Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis
Zonnehuisje

Erwin Swaagman: ‘Publieke omroepen, mag het wat minder Arno Vermeulen?’

Om naar het werk te gaan moet er vanuit het noorden soms voor dag en dauw worden vertrokken. Een lange rit in de auto om ergens in het zuiden des lands een vergadering of afspraak af te leggen. In deze vroege ochtenduren dat je aan het sturen bent, denk je wel eens terug aan de avond die net achter de rug is. Of aan de vorige column die ik schreef over: “Voedselbanken en een basisinkomen de nieuwe trends in een creatief tijdperk.” Nu een column over de publieke omroep en minder Arno Vermeulen of zoals Johan Derksen zegt, minder ‘Witte Chinees’.

Afgelopen avond zijn de verschillende favoriete (praat) programma’s weer bekeken of een serie op streamingsdienst Netflix is meegepakt. Daarbij vraag je jezelf dan af, waarom hebben wij nog drie publieke omroepkanalen? Hoe komen wij van Arno Vermeulen af en hoe krijgen wij als Nederlanders een hoger inkomen door kijk- en luistergeld? Tevens komt tijdens de lange autorit naar voren, wat nou het verschil tussen de publieke en de commerciële omroepen is?

Om een goed beeld te schetsen is het goed om met de laatste vraag te beginnen: Wat is nou het verschil tussen de publieke en de commerciële omroepen? De publieke omroep zendt niet alleen meer informatieve programma’s uit zoals Pauw, Jinek en Studio Voetbal, maar heeft ook meer programma’s met een sterkere voorkeur, voor kunst en cultuur bijvoorbeeld, dan de commerciële omroepen.

Hierbij kun je denken aan een programma zoals: ‘Tussen kunst en kitsch’ maar ook cabaret hoort in dit genre thuis. Tevens richt de publieke omroep zich op ‘alle’ doelgroepen waar je bij commerciële omroepen op bepaalde momenten nog wel eens onderscheid hebt tussen bijvoorbeeld mannen en vrouwen. RTL7 ‘meer voor mannen’.

Daarnaast zit er een verschil in inkomstenvergaring. De commerciële omroepen mogen 15 procent van hun zendtijd gebruiken voor reclame. Voor publieke omroepen stichting etherreclame ofwel ‘Ster’ is dat 10 procent. Omdat ‘Ster’ geen programma’s onderbreekt, komt het vaak neer op ongeveer 7,5 procent zendtijd.

Waarom maken wij van drie publieke omroepen niet één zender? Jaarlijks is een budget van 800 miljoen euro voor drie zenders beschikbaar. Doordat de commerciële zenders steeds meer terrein winnen ten opzichte van de publieke zenders en deze alweer terrein verliezen aan streamingsdiensten zoals Netflix en Videoland is het goed om terug te gaan naar één publieke omroepzender.

Hierdoor kunnen wij als land geld besparen op de publieke omroepen. Maak één publieke omroep die de hele dag door interessante programma’s afwisselt met nieuwsfeiten en praatprogramma’s over publieke zaken die nationaal en internationaal spelen. Hierdoor kunnen wij twee publieke omroepzenders laten verdwijnen wat de kwaliteit van de programma’s en de inhoud van deze programma’s ook ten goede kan komen doordat er meer focus op gelegd wordt. Tevens kan daarmee geld worden bespaard voor alle werkende Nederlanders! Hierdoor kan het budget van de publieke omroep drastisch omlaag met wel 200 miljoen per jaar.

Hoe krijgen de werkenden van Nederland hierdoor meer inkomen? Tijdens de formatieonderhandelingen voor het tweede paarse kabinet spraken ze af dat er een onderzoek zou komen naar de afschaffing van de omroepbijdrage, voorheen het kijk- en luistergeld. De programma’s van de publieke omroepen zouden voortaan betaald moeten worden uit de belastingopbrengsten. Met ingang van het jaar 2000 werd de omroepbijdrage afgeschaft en worden vanaf dat moment de programma’s van de publieke omroep uit belastingopbrengsten betaald.

Ter compensatie van deze afschaffing werd het tarief van de eerste schijf van de inkomstenbelasting verhoogd. Door het afschaffen van twee omroepzenders is er minder kijk- en luistergeld nodig. Hierdoor kan het tarief van de inkomstenbelasting omlaag. Dit betekent dat er meer netto-inkomen overblijft voor de werkende Nederlander die toch al steeds minder omkijkt naar de kijkbuis. NPO laat een ander mening horen en wil juist het kijk- en luistergeld herinvoeren. Dit alles om minder afhankelijk te zijn van Den Haag en drie zenders in de lucht te kunnen houden. Draait men dan ook de belastingverhoging van het jaar 2000 terug? Anders zal werkend Nederland dubbel gaan betalen en daar zit toch niemand op te wachten!

Dan wacht ik liever op het moment dat Arno Vermeulen bij Studio Voetbal wordt weggetrapt. Als voetballiefhebber kan ik het niet laten om daar eens een opmerking over te maken. Hoe komen wij van Arno Vermeulen af of sterker nog ik zou graag zien dat hij per direct vertrekt! Deze man die tijdens het WK voetbal de verslaggeving doet met 40 A4tjes aan feiten over allerlei randzaken, mist nog wel eens een doelpunt omdat hij helemaal verstrikt is geraakt in het vertellen van zijn verzamelde feiten.

Een verslaggever van een voetbalwedstrijd mag, omdat hij in het stadion zit, er best eens naast zitten en momenten niet goed overzien. Echter Arno Vermeulen, die zelf alleen maar tafeltennis heeft gespeeld, presteert het om 55 procent van de wedstrijdsituaties verkeerd in te schatten en te becommentariëren. Laten wij maar niet spreken over zijn analytisch vermogen bij Studio Voetbal, dat is altijd pro AZ en tegen alle andere clubs.

Als er dan een tactische vraag aan hem gesteld wordt over positionering in het veld begint hij te stotteren omdat hij dit niet kan overzien. De NOS heeft hem ook nog eens ‘çhef voetbal’ gemaakt, op basis waarvan vraag je jezelf dan af? Einde tijdperk Arno Vermeulen alstublieft! Gelukkig sta ik niet alleen in deze bevinding en is er voorwaardelijke steun van de voetbalanalytici van de commerciële omroep.

Conclusie: door van drie publieke omroepzenders één te maken zal werkend Nederland meer netto inkomen ontvangen en zal er daardoor minder zendtijd zijn op de publieke omroep, waardoor Studio Voetbal ingekort kan worden om ruimte te geven aan andere programma’s. Dit zal inhouden dat de meest zwakke broeder in dit programma, Arno Vermeulen inderdaad, weggesaneerd kan worden waardoor iedereen weer prettig naar zijn werk kan rijden op de vroege ochtend. Hierdoor kan er weer over andere zaken in het leven nagedacht worden tijdens het sturen naar een afspraak in het zuiden des lands……

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL 108306987B01