Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Jan Lijnema van Bosch Car Service Schipper Roodeschool

Jan, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Ik ben Jan Lijnema dus, 43 jaar, geboren en getogen in Roodeschool, de plaats waar ik nog steeds met veel plezier woon. Getrouwd met Karolien. We hebben een zoon van 20 jaar en dochter van 18. Van jongs af aan ben ik al autogek, uiteindelijk heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt.

Na de lagere school heb ik in eerste instantie op advies van mijn vader voor de elektrotechniek gekozen. Maar ik had op den duur zoiets van: ‘draden aan elkaar knopen, dat kan iedereen.’ Toen heb ik mijn monteurdiploma’s gehaald, gevolgd door de APK- en middenstandsdiploma. Daar ik op mijn 17e al aan het werk was bij Kees Schipper, combineerde ik werken en studeren. Voordat ik bij Kees ging werken, liep ik er ook al stage. Ooit, in een grijs verleden, ben ik nog pompbediende geweest bij een garage in Uithuizen. Dit heeft mij de nodige mensenkennis bijgebracht. Daarbij vond ik het een uitdaging om met iedereen een praatje te maken.

Hoe lang ben je al eigenaar van autobedrijf Schipper en bevalt het ondernemerschap?

In 2001 ben ik mede-eigenaar van autobedrijf Schipper geworden. Daarvoor was ik dus al 11 jaar bij Kees aan het werk. Het deed mij goed dat hij, net nadat hij mij in vaste dienst had genomen, 2 weken met vakantie ging en dat ik de boel moest regelen. Hij heeft mij wat dat betreft alle vertrouwen gegeven om mijzelf binnen het bedrijf te ontwikkelen en daar heb ik nooit geen misbruik van gemaakt.

Toen ik wel eens wat anders wilde en her en der wat aanbiedingen kreeg om bij andere bedrijven te werken, ben ik met Kees om tafel gegaan. We waren er snel uit. Daarna heb ik nog 10 jaar met hem samengewerkt en hij is uiteindelijk in 2011 met de VUT gegaan. Zijn afscheidsfeest konden we mooi combineren met het 30-jarig bestaan van het autobedrijf.

Sinds 2011 ben ik dus alleen eigenaar van autobedrijf Schipper. Samen met Karolien, die zich bezighoudt met de administratie, hebben we van het bedrijf een VOF gemaakt. Dat bevalt prima. Ik ben de laatste jaren bezig geweest om de zaken wat meer naar mijn wensen in te richten. Zo zijn het magazijn en de werkplaats danig aangepakt. Autobedrijf Schipper heeft de afgelopen jaren een mooie ontwikkeling door mogen maken. Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat ik 6 dagen in touw ben voor het bedrijf.

Autobedrijf Schipper is een gevestigde naam in de omgeving?

Dat klopt, wij zijn wijd en zijd bekend als een betrouwbaar en degelijk bedrijf. De klanten zijn heel tevreden. Dat leverde ons onlangs nog een eervolle vermelding op tijdens een klantentevredenheidonderzoek. Het is voor mij dan ook een bewuste keuze geweest om de naam van het bedrijf niet te veranderen. Dat zou alleen maar verwarrend werken.

Hoeveel mensen werken er bij jullie?

We hebben 4 monteurs in loondienst en zijn tevens een erkend leerbedrijf waardoor we regelmatig stagairs over de werkvloer hebben. Karolien richt zich op de administratie terwijl ik mij hoofdzakelijk met de verkoop bezighoud, de facturen opstel, de bestellingen doe en toezicht houd op het dagelijks reilen en zeilen binnen het bedrijf. Over Piet Poets zal ik je straks meer vertellen en we hebben nog een chauffeur bij de weg.

Sinds een half jaar sleutel ik helemaal niet meer aan auto’s. Het blijft bij het sporadisch verwisselen van een band of een lampje. Het echte sleutelwerk mis ik af en toe best wel eens. Uiteindelijk ben ik als techneut dit vak ingerold. Maar de werkdruk laat het niet meer toe.

Waarvoor kunnen mensen bij jullie terecht?

Voor onderhoud en reparaties en voor de aan- en verkoop van auto’s. Waarbij de verkoop van auto’s de voornaamste bron van inkomsten is. Onderhoud en reparaties zijn niet merkgebonden, iedereen kan bij ons terecht.

