Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Chantal Kroeze, mijn werkdagen.

Alweer een jaar geleden, en ondertussen een belofte gedaan om nog eens een column te schrijven. Daar is het berichtje dan met de vraag: ‘’Wil je weer een column schrijven?’’. Belofte maakt schuld…

Daar blijf ik graag bij het onderwerp waar ik het meeste energie instop, en tevens de meeste energie uithaal: mijn werk! Vorige keer heb ik deze kans aangegrepen om wat meer te vertellen over een ‘’pedagoog’’; mijn functie, mijn werk. Binnen dit werk zijn er weer talloze onderwerpen waar ik niet uitgesproken over raak…

Een werkdag

Mijn werk is zeer gevarieerd en (vind ik natuurlijk) ontzettend interessant! Laat ik eens de lezers meenemen in een ‘’reguliere’’ werkdag.

MDO

Maandag start ik op het kantoor met al mijn collega’s. Dit kantoor is een van onze locaties, waarin we een team hebben die veel verschillende expertises bevat. Samen met mijn teamleider, de GZ-psychologen, de kinder- en jeugdpsychiater, de activiteitenbegeleidsters en de collega-pedagogen bespreken we wat we zelf hebben ingebracht op deze vergadering.

Dit zijn cliënten die pas zijn aangemeld; plannen die uiteen gezet moeten worden; doorverwijzingen; alles wat nodig is om te overleggen. We noemen dit een MDO (Multi Disciplinair Overleg). We stemmen alles met elkaar af en zorgen dat de zorg rondom onze cliënten optimaal en efficiënt geregeld kan worden en verloopt. Communicatie; één van mijn kernwoorden die ik belangrijk vind in mijn werk.

Na het overleg start ik met mijn (vaste) afspraken. Over het algemeen is mijn week nu gevuld met vaste afspraken, zodat er voor elke cliënt een ritme in zit. Rust, reinheid, regelmaat: wederom de kernwoorden in mijn werk.

Ouderbegeleiding

Dan een gezin die ik begeleid in het contact met hun kinderen. Er is bij dit gezin een OTS (OnderToezichtStelling), waardoor er een voogd bij betrokken is. Hier zijn strakke regels waarmee we werken, en hier wordt veel gecommuniceerd. De doelen gaan op het moment erg goed: de OTS zal worden afgebouwd. Het gezin heeft laten zien dat door de begeleiding ze weer op ‘’eigen voeten’’ kunnen staan. We oefenen met elkaar om de kinderen positief op te voeden.

Schoolgesprek MPO

Na het gesprek/de begeleiding weer in de auto naar het voortgezet onderwijs voor een MPO (Meer Partijen Overleg). Hier zal de leerplichtambtenaar, mentor van de desbetreffende leerling, ouders van de leerling, zorgcoördinator en Cedin (ik) bij zitten. Reden: schoolresultaten zijn onder de maat en het gedrag is moeilijk op school.

De leerling begeleid ik thuis in het omgaan met zijn diagnose (ADHD) en het plannen en organiseren van het schoolwerk, als ook het dagelijkse leven. Vervolgdoelen zijn daarin het werken richting zelfstandigheid. In het gesprek wordt al snel gemerkt dat de school niet goed op de hoogte is van de diagnose ADHD en het gedrag van de leerling verkeerd begrijpt. Er is geen onwil, maar onkunde: de leerling krijgt het niet voor elkaar om rustig te blijven zitten en te doen wat er van hem wordt gevraagd.

Even resetten met z’n  allen: terug naar een frisse start met nieuwe doelen en afspraken en elkaar weer een kans gunnen op een positieve manier. School weet nu dat er ook hulpverlening thuis is, en dat we gezamenlijk veel verder komen.

Individuele begeleiding

Na het schoolgesprek weer in de auto richting de volgende cliënt: een jongere! Op het moment veel jongeren in mijn werkweek: heerlijk die opstandigheid, genieten! Natuurlijk heeft de puber geen zin in mijn komst, dus we doen lekker even nonchalant met elkaar. Even kletsen over welk nieuw spel ze op de Playstation hebben gespeeld, wat de scores waren en welke level ze nu spelen. ‘’Oké, de hulpverlening is best wel prima: ik werk toch maar mee. Sterker nog; ze heeft me al voor mijn agenda gezet en we zijn al aan het plannen van mijn week…’’

Uiteindelijk een mooie planning gemaakt, en de scores op school worden al beter. Kort nog even het verhaal kwijt gekund wat de leraren en ouders allemaal voor vervelende dingen van ze verwachten. ‘’De reden waarom ze dit van mij als jongere verwachten is ook zo gek nog niet…‘’. Daarbij continu een link leggen waarom de jongere deze verwachtingen zo moeilijk vind (psycho-educatie: kennis overdragen over de diagnose/stoornis). Een ‘’tevreden’’ jongere, oftewel: de jongere heeft gedaan wat die moest doen en uiteindelijk toch een voldaan gevoel. De volgende keer iets minder nonchalant, en erg blij dat hij zijn verhaal weer kwijt kan over waar die tegenaan loopt.

Rapporteren/administratie

Na de afspraken zorg ik voor de administratie van deze bezoeken. Vanuit het overleg met het team zijn er wat mailtjes en belletjes die de deur uit moeten. Een nieuwe cliënt die ik moet bellen; de zorgtoewijzing rond maken met de gemeente; rapporteren. Van het schoolgesprek maken we een rapportage waarin afspraken en doelen gesteld zijn, zodat iedereen op school op de hoogte is van de afspraken en doelen. En tot slot alles per cliënt in het digitale dossier noteren, zodat de gemaakte uren er in staan en het dossier op orde is voor mijzelf en mijn collega’s.

Werktelefoon uit, laptop dicht. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe gezichten en vaste afspraken. Weer nieuwe doelen en nieuwe stappen die je per cliënt zet richting de weg die passend is bij het gezin/kind/puber. Met als gezamenlijk doel: lekker in je vel in de samenleving op jouw manier.

 

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69