaal acht uur goede slaap, dat heb ik ook wel nodig om optimaal te presteren.

Waar staat Greetje Medema over 5 a 6  jaar?

Tja, dat vind ik een  lastige vraag. Zeker in de wetenschap dat tegen die tijd mijn pensioen in zicht komt. Maar zoals ik er nu tegen aankijk zal ik dan nog steeds mensen begeleiden. Ik hoop dat ik gezond mag blijven om dat te kunnen doen.

Ik werk nu nog drie a vier dagen in de week maar dat probeer ik tegen die tijd geleidelijk af te bouwen. En ik zal vaker weekendjes of weekjes weggaan. Maar helemaal niets meer doen op werkgebied lijkt mij saai. Het werk wat ik doe, houdt mij geestelijk scherp.

Wil je verder nog iets kwijt?

Ik wens iedereen veel gezondheid toe. Blijf vooral in balans en wees gelukkig. Werk is niet het belangrijkste, dat kan ik uit ervaring zeggen. Mocht je meer over mijn bedrijf willen weten, surf dan even naar www.medemaadministratie.nl. Ik doe echter niet veel aan reclame en werving van nieuwe klanten, vaak komen ze uit zichzelf naar mij toe. Ik zie mijzelf als een sociaal cijfermens en denk vooral veel voor de oudere medemens te kunnen betekenen. Graag tot ziens!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69