Wat is het onderscheidend vermogen van Autobedrijf Schipper?

Daarbij noem ik toch de laagdrempeligheid. Ik vind dat de kracht van een dorpsgarage. Mocht er ’s avonds iemand in nood zitten, dan help ik hem of haar. Wanneer een klant goed is voor mij, dan geldt andersom natuurlijk precies hetzelfde.

Jullie hebben ook altijd de nodige occasions te koop staan?

Toen Kees zich hier vestigde in 1988 had hij hier ongeveer 10 a 15 auto’s op het terrein staan. Inmiddels is het parkeerterrein al 2 keer uitgebreid en daardoor kunnen er nu zo’n 55 a 60 auto’s terecht. Dat is een aantal waarin ik mij prima kan vinden. De doorloopsnelheid is bovengemiddeld en 2015 wordt een recordjaar wat betreft het aantal verkochte auto’s.

Hoewel Schipper vroeger als Renault-dealer bekend stond, en dit merk ook mijn voorkeur geniet, verkopen we auto’s in alle soorten en maten en van allerlei merken. Waarbij we af en toe excentrieke modellen niet schuwen!

De service van jullie gaat ver?

Wij waren een van de eerste autobedrijven hier in de omgeving die gebruik maakte van de diensten van Bosch Car Service. Ik vind dit een groot voordeel. Al onze monteurs worden door Bosch opgeleid en bij moeilijke storingen kunnen we bellen met hun centraal meldpunt in Brussel. Zij ‘kijken’ op afstand mee en helpen ons verder op weg. Daarbij kunnen we dankzij hen gebruik maken van uitleessytemen voor alle merken. En 4 x per dag worden onderdelen langs gebracht waardoor we de reparatiesnelheid kunnen bevorderen en het voorraadbeheer op peil weten te houden.

En we gaan inderdaad ver in de service die we bieden. Onze laatste positieve beoordeling was van een klant in Soest die net geopereerd was en bij ons een auto wilde kopen. Alles was al in kannen en kruiken en ik belde hem op of de auto vrijdag afgeleverd kon worden en of hij thuis was. Hij had al een heel verhaal afgestoken dat hij zijn dochter en schoonzoon langs zou sturen om de auto op te halen maar hij was uiteindelijk heel blij toen de auto bij hem voor het huis afgeleverd werd…

Kun je de hoogte- en dieptepunten benoemen van je onderneming?

We beleven dit jaar dus een recordjaar wat betreft het aantal verkochte auto’s. Het voordeel van het goed te vinden zijn op internet, mede door positieve reviews van onze klanten, laat zich gelden. Laatst hadden we hier nog mensen uit Sittard die een auto bij ons kochten. Alle onderhandelingen gingen via de mail en de mensen meldden zich keurig op het afgesproken tijdstip bij ons. Toch bijzonder dat de mensen van zover komen om een auto bij ons te kopen.

Maar het kan nog gekker hoor. Want toen ik eens een bijzonder model, een klassieke Fiat, op internet geplaatst had, reageerden daar mensen op vanuit Italië. Nu is mijn Italiaans niet om over naar huis te schrijven maar uiteindelijk fungeerde een tussenpersoon in Duitsland als tolk. En zo kon het uiteindelijk gebeuren dat deze mensen vanuit Italië met het vliegtuig op Eelde landden en uiteindelijk in hun nieuwe auto weer naar huis zijn gereden…

Bij een dieptepunt denk je waarschijnlijk direct aan de recessie maar daar hebben we eerder profijt van gehad dan last. Mensen kochten veel bewuster een andere auto en waarschijnlijk heeft ons dit geen windeieren gelegd. Ooit heb ik een auto afgeleverd die uiteindelijk nooit betaald is. Persoonlijk zoek ik zelf liever één uit aan wie ik een auto cadeau doe. Dit gevalletje beschouw ik maar als leergeld want ik geef nooit meer een auto af voordat een klant het geld op de rekening gestort heeft.

Nog leuke werkanekdotes?

