Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Daan Vogelaar geniet van ‘zijn’ restaurant en grandcafé ‘Bij de Molen’

Daan, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Ik ben veertig jaar, geboren in Zuid-Afrika en op mijn 3e naar Nederland verhuisd. Opgegroeid in Uithuizen  maar vervolgens zijn we verhuisd naar Vries. Ik heb als toenmalige Drent de horecaopleiding in Groningen gevolgd en was zestien jaar toen ik aan het werk ging in een bakkerij. Deze bakkerij ging failliet, mijn moeder kocht toen een vliegticket voor mij naar Australië waar ik vervolgens anderhalf jaar lang ben gaan backpacken. Kortom, ik kende een avontuurlijke jeugd.

Toen ik terugkeerde ben ik in de horeca gaan werken, daarover in een volgende vraag meer. Vervolgens heb ik de horeca tijdelijk vaarwel gezegd maar toen ik begin vorig jaar op een vrijdag vernam dat restaurant en grandcafé ‘Bij de Molen’ in Ten Post in de verkoop kwam, heb ik de zaterdag er op mijn fiets gepakt om naar Gerrit Koning te gaan.

Na de nodige informatie opgevraagd te hebben was het vervolgens binnen twee weken beklonken. Ook met de bank was het snel rond. Vanuit thuishaven Bedum, waar ik inmiddels al weer negen jaar woon, ben ik zeven dagen in de week in Ten Post in touw. Een kleine honderd uur per week inderdaad, want we zijn zes dagen in de week open. Gelukkig is het werk ook mijn hobby, ik doe het dus met veel plezier.

Hoe kijk je terug op het eerste jaar?

Eind april 2018 was alles in kannen en kruiken, in juni ging de zaak open. Ik merk dat ik met net zoveel passie en plezier bezig ben als een jaar geleden. Ergens ook wel logisch want ik hanteer het motto dat wanneer je ergens voor gaat, je het dan ook goed moet doen. We hebben de stijgende lijn te pakken en gaan van goed naar nog beter. Ook qua cijfers hebben we geplust. Ik kan dan ook met een tevreden gevoel terugkijken op de eerste driekwart jaar dat we open zijn.

Je had al de nodige horeca-ervaring opgebouwd?

Terug uit Australië, ben ik in de horeca aan de slag gegaan. Ik was toen negentien, twintig jaar. Ik heb in verschillende zaken gewerkt. In broodjeszaken bijvoorbeeld maar ook in restaurants en cafés. Ik moest vaak ’s nachts aan het werk en merkte dat ik door het nachtleven niet meer in mijn ritme kwam. Vanuit de horeca kwam ik vervolgens in de retail terecht. Daar heb ik vervolgens twaalf, dertien jaar in een leidinggevende functie gewerkt en deed ik ook de nodige administratieve ervaring op.

Vervolgens trok de horeca toch weer en kwam ‘De Drie Gezusters’ in Groningen in beeld. Daar heb ik een dikke twee jaar gewerkt, vervolgens nog een klein jaar in de unitverhuur en toen hoorde ik dus dat ‘Bij de Molen’ in de verkoop kwam. Alle puzzelstukjes vielen in elkaar, dit is wat ik altijd al graag gewild heb.

Lekker uit eten gaan in een gezellige ambiance staat voorop in Ten Post?

Én lekker eten inderdaad én een gezellige ambiance, dat is waar we voor gaan hier. Geen dubbele boekingen, geen tijdsdruk. De tijd mag best wel eens stilstaan, het glipt je vaak toch al door de vingers. Hier staan we niet op tijd, je kunt dus lekker nog even nagenieten van een drankje of een kopje koffie. De zaak doet warm en gezellig aan en straalt rust uit.

Ik ben dan ook trots op de recensies die we van onze gasten hebben mogen ontvangen. Met een 9,1 voor onze keuken, een 8,7 voor ons decor en een 9,0 op service en gastvrijheid scoren we als gemiddeld cijfer een 9,0. Daarmee doen we het in vergelijking met restaurants hier in de omgeving gewoon hartstikke goed. We zijn altijd op zoek naar sfeerverhogende effecten in en om de molen maar dat gaat stapsgewijs. Maar met de mooie korenmolen ‘De Olle Widde’ naast de zaak, zit het sowieso qua ambiance wel goed hier.

Maar ‘Bij de Molen’ biedt veel meer?

In de eerste maanden hebben we veel gedaan aan onze zichtbaarheid. Denk hierbij aan onze website maar ook hebben we geïnvesteerd in bijvoorbeeld vlaggen. We zitten aan de doorgaande route van Groningen naar Delfzijl en automobilisten zien al van ver dat er een restaurant aan zit te komen. Je kunt hier niet alleen dineren maar zeker ook lekker lunchen, dat zie je terug op de uitgebreide lunchkaart. Ipv een lunch zou je ook kunnen kiezen voor een  high-tea met een gevarieerde en grote hoeveelheid lekkere zoete en hartige lekkernijen.

Daarnaast hebben we een grote zaal tot onze beschikking. Ideaal voor feestjes, partijen en bruiloften. Maar ook voor vergaderingen, workshops en bedrijfspresentaties. Alle benodigde technische hulpmiddelen zijn bespreekbaar. We hebben tevens een ruime parkeerplaats tot onze beschikking, die ruimte biedt aan zestig parkeerplekken.

Wat houdt het Molenaarsmaal precies in?

Onze menukaart wordt om de drie maanden vervangen waarbij er altijd ruimte gereserveerd wordt voor bijvoorbeeld een lekkere schnitzel, saté of biefstukmenu. Daarbij spelen we met het Molenaarsmaal als hoofdgerecht in op het seizoen. Nu worden er bijvoorbeeld asperges uitgeserveerd maar dat kunnen ook mosselen zijn.

