Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis
Zonnehuisje

Rick Schaaphok, Analyseren of onzekerheid?

Vanmiddag heb ik een belangrijk gesprek met ene Patricia Venterwijk. Ze heeft me gebeld om te kijken of we zakelijk wat voor elkaar kunnen betekenen. Omdat netwerken erg belangrijk is als nieuwkomer in de markt bereid ik me graag goed voor. Wat zal ik gaan vragen? Hoe zou ik haar benaderen? Zou ze gaan reageren op mijn vragen of zou ze uit zichzelf veel gaan vertellen?

Als ondernemer in de zorg (Becoco) voer ik veel gesprekken met nieuwe mensen en sta ik hier toch even bij stil. De truc die we tegenwoordig veel gebruiken is van te voren alvast even spieken. We kijken via Facebook hoe diegene er uit ziet. Ook vullen we de naam op Google nog even in en misschien kijken we ook nog wel even op LinkedIn. Op die manier bereiden we ons ‘maximaal’ voor op dit gesprek.

Eigenlijk is dit al de eerste indruk die je hebt van diegene. Een oud docent van mij zei altijd: you never get a second change to make a first impression. Tegenwoordig is die kans eigenlijk al verkeken. Je moet er voor zorgen dat je op internet die eerste kans al pakt. Dat is toch een hele andere wereld. Het maakt niet meer uit wat voor kleding je kiest voor je gesprek. Daar wordt niet meer naar gekeken. Ook is je eerste zin niet meer belangrijk, het ijs was al gebroken toen ze op Facebook zagen dat je met je neefje aan het spelen was. Dat zag er lief uit en dit zal wel een heel sociaal iemand zijn. Oh en kijk deze jongeman houdt ook wel van avontuur want hier maakt hij een selfie op een olifant. Op LinkedIn checken we nog even alle werkplekken en hoelang iemand voor bepaalde werkgevers heeft gewerkt.

Ik merk deze cultuurswitch op vele vlakken. Vooraf analyseren we ons suf zodat we niet meer verrast kunnen worden in de werkelijkheid. Is dit onzekerheid of kunnen we ons zo juist goed voorbereiden op wat er komen gaat? Misschien is het inderdaad wel zo dat wij als mens het lastig vinden om verrast te worden. Bijvoorbeeld als we gaan voetballen willen we (vooral de trainers overigens) vooraf al precies weten wie bij de tegenstander speelt en wat de kwaliteiten van de tegenstander zijn. Hier gaan we ons dan massaal in verdiepen om vervolgens alles op papier te zetten. Deze uitwerking vind je vaak op een papier aangeplakt door de trainer terug. ‘Pieter de Boer is een snelle linksvoor, hij gaat vaak buitenlangs en heeft een goede voorzet. Meeverdedigen heeft hij een hekel aan en hij laat zich snel gek maken door een tegenstander’.

Ook zie ik het momenteel bij de verkiezingen in Amerika, die ik overigens zonder al te veel belangstelling volg. Ik verbaas me er over dat mevrouw Clinton drie weken lang intern is gegaan om in de praktijk te gaan oefenen tegen een man die (als een soort Carlo Boszhard van de TV Kantine) Trump nabootst in woord en gebaar. Dit om zo te ontdekken hoe ze kan reageren zodat ze het Amerikaanse volk vóór haar wint.

Daarnaast heeft ze een speciaal team ingeschakeld om wat negatieve filmpjes te vinden van Trump om hem zo zwart te maken. Dit had ze mij ook kunnen vragen want materiaal in overvloed zou ik zeggen. Zo zie je maar, zelfs bij dit soort ‘belangrijke mensen’ speelt die analyse van de tegenstander in de voorbereiding een grote rol. Of ik dit een goede ontwikkeling vind, ik betwijfel het. Waarschijnlijk is het toch een beetje onzekerheid.

Als ik zo naar het profiel van Patricia kijk dan zie ik een zakelijke vrouw. Ze draagt zo’n bril die mijn oud Duits docent ook op had. Je weet wel, zo’n bril waar ze dan overheen keek als iemand onrustig was in de klas. Ik zie op haar omslagfoto dat ze best van reizen houdt. Ook zie ik dat we 3 gemeenschappelijke vrienden hebben. Dat is best bijzonder want ze woont in Muntendam. Oh wacht, die gemeenschappelijke vrienden ken ik allemaal van mijn mislukte avontuur op de ALO. Ik zie dat zij ook de ALO heeft gedaan in een ver verleden, oh ze heeft er zelfs nog wat clinics gegeven. Ze is dus best sportief.

Als ik haar man zo zie is dat een outdoor type die met bergschoenen en een rugtas er op uit trekt. Die er wel van houdt om te kamperen in de Ardennen om een week lang af te zien en noedels in een handige campingkoker klaar te maken. Haar nichtje van 14 jaar zit op paardrijden zie ik en haar neefje voetbalt bij de plaatselijke voetbalvereniging vv Muntendam. Gelukkig er is een match: VOETBAL. Dit kan wel eens een goed gesprek gaan worden……

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL 108306987B01