Wij hebben een schoonmaker van 72 jaar, voor ons een gouden kracht. Piet Poets noemen we hem. Hij zat al lang en breed in de VUT maar kon thuis maar niet wennen. De verveling sloeg toe en hij kreeg hoe langer hoe meer last van zijn spieren en werd steeds stijver. Daar hij in het verleden al bij ons gewerkt had, vroeg hij of hij weer bij ons kon beginnen.

Inmiddels is hij 6 dagen per week bij ons in de weer, vandaar dat het er overal zo netjes uitziet, haha. Vorige week was hij jarig. Ooit had hij al wel eens gekscherend aangegeven dat alle monteurs hun eigen materiaalkar hebben maar hij niet. We hebben hem op zijn verjaardag een eigen ‘rollatorkar’ gegeven waarin hij zijn schoonmaakspullen kan opbergen. Hij kon het gelukkig wel waarderen, haha…

Ooit moesten wij eens een oud model afleveren in Zweden. Voor mijn vrouw en ik reden om er lekker een weekje vakantie in Zweden aan vast te kopen. Dat was achteraf maar goed ook want de nieuwe eigenaar was achteraf toch niet helemaal tevreden met de aflevering. En dus zijn we na een week ook maar gewoon weer met de auto naar huis gereden, haha…

Ooit hadden we hier een bijzonder model staan. Hier waren al een aantal mensen, gekleed in een net pak, voor geweest maar zij konden de financiering niet rond krijgen. Op een dag stapte hier een man op klompen binnen, je weet wel, van die mooie gele ‘Ainrommer’ klompen. Hij vroeg of hij een stukje mocht rijden en na toestemming te hebben gekregen, deed hij keurig zijn klompen uit toen hij achter het stuur kroop. Na wat onderhandelen waren we het snel met elkaar eens. Hij pakte zijn portemonnee om alvast een paar duizend euro als aanbetaling te doen en maakte vervolgens de rest over. Dergelijke ontmoetingen blijven je altijd bij en behoren tot de charmes van het vak…

Heb je nog tijd over voor hobby’s?

Vroeger zat ik op toneel hier in Roodeschool, dat vond ik leuk om te doen. Bij mooi weer mag ik graag nog even toeren op de motor. Gelukkig is het werk wat ik doe, ook grotendeels mijn hobby. Ik ga alle dagen fluitend aan het werk. Wat ik er nu zo leuk aan vind? In het begin sprak de techniek mij heel erg aan. Tegenwoordig geniet ik van de klantcontacten. Ik vind het een uitdaging om ze lachend weg te zien gaan, nadat ze aanvankelijk misschien wel chagrijnig door autopech zijn binnengekomen.

Dat heb ik waarschijnlijk geleerd uit de tijd dat ik pompbediende was. Ik vond het toen leuk om met iedereen een praatje aan te knopen. Er was altijd een vrouw die haar raampje een klein stukje open draaide en dan alleen zei: “Vol”. Toen ik haar vroeg of ik de auto vol moest gooien of alleen haar tank, ontdooide ze gelukkig…

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Ik heb het overdag zo druk dat ik ’s nachts niet wakker te krijgen ben.

Waar staat Bosch Car Service Schipper over 10 jaar?

Ik hoop en verwacht dat we dan nog steeds in hetzelfde bedrijfspand hier in Roodeschool gevestigd zijn. En wie weet ben ik dan net zo’n malloot als mijzelf tegengekomen zodat ik ook een keer een dag vrij kan nemen. Door diverse verbouwingen en uitbreidingen is onze zaak behoorlijk gegroeid en naar onze tevredenheid ingericht. Op korte termijn verwacht ik geen grote veranderingen.

Wil je verder nog iets kwijt?

Ik ga graag op dezelfde voet verder. Er is geen betere klant dan een tevreden klant. Mensen kunnen altijd vrijblijvend bij ons binnen lopen om te kijken wat we te bieden hebben. Het is wel een tendens dat klanten van te voren al op internet gekeken hebben wat ze graag zouden willen. Zeker wanneer iemand van ver weg komt, is het bijna zeker dat hij de auto die hij op het oog heeft, koopt. Wat dat betreft zijn de klantcontacten in de loop der jaren veranderd. Mensen hebben zich van te voren al goed georiënteerd. Maar daar is ook helemaal niets mis mee…

Check ook nog eens Autobedrijf Schipper zijn mooie website: Website Autobedrijf Schipper

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69