Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Luxeproblemen zijn ook problemen

Zeer waarschijnlijk hoef ik jullie niet uit te leggen dat Mondzorg Bedum, ook wel Centrum voor Mondzorg Bedum genoemd, stevig aan de weg timmert. De publiciteit wordt nadrukkelijk gezocht. Je hoeft geen krant open te slaan of er staat wel een advertentie van onze tandtovenaars in. Via social media, en dan met name Facebook, worden regelmatig actuele nieuwtjes de ether in geslingerd. En wanneer je naar een bioscoop gaat om een filmpje mee te pikken, kan het maar zo zijn dat eigenaar René Dijkstra als een moderne James Dean verschijning op het witte beeldscherm verschijnt om de voordelen van Mondzorg Bedum op te sommen…

Een mooie strategie die zijn vruchten afwerpt. En dan kan het maar zo gebeuren dat maandelijks tientallen nieuwe patiënten zich aanmelden om hun gebit, of eigenlijk de zorg om hun gebit, in handen te leggen van de enthousiaste crew van Mondzorg Bedum. Hoewel René wel trekjes van een ziener heeft, zal hij zo’n vlucht vast niet voorspeld hebben toen hij in 2009 met zijn praktijk begon. Toen heette Mondzorg Bedum trouwens nog gewoon Dental Care en bestond de praktijk alleen uit een tandtechnisch laboratorium waar Dijkstra tandtechnische werkzaamheden verrichtte aan kunstgebitten, klikgebitten en protheses. In de loop der jaren kwam er een tandarts bij voor de tandheelkunde en orthodontie en een mondhygiëniste.

Daardoor kon Mondzorg Bedum in 2013 alle tandheelkundige zorg bieden die er maar bestaat. Inmiddels zijn ze ook aangewezen als verwijspraktijk voor implantologie. Normaal zouden collega’s patiënten doorverwijzen naar het ziekenhuis, nu sturen ze deze patiënten naar Bedum. Dit moet de ondernemer Dijkstra goed doen. Maar op de lauweren rusten is er niet bij. Daarvoor is het onderscheidend vermogen van de praktijk ook te groot. De nieuwe patiënten komen met hooggespannen verwachtingspatronen binnen dankzij vele positieve verhalen uit hun directe omgeving. Dit vertrouwen wil je natuurlijk niet beschamen…

En zo lijken de bomen al snel in de hemel te groeien. Maar het is natuurlijk niet alleen maar gejubel, gejuich en hosanna. Want Dijkstra is uiteraard ook gewoon maar een mens van vlees en bloed. Net zo’n aardse sterveling als u en ik. Die vooral in de eerste 4 jaar van de praktijk 7 dagen in de week keihard in de weer was om zijn ‘imperium’ op te bouwen. Werkweken van 100 uur waren heel gewoon. Het harde werken is gelukkig beloond. Maar toch zal onze tandtechnicus ’s nachts ook wel eens wakker liggen. Woelend dubben over de prangende vraag: hoe nu verder? Ook dat is een ondernemer eigen.

Glimlachend terugkijkend op de eerste 6 jaar maar ook met denkrimpels in het gezicht nadenken over de toekomst. Want tientallen nieuwe patiënten per maand leiden natuurlijk uiteindelijk tot honderden nieuwe patiënten per jaar. En als je geen patiëntenstop en wachtlijsten duldt dan gaan schoenen vanzelf een keer wringen. Zo zijn luxeproblemen eigenlijk ook gewoon problemen. Maar ze geven toch wel meer energie denk ik dat wanneer je je stinkende best doet maar er geen hond meer in je praktijk komt. Dan gaan schoenen niet wringen maar zijn ze een opvangplek van de moed die er in zinkt…

Ik ben benieuwd naar de vervolgstappen want die zullen ongetwijfeld volgen. Niet dat René zomaar zijn handschoenen in de ring gooit hoor, integendeel. Daarvoor vindt hij het vak veel te bijzonder. Want wat is er mooier wanneer mensen met grote problemen de praktijk binnenkomen en dat deze problemen opgelost kunnen worden. Dat je door tandheelkundige implantaten of kronen en bruggen schitterende resultaten kunt bereiken. Dat je daarna niet meer ingetogen hoeft te lachen uit angst dat mensen een minder gaaf gebit zien. Maar dat je weer uitbundig kunt schateren. Daardoor mensen een uitgebreide inkijk gunnend op een stralend wit gebit…

En angstpatiënten van een complex afhelpen of kinderen met een warme glimlach op hun gemak stellen is natuurlijk ook niet voor iedereen weggelegd. En op de achtergrond gloren nog steeds de narcosebehandelingen. We zullen zien wat de toekomst gaat brengen voor Mondzorg Bedum. Ik wens hun veel wijsheid en energie toe om de juiste beslissingen te nemen. Maar dit gaat zeker goed komen. En omdat een boer altijd voort ploegt, boort ook een tandarts of tandtechnicus rustig verder. Op zoek naar nieuwe horizonnen en mooie uitdagingen. Ik wens ze een behouden vaart toe…

 

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69