Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Elga, Geert, Henriët en Niels; Ruim baan voor de spookcommissie Middelstum

Spookteamleden, kunnen jullie jezelf in het kort even voorstellen?

‘Als iedereen vindt dat de voorzitter van deze commissie moet beginnen dan start ik wel. Niels Wilpstra is de naam, 31 jaar, geboren en getogen in Middelstum maar tegenwoordig met mijn vrouw in Uithuizermeeden wonend. Ik ben vrachtwagenchauffeur en kraanmachinist van beroep en ik ga mijn tweede jaar in als voorzitter van deze commissie.’

‘En na de voorzitter volg ik als ondersteunend lid van deze commissie met de voorstelronde. Geert de Jonge, 52 jaar, afkomstig uit Sauwerd maar inmiddels al weer 24 jaar in Middelstum wonend. Werkzaam bij Groenvoorziening van der Werf in Bedum. We zijn met het hele gezin bij de spooktocht betrokken want ook onze beide zoons zijn lekker fanatiek.’

Henriët de Jonge-Pleiter: ‘En dat laatste vervult mij natuurlijk ook met trots. Wanneer dit interview online komt ben ik net 53 jaar geworden. Opgegroeid in Bedum maar op mijn 18e al kapster geworden bij Tabak. In 1998 werd het een VOF en toen Trieneke in 2013 stopte werd ik enig eigenaar van Kapsalon Tabak die in 2033 haar honderdjarig bestaan hoopt te vieren. In dit gezelschap ben ik de penningmeester en onder andere fanatiek met allerlei subsidieaanvragen.’

‘Ook ik ben tegenwoordig import, haha. Elga Wierenga is de naam, 57 jaar, geboren in Ezinge, in de loop der jaren de nodige omzwervingen gemaakt, al met al zo’n 30 jaar in Middelstum en Westerwijtwerd gewoond maar sinds 2,5 jaar met veel plezier in Loppersum neergestreken. Van oorsprong (pedagogisch) zorgmedewerkster en tegenwoordig veel betrokken bij allerlei vrijwilligerswerk. Binnen deze commissie houd ik mij bezig met sponsorwerving en -behoud en ik kan mij hier ook creatief helemaal uitleven.’

Onze vijfde commissielid Linda Medema ontbreekt vanavond. Zij woont al 38 jaar in Middelstum, werkt in het ziekenhuis en is onze secretaris waarbij ze zich onder andere ontfermt over de aanmeldingen en de indeling. We hebben het zeer gezellig met elkaar op de vergaderingen.

Hoe en wanneer is deze commissie ontstaan Henriët?

Zo rond 2010 was Albert Mulder tijdens de speelweek de aanjager van een van de eerste spooktochten in ons dorp. Dat ging toen nog op een eenvoudige manier met zo’n acht vrijwilligers die zich in het bos verstopt hadden. Ook toen al vonden de kinderen het heel griezelig. Maar in de loop der jaren breidde zich dat steeds meer uit. Op den duur werd de spooktocht twee avonden achter elkaar georganiseerd. Eerst voor de kinderen en een dag later voor alle inwoners van het dorp.

Zaterdag 2 november is het weer zover Geert?

Dat klopt! En nu we hier zo aan het rekenen zijn geslagen, denk ik dat dit de zevende grote spooktocht in Middelstum en omstreken wordt sinds we in 2016 besloten hebben om het grootser aan te pakken. In 2018 zijn we uiteindelijk een stichting geworden en daardoor kunnen we ook allerlei subsidies aanvragen waardoor onze financiële armslag vergroot is.

Hoeveel deelnemers kunnen meegriezelen Elga?

We hanteren een maximaal aantal van 250 deelnemers en tot dusver waren alle spooktochten ‘uitverkocht’. Ook nu gaat het al weer hard. Vorige week is de inschrijving begonnen en we zitten nu al weer voor de helft vol. Groter dan dit willen we ook niet worden hoor want als je met groepjes van maximaal acht personen op pad gaat dan gaat het al om zo’n dertig groepen.

