Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Mark Maring, Canadees chauffeur, gebruikt zijn truck als woning!

Mark, lekker om even weer in Nederland te zijn?

Dat is zeker wel weer gezellig en lekker. Even weer naar Vita Nova, eierballen en dikke loempia’s bestellen, want die hebben ze niet bij ons in Canada. Daarbij had Jeanette van Dijken ter ere van mijn komst een kleine reünie georganiseerd, samen met nog 7 klasgenoten, dus dat was ook heel gezellig. Kon ik ook mooi weer een berenburgje drinken. Ik ben nu 2 weken over. Mijn persoonlijk streven is om 1 x per 2 jaar weer naar Nederland terug te komen.

Af en toe wel eens heimwee?

Nee, het is eigenlijk eerder andersom. Nu ik in Nederland ben, heb ik eigenlijk na 2 weken ook wel weer zoiets van: ‘laat mij maar mooi weer naar Canada gaan’. Wel mis ik mijn familie en vrienden en de gezelligheid in de kroeg. Daarbij komt dat ik in Canada regelmatig optrek met mensen die een jaar eerder vanuit Groningen naar Canada vertrokken zijn. Ik eet af en toe wel eens lekkere, stevige Hollandse kost, zoals stamppot boerenkool.

Spijt heb ik dan ook nooit gehad hoewel de overgang best wel een grote stap was. Je bent in een ver, vreemd land en moet alles zelf maar uitzoeken. Maar naar 3 maanden wist ik zeker dat dit voor mij de juiste switch was. In 2010 ben ik dan ook officieel ‘Canadees’ geworden.

Wanneer en waarom ben je naar Canada gegaan?

Dat is altijd al een kindsdroom van mij geweest, om te emigreren naar Amerika of Canada. In 2003 zag ik een advertentie in De Telegraaf waarin ze chauffeurs zochten voor Canada. Mijn vader had toen zoiets van, het is nu of nooit. Ik was op dat moment 29 jaar. Ik heb toen online één en ander opgezocht en formulieren aangevraagd. Daarna was het ook zo gepiept.

Want ik stuurde de ingevulde papieren terug en kreeg al snel antwoord dat mijn aanvraag gehonoreerd zou worden. Ik had toen zoiets van, ik probeer het gewoon. Als het niet bevalt kan ik altijd wel weer terug. Het is mij vrij snel gelukt om mijn huis in Oosteinde tegen een redelijke prijs te verkopen.

Het bijzondere was dat toen ik mijn papieren kreeg via de Canadese ambassade in Berlijn, dat ik ook net een oproep van het ziekenhuis kreeg voor een operatie aan mijn knie waar ik in de loop der jaren de nodige mankementen aan gehad heb. Maar het revalidatieproces zou minimaal één jaar in beslag nemen. Hier in Canada is dit 3 maanden en ik loop er nu nog steeds zonder al te veel problemen mee rond.

De operatie moet binnenkort toch maar eens gebeuren want ik zou graag weer eens met ‘mien dikke pokkel’ op de ski’s willen. Jazeker, ook in Canada praat ik nog wel eens in het Gronings met Groningse truckers. Ik heb onlangs gelezen dat er al met al ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders die kant zijn op gegaan…

Kun je iets over je woonplaats vertellen?

Momenteel heb ik geen vaste woon- of verblijfplaats. Ik woon op dit moment eigenlijk het liefst in mijn truck. Ik heb in het verleden wel 2 keer een appartement gehad, de laatste keer samen met mijn vriend. Maar wij zijn onlangs uit elkaar gegaan. Daarbij is mijn truck eigenlijk van alle gemakken voorzien. Aan boord heb ik een televisie en een ‘microwave’ om mijn eten in op te warmen. Ik douche mij altijd bij de grote truckstops.

Ik het verleden heb ik in de Zuidelijke lijn van Canada gewoond. In New Brunswick, Winnepeg (’s winters zeer koud, zomers extreem warm), Calgary en Abbotsford om precies te zijn. Op papier woon ik nu in Calgary, daar zijn mijn spullen opgeslagen, maar voorlopig bevalt het leven in mijn truck mij nog goed. Wellicht dat ik binnenkort wel weer een appartement betrek.

Je bent eigen baas?

Klopt, in het begin werkte ik voor een baas maar in 2010 raakte een kameraad van mij zijn rijbewijs kwijt. Hij had net een nieuwe truck gekocht. De keus was of de truck verkopen en failliet gaan of doorgaan met mijn persoontje op de truck. We kozen voor de laatste optie. Binnen 2 weken hebben we toen een BV-tje opgericht. Eigenlijk is het eigen baas zijn dus min of meer uit nood geboren.

Maar dit bevalt mij een stuk beter, ik geniet van mijn vrijheid. Wel gaan alle opdrachten die ik krijg via Can-Am West Carriers. Vroeger was dit een groot transportbedrijf met 500 eigen trucks, tegenwoordig hebben ze nog 150 vrachtwagens over.

