Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis

TromgeROFFEL voor Voedselbank Het Hogeland

Tja, hoe ontstaan sommige dingen…..

Hallo Hr. Koster

Over het internet fietsend kwam ik min of meer bij toeval uw website tegen met daarin enkele columns van Anne Vlieg. Ik ben zelf tafeltennisser en ken Anne daarom al heel lang. Ik las op uw site dat u bedrijven en organisaties de gelegenheid biedt zich te presenteren. Geldt dit ook voor een ”club” als de voedselbank?

Ik hoor graag van u.

Grt.

Wieb Roffel

Acquisiteur Voedselbank het Hogeland Winsum

En zo kan de leegte van het Anne-lyseren maar zo ingevuld worden voor tromgeROFFEL voor de voedselbank. Onlangs toog ik vol goede moed naar Winsum om kennis te maken met Wieb en om de actuele toestand qua omdenken in ogenschouw te nemen. Maar wie is Wieb eigenlijk?

Een voorstelrondje

‘Wieb Roffel is de naam en ik ben 72 jaar. Geboren en getogen in het Drentse Roden maar 35 jaar geleden neergestreken in Winsum. Ik heb in mijn jonge jaren gevaren en ben daarna dik dertig jaar vertegenwoordiger geweest van schroeven in allerlei soorten en maten. Ik las dat jij bij Vast Banket gewerkt hebt en daar ben ik ook wel eens geweest. Ik had een gesprek met Henk Bansberg en laat dat nu juist een oud buurman van mij zijn uit Roden. Een kleine wereld inderdaad. Maar ik kom altijd en overal bekenden tegen. Vroeger ook al als zeeman. Zelfs in New York en Kaapstad hoorde ik wel eens ‘Hey Wieb’ roepen wanneer ik uit de metro kwam.

Afijn, zes jaar geleden zag ik dat ze bij de voedselbank, toen nog gevestigd in Baflo, vrijwilligers zochten. Ik ben er begonnen als chauffeur maar toen ik eens opving dat er minder goederen binnenkwamen dan dat er uitgingen, heb ik aangeboden om de supermarkten in de regio actief te benaderen. Tja, eens een vertegenwoordiger, altijd een vertegenwoordiger natuurlijk. En zo sta ik nu bekend als acquisiteur van Voedselbank Het Hogeland.

Even een paar cijfertjes

De nieuwe gemeente Het Hogeland telt in totaal bijna 50.000 inwoners en er zijn 150 gezinnen die gebruik maken van de diensten van de voedselbank. Tweewekelijks komen 75 gezinsleden langs om hun thuisvoorraden qua voedsel aan te vullen. Dagelijks rijden twee busjes rond die bij zo’n twintig supermarkten in de buurt allerlei artikelen op komen halen die daar niet meer verkocht kunnen of mogen worden. Bij sommige winkels gaat men dagelijks langs, bij andere twee keer per week al naar gelang het aanbod.

Verder krijgen ze veel giften van inzamelingsacties van bijvoorbeeld kerken en andere instellingen. Op de woensdag komen particulieren en bedrijven langs om allerlei spulletjes langs te brengen. Deze worden door de 70 vrijwilligers die bij de Voedselbank Het Hogeland Winsum werkzaam zijn in ontvangst genomen, gesorteerd en in kratten in het magazijn opgeslagen. In aanloop naar de vrijdag worden de uit te geven spullen in een andere ruimte uitgestald.

De cliënten kunnen op de vrijdag hun winkelkarretje vullen met die spullen waar men behoefte aan heeft. Vaak staat op de kratten aangegeven hoeveel artikelen maximaal meegenomen mogen worden. Bij de diepvries en de koeling staat een voedselbankmedewerker die aan de hand van de gezinssamenstelling bepaalt wat de persoon mee kan en mag nemen. Achter in de ruimte staan de groenten en fruit uitgestald.

Wieb: ‘Zeventig vrijwilligers, dat klinkt heel veel. Maar die zijn we hard nodig hoor. Want naast de distributie van de voedingswaren moeten we ook aan strenge hygiënische maatregelen voldoen. Regelmatig komt hier iemand van de Voedsel- en Warenautoriteit langs om te controleren of we hygiënisch werken en of de schoonmaaklijsten correct zijn ingevuld. Ook moeten we natuurlijk de THT’s goed in de gaten houden.’

‘Zelf ben ik hier vijf dagen in de week te vinden. Er is altijd wel wat te doen en ik vind het belangrijk om de verhalen te horen van bijvoorbeeld de chauffeurs die bij de supermarkten langs gaan. Op die manier kan ik direct inspringen op mogelijke problemen en klachten.’

Last van hamsterwoede

In tegenstelling tot de Voedselbank Groningen, die in het begin de hamsterwoede vreesde, merkt Wieb gelukkig nog geen tekorten van allerlei artikelen. Daarbij staan negen voedselbanken uit de provincie via de app met elkaar in contact. Zo kunnen filialen met overschotten hun waren delen met die vestigingen waar een tekort is. Dat werkt prima. Voeg daarbij nog het feit dat ook de Nederlandse voedselbank regelmatig zendingen opstuurt. ‘’t Kan minder’, inderdaad.

‘Wat dat betreft hebben we op het moment gelukkig nog niks te klagen. Maar ik blijf mijn best doen om de voedselbank onder de aandacht van de mensen te brengen. Vandaar dat ik regelmatig de pers benader met de vraag of ze aandacht aan onze organisatie willen besteden. Op die manier blijven we in het zicht en blijven de mensen aan ons denken qua goederen en giften. Wanneer je afhankelijk bent van de voedselbank dan is dat zeker niet leuk maar het is wel fijn wanneer je merkt dat mensen met je meeleven en dat je op deze manier wat extra’s voor je gezin kunt doen.’

Het nieuwe werken

Ook in Winsum is men druk bezig met de organisatie om spullen thuis te bezorgen in plaats van dat mensen ze op het adres Lombok 1 ophalen. Wieb: ‘Ik ben de afgelopen dagen druk bezig geweest om allerlei kerkgenootschappen te benaderen met de vraag of ze zelf of met behulp van andere kerken in de buurt een aantal bezorgadressen voor hun rekening kunnen nemen. De cliënten krijgen van te voren allemaal een brief waarin staat aangegeven wanneer men langs komt om de goederen langs te brengen.’

‘Daarbij moeten we wel rekening houden met het feit dat de bezorgroutes niet te lang mogen zijn want je hebt dus ook te maken met allerlei diepvriesproducten zoals vleesproducten en broodbeleg. Het kost inderdaad het nodige belwerk om dit voor elkaar te boksen maar dit is op een haar na voor elkaar. Maar extra bezorgvrijwilligers zijn natuurlijk van harte welkom. Volgende week kan dit ingaan, tot die tijd houden we de onderlinge afstanden en het aantal mensen dat tegelijk naar binnen gaat nauwlettend in de gaten.’

‘Bel over een weekje of twee gerust weer eens op om te vragen hoe het met de bezorgdiensten gaat. Hier gebeurt altijd wel wat en je merk dat ik verhalen genoeg heb. Voorlopig kunnen we nog wel even vooruit dus, zowel met de bezorging als met de verhalen. Graag tot horens!’

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69