De eerste groep vertrekt dan al om 18.30 en de laatste rond middernacht. Tussen elk groepje zit zo’n zeven minuten vertrektijd dus dat betekent al met al een hele lange avond voor onze spookvrijwilligers. Eerst kwamen de deelnemers vooral uit Middelstum en de directe omgeving maar tegenwoordig melden zich bijvoorbeeld al personeelsverenigingen uit Assen en Haren.

En inmiddels worden al weer allerlei nieuwe attracties uitgedokterd Niels?

We hebben inderdaad al weer nieuwe materialen aangeschaft en de nodige vrijwilligers aan het werk gezet. De spoken zit vaak met groepjes bij elkaar en eigen initiatief wordt altijd zeer gewaardeerd. Daardoor kunnen de spoken hun eigen creativiteit ook altijd kwijt.

Daarbij maken we dankbaar gebruik van zowel een opbouw- als een klusteam. Het mobiele klusteam is ook de avond zelf in touw voor bijvoorbeeld reparaties en de laatste afrondingen. We proberen elk jaar een andere route te verzinnen en om een tipje van de sluier op te lichten, dit jaar speelt Toornwerd een belangrijke rol in het spooktochtgeheel.

Jullie kijken ongetwijfeld voor nieuwe input bij andere spookteams in de keuken?

Doordat Henriët een Facebookactie won, zijn we zelfs met het hele team in Meppel geweest waar in een oude school een heuse ‘Zombie Outbreak’ plaatsvond. Daar hebben we zeker nieuwe inspiratie opgedaan. We hebben de spooktocht in Zeerijp al eens bezocht en eind oktober gaan we naar Appingedam waar jaarlijks op twee avonden zo’n duizend deelnemers op af komen.

Met de organisatie van Appingedam hebben we een goede band opgebouwd. Vorig jaar bijvoorbeeld kregen we allerlei materialen die zij voor hun tocht gebruikt hadden. In de buurt worden bijvoorbeeld ook regelmatig spooktochten in Warffum, Uithuizen, Winsum, Stedum en Usquert georganiseerd.

Hoeveel vrijwilligers zijn er wel niet nodig voor het Middelstumer spookteam?

Je hebt de spoken zelf natuurlijk en de opbouw- en het klusteam. Maar ook grimeurs, EHBO-ers, verkeersregelaars en cateraars zijn zeer belangrijk. Wanneer je al die vrijwilligers bij elkaar optelt dan kom je uit op zo’n 75 tot 80 mensen. Dat is een geweldig aantal inderdaad. Waar ons winkelbestaand in Middelstum onder druk staat, zijn we qua activiteiten en reuring in het dorp altijd wel heel actief met zijn allen.

En dit prachtig evenement kan niet zonder sponsoren?

We hebben in de loop der jaren een fantastisch sponsorbestand van zo’n dertig sponsoren uit Middelstum en omgeving weten op te bouwen die ons een warm hart toedragen. En dat hoeft niet alleen om een financiële bijdrage te gaan hoor. Sommige bedrijven lever je een lijstje met benodigdheden aan en dan gaan ze op zoek of ze deze materialen hebben of dat ze dit bij concullega’s op de kop kunnen tikken.

Maar je moet bijvoorbeeld ook denken aan pannen soep en belegde broodjes. Of er worden grote soeppannen en statafels beschikbaar gesteld waarbij ook de catering van onze vrijwilligers niet vergeten wordt.

Het ‘spookwaardig’ maken en het ‘ontspoken’ kost de nodige tijd van de grimeurs?

Per tocht zijn er zo’n zeventig spoken actief. De helft daarvan is vol in beeld en moet vaak geschminkt worden wanneer alleen een masker niet volstaat. De andere helft zit vaak ergens verscholen met een bepaalde taak qua licht of geluid en is niet in het zicht.

