Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Het gastenboek van Steakhouse ‘De Kleine Munt’

Je ziet ze af en toe wel eens liggen in restaurants of in andere eetetablissementen. Een gastenboek waar de bezoekers een berichtje achter kunnen laten. Over de zaak zelf, de kwaliteit van het eten, de prijs-kwaliteitverhouding, de bediening of de entourage. En dat getuigt best wel van lef en zelfvertrouwen, als ik er zo over nadenk. Je moet er wel van overtuigd zijn dat de overgrote meerderheid van de achtergelaten berichten positief tot zeer positief is. Want gesteld dat het grootste deel van de berichtgeving gaat over de ranzigheid van het opgediende eten dan ben je als ondernemer verder van huis. Websites hanteren ook vaak gastenboeken maar hier kun je een negatief bericht natuurlijk zo deleten. Bij een handgeschreven gastenboek is dit anders….

Steakhouse ‘De Kleine Munt’ uit Termunten heeft ook zo’n gastenboek. Deze door Pieter Klaver (in nauwe samenwerking met Pieter Landman) gerunde zaak bestaat nu ongeveer driekwart jaar. En het boek is bijna vol. Net zoals de zaak doorgaans vol is. Toen Miranda en ik er laatst voor een avondje uit eten aanschoven, snuisterde ik na een toiletbezoek snel even door het boek. Zouden er ook bladzijden uitgescheurd zijn? Dit bleek gelukkig niet het geval te zijn. Ook was er geen sprake van doorgekraste teksten. De vluchtige blik leerde mij dat er eigenlijk alleen maar positieve berichten in stonden.

En dan begint mijn schrijvershoofd te werken. Gaan de hersenen in de brainstormstand. Want wat is er in plaats van een Babbelen met Bert nu een betere reclame voor een steakhouse dan een column met positieve berichten uit het gastenboek, geschreven door de gasten zelf?! Waarschijnlijk bevat dit boek ook wel creatieve aanbevelingen of andere lezenswaardige stukjes die ook toegankelijk zijn voor de doorsnee bezoekers van deze website, zo dacht ik. Pieter was gelukkig zelf ook vrij snel overtuigd van de positieve reclame en dus mocht ik dit relikwie enige dagen onder mijn hoede houden. En geloof het of niet, na enige tijd meende ik zelfs een wild-west geur op te snuiven…

En dan begint het bladeren. Wat enorm veel berichten. Hieronder een korte bloemlezing…

‘Het is prachtig geworden en nu maar hopen dat er veel eters komen. Ons zie je zeker een keer terug.’

‘Twee cowboys uit Termunten, zonder paard door de polder. Kregen het in de kop, ‘de kolder’. Het was hun gegund, nu staat ie d’r “De Kleine Munt”.’

‘Alles ziet er geweldig mooi uit. Van buiten naar binnen, alles klopt. Het eten smaakt goed. Kortom, na onze mening is dit een succes, niets meer en niets minder.’

‘In één woord grandioos, zeker een aanwinst voor het dorp.’

‘Ten eerste onze grote complimenten wat jullie hier hebben neergezet. Het is een gebouw met veel geschiedenis en hopelijk komt daar nog heel veel bij. Nogmaals toppie en tot heel gauw.’

‘Old Schatterhand and Winnetou hadden zich een soortgelijke steakhouse gewenst!’

‘Wat een prachtig restaurant is het geworden. Veel “bloed, zweet en tranen” en nu hard werken maar vooral ook genieten.’

‘Goeie champagne.’

‘We wilden eerst een “vissie” eten maar toen zagen we dat jullie open waren. Hier hebben we geen spijt van gehad, het was heerlijk. Lekker volle borden, daar houden wij Groningers van. Wij komen zeker terug.’

‘Termunten had het al maar nu is het helemaal top. Heerlijk gegeten.’

Bericht vanuit ’t Harde (Veluwe): ‘Het eten was erg lekker, de bediening vrolijk. Dat vertellen we iedereen die we tegen komen.’

‘Bediening super vriendelijk, eten heerlijk. Een hele mooie, nette zaak. Open keuken is ook erg mooi! Wij komen zeker weer.’

‘Toppers, bier ging er goed in.’

‘Moi joe allen. Het vreten was super en veur herhailing vatboar.’

‘Het eten was buitengewoon heerlijk. Vooral de vlotte bediening, niet wachten, een schot in de roos. Ga zo door.’

‘Het was heerlijk, het vlees was supermals en we waren best kritisch maar het is helemaal goed gekeurd. Hier komen we zeker terug.’

‘Liefe papa, het restaurant is mooj.’

Brigitte und Martin aus die Schweiz: ‘Das Essen war super, wir nehmen ein schönes Andenken an Holland mit.’

‘Dikke pokkels.’

‘Het was heerlijk. Bert Evenhuis Schilderwerken komen nog een keertje langs.’

‘Jummie’.

‘Lief dagboek. Het was fantastisch, heerlijk te bikken gehad. Toetjes waren goed, kok bedankt.’

‘We hebben de pens weer rond en dik. 100 punten en blijven gas geven.’

‘Anderhalf week geleden hier voor de 1e keer, nu al voor de 2e keer vandaag. Als dat geen goed teken is.’

‘Mooie zaak! Prachtige deuren en hele royale salade. Geweldig.’

 ‘Top! Middelstum 4 (gelukkig lukt dit beter dan dat balletje trappen).’

‘Het lekkerste stukje vlees ooit gegeten.’

‘Het was super leuk en lekker om hier ons teamuitje te houden. Zeker voor herhaling vatbaar!’

‘Snoetje vet en gain oafwas! Beter kin’t nait.’

‘Met de P.I.Z. club heerlijk gegeten en erg gezellig.’

‘300 km gereden en weer terug. Dat is maar 600 km dus zeker de moeite waard! Tot snel.’

‘Het was weer onwijs lekker. We zijn er weer voor omgereden. Groeten uit Arnhem.’

 Het laatste bericht uit het boek is mooi en illustratief om mee af te sluiten. En dat doe ik dan ook maar. Het stamt van afgelopen weekend en luidt als volgt. ‘Het eten was heerlijk, de steakhouse ziet er super uit. Goede sfeer, goede bediening, perfect! Groeten uit Delfzijl.’ Steakhouse ‘De Kleine Munt’ in Termunten is dus zeker een bezoekje waard!

‘Ik kan mij niet herinneren ooit zo’n lekkere gehaktbal te hebben gehad.’, stond er eerst ook nog tussen. Pieter’s commentaar op deze column spreekt boekdelen: ‘Mooi Man. Heb ik geen aanvullingen op.. Super! Kinn we zo gebruiken. Hoop alleen dat men nu niet komt voor een gehaktbal. Deze hebben  we niet op de kaart… was dus een lollige tekst van een onzer bezoekers.’ En daar De Kleine Munt ook geen truckerscafé is (waar overigens niets mis mee is), wordt deze quote toch maar geschrapt!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69