Een molenaarsmaal verandert regelmatig. Wanneer het vroeg koud is in de herfst, wordt er eerder gejaagd en kan er wild als Molenaarsmaal besteld worden. Ook verkopen we seizoensbieren. Zo hebben we nu Lagunitas IPA op de wisseltap.

Wat is jouw favoriete gerecht?

Dat vind ik een moeilijke vraag want ik sta achter elk gerecht wat we hebben. Overal wordt veel tijd en aandacht aan besteed. Waarbij we het Molenaarsmaal soms als een soort van pilot gebruiken om te polsen of de behoefte aan een bepaald gerecht er is onder onze gasten. Als ik toch voorbeelden van favoriete gerechten moet geven dan kom ik bijvoorbeeld uit bij onze mosterdsoep, carpaccio en de hertenrosbief. Maar eigenlijk is dit onbegonnen werk, we hebben zoveel lekkere gerechten op de kaart dat het lastig kiezen is.

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit je horecacarrière tot dusver?

Voor mijzelf beginnen, dat is toch wel een hoogtepunt hoor. Dat dit gelukt is, daar ben ik trots op. Een bank gaat ook niet zomaar met je mee, dan moet je wel met een goed verhaal en een goede begroting komen. Maar praten kan ik, ook hier in de zaak. Dit contact met onze gasten, dat vind ik een van de mooiste aspecten van het horecavak.

Dieptepunten heb ik eigenlijk nog niet gehad. Een dieptepunt zou kunnen zijn wanneer ik niet vooruit zou kunnen kijken, wanneer ik het gevoel krijg dat ik vast kom te zitten. En dus heb ik alleen nog maar hoogtepunten gehad.

Heb je nog smakelijke anekdotes?

Ik vind dat het plezier bij de gasten altijd voorop moet staan. Maar niet alleen bij de gasten hoor, als team moeten we ook plezier uitstralen. Waarbij er tussen het harde werken door, altijd ruimte moet blijven voor een dolletje. Wanneer ik zelf in de bediening sta, dan mag ik dus graag een praatje maken met onze gasten. En dan kan het zijn dat ik in geen velden of wegen te bekennen ben, wanneer er gerechten uitgeserveerd moeten worden. Vandaar dat er in de keuken een belletje hangt. Mocht ik te lang wegblijven, dan hoor ik vanzelf wanneer ik mij weer moet melden.

Sommige gasten zitten om een praatje verlegen, anderen gaan helemaal in elkaar op. En dat kan hier prima hoor, dat moet je aanvoelen. Soms zegt een blik al wel voldoende. Wanneer ik merk dat een gast ietwat zenuwachtig is tijdens een (eerste) afspraakje dan doet een extra biertje op zijn tijd soms wonderen om lekker te kunnen ontspannen……

Bedum is voor jou ‘the place to be’?

Bedum is een prettige plek om te wonen, een dorp ook met veel voorzieningen. Maar ik ben niet echt gehecht aan een plek, ik zou ook in een andere plaats in de omgeving goed kunnen aarden. Net zoals mijn gasten niet alleen uit de directe omgeving komen. Iedereen is hier welkom, dat is iets wat ik altijd uit probeer te stralen.

Nog tijd voor hobby’s?

Werken is mijn grootste hobby en dan ook echt alle aspecten. Ik vind het zelfs leuk om de salarissen over te maken. Mijn personeel hoeft tegen die tijd dan ook niet extra aardig tegen mij te doen, haha, dat komt allemaal goed. Maar ik ben zeer content hoor met het team. Dat is ook belangrijk natuurlijk want je werkt hier met een kleine twintig man in een beperkte ruimte. Dan moet je er dus het beste van maken.

Naast het werk mag ik graag motorrijden. Ik verheug mij dan ook op de maand juni. Met een stel motorvrienden gaan we dan een weekje toeren naar Normandië.

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Nergens voor, of er moet wel een heel goede reden zijn. De werkdagen zijn lang genoeg. Hoe lekker een carpaccio ook is, het kan niet tippen aan een goede nachtrust.

Waar staat Daan Vogelaar over 10 jaar?

Daar ben ik niet mee bezig. Ik heb allereerst een verantwoordelijkheid naar de bank en naar het personeel om de zaakjes financieel op orde te hebben en te houden. Daarom leg ik nu mijn ziel en zaligheid in ‘Bij de Molen’, wat dat betreft hebben we nog ideeën en uitdagingen genoeg om de zaak verder uit te bouwen. Ik werk graag en hard mee om er een succes van te maken, maar ik kan het niet alleen. De drive voor een tweede of een grotere zaak is er wel degelijk, maar alles op zijn tijd natuurlijk.

Wil je verder nog iets kwijt?

Ik wil uiteraard mijn team hartelijk bedanken want ik doe het zeker niet alleen. We doen het met elkaar en staan allemaal in dienst van onze gasten. Mocht je nog niet bij ons geweest zijn, kom dan gerust een keer langs. Alle voorzieningen zijn hier aanwezig, zelfs oplaadpalen voor de elektrische fiets.

Daarbij biedt onze dinerkaart heel veel lekkere en betaalbare gerechten. Wij bieden plek aan jong én oud. Wanneer opa en oma hier hun vijftig jarig jubileum willen vieren, dan zorgen wij er voor dat de kleinkinderen zich ook kunnen vermaken. Neem gerust een kijkje op www.restaurantbijdemolen.nl. En volg ons op Facebook waar we binnenkort met een leuke paasbrunchaanbieding komen: Facebook Bij de Molen.

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69