Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Met de Brum op Carbage Run

Mannen, kunnen jullie jezelf in het kort even voorstellen?

“Bart Bronsema, 28 jaar, afkomstig uit Middelstum. Werkzaam als projectleider/werkvoorbereider bij Klimaatgroep Holland in Groningen. Qua onderhoud aan de Brum heb ik mij beziggehouden met het exterieur, de buitenkant dus.”

“Marijn Bosman, 29 jaar, half wonend in Middelstum en in mijn nieuwe woonplaats Groningen. Ik werk sinds kort als machinist bij de NS na eerst zeven jaar voor Nedtrain gewerkt te hebben. Samen met Bart ben ik medeverantwoordelijk voor het exterieur.”

“Rene Huitsing, 28 jaar en ik woon mijn hele leven al in Middelstum. Ik werk als test engineer bij Bekaert in Assen. Qua Brum verantwoordelijk voor het interieur op het gebied van de techniek en de elektriciteit. En ik zal de helaas door werkzaamheden afwezige Bram Toonen ook even introduceren. Hij is met zijn 27 jaar onze Benjamin, woont in Groningen en werkt als projectleider bij Klimaatgroep Holland. Wij gaan met zijn vieren de Carbage Run doen.”

“William Poel, 29 jaar, al vele jaren boer in Westerwijtwerd en sponsor en cateraar van dit illustere gezelschap waarvoor ik graag de mogelijkheden qua opstal en gereedschap beschikbaar stel. De afgelopen drie maanden mocht ik de vier avonturiers elke woensdagavond ontvangen wanneer ze met de Brum bezig waren.”

Wat is in vredesnaam een Carbage Run?

Een knotsgekke rally waarmee je in een oude ‘barrel’ vijf dagen lang door heel Europa toert via de gekste routes en meest onbegaanbare wegen en onbekende dorpjes. In de tien jaar dat de Carbage Run is georganiseerd zijn inmiddels al zo’n dertig Europese landen aangedaan. Het gaat er niet om wie als eerste op de plek van bestemming is maar onderweg moet je allerlei gekke opdrachten uitvoeren waar je punten voor krijgt.

Lifters meekrijgen in je voertuig bijvoorbeeld of een bejaard persoon meenemen naar het eindpunt. Of zorgen dat je in het buitenland in een vrachtwagen rijdt en dat als bewijs filmen. Of zorgen dat je voertuig minimaal vijftig meter van de grond getakeld wordt. Dat soort dingen dus. Elke ochtend voor de start krijg je de nieuwe opdrachten, je kunt je hierop dus ook niet van te voren voorbereiden.

Omdat het een jubileumeditie is, doen er dit jaar duizend voertuigen mee in plaats van 500. ’s Avonds verzamelen we ons allemaal op een centrale plek. Dit kan een camping zijn maar ook een grote parkeerplaats. We hebben de shutter barbecue mee om te koken en ’s avonds is het groot feest want er wordt van alles georganiseerd. Wel is het zorg om het niet te gek te maken want steekproefsgewijs worden er de volgende ochtend blaastesten afgenomen….

Om hier aan mee te doen moet jullie vehikel aan allerlei voorwaarden voldoen?

Dat klopt inderdaad. Je voertuig mag niet jonger zijn dan bouwjaar 1999 en een dagwaarde hebben van maximaal €500,-. De voertuig moet aan alle wettelijke verplichtingen voldoen en APK gekeurd zijn. Een verzekering is verplicht en aan het voertuig, het liefst zo origineel en feestelijk mogelijk opgetuigd, mogen geen scherpe, uitstekende materialen zitten.

Er worden in vijf dagen de nodige kilometers afgelegd?

We moeten ons op zondag 1 juli melden in Emmen voor de keuring. Maandag 2 juli vertrekken we om 08.00 uur om vervolgens via Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Kroatië uiteindelijk op vrijdag  6 juli in Slovenië aan te komen. Een reis van ongeveer 2500 km. Daarna plakken we er nog een week vakantie aan vast waarin rustig aan weer terug gereden wordt naar Nederland. Al met al een reis van een kleine vijfduizend kilometer.

Zin aan?

Gaandeweg het hele proces hebben we steeds meer vertrouwen en dus ook zin aan de Carbage Run gekregen. Maar in het begin hebben we wel gedacht, en te horen gekregen, ‘dit wordt nooit wat!’. We hebben bijvoorbeeld een hele zijkant moeten vervangen omdat deze ‘sténverrot’ was, je kon er zo met je vinger doorheen prikken. Maar de Brum heeft een totale revisiebeurt gehad hoor, de afgelopen drie maanden. Zo is bijvoorbeeld de hele versnellingsbak er uit gehaald en uiteraard is er ook naar de remmerij gekeken.

Een speciaal woord van dank hierbij voor Arjan Wieringa die ons hiermee erg geholpen heeft. We verzamelden ons vaak om 19.00 uur op de boerderij van William en gingen vervolgens tot een uurtje of tien, elf aan het sleutelen. Behalve tijdens Champions League voetbal, dan stopten we er al om negen uur mee. We hebben dus al enorm veel voorpret gehad. Helemaal met in het achterhoofd dat dit de eerste keer wordt dat wij als de vier ‘eigenaars’ van dit vehikel gezamenlijk op pad gaan.

Over de Brum valt ook wel het een en ander te vertellen?

