Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis
Zonnehuisje

Op zoek naar een nieuw website-evenwicht

‘Hoeveel adverteerders wil je eigenlijk op je website hebben?’ Het is zomaar een vraag van mijn wederhelft die tijdens enige nachtelijke uren waarin de slaap zich moeilijk laat vatten weer omhoog komt. Het leidt nog net niet tot woeltoestanden. In eerste instantie vond ik het maar een domme vraag. Maandelijks benader ik een twintigtal bedrijven en ondernemers met de vraag of ze willen adverteren op de website. Wanneer er geen mailrespons komt dan waag ik er nog een belletje aan.

Een enkele keer levert dit een positieve respons op. Soms zelfs 2 x een ja in de maand, dat geeft dan een heel goed gevoel. Maar er zijn ook maanden dat het allemaal niet lukt. Vanaf oktober 2015 doet zich echter een mooie tendens voor. Gestaag druppelen nieuwe adverteerders binnen. En dat in combinatie met het feit dat bestaande adverteerders vaak door willen gaan, geeft een mooie adverteerdersgroei te zien.

Ook in het middenkader wordt het al drukker. Inmiddels prijken daar 10 adverteerders, nummer 11 dient zich binnenkort aan. Voor een aantal bedrijven mag ik ook hun Facebookpagina beheren. Helemaal bovenaan de website prijkt nu voor het 2e jaar steakrestaurant ‘De Kleine Munt’ in Termunten. Na Facebook volgde voor dit lekkernijenpaleis in Termunten ook het Twitterbeheer.

Ik ben graag bereid om ook wat voor de adverteerders terug te doen. Dus niet alleen met het logo op de website staan en vervolgens een factuurtje sturen en dan maar lekker incasseren. Nee, op gezette tijden vind ik het ook leuk om een Facebookberichtje van de desbetreffende ondernemer te delen of om een interview weer onder de aandacht te brengen. En daar begint het misschien ook wel wat te wringen. Want worden mijn ‘Facebookvrienden’, 2017 inmiddels, niet zat van al deze commerciële berichten? Met als gevolg dat ze me gaan ontvrienden?

Tja, daar zeg je me wat. En dus ga je nadenken over de grenzen aan de groei. Of over een nieuwe invulling om adverteerders tevreden te houden. Want om nu helemaal geen potentiële adverteerders meer te benaderen is toch ook wel zo wat? Dat zou als een rem voelen op de ontwikkeling van wat ik als mijn geesteskindje ben gaan beschouwen. En waar ik met zoveel plezier, zoveel uren instop. Wat zich terugbetaald in een mooie toeschouwersontwikkeling. Een dagelijks gemiddelde van 500 bezoekers ligt niet zo ver meer weg.

Gek eigenlijk hé, luxeproblemen zijn ook problemen. Slapend rijk hoef ik zeker niet te worden. Maar zouden lezers het erg vinden als ze door de adverteerders het bos niet meer zien? Of lossen zich deze problemen vanzelf op wanneer adverteerders uiteindelijk afhaken? Dat zou dan het andere uiterste zijn. Dan leest u binnenkort een jammerklacht of een klaagzang cq. smeekbede van mij om u maar alstublieft als adverteerder aan te bieden.

De ‘vrouw’ heeft gelijk, er zijn inderdaad wel grenzen aan de groei. Maandelijks hoef ik op dit moment niet meer tientallen bedrijven plat te spammen. Maar gericht enige ondernemers benaderen moet toch kunnen? Daarbij wel in het achterhoofd houdend dat de kwaliteit van de website gewaarborgd moet worden. Wat zoiets inhoudt dat er elke werkdag toch wel wat nieuwe input moet verschijnen.

En wie weet moet ik ook wat vaker nee zeggen. Maar mooie initiatieven leveren vaak positieve energie op. Wat bijvoorbeeld te denken van deelname aan de PR-commissie van de VV Middelstum, of aan de AED-commissie Middelstum, om maar te zwijgen over de Bedumer Winterloop en binnenkort komt Sunsation er ook weer aan. Toegegeven, het gaat in het laatste geval niet alleen maar om pro-deo werk. Maar het is ook zo leuk om te doen hé. En het geeft vaak een voldaan gevoel. Maar overdaad schaadt, ook dat is zeker. Helemaal wanneer allerlei activiteiten bij elkaar komen. Narrig moet je er niet van worden…

Dit gaat toch geen klaagzang worden? Nee man, zo is het zeker niet bedoeld. Dankbaar, dat ben ik, voor vele mooie ontwikkelingen. Anderhalf jaar geleden lagen de kaarten er nog heel anders voor. Maar misschien moet het hier en daar een onsje minder worden…. Wellicht heeft u hierover nog een uitgesproken mening. Schroom niet om deze te melden, mag ook via een PB!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL 108306987B01