Thijs, kun je jezelf in het kort even voorstellen?
Bedum is de plaats waar ik geboren en getogen ben en inmiddels al weer 37 jaar woon. Tegenwoordig samenwonend met de oorspronkelijk uit Assen afkomstige Lisa die ik door het volleyballen heb leren kennen. We hebben nu nog twee kinderen maar nummer drie is op komst. Jens (7 jaar) en Luc (4) krijgen in juni een broertje.
En hoewel ik altijd gezegd heb dat ik de autohandel niet in wilde, ben ik in 2018 in de VOF van Carteam Garage Homan opgenomen. Na een technische opleiding op mbo-niveau te hebben afgerond, ging ik eerst in Roden aan de slag. Daar ben ik vijf jaar werkzaam in de motorenrevisie geweest voor een bedrijf dat zich richtte op grote industriële motoren.
Wanneer zag het bedrijf het levenslicht?
Mijn vader Bernard is in 1976 aan de Molenweg begonnen. Mijn opa had een eigen hoefsmederij en later met Piet Homan ook een handeltje in ijzerwaren. Het ondernemende zat al in de familie, dus zo raar was het niet dat mijn vader van zijn hobby zijn werk maakte en ook voor zichzelf ging beginnen. Hij was vroeger altijd al met brommers bezig om deze te repareren en later kwamen hier de auto’s bij.
Aanvankelijk vond de aan- en verkoop ook vanaf de Molenweg plaats maar in 1991 kregen we aan de Industrieweg een eigen showroom waar de handel in auto’s plaatsvond. Maar twee locaties is niet ideaal en toen zich in 2001 de kans voordeed dat mijn ouders dit pand aan de Thedemastraat konden kopen, vroeger zat hier autobedrijf Nijburg, werd deze kans met twee handen aangegrepen. Een prima locatie middenin het dorp inclusief een grote showroom en een ruime garageruimte.
Je ouders verrichten nog steeds hand- en spandiensten toch?
Moeder Siena haalde in de zeventiger jaren het benodigde ondernemersdiploma en hield zich vanaf die tijd ook met het hele administratieve gedeelte bezig. En dat doet ze nu nog steeds, zo’n 2 a 3 middagen in de week. Zij is iets jonger dan mijn vader (67 om 71) en vindt het prima op deze manier nog in het arbeidsproces te zitten, ze heeft er nog steeds lol in.
Mijn vader verricht af en toe nog wat hand- en spandiensten. Een auto halen of wegbrengen bijvoorbeeld of een onderdeel halen. Hij is al met al zo’n 45 jaar fulltime met het bedrijf bezig geweest en dat soms zeven dagen in de week. Dat was voor hem geen probleem want hij heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en is nu nog steeds thuis alle dagen wel aan het knutselen en maakt daarbij de mooiste dingen voor zijn kleinkinderen.
Wanneer ben jezelf in het bedrijf opgenomen?
In 2012 kwam ik op de loonlijst te staan. Ik ben begonnen op de receptie en ben daar nog ingewerkt door Henk van der Berg die een maand later met pensioen ging. Onze garage was destijds pas mijn tweede werkgever want vanuit mijn stage ben ik bij Ausma Motorrevisie in Roden terechtgekomen waar ik al met al vijf jaar voor gewerkt heb.
Ondanks dat het soms, volgens de verhalen, niet meevalt om in familiebedrijf aan de slag te gaan, heb ik absoluut geen spijt van de overstap gehad. Mijn ouders hebben mij ook niet gepusht maar wel altijd gezegd dat als ik er klaar voor was, dat ik dan zo de overstap kon maken. In 2018 ben ik in de VOF opgenomen en natuurlijk waren er wel eens meningsverschillen maar daar kwamen we altijd wel weer uit. Ik heb in de loop der jaren de nodige veranderingen doorgevoerd, zeker op automatiseringsgebied en in de werkplaats.
Hoeveel personeelsleden zijn inmiddels aan het bedrijf verbonden?
Als je mijn ouders en mijn eigen persoontje meetelt dan zijn we met zijn achten. Mijn broer Ruben is in 2018 in de werkplaats begonnen en ook niet meer weggegaan. Lars uit Uithuizen, Cyriel uit Bedum en onze jongste aanwinst Tom uit Middelstum, die net begonnen is, zijn ook in de werkplaats werkzaam.
En Geert, ook uit Bedum afkomstig, zit samen met mij op de receptie. Ik vind dat we zo een leuk clubje met elkaar hebben en dat we in een goede onderlinge sfeer samenwerken. Er is ook wel werk voor nog meer personeelsleden maar ik vind deze samenstelling prima zo. Daarbij is nieuw personeel lastig te vinden.
Uiteraard kun je bij jullie terecht voor reparaties en APK-keuringen?
Voor allerhande reparaties kun je hier prima terecht. Onze monteurs gaan vier keer per jaar op cursus want de ontwikkelingen in autoland, zeker wat de elektrische wagens betreft, gaan razendsnel. En daarbij worden ze ook tweejaarlijks in de APK-keuringen bijgeschoold. En die cursussen moeten ze ook inderdaad halen, daar staat dus wel enige druk achter.
