Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis
Zonnehuisje

Eric Schoenmakers over de unieke VV Eenrum huisverloting!

Eric, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Mijn naam is Eric Schoenmakers en ik ben 46 jaar. Geboren en getogen in Groningen maar inmiddels al weer veertien jaar in Eenrum wonend met mijn vrouw en voetballende zoon. Ik ben trainer/elftalbegeleider van het O-17 team waarin hij speelt. Ik heb vroeger zelf ook 27 jaar gevoetbald bij Hoogkerk maar blessureleed aan de knie maakte hier een eind aan. In het dagelijks leven werk ik als controller bij de GGD.

De laatste maanden besteed ik veel tijd aan de unieke huisverloting van de VV Eenrum. Ik vind het heel leuk om in projecten mee te draaien die eindig zijn, de verloting is hier een goed voorbeeld van. Dat vind ik prettiger dan allerlei bestuursfuncties te vervullen.

Hoe en wanneer is het idee voor deze unieke verloting ontstaan?

Vorig jaar stopte ik als voorzitter van de jeugdcommissie van VV Eenrum. Toen een delegatie van de jeugdcie met een bloemetje langskwam om afscheid te nemen, kwam de huisverloting bij het Friese VV Ouwe Syl ter sprake die toen in volle gang was. Het leek Margreet Stuurwold ook wel wat om een dergelijke actie bij VV Eenrum op te zetten en zij vroeg of ik hier aan mee wilde werken. Na de toezegging dat zij zelf ook mee zou doen, ging ik akkoord.

In oktober 2017 zijn we aan het traject begonnen. Aanvankelijk zonder er ruchtbaarheid aan te geven want het project vereiste veel onderzoek en voorbereiding en we wilden geen valse verwachtingen scheppen. In december 2017 zijn we met onze ideeën naar het hoofdbestuur gestapt. Zij waren enthousiast en waren bereid om hun medewerking te verlenen. Toen moesten de leden nog toestemming geven tijdens de ledenvergadering. Er werden kritische vragen gesteld maar ook zij waren enthousiast. Op 20 april zijn we vervolgens met deze bijzondere verloting begonnen.

Daar moet heel veel voorbereiding- en uitzoekwerk ingezeten hebben?

Dat klopt helemaal en dat moet je niet onderschatten! Ik zal je straks even iets over de kansspelautoriteiten vertellen en hun voorwaarden. Maar we moesten bijvoorbeeld ook een accountant zoeken die na de verloting een accountantsverklaring af gaat geven. Er zien niet veel accountants die verstand hebben van zo’n verloting of zich er in willen verdiepen. Ook daarin moet aan strenge eisen voldaan worden inclusief het minutieus volgen van het hele traject.

Toen we die uiteindelijk gevonden hadden, gingen we op zoek naar een notaris die ons hierin wilde steunen. Want uiteindelijk moet de vakantievilla natuurlijk wel gekocht en overgedragen worden en heeft de notaris toezicht op de uiteindelijke trekking. Een extra uitdaging is om in het voortraject niet te veel geld uit te geven want het is nog niet eens zeker dat de verloting doorgaat. Maar de benodigde kansspelvergunning kost al zo’n €1000,00 en er moest een goede website komen. Voeg daarbij nog de nodige reclamegelden en de kosten voor de verkoop van de loten zelf en je bent al snel zo’n €10.000,- verder.

Gelukkig zijn er binnen de voetbalclub mensen bereid gevonden om borg te staan voor de investeringen. En de accountant en notaris werken volgens het ‘no cure, no pay’ basis. Wat inhoudt dat ze alleen betaald krijgen wanneer de verloting ook daadwerkelijk doorgaat. We krijgen ook wel vragen van andere verenigingen die belangstelling hebben om zo’n verloting te organiseren. Ik geef ze als advies om goed na te denken alvorens zo’n traject in gang te zetten. De voorbereiding kost veel tijd maar ook tijdens het verkooptraject gaat er veel tijd zitten in het onder de aandacht brengen van de verloting.

Gelukkig sta je er niet alleen voor?

Dat klopt want onze verlotingscommissie bestaat uit drie personen en heel veel vrijwilligers op de achtergrond. De naam Margreet Stuurwold is al gevallen, zij richt zich wat meer op de administratieve taken en het afwerken van de berichten in de mailbox. Daarbij zorgt ze voor een mooi evenwicht tussen de wat conservatievere Hans Oorebeek en mijn progressievere insteek. Dat laatste is wel eens handig voor het verzinnen van creatieve verkoopacties.