Daar kun je inderdaad boeken over volschrijven. We hebben hem in 2013 voor €1700,- gekocht om er mee naar een muziekfestival in het Hongaarse Sziget te gaan. Dit was tot nu toe ook zijn verste reis. We waren met zijn zevenen en er reed nog een auto met twee personen achteraan. We zijn er gewoon blind heen gereden, zonder een mechanische check van te voren. Waarbij we trots aantekenen dat de Brum ons nog nooit in de steek heeft gelaten.

In die vijf jaar dat we hem hebben, is er zo’n dertigduizend kilometer in gereden. We hebben er alle Nederlandse festivals wel mee afgereisd, soms wel met negen of tien passagiers. Vooral de bekerfinale van FC Groningen in Rotterdam in mei 2015 was een geweldige belevenis. Toen zijn we met de Brum nog op RTV Noord geweest. De Brum is gebruikt voor kampioensfeestjes en spooktochten en als spelersbus voor het zaalvoetbalteam en voor Middelstum 2 wanneer de uitwedstrijd tegen De Knickerbockers op het programma stond.

Is de Brum al wedstrijdfit?

We hebben er nu volledig vertrouwen in dat we Slovenië halen, vooral ‘Slinger’ is vanaf het begin ongekend optimistisch. Met behulp van wat eigen geld, enige gulle sponsoren (Klimaatgroep Holland en Wijnne Barends, het bedrijf waar de vader van Bram werkt) en de gouden handjes van Arjan (nogmaals bedankt) is er heel wat aan verspijkerd. De Brum is nu zelfs duurzaam afgesteld, met op het dak een heuse zonnepaneel en achterop een soort van douchegelegenheid. Dit gaat helemaal goed komen hoor….

Hebben jullie ook nog publicitaire acties in het verschiet?

We hebben met de voorzitter van de VV Middelstum, Meindert Schollema himself, afgesproken dat we de Brum op de slotdag van 23 juni a.s. mogen ‘showen’. Iedereen mag dan een kijkje nemen in, bovenop en rondom de Brum. Je mag met de Brum op de foto, je kunt een rondleiding krijgen, achter het stuur zitten, een kijkje in de koelkast en het toilet nemen, enz. enz.. En voor slechts €20,- mag je je naam op de Brum zetten en word je lid van de Club van 20. Het geld wordt gebruikt om de kosten enigszins te dekken en het inschrijfgeld (toch ook enige honderden euro’s) te betalen.

Veel mensen hebben al van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Dus wanneer je wilt dat je naam ook in heel Europa zichtbaar wordt, wees er dan snel bij. Maar er is ruimte genoeg hoor. We nemen wat muziek mee en misschien ook wel een rookmachine maar dat hangt van de staat van de Brum af, haha…

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit jullie Brumtijd tot dusver?

Dat hij het bij starten altijd weer doet! De veelheid aan festivals die we aangedaan hebben natuurlijk waarbij Sziget toch wel de mooiste was. Uiteraard de bekerfinale in Rotterdam waar Groningen voor het eerst de beker wist te winnen, wij waren er toch maar mooi met negen man bij. Maar het grootste hoogtepunt moet dus nog komen, de Carbage Run over twee weken.

Een dieptepunt was de staat van de Brum nadat we hem twee maanden bij een bekende agrariër in de omgeving hadden gestald tijdens de natte herfstperiode. Het dak lekte en onze camper was van binnen en buiten helemaal vies en smerig, inclusief de nodige schimmelvorming….

Hebben jullie nog leuke Brumanekdotes?

‘Och, als de Brum toch kon praten, menig relatie zou kapot gaan, haha….’ Maar ergens is alles wat God verboden heeft wel in de Brum gebeurd. Maar we hebben nooit ongelukken gehad, alhoewel…. Een keer was er iemand aan het knakworsten koken zonder ze uit het blik gehaald te hebben. Toen is het blikje ‘ontploft’ met als gevolg eerste- en tweedegraads brandwonden aan het gezicht. We zijn pas de volgende dag met het slachtoffer naar het ziekenhuis gereden want we mochten geen van allen rijden. Gelukkig was de persoon in kwestie zelf ook verdoofd.

We zijn echter nog nooit aangehouden ondanks het feit dat menig politiewagen ons op de snelweg ingehaald heeft waarbij de agenten nieuwsgierig naar binnen keken. Die zaten waarschijnlijk niet te wachten op al die domme opmerkingen van de negen passagiers. Toen we eens naar de Zwarte Cross gingen, zijn we bijna van de snelweg gewaaid. Dat was tijdens een zware zomerstorm waarbij er via het nieuws al gewaarschuwd werd om maar vooral niet de weg op te gaan wanneer het niet perse nodig was…..

Wanneer is de Carbage Run voor jullie geslaagd?

Wanneer we met de camper weer heelhuids en zelf rijdend terugkomen. En wanneer we onderweg het nodige plezier hebben geleefd maar daar twijfelen we niet aan…..

Waar staat de Brum over 10 jaar?

Misschien wel in een urn aan de Boerdamsterweg want we zullen hem nooit verkopen. Er zitten voor ons zoveel herinneringen in opgeborgen. Zolang we hem zonder al te veel kosten door de APK krijgen, blijven we er op gezette tijden lekker in rijden.

Willen jullie verder nog iets kwijt?

Bij een geslaagde run willen we voor al onze sponsoren nog een soort van relatieborrel organiseren in Brouwers, Vita of toch middels een tentfeest. Dus plaats gerust je naam op de Brum wanneer je hiervan gebruik wilt maken. We zijn trouwens niet de enige Middelstummers die meedoen want Anne en Werner Huitsing en Klaas Pier doen ook met een vehikel mee. We hebben er heel veel zin aan….

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69