Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Derk Jan Bakker van Kluswijs Hamminga Bouwmarkt Uithuizen

Derk Jan, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Tja, wat moet je dan zoal vertellen? Ik ben Derk Jan Bakker dus, 51 jaar, geboren in de Usquerder polder op een boerderij. In 1988 ben ik verhuisd naar Uithuizen en dat bevalt prima. Hoewel ik toegeef dat het leven in de polder mij wel weer toelacht.

Inmiddels al weer ruim 27 jaar gelukkig getrouwd en in het rijke bezit van 4 gezonde kinderen waarvan de oudste dochter vorig jaar net getrouwd is waardoor we een schoonzoon rijker zijn. En, o ja, ik ben inderdaad de eigenaar van Kluswijs Hamminga (in de volksmond: Hamminga Bouw- en Tuinmarkt) en Hamminga Drainage in Uithuizen.

Hoe lang ben je al eigenaar van deze zaak en bevalt het ondernemerschap?

Vroeger wilde ik graag boer worden. Dat is ook niet zo raar wellicht wanneer je op een boerderij geboren bent. Mijn broer is ouder en zat al in het bedrijf toen ik nog naar de middelbare landbouwschool ging. Voor ons beiden was geen toekomst op de boerderij. Ik was dan ook van plan verder te studeren richting landbouwvoorlichting of vertegenwoordiger in de agrarische wereld maar daar is het niet van gekomen. Toen mijn vader plotseling overleed in 1983 moest ik intensief meewerken op de boerderij. Ik heb de landbouwschool afgemaakt in 1984 en ben toen samen met mijn broer het bedrijf gaan runnen.

In augustus 1986 zei mijn (toen nog) aankomend schoonvader Hamminga: “Je kunt wel bij ons komen werken!” en daar heb ik gehoor aan gegeven. Ik ging bij Hamminga aan de slag in de drainagetak. In 1991 zijn mijn schoonvader en ik een maatschap begonnen. Mijn schoonvader richtte zich toen voornamelijk op het winkelgedeelte, ik op de drainageafdeling. In latere jaren ben ik ook steeds meer bij de winkel betrokken geraakt. In 2004 is mijn schoonvader gestopt en heb ik de zaak overgenomen. Ik ben enig eigenaar wat als voordeel heeft dat je onderling ook geen ruzie kunt krijgen, haha. Mijn schoonvader kwam in het begin nog regelmatig langs en hielp mee daar waar nodig.

Het ondernemerschap bevalt heel goed, ik zou niet anders meer willen. Het thuisfront stuurt mee in de vorm van een luisterend oor en het aanreiken van ideeën. Inmiddels is mijn vrouw drie dagen in de week in de winkel te vinden, iets wat ik als heel prettig ervaar.

Kluswijs Hamminga is enorm groot?

We zijn in de loop der jaren behoorlijk gegroeid inderdaad, er komt steeds wel weer wat bij. Halverwege de jaren ’90 heeft er bijvoorbeeld een grote verbouwing plaatsgevonden. Het ondernemen was in die tijd trouwens nog heel anders. Je moest het grotendeels zelf uitvinden, nieuwe trends ontdekken bijvoorbeeld. Later hebben we ons aangesloten bij een ‘Uw Groene Vakwinkel’, in 2011 volgde aansluiting bij Kluswijs.

Kluswijs is een nog jonge organisatie maar we hebben er al heel veel steun van gehad. Vooral toen onze zaak in 2012 opbrandde, kwamen ze met veel adviezen en ideeën. Iets waar we tijdens de herbouw en heroprichting veel aan gehad hebben. Je wilt graag nog wat getallen? Ons winkelgedeelte neemt ruim 3500 m² in beslag, het gehele terrein bestaat uit 17.000 m².

Hoeveel mensen werken er bij Kluswijs Hamminga?