Hans completeert onze commissie dus. Hij is al dik veertig jaar lid van VV Eenrum en zeer actief op het gebied van social media. Een vastomlijnd takenpakket hebben we niet, we vullen elkaar aan waar nodig. Ook wat de persactiviteiten betreft, zoals het geven van interviews. En, zoals eerder vermeld, kunnen we altijd de nodige vrijwilligers inschakelen. Bijvoorbeeld bij het positioneren van onze reclamewagen en reclameborden.

Hoe zijn jullie aan de unieke prijzen gekomen?

Bij de verlotingactie in Friesland hadden ze één hoofdprijs, een woonhuis in het dorp zelf. Wij wilden sowieso een groter prijzenpakket. En door een fraaie vakantievilla te verloten bereik je een veel groter publiek en het is ook nog eens goedkoper dan een woonhuis waardoor je nog meer prijzen weg kunt geven. Onderzoek naar het uitgeefgedrag van winnaars van grote geldprijzen wijst uit dat ze het geld uitgeven aan een huis, auto of een vakantie.

Vandaar dat de tweede prijs een spiksplinternieuwe auto t.w.v. €12.000,- is, mede mogelijk gemaakt door autobedrijf Kamstra in Eenrum, en een reischeque van €1.000,- als derde prijs. De waarde van de vakantievilla op Lauwersoog bedraagt overigens €150.000,-.

De verloting geschiedt onder strenge toezicht en voorwaarden?

Een verlotingvergunning, afgegeven door de kansspelautoriteit, heb je inderdaad niet zomaar. Daarvoor moet je aan allerlei voorwaarden voldoen. Een van de voorwaarden is dat minimaal de helft van de opbrengst naar het goede doel gaat dat je voor ogen hebt. En dus moet je het break-even point heel goed in de gaten houden. Wat inhoudt dat je een minimaal aantal loten moet verkopen, anders kost het je zelfs geld.

Nog een voorwaarde is dat je binnen de verloting niet nog meer verlotingen mag organiseren. Je mag dus via een Facebookactie geen bal verloten om meer geld te genereren. En je moet het hele proces natuurlijk goed bewaken. Want je moet er niet aan denken wat de gevolgen zijn wanneer je een bepaald nummer twee keer verkoopt en er valt een prijs op….

De lootverkoop ligt op koers?

Met nog twee maanden te gaan is dat nog wel even een dingetje. We hadden verwacht dat het sneller zou gaan. Maar ten opzichte van de Friesland-actie liggen we voor en daar werden de meeste loten in de laatste maanden verkocht. Maar het spant er wel om inderdaad. Maximaal kunnen 9900 loten verkocht worden. Tot dusver zijn we 2400 loten kwijt geraakt, het break-even point ligt op 5300 loten. We moeten dus nog minimaal 2900 loten zien te verkopen.

Overigens kan het middels gerichte aandacht en reclame snel gaan. Toen de Telegraaf via hun website de verloting onder de aandacht bracht, het artikel stond zo’n anderhalf uur bovenaan de nieuwspagina, werden er direct 300 extra loten verkocht. Veelal in het westen van ons land. We hebben ook een reclamebord staan op de provinciale weg tussen Winsum en Lauwersoog en toevallig zagen enige mensen uit Wassenaar dit bord. Zij vonden dit zo bijzonder dat ze direct drie loten kochten. En door het artikel in de Ommelander, zagen we een piek in de verkoop. Daarnaast zijn er nog de nodige acties geweest maar dat zijn er te veel om op noemen.

We hebben nog wel wat ijzers in het vuur voor de komende maanden maar beseffen ook dat we nog flink aan de bak moeten. Een lot kost €98,-. Dat is niet gering inderdaad maar je kunt ook met een aantal mensen een lot kopen. Daarbij is de winkans vele malen groter dan die in de Staatsloterij: geen 1:2,6 miljoen maar maximaal 1:9900 voor de hoofdprijs. En wanneer je een heel jaar met de Staatsloterij meedoet ben je uiteindelijk veel duurder uit.

De opbrengst wordt goed besteed?

De netto opbrengst komt volledig ten goede aan de verfraaiing van ons sportpark waarbij we ook rekening houden met de wensen van de omliggende verenigingen en uiteraard de wensen van de leden van VV Eenrum. Gezien de staat van de velden staat een kunstgrasveld hoog op onze verlanglijst. Ook een overkapping voor onze kantine, die over kan gaan in een kleine tribune, is een lang gekoesterde wens.