Niet iedereen vindt het leuk om elektrische auto’s onderhanden te nemen, dat was in de loop der jaren wel even een omschakeling in denken inderdaad. Die auto’s worden steeds complexer, inclusief de bijbehorende storingen.
Maar ook voor de aan- en verkoop van auto’s?
We doen telkens ons best om onze showroom te vullen met goed verkoopbare auto’s van maximaal vijf, zes jaar oud. Maar ook dat valt tegenwoordig niet mee want de vraag is groot en het aanbod gering, zeker als je in acht neemt dat de auto’s betaalbaar moeten blijven.
We streven naar een voorraad van zo’n tien tot twintig wagens maar hebben nu bijvoorbeeld nog maar vier staan. Vaak komt het voor dat de te verkopen auto’s de website niet eens halen maar al verkocht zijn nog voordat we ze een schoonmaakbeurt hebben kunnen geven.
Persoonlijk contact staat nog steeds hoog in het vaandel?
Met Geert en mijn persoontje achter de receptie, is dat zeker iets waar we voor willen waken. Bij ons wordt geen standaardbandje afgedraaid wanneer we er toevallig niet zijn. En je kunt hier ook nog zonder afspraak langs komen om een lampje te vervangen of je olie bij te laten vullen. We zijn laagdrempelig dus en dat is natuurlijk ook de charme van een dorpsgarage.
2024 was een goed ondernemersjaar voor jullie?
Absoluut, we zijn zeer tevreden. Daarbij was het ook een leuk ondernemersjaar zonder gedoe, calamiteiten of conflicten. We zaten het hele jaar vol en zitten wat dat betreft op het maximum wat we aankunnen. Daarbij dan ook altijd de tip om een afspraak met ons, bijvoorbeeld voor een APK-keuring, tijdig in te plannen.
Als ik je vraag naar je werkhoogte- en dieptepunten tot dusver, wat is dan het antwoord?
De samenwerking met mijn ouders en met mijn broer Ruben, dat vind ik zeker een hoogtepunt. Want hoe vaak hoor je wel niet dat er onderling conflicten of zelfs ruzies zijn en daarvan is bij ons absoluut geen sprake. Alleen mijn zus werkt niet in het bedrijf, zij zit in de kinderopvang.
Het dieptepunt was toch zeker de coronatijd, ondanks het feit dat we wel open mochten blijven. Maar er was alleen telefonisch contact mogelijk, de toegangsdeur zat op de slot en de autosleutels werden in een aparte bus gedeponeerd. Dat heb ik als een nare tijd ervaren. En in mijn beginjaren hier, verkeerden we in Nederland nog enigszins in een crisisperiode. Maar we hebben de stijgende lijn al weer jarenlang te pakken, dat is dan zeker weer een hoogtepunt.
Heb je nog leuke of bijzondere werkanekdotes?
We zijn een van de weinige Alfa Romeo specialisten in het noorden, ik geloof dat er alleen in de provincie Groningen nog één zit. We zijn in de tachtiger jaren een Alfa Romeo sub-dealer geworden en dat kwam omdat er toen iemand aangenomen werd die eerder bij een dealer gewerkt had en hij nam vervolgens de nodige klanten mee onze kant op.
Onze klanten komen van heinde en ver naar Bedum en hebben er soms graag een uur reistijd voor over om bij ons langs te komen. Voor mij is dit specialisme vanzelfsprekend, ik ben er immers mee opgegroeid en weet niet anders dan dat wij een Alfa specialist zijn.
Nog tijd voor hobby’s?
Ik probeer het werk zoveel mogelijk in vijf dagen af te krijgen maar uiteraard zijn we zaterdags wel op afspraak geopend. Het weekend gebruik ik om leuke dingen te doen met het gezin en ik ben nog steeds een fervent liefhebber van het volleybalspelletje. De sport die ik nu al bijna dertig jaar uitoefen bij DIO Bedum.
Waar staat Carteam Garage Homan over tien jaar?
Omdat de ontwikkelingen zo snel gaan, vind ik dat best wel een lastige vraag. Ik hoop en ga er vanuit dat we dan nog steeds op dezelfde plek zitten en dat we dan nog steeds ongeveer dat doen waar we nu ook mee bezig zijn. Maar ik kan niet in een glazen bol kijken natuurlijk en zoals eerder benoemd gaan de ontwikkelingen razendsnel, zeker op het gebied van de elektrische auto’s.
Wil je verder nog iets kwijt?
Dat ik trots ben op onze familie, mijn vrouw en ons gezin en op het Carteam Garage Homan op de manier hoe we altijd alles weer voor elkaar weten te boksen in soms lastige en drukke omstandigheden. Prima natuurlijk wanneer je het linkje naar onze website en de socials nog een keer opneemt: www.garagehoman.nl, https://www.facebook.com/garagehoman en https://www.instagram.com/carteamgaragehoman/. Ook in 2025 staan we natuurlijk graag weer voor u klaar!