Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Sven Dijkstra voelt zich al op zeer jonge leeftijd thuis op de motorfiets

Sven, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Ik ben Sven Dijkstra, 13 jaar, en woon bijna mijn hele leven al in Bedum. Ik ga naar de Terra (groene) school in Winsum waar ik vooral de techniekvakken heel leuk vind om te volgen. Ik heb nog een jonger zusje, haar naam is Rosalie. Zij is zeven jaar en vindt het leuk om met mij en mijn ouders naar het Junior Track circuit op Assen te gaan.

Je bent een echte motorfanaat?

Toen ik een jaar of negen was, zat ik al alle dagen op mijn telefoon naar motorcross te kijken. Ik wist dat dit hem sowieso niet zou worden want motorcross vindt mijn moeder veel te gevaarlijk. Met een mannetje of twintig, dertig gelijktijdig starten, dat vindt ze maar niets. Maar gelukkig stonden mijn ouders wel open voor de motorsport.

Ik denk dat de hoge snelheden mij hierin zo aantrekken. Dat is geweldig om te ervaren. Wanneer je met hoge snelheid door een bocht gaat en je knie raakt hierbij de grond, dat vind ik echt kicken. Ik mag graag mijn grenzen opzoeken en dan verleggen. De topsnelheid van mijn motor is 110 km/h. Deze snelheid haal ik op de Junior Track in Assen niet, daarvoor zijn de rechte stukken te kort. Maar ook daar haal ik snelheden van 90 km/h.

Toch heeft het even geduurd voordat je uiteindelijk op een motor mocht?

Mijn moeder vond het in het begin maar niets inderdaad. Gelukkig was mijn vader hierin wat gemakkelijker. Hij nam mij begin vorig jaar mee naar een opstapdag bij MotoPort Leek. Kort daarvoor had hij een advertentie gezien waarin een pocketbike voor een aantrekkelijke prijs te koop stond. Misschien had hij wel gehoopt dat ik tijdens deze open dag de motorsport bij nader inzien toch maar niets vond maar ik was direct verkocht.

De pocketbike werd gekocht maar hiervoor was ik al snel te groot en toen volgde de eerste NSF. Deze is van Jeroen Hilster geweest, een zeer getalenteerd motorcoureur. Sinds oktober 2017 rijd ik op een Honda NSF 100. We hebben hem van Zonta van den Goorbergh overgenomen, zoon van de bekende motorcoureur Jurgen.

Vertel eens iets over je motor?

De Honda NSF 100 die ik nu heb, heeft als bouwjaar 2009. Door een schadehersteller is de motor gespoten in de kleuren van mijn voorkeur. Dit zijn de kleuren rood en wit. Geen opvallende kleuren inderdaad en dat past prima bij mij. Op het witte gedeelte staan ook de namen van de sponsoren die mij ondersteunen want de motorsport is een heel dure sport om te beoefenen. Mijn Honda is bijna een meter hoog en kan dus een snelheid van 110 km/h halen.

Je rijdt voor het Molenaar team?

Ik rijd sinds kort inderdaad voor het Molenaar team. Om in dit team te komen, heb ik aan selectiewedstrijden mee moeten doen. Gelukkig vonden ze mij goed genoeg om aan het team toegelaten te worden. Voor het Molenaar team rijden zo’n achttien jongens, in leeftijd variërend van tien tot vijftien jaar oud. Ik mag dus ook volgend jaar nog voor dit team uitkomen. Dit jaar hoop ik veel ervaring op te doen, misschien kan ik dan volgend jaar meedoen om de prijzen.

Heb je al aan wedstrijden deelgenomen?

Zaterdag is mijn eerste officiële wedstrijd, daar kijk ik echt enorm naar uit. Ik heb al wel drie oefenwedstrijden gereden. Tot dusver heb ik vooral heel veel trainingsuren gemaakt op het circuit, nu begint het echte werk. Er zijn eerst twee vrije trainingen, daarna twee kwalificatieraces en dan nog twee races. In de vrije trainingen heb ik heel veel geoefend op mijn start maar ook op het later en harder remmen voor een bocht. Mijn trainer is motorcoureur Joey Litjens, van hem kan ik veel leren.

De NSF100 cup bestaat uit acht races en op zaterdag 22 september vindt de finalerace plaats. Tijdens de zomermaanden ga ik ook flink trainen. Onder andere in Frankrijk, België maar ook enige dagen op Assen. Dit worden twee intensieve trainingsweken!

Al valpartijen meegemaakt?

