Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Klaes Hoekstra, sponsering en reclame: lust of last?

In ons land wordt per jaar miljarden uitgegeven aan reclame en sponsering. Met name grotere bedrijven investeren veel in radio- en tv-commercials en de socials. Zij hopen door het visueel te maken van hun producten en/of te vertellen over hun diensten meer te verkopen. Bij sponsering hoef je alleen maar te denken aan de grote voetbalclubs om je te realiseren welk een groot vermogen hiermee gemoeid is. Reclame kun je maken voor twee doelstellingen: de eerste is dat je de naamsbekendheid van je eigen bedrijf wilt vergroten of ten tweede dat je hiermee extra omzet en verkoop wilt genereren.

Maar hoe ga je hiermee om op lokaal niveau? Vele ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zitten met deze vraag. Ieder jaar zijn er weer grote bedragen gemoeid met advertenties in clubbladen en sponsering. De vraag blijft natuurlijk altijd: wat is je doelstelling en wat levert het op? Het antwoord hierop is altijd teleurstellend, eigenlijk is het altijd weggegooid geld. Verenigingen begrijpen niet (of willen niet begrijpen) dat sponsering in welke vorm dan ook altijd tweerichtingsverkeer hoort te zijn. Een winkelier kan alleen maar sponsorgeld uitgeven, wanneer hij zijn “handel” heeft verkocht en het geld hiervoor heeft ontvangen.

En daar zit het probleem! De meeste verenigingen zijn zich dit niet bewust. Zij komt bij de winkelier voor prijsjes voor het draaiend rad, tombola, verloting, advertenties en reclameborden naar bijvoorbeeld de slager, bakker en groenteboer, maar koopt vervolgens zijn “versartikelen” elders.

De versgroepen hebben nog een markt (of maag-) aandeel van 15 tot 20%. 85 van de 100 consumenten kopen dus bij de supermarkt of ketenbedrijven, terwijl de groep ketenbedrijven bijna nooit- op geen enkele manier- een vereniging ondersteund. Dat is toch raar? De vereniging stuurt ook altijd (en dat is slim) een “bekende goede klant” naar de winkelier zodat deze eigenlijk het gevraagde niet kan weigeren.

Er is in Nederland onderzoek gedaan naar de vraagstelling hoeveel leden van een gesponsorde vereniging nu daadwerkelijk hun aankopen verrichten bij “hun” sponsor. 10 tot 15% was de trieste uitslag en wanneer er bijvoorbeeld trainingspakken werden geschonken bleef het percentage op ditzelfde bedroevende peil. Alle oproepen van de redactie van het clubblad, ‘koop bij onze adverteerders’, ten spijt. In de tijd van economische malaise houdt de klant de hand op de knip en automatisch staan dan de omzetten van de detailhandel onder druk.

Vele kleine zelfstandigen werken met vrouw (en kinderen) 70 tot 80 uur per week om een goede boterham te verdienen en zij doen dit met enthousiasme en plezier. Zij zijn ook reëel genoeg om zich voor te kunnen stellen dat een gezin met een minimuminkomen, werkeloosheid of bijstand niets bij hun kan besteden. Echter bij vele Bedumers is het een kwestie van gemak en wordt er verder niet over nagedacht. Zij gaan voorbij aan de deskundige persoonlijke bediening, de goede prijs/kwaliteit verhouding, de vakman die ook repareren kan en het belang van een goede middenstand in het dorp.

Natuurlijk heb je het gemak van internet die morgen de bestelde artikelen bij je thuis bezorgt, maar hoe gaat het wanneer je aanspraak wilt maken op garanties en reparatie? Bedum heeft veel te bieden maar u moet dit als consument wel ondersteunen! Het gevolg zou kunnen zijn dat (en dat zien wij in vele kleine dorpen om ons heen) wanneer winkels, scholen en voorzieningen verdwijnen daarmee de leefbaarheid op het platteland – met name voor de oudere bewoners en zieken – sterk vermindert en onaantrekkelijk is.

Wanneer alle bedrijven en winkeliers in Bedum nu eens zouden besluiten om aan geen enkele vorm van sponsering of advertenties mee te zullen doen, dan denk ik dat vele verenigingen in de problemen zouden geraken. In het meest gunstige geval zou de contributie verdubbeld moeten worden.Vele activiteiten en evenementen zouden echter niet meer georganiseerd kunnen worden. De vraag is dan ook: willen de Bedumers dit? Wij denken dat wij het zover niet moeten laten komen.

Denk eens na over datgene wat hier boven beschreven is. Misschien moeten wij een bewustwordingscampagne opzetten voor Bedum om de consument te wijzen op de gevaren die er zijn voor de vele verenigingen, sportclubs en organisaties. De bedrijvenvereniging heeft net een nieuw beeldmerk onthuld: BELEEF BEDUM. De aangesloten bedrijven gaan dit beeldmerk de komende periode promoten om Bedum weer regionaal, nationaal of zelfs internationaal op de kaart te zetten. Mede daardoor blijft ons mooie dorp een aantrekkelijke plaats om te wonen, werken of te recreëren.

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69