Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis
Zonnehuisje

KGH 2015, het jaar bekeken

We zijn de decembermaand weer ingerold. Dit keer die van 2015. Bijna 16 jaar geleden dus al weer dat we het millenniumfeest vierden. Dat we ons hart vasthielden of onze computers de overgang van 1900 naar 2000 wel konden maken. Om vervolgens groot feest te vieren toen dit lukte. De tijd gaat snel, de ontwikkelingen rap. Allemaal bekende clichés die we ongetwijfeld deze maand weer uitbraken. Geen dooddoeners eigenlijk maar waarheden als een koe.

De decembermaand is ook een maand waarin je weg kunt zwijmelen in nostalgie. Met een goed glas wijn heerlijk wegkruipend onder de kerstboom om het jaar nog eens rustig te analyseren. Wat waren de hoogtepunten? Moesten er ook ergens wonden gelikt worden? Wat kon beter? Was het een jaar om gauw te vergeten of kan 2015 juist met een gouden randje in de annalen opgenomen worden? Dat mag iedereen gelukkig voor zichzelf uitmaken.

Ik denk niet dat Harry Vaatstra van Klimaatgroep Holland hier heel veel tijd voor uittrekt. Misschien dat hij af en toe nog wel eens met een mooie glimlach terugdenkt aan de magische momenten in de Martinikerk. Waar 10 jaar Klimaatgroep Holland groots gevierd werd. Dat waren inderdaad momenten om je in te laven. Het mooie fotoboek dat van deze avond gemaakt is, zal af en toe nog wel eens uit de boekenkast getrokken worden. Momenten die ze je nooit meer af kunnen pakken!

Het was weer ouderwets moeilijk om Harry te pakken te krijgen. “Het einde van het jaar is in zicht en ik heb het gevoel dat we nog een half jaar werk moeten verzetten voor oud en nieuw!”, verzuchtte de aimabele directeur van Klimaatgroep Holland. “Maar met plezier hoor, begrijp me niet verkeerd, want de klant staat bij ons op 1. Alles, maar dan ook echt alles, staat in het teken van de klant. Binnen normale proporties uiteraard, we moeten ook niet overdrijven natuurlijk.”

Nu zit Harry echter weer in zijn praatstoel. Een moment van overdenking in deze hectische tijden doet hem hoorbaar goed. Hij mijmert verder: “De wereld om ons heel gaat snel. Het oude vertrouwde verandert, verdwijnt en vervaagt. Nieuwe communicatie ontstaat en dat leidt tot nieuwe mogelijkheden, nieuwe technieken, nieuwere vormen in omgang met elkaar. Ja, alles gaat echt razendsnel veranderen en Klimaatgroep Holland gaat hierin mee. Wij hebben de stap gezet ons klaar te maken voor de komende 10 jaar. Wij willen ons (blijvend!) ontwikkelen en bijblijven. En wie weet, zelfs voorop lopen, voor de muziek aan!”

Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg om Harry zijn volzinnen op papier te krijgen, hij is duidelijk op dreef. En dan moet het beste nog komen: “Niet afwachten, Bert, maar in actie komen is ons motto! We willen laten zien dat we mee doen, van betekenis zijn en willen zijn. Daarom staat de klant bij ons op nummer 1. We zijn objectief, eerlijk en gaan voor het maximaal haalbare. Geen half werk leveren omdat we werk willen of omdat we de uren moeten vullen. Nee, we doen iets goed of anders gewoon niet! Dat is geen arrogantie maar een keus!”

“Een keus die ik al jaren geleden gemaakt heb en waar ik nog steeds voor meer dan 100% achtersta. Geen negatieve energie leveren, alleen maar positieve energie. Want daar wordt de mens beter van, vrolijker en je houdt er in alle opzichten een beter gevoel aan over. En dat betere gevoel straal je weer uit naar je omgeving en die straalt dat weer naar elders uit, enz. enz.. En zo draagt alles bij aan een positievere kijk op het leven.”

“En gelukkig zijn er opdrachtgevers die er net zo in staan en werken volgens het principe: ‘Goed is goed genoeg maar twee keer geld uitgeven is één keer te veel. Zonde van het geld en zonde van alle persoonlijke energie. Je helpt de wereld er niet mee want het kost een keer zoveel grondstoffen en levert alleen maar geklaag en gezeur op. Snap je allemaal een beetje wat ik bedoel?!”

Zeker snap ik dat want ik zit nu zelf ook opgepompt en vol adrenaline in mijn stoel te typen. Jammer dat al die feestdagen voor de deur staan. Het liefst zou ik nu ook direct 2016 weer in rammen, vol met positieve energie. Maar we moeten ook niet overdrijven natuurlijk. Eerst maar eens genieten van deze bijzondere dagen. Natuurlijk wil ik iedereen prachtige feestdagen toewensen, mede namens alle medewerkers van Klimaatgroep Holland. En uiteraard alvast een geweldig, goed en mooi 2016 toegewenst. Laten we er met zijn allen weer wat moois van maken!

Columns Klimaatgroep Holland

 

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL 108306987B01