In totaal negen keer, waarvan zes keer op mijn minibike en drie keer op de NSF. Vooral de ‘highsider’ op de pocketbike toen ik een kilometertje of zeventig reed, deed veel pijn. Ik verloor de controle over de motor en vloog omhoog. Zowel de motor als ik werden gelanceerd dus. Eén valpartij was wat knullig want ik viel toen ik een wheelie wilde maken. Ik had iets te veel zelfvertrouwen, dat was wel een goede les.

Ik maak nog wel eens een wheelie maar alleen als mijn vader niet in de buurt is. Hij vindt dit maar niets, haha… Wanneer een trainingsrace goed verlopen is, wil ik nog wel eens een dab maken wanneer ik de pitstraat in rijd. Tijdens de NSF trainingen ben ik twee keer aangereden door dezelfde persoon, dit bleek ook nog eens een vrouw te zijn….

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit je motorcarrière tot dusver?

Zaterdag moet het hoogtepunt tot dusver worden want dan ga ik mijn eerste officiële wedstrijd rijden. Alle coureurs zijn dan aanwezig, op een na want die heeft zijn pols gebroken. We racen dus met zijn zeventienen.

Een dieptepunt was wel de griepaanval die ik nog niet zo lang geleden gehad heb. Ik was drie weken ziek en toen ik weer op de motor stapte, reed ik als een slak. Gelukkig ging het tijdens de laatste training van afgelopen weekend weer heel goed. In eerdere trainingen reed ik rondetijden van een minuut zeventien, zaterdag klokte ik een tijd van een minuut zes. Dat is een hele verbetering inderdaad!

Heb je nog leuke motorverhalen?

Een van de eerste crashes op de minibike was mijn vader zijn schuld. Toen ik over de curves reed, viel ik maar zo ondersteboven in het gras. Terug in de pits, bleek mijn bandenspanning veel te laag. Dit was pa inderdaad vergeten te checken. Dat was wel een goede les want nu denken wij er beiden om.

Zelf vind ik de rare nekbewegingen die coureurs maken wanneer ze gas geven heel leuk om te zien, ze schieten dan naar voren. Maar deze rare bewegingen zal ik zelf ook wel maken. Speedwobbles zijn heel spannend om mee te maken. Wanneer je te snel door de bocht gaat dan wordt de motor instabiel waardoor de voorwiel de lucht in kan gaan. Hierdoor kan dus een highsider ontstaan, een val waarover ik je al eerder verteld heb.

Bedum is voor jou ‘the place to be’?

Het liefst zou ik in Italië willen wonen, dit is mijn favoriete vakantieland. Misschien komt het er ooit nog wel eens van. Of dit ook met Rossi te maken heeft dat weet ik niet. Maar Bedum bevalt ook prima hoor, ik heb hier veel vriendjes wonen.

Nog tijd voor andere hobby’s?

Van gamen word ik blij, dat is voor mij ook ontspanning. Moto GP, Call of Duty, Fortnite, dat soort games dus….

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Als er een wedstrijd of training is, dan ben ik vaak de eerste in huis die wakker word. Dat zal wel met wedstrijdspanning te maken hebben. Toen ik nog op de minibike reed, moest ik er op de zaterdagmorgen altijd rond 07.00 uur uit. Tegenwoordig is dat een uurtje later.

Waar staat Sven Dijkstra over 10 jaar?

Ik hoop nog twee jaar voor het Molenaar team te kunnen rijden en volgend jaar mee te doen om de prijzen. Voor de volgende stap zou ik heel graag op een 300 CC motor willen rijden, dat gaat al bijna 2,5 keer zo snel. Eventueel meedoen aan de Red Bul MotoGP Rookies Cup is ook een droom van mij. Hoewel de kans heel klein is dat ik het haal, zou ik heel graag aan de Moto GP mee willen doen. En dus aan de TT van Assen. Niet op de Junior Track dus maar even verderop….

Wil je verder nog iets kwijt?

Daar het motorrijden een dure sport is, zijn we nog op zoek naar een hoofdsponsor. Het liefst eentje met connecties binnen de motorsport. Aan mij de taak om zo goed te rijden dat ook grotere sponsoren geïnteresseerd raken. Particulieren kunnen mij ondersteunen via de Club van 50 en 100 en ook voor bedrijven zijn er allerlei mogelijkheden. Mocht je mij willen volgen dan kan dat via mijn Facebookpagina (Sven Dijkstra Racing). Check gerust ook even mijn website, www.svendijkstraracing.nl.

(Foto’s aangeleverd door Réne Dijkstra)

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69