Een zevental grimeurs beginnen vaak al om 15.00 uur met de eerste spoken en hebben er ‘een pens vol werk aan’ om iedereen op de juiste manier geschminkt te krijgen. Nee hoor, we zijn niet van het afschminken want dan wordt het helemaal gekkenwerk. Dat kan prima thuis onder de douche.

En na die tijd nemen jullie vast wel even een borreltje op de goede afloop?

Rond 01.00 uur zit het er voor de meeste spoken wel op en dan verzamelen we ons op een centrale plek voor nog een laatste afzakkertje. Niet iedereen is hierbij want bij sommigen is het lampje dan al uit en ze gaan moe maar voldaan naar huis.

Maar de nazit is wel heel gezellig hoor waarbij onder het genot van een hapje en een drankje de mooie verhalen en de bijzondere anekdotes van die avond loskomen. De meest waardevolle spullen worden natuurlijk meegenomen maar het echte afbreken vindt op de zondag plaats.

Als ik jullie vraag naar jullie spooktochthoogte- en dieptepunten, wat is dan het antwoord?

Bij dieptepunten denken we aan corona want toen kon de spooktocht twee keer niet doorgaan. Maar ook de editie van 2018 blijft ons altijd bij. Ook toen deden we Toornwerd aan maar die avond stormde het flink waardoor allerlei attracties kapot waaiden, dat was vreselijk sneu gezien al het voorwerk.

Hoogtepunten zitten bij ons niet alleen in prachtige edities en de ontlading na die tijd maar ook in het feit dat we vorig jaar twee nieuwe bestuursleden hebben mogen verwelkomen. Zij brengen frisse ideeën binnen en nieuwe energie en dat is heel belangrijk. We kunnen trouwens nog 1 of 2 nieuwe bestuursleden gebruiken dus mocht je belangstelling hebben, meld dat dan gerust! Ook het ‘aantrekken’ van Peter Zuidhof voor licht en geluid was een gouden greep. Locaties als Mentheda konden hierdoor prachtig verlicht worden.

Hebben jullie nog mooie spookanekdotes?

Och, heb je even?! Toen we op Mentheda zaten, hadden we een mooie act bedacht met bubbels en rook waarbij ook de plaatselijke brandweer betrokken was. Tijdens een proefdemo overdag kregen we vanuit Toornwerd een belletje dat daar de rook al te zien was.

En van te voren stoppen we een briefje in de deur bij inwoners van die straten waar de tocht langsgaat. De reacties hierop zijn zeer verschillend. Waar de een overal apen en beren ziet, versiert de ander zijn tuin. Op een avond kregen we zelfs een belletje met de vraag waarom niemand aanbelde bij hen. Ze hadden speciaal een mand vol met snoep samengesteld om de deelnemers te trakteren. Die hadden dus niet helemaal door wat wij met het briefje bedoelden maar het was wel lief natuurlijk.

Waar staan jullie met de Spooktochtcommissie over 5 a 10 jaar?

Of onze honderdjarige kapster dan nog steeds in het bestuur zit? Dat hopen we wel hoor maar we weten allemaal maar al te goed dat vernieuwing en verjonging heel belangrijk is. Dus de tieners en twintigers van nu worden van harte uitgenodigd om nu al mee te denken. Maar waarschijnlijk zijn we allemaal nog wel op de een of andere manier aan het evenement verbonden want we vinden het allemaal nog veel te leuk om te stoppen.

Willen jullie verder nog iets kwijt?

Nogmaals een woord van dank aan al onze trouwe sponsoren. Mocht je mee willen lopen, geef je dan snel op via spooktochtmiddelstum@hotmail.com. Nogmaals, nieuwe sponsoren en vrijwilligers zijn van harte welkom. En volg ons gerust via https://www.facebook.com/spooktochtmiddelstum! Griezel gezellig met ons mee!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69