We hebben een kleine 20 mensen in vaste dienst en maken daarnaast gebruik van de nodige vakantie- en weekendkrachten. De exacte hoeveelheid heb ik niet precies in het snotje, voor mij heeft iedereen dezelfde waarde haha. Ergens zou je ook nog kunnen stellen dat er in de volksmond nog sprake is Kluswijs Hamminga en Hamminga Bouwmarkt. Beide namen worden vaak door onze klanten gebruikt.

We zijn heel breed georiënteerd en richten ons op agrariërs, aannemers, bedrijven, zzp-ers en doe het zelvers. Wat dat betreft is elke klant belangrijk voor ons. Of het nu gaat om een bedrijf of een ‘gewone’ particuliere klant. Iedereen kan bij ons terecht!

Misschien kun je beter vragen, wat kun je er niet krijgen?

Voor complete keukens en meubels moet je niet bij ons zijn maar verder verkopen we alles wat een doe-het- zelver nodig heeft in en om het huis. Maar ons assortiment is nog veel breder hoor: werkkleding (die eventueel bedrukt kan worden), diervoeders, tuinproducten, Pvc-buizen in alle soorten en maten, enz. enz.. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken inderdaad of we hebben het. En wat we niet hebben dat bestellen we voor de klanten. Dat ervaar ik ook als een sterkt punt van ons, dat we niet snel nee verkopen!

Jullie hebben ook een eigen werkplaats?

Dat klopt inderdaad. In onze werkplaats repareren we allerlei (tuin)machines en (elektrische) gereedschappen. Ook als deze machines elders gekocht zijn, dat maakt niet uit. Naast het repareren mogen we deze machines en gereedschappen ook keuren. Ook hier zijn we dus breed georiënteerd want we verkopen ook diverse soorten gas voor bijv. BBQ en lassen. Zelfs voor de verkoop van petroleum kun je bij ons terecht, haha.

De service van Kluswijs Hamminga gaat ver?

Zeker, mocht het zo uitkomen dan bezorgen we de spullen thuis en eventueel helpen we zelfs mee om spullen in elkaar te zetten. Mocht je een aanhanger willen lenen om de gekochte spullen te kunnen vervoeren dan doen we daar niet moeilijk over. En nogmaals, wat niet direct voorhanden is dat kunnen we zo bestellen. We vinden het een uitdaging om specifieke wensen van de klant uit te voeren en denken niet in problemen maar in oplossingen.

De grote brand moet een nachtmerrie geweest zijn?

Of ik het als een grote nachtmerrie ervaren heb, weet ik eigenlijk niet eens. Wel was het allemaal heel onwezenlijk. Toch ging de knop gelukkig heel snel weer om en uiteindelijk hebben we er een heel mooi pand voor teruggekregen. Ik ben iedereen dankbaar die hier zijn steentje aan heeft bijgedragen. Denk hierbij aan ons personeel, de bedrijven die de wederopbouw hebben gerealiseerd, onze verzekeringsmaatschappij en de tussenpersoon, het automatiseringsbedrijf, onze accountant enz. enz..

En uiteraard onze klanten die ons altijd trouw zijn gebleven! Op 5 april 2012 is ons bedrijf in vlammen opgegaan, exact een jaar later hebben we ons nieuwe pand geopend. In de tussentijd is er veel geïmproviseerd. Via onze ‘campingwinkel’ van 200 m² achter op dit terrein, ging de verkoop op kleine schaal gewoon verder. Wanneer ik nu terugkijk is alles als een trein verlopen hoewel je dat op het moment zelf natuurlijk niet altijd zo ervaart. Maar ik ben ontzettend blij en dankbaar over het eindresultaat!

Kun je (nog meer) hoogte- en dieptepunten benoemen?

Dat mijn schoonvader in 2004 het vertrouwen gehad heeft om de zaak aan mij over te dragen, beschouw ik toch wel als een hoogtepunt. Verder ben ik geen persoon die heel uitbundig allerlei hoogtepunten over de daken schreeuwt. Ik kan van kleine dingen genieten zoals een mooie periodeomzet of een geslaagde actie. Daarbij ben ik trots op het personeel en wat we met ons allen hebben neergezet.

