Soms zit er best wel een strategie achter de onderneming Bert Koster Tekstschrijver. Maar of ie altijd werkt? Ik denk dan na over hoe nu verder met de website en de onderneming, op lange maar zeker ook op korte termijn. Zo was ik in de maanden maart en april druk doende bij Nedmag in Veendam. Dan is het meer iets van ‘go with the flow’. Zorgen dat je daar goed werk aflevert, en dat de website dagelijks gevuld wordt zodat je bezoekersaantallen niet afnemen. Ondertussen wordt de ondernemerskas weer lekker gespekt. Daarmee weer een buffer creërend voor mindere tijden die ook zeker wel weer zullen komen.
In mei besloot ik mij weer volledig op de website te storten. Dagelijks meerdere berichten plaatsen, ook door veelvuldig gebruik te maken van de nieuwsflitsen. Er tekende zich al snel een mooie tendens af. Een stijgende lijn die ongetwijfeld tot mooie records zou gaan leiden. Voeg daarbij ook nog eens het feit dat ik uitgenodigd werd om mijn ingezonden verhaal voor te dragen tijdens de Groninger verhalenwedstrijd waarbij ik uiteindelijk 2e ben geworden. Een ideaal moment voor een krachtig commercieel charmeoffensief richting potentiële adverteerders dacht ik zo.
En dus stuurde ik een enthousiast verhaal over bereikte mijlpalen en behaalde prijzen naar 25 potentiële sponsoren, of klinkt adverteerders toch beter? Als nu eens 1 op 5 toe zou gaan happen dan is dat toch een mooi resultaat zo vlak voor vakantiemaand juli, dacht ik. Toch niet eens zo’n hele foute gedachte maar helaas pakte dit charmeoffensief niet zo goed uit als verwacht en gehoopt. Sterker nog, als Directeur Groot Aandeelhouder van de holding heb ik overwogen om mijzelf op non-actief te zetten. Het is dat ik een directe vervanger niet voorhanden had, maar anders… Want voor het eerst sinds de oprichting van de website viel er geen commercieel succesje te vieren aan het einde van de maand met betrekking tot de website.
Gelukkig ligt de vakantie op de loer en staat de ontspanningstijd en ruimte op een kier. Een mooie tijd om wonden te likken en om hernieuwde energie op te doen. Voor augustus staan al weer de nodige bedrijfsnamen op papier die een wervend adverteerderverhaal in de mailbox kunnen verwachten. Het kan ook niet altijd alles goud zijn wat er blinkt natuurlijk. Gelukkig ontmoette ik laatst een trouw lezersfan die aanbood dat, mocht de nood echt aan de man komen, hij wel bereid was om toe te treden tot de Club van 50. En als er één schaap over de dam is, volgt ongetwijfeld een hele kudde. Duizend lezers die jaarlijks 50 euro storten, man daarmee redden we ons met twee vingers in de neus…
Gelukkig is het nog niet zo ver want de ondernemingsbuffer is nog redelijk gevuld. Volgens freelance professor Alex Klein, die ik laatst weer eens trof op een door de Rabobank georganiseerde starterscafé, is het toch wel belangrijk dat je een buffer hebt van enige maanden. Het liefst van een half jaar, één jaar is natuurlijk nog mooier! Ook al is het alleen maar voor het eigen gevoel natuurlijk. Eerst omzet scoren en dan pas investeren en geld uitgeven. Een wijze les die ik tussen mijn oren geknoopt heb. Slecht voor de BV Nederland misschien en dan gaan we ook nog eens over de landsgrenzen onze vakantie vieren. Een dubbele strop voor de staatskas natuurlijk. Maar niet getreurd, het ligt wel in de lijn der verwachtingen om terug te keren…
Wie weet wat zich de komende tijd weer voor een ondernemersstrategie gaat openbaren. Of is het een kwestie van stil blijven zitten, terwijl je geschoren wordt? Want het duurt niet lang meer of de economie komt weer op stoom. En dan, en dan, dan liggen de banen en opdrachten natuurlijk weer voor het oprapen. Uiteindelijk zal Nederland weer herrijzen en brult de leeuw als nooit tevoren. Maar tot die tijd is het sabbelen, pappen en nathouden en wachten op elk klein commercieel succesje. Salut en ave!