Een interactief voetbalveldje voor onze jeugd, een betere aankleding van de fietsenstalling en verlichting rond het veld behoren ook tot de mogelijkheden. Genoeg ideeën dus om ons sportcomplex te verfraaien.

De VV Eenrum viert zijn eeuwbestaan op geweldige wijze dus?

Dat klopt inderdaad, we vieren dit jaar ons honderd jarig bestaan. Ik weet dat er al een reünie is geweest inclusief een mooie feestavond en dat er een fotoboek is uitgebracht. Maar deze verloting, wel een belangrijk onderdeel van het jubileum overigens, slokt zoveel tijd op dat ik niet eens precies weet wat er allemaal nog meer op de agenda staat. Daarbij is Eenrum sowieso een actief dorp want afgelopen weekend vond hier nog een wedstrijd voor de WK grasbaanrace plaats. Vaak kom je in de vrijwilligerssferen dezelfde mensen tegen.

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van dit verlotingavontuur tot dusver ?

Binnen het hele verlotingtraject zelf, beleven we constant nieuwe hoogtepunten. Dat we de vergunning kregen, dat het bestuur akkoord ging en daarna de ledenvergaderingen, dat waren elke keer weer mooie mijlpalen. ‘We hebben het weer gered!’ De impuls in de lotenverkoop n.a.v. het Telegraafartikel was ook kicken. Maar het grootste hoogtepunt moet natuurlijk nog komen: dat we het break-even point halen en dat de verloting door kan gaan. Dat levert vanzelf weer nieuwe hoogtepunten op zoals de bekendmaking van de prijswinnaars en het beslissen over welke wensen we kunnen vervullen.

Bij dieptepunten denk ik direct aan het verkopen van de juiste boodschap van deze verloting en het vinden en bereiken van een grote en de juiste doelgroep. Want het is natuurlijk een gigantisch burgerinitiatief met een relatief grote kans op het winnen van een prachtige hoofdprijs. Waarbij de mensen zich vaak niet realiseren dat ze de fraaie vakantievilla direct via bijvoorbeeld Landal kunnen verhuren wat ook in de mindere jaren al duizenden euro’s rendement per jaar opleverde…..

Ook hebben we heel veel fondsen aangeschreven om geld te genereren. Maar ze gingen hier niet in mee terwijl we wel een maatschappelijk-sociaal doel vertegenwoordigen. Dat vind ik toch wel teleurstellend.

Heb je nog leuke verlotinganekdotes?

We hadden in het begintraject de sportwethouder van de gemeente De Marne uitgenodigd om onze plannen uit te leggen. Ik denk dat Kor Berghuis hier heen kwam met in het achterhoofd het idee dat hij ons wegens geldgebrek moest teleurstellen wanneer wij plannen zouden opperen om bijvoorbeeld een kunstgrasveld aan te leggen. Hij was dan ook aangenaam verrast en zelfs licht geëmotioneerd toen hij onze plannen en de reeds gedane inspanningen hier naar toe aanhoorde.

En zelfs zo enthousiast dat hij spontaan aanbood het eerste lot te willen kopen. Daar waren we heel blij mee en het leverde een mooi PR-momentje op. Ook loodste hij het initiatief binnen korte tijd door de gemeenteraadsvergadering. Ook daar waren ze enthousiast dus.

Eenrum is voor jou ‘the place to be’?

Wanneer ik Eenrum binnen rij dan komt er een soort van rust over mij. Maar aan de andere kant is het ook een heel actief dorp. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Hemelvaartmarkt en de organisatie van de WK grasbaanraces. Ik kan van beide kanten genieten. Daarbij vind ik de omgeving heel mooi, vooral in de zomer. Zowel in het dorp zelf als op de voetbalclub genieten we van de leuke sociale contacten.

Waar staat VV Eenrum over 10 jaar?

Deze vraag zou je eigenlijk aan onze voorzitter moeten stellen. Maar het hangt misschien ook wel van het succes van deze verloting af. Dit is een unieke kans om onze sportcomplex aan te pakken en meer uitstraling te geven. Een unieke kans om VV Eenrum 2.0 te creëren inderdaad waarbij we ons bestaansrecht een enorme impuls kunnen geven.

Wil je verder nog iets kwijt?

Wil je meer weten over deze unieke verloting met een relatief grote winkans op enorme prijzen, klik dan even op deze link: www.huisverloting.nl. Mocht de verloting uiteindelijk niet doorgaan dan krijg je uiteraard het ingelegde geld terug. Maar we doen er natuurlijk alles aan om dit te voorkomen…..

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL 108306987B01