De grote brand in 2012 is inderdaad het grootste dieptepunt geweest, verdere dieptepunten zou ik zo niet weten.

Nog leuke klusanekdotes?

Dat valt voor mij niet mee want ik begeef mij wat minder op de werkvloer. Wel komt er nu een verhaal bovendrijven vanuit de tijd dat ik nog in de drainagewerkzaamheden zat. Ik neem je daartoe mee naar een herfstperiode, medio jaren ’90. We waren toen druk bezig met drainagewerkzaamheden in Wirdum toen één van onze draineermachines vast kwam te zitten. Een medewerker van de Heidemij heeft ons toen losgetrokken met een graafmachine.

Als dank hiervoor hebben we een van onze machines beschikbaar gesteld voor een klus van hen in Zuidbroek. Deze klus zou op een maandag beginnen maar daar we vroeg klaar waren met een andere klus, zijn we hiermee vrijdagmiddag al begonnen. Helaas ging de communicatie hierover bij Heidemij wat minder met als gevolg dat het op het NAM-terrein steeds drukker werd toen we met de werkzaamheden begonnen. Na de 2e straal werd het helemaal een drukte van belang.

Wat er precies allemaal misgegaan is weet ik niet maar ik had op den duur de machinist aan de lijn met het verhaal dat de hele NAM locatie Spitsbergen plat lag en dat de locatie afgesneden was van elektriciteit en dat communicatie niet meer mogelijk was. Dit leverde natuurlijk de nodige verwijten over en weer op. Hoewel het uiteindelijk allemaal netjes opgelost is, blijft dit je altijd bij.

Heb je nog tijd over voor hobby’s?

Het is inderdaad zo dat het bedrijf de nodige tijd opslokt maar dat doet niets. Ter ontspanning mag ik graag gamen achter de computer. Een potje FIFA-16 of World OF Tanks. Dit laatste spel speel ik met mijn jongste zoon online, of hij speelt of ik. Verder verricht ik enig vrijwilligerswerk voor de kerk waar we bij aangesloten zijn.

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Geen gekheid hoor, laat mij maar gewoon slapen. Een enkele keer gaat ’s nachts het alarm van de winkel wel eens af. Dan moet ik er wel uit natuurlijk. Vaak is het loos alarm, veroorzaakt door een vogel o.i.d.. Maar er is inderdaad ook wel eens sprake geweest van poging tot inbraak. Dan is het natuurlijk mooi dat dit door het alarm verijdeld is.

Waar staat Kluswijs Hamminga over 10 jaar?

De detailhandel heeft het op dit moment moeilijk maar ik zie zeker ook kansen. We hebben wat dat betreft genoeg ideeën voor de komende tijd. We willen de handel- en afzetmogelijkheden die we hebben beter benutten en ook onze online werkzaamheden en de webwinkel kunnen nog verbeterd worden. Wat dat betreft moeten we dagelijks bijspijkeren, de ontwikkelingen gaan snel. Bedrijven willen tegenwoordig graag ontzorgd worden, dat is ook iets waar we op in willen springen.

Wil je verder nog iets kwijt?

Ik denk dat we al heel veel besproken hebben. Mocht Kluswijs Hamminga Uithuizen je niets zeggen, kom dan gerust eens langs om een kijkje in onze nieuwe pand aan de Talmaweg in Uithuizen te nemen. Ik denk dat er een wereld voor je open gaat! En bedenk hierbij, dat mocht er toch iets niet zijn dat we dan graag voor u aan het werk gaan om dit voor u te realiseren! De klantvriendelijk gaat wat dat betreft ver….. Check ook eens onze website, die binnenkort aangepast wordt, waarop u een indruk krijgt over ons ruime assortiment: www.hamminga.nl.

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69