Inclusief gigantische truck?

Dat klopt, haha. Je wilt wat info en afmetingen? Ik zit niet echt in de details maar mijn Bourgondi paars gekleurde truck met cherry black striping, heeft een 500 PK Cummins motor met 18 versnellingen. Mijn truck is ongeveer 10 meter lang en de bijbehorende trailer 16,5 meter. De truck is 1,5 jaar oud en heeft inmiddels 380.000 kilometer op de teller staan…

Hoeveel kilometers leg je jaarlijks af?

Ongeveer 250.000 kilometer, er zijn dagen bij van 1.000 a 1200 km. Van de 365 dagen die er in een jaar zitten, rij ik ongeveer 340. Ik vervoer alles wat los en vast zit: hout, staal, machines, stalen pijpen. Ik rij dus charter voor Can Am West Carriers die verder de boel voor mij regelt…

Altijd al trucker willen worden?

Toen ik 2 jaar was, zat ik al bij mijn vader in de vrachtwagen. Op de lagere school speelde ik altijd voor vrachtwagenchauffeur dus je kunt wel stellen dat het truckersbloed er bij mij altijd al wel heeft ingezeten. Ik vond school ook maar niets, daar ben ik zo snel mogelijk mee gestopt. Op mijn 18e heb ik alle benodigde diploma’s gehaald om vrachtwagenchauffeur te kunnen worden.

In Nederland heb ik 4 verschillende bazen gehad. Aanvankelijk reed ik alleen in Nederland, later, bij Boerema, volgden ook internationale ritten. Ik heb al met al heel wat van Europa gezien. Op 3 januari 2004 ben ik definitief naar Canada vertrokken. Inmiddels ben ik in alle 48 staten van Amerika geweest en in bijna alle staten van Canada.

Kun je iets meer over de hoogte- en dieptepunten in Canada vertellen?

Als hoogtepunten noem ik de naturalisatie tot Canadees in 2010 en het feit dat ik eigen baas ben geworden. Ook ben ik blij met het bijzondere feit dat ik op relatief jonge leeftijd al mijn dromen heb mogen realiseren.

De crisis in de transportbusiness bij ons in de jaren 2008/2009 beschouw ik als dieptepunt. Toen ben ik bijna alles kwijtgeraakt. Gelukkig gaat het nu weer de goede kant op.

Nog leuke anekdotes?

Ik heb natuurlijk genoeg bijzondere verhalen meegemaakt maar ik denk dat deze alleen leuk zijn voor andere chauffeurs, zij begrijpen precies wat ik bedoel. Zo wordt er wel eens aan mij gevraagd waarom ik nu weer zit te lachen. Als ik ze dat dan probeer uit te leggen dan snappen ze de clou niet.

Nee, ik heb gelukkig (nog) geen ongelukken gehad, wel een keer bijna. En nee, bijzondere verhalen over lifters heb ik ook niet. Daar ben ik heel voorzichtig mee geworden toen ik hoorde dat een collega trucker gestopt is toen er een auto met pech langs de kant van de weg stond. Toen hij aan de mensen vroeg of hij ze kon helpen, is hij helemaal in elkaar geslagen.

Georgia, Tennessee, Zuid-Oost en Zuid Amerika en Texas zijn de mooiste gebieden om heen te gaan. Texas is ook zo’n plaats waar alles groter en bigger is. De Hillbillies, kleine mannen met van die tuinoveralls aan en lange baarden, het is precies zo als in de film. En aan de andere kant natuurlijk de rednecks, vaak boeren, in wat minder ontwikkelde gebieden…

Nog tijd voor hobby’s?

Het zal je niets verbazen wanneer ik je vertel dat het werk mijn hobby is. Daarnaast mag ik graag skiën en op vakantie gaan. Het kan maar zo zijn dat ik binnenkort de Caribbeans aandoe. Het leven bestaat niet alleen maar uit werken natuurlijk. Zo langzamerhand zou ik het ook best eens wat rustiger aan willen doen…

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

In principe nergens voor, zelfs niet voor een eierbal. Maar als iemand mij nu eens ’s nacht één miljoen dollar wil geven, dan is hij of zij natuurlijk van harte welkom…

Waar staat Mark Maring over 10 jaar?

Mocht ik tussentijds de loterij niet winnen dan ga ik gewoon rustig zo door. ‘Een trucker die niet steelt of erft, trapt door totdat hij sterft.’ En het gait mooi, ja…

Wil je verder nog iets kwijt?

Bij dezen wil ik alle bekenden die ik in de afgelopen 2 weken niet gezien heb de hartelijke groeten doen. Misschien kan ik langs deze weg Canada ook nog wel promoten als schitterend vakantieland. En mocht je in je eentje gaan en nog eens een stukje mee willen rijden op de truck, dan kan dat altijd! Misschien ook nog leuk om mij via facebook te volgen: Facebookpagina Mark Maring

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69