Jeffrey, kun je jezelf in het kort even voorstellen?
Jeffrey Dijksterhuis is de naam en in juli word ik 36 jaar. Opgegroeid in Roodeschool en sinds zeven jaar in Uithuizen wonend aan de Hoofdstraat Oost. Getrouwd met Sanne en we zijn de trotse ouders van twee mooie dochters. Milou is acht en Sofie vier.
Sanne is samen met haar zus Lotte eigenaar van Hotel Eckhardt en van de Wasbox hier in Uithuizen. Ikzelf kom ook uit een echte ondernemersfamilie want mijn vader en mijn broers hebben ook een eigen onderneming. Zelf ben ik de trotse eigenaar van JD Riool- en Grondwerk in Uithuizen!
Ooit begon je je werkcarrière als vrachtwagenchauffeur toch?
Naar school gaan was niet echt mijn ding en dus ben ik vrij snel in het leger gegaan. Ik zou daar monteur worden maar kwam uiteindelijk in Garderen bij de verbindingsdienst terecht. Dat was het niet helemaal voor mij vandaar dat ik het leger na enige jaren voor gezien hield. Ik heb er wel mijn autorijbewijs gehaald maar niet mijn vrachtwagenpapieren.
Die haalde ik toen ik bij Loon- en Grondverzetsbedrijf De Weert in Spijk aan de slag ging. Ik was toen een jaar of negentien. In het begin deed ik volop loon- en grondwerk en later zat ik daar op de vrachtwagen en werd er zeer allround. Na elf jaar was het tijd voor de volgende stap.
Veel werkzaamheden voor een loonwerker opende dus de poort naar zelfstandigheid?
Ik zat op het laatst vaak op een vrachtwagen met een dieplader en bepaalde zelf min of meer mijn eigen planning. ‘Dit moet ik ook zelf ook kunnen’, zo begon ik steeds vaker te denken. En daarbij kom ik zoals eerder aangestipt uit een ondernemersfamilie en van mijn familieleden hoorde ik enthousiaste verhalen. En dus besloot ik om in 2019 met JD Riool- en Grondwerk te beginnen in Uithuizen!
Hoe kijk je terug op 5 jaar JD Riool- en Grondwerk?
Op een hele mooie tijd. Ik heb absoluut geen spijt gehad van de stap naar zelfstandigheid. Dat had ik misschien wel jaren eerder moeten doen maar aan de andere kant heb ik bij De Weert ook een leuke tijd gehad. Doordat een rioolwerker uit de buurt failliet ging, beleefde ik ook nog eens een vliegende start.
Telkens wanneer ik dacht door het werk heen te zijn, ging de telefoon weer. In het begin kon ik dagen vooruit plannen, later werden dit weken en nu zit ik met de grote klussen al tot eind september vol. Geen dag is hetzelfde en dat is voor mij een groot voordeel. Ik geniet van de variatie in werkzaamheden.
De hoofdmoot van je werkzaamheden ligt bij het aanleggen, onderhouden en het ontstoppen van rioleringen toch?
Daar gaat inderdaad zo’n tachtig procent van de werktijd in zitten. In het begin nam ik nog veel grote grond- en bestratingklussen aan maar inmiddels schuif ik die door naar een bestratingsbedrijf die zich daar beter voor leent. Zelf geniet ik af en toe nog van een kleine bestratingklus. Maar ook voor kraan-, bestratings – en sloopklussen draai ik mijn hand niet om.
Ik zit inmiddels door de hele provincie Groningen. Maar het liefst blijf ik lekker in de buurt bezig hoor en dat lukt vrij aardig. Om de week heb ik storingsdienst en dat is weer een extra stukje service naar onze klanten toe. Mijn collega staat dan het andere weekend paraat. Want problemen zijn er natuurlijk om opgelost te worden.
En daarbij kun je gebruik maken van geavanceerd apparatuur?
Ik heb direct vanaf het begin geïnvesteerd in de benodigde apparatuur. Dat geeft mij de mogelijkheid om grotere klussen aan te pakken. Denk hierbij aan camera’s die het riool inspecteren, hogedrukpompen plus veer- en reinigingsmachines. En dat dus voor twee bedrijfsbussen.
Daardoor kan ik op het gebied van rioolwerk een totaalpakket aanbieden aan de klant. Ik heb zelf een minikraan die ik kan gebruiken en bij echt grote klussen schakel ik mijn jongere broer Michel in die een grotere kraan heeft.
Maar ook voor het grond- en tuinwerk plus het aanleggen van bestrating draai je je hand niet om?
In het begin had ik dus wat meer van dergelijke klussen dan tegenwoordig maar bijna wekelijks pak ik nog wel eens zo’n kleinere grond- of bestratingsklus mee. Zeker in de zomerperiode is dat voor mij geen straf hoor. Maar in het rioolwerk gaat dus de meeste tijd zitten.
Inmiddels rijden er al twee bedrijfsbussen rond?
Vorig jaar heb ik een tweede bus aangeschaft en daar gaat mijn collega Robert uit Zandeweer alle dagen mee aan de rit. Hij neemt ook tweewekelijks de weekendstoringen voor zijn rekening. Deze samenwerking bevalt ons beiden heel goed.
Over drie a vier week krijgen we een nieuwe bus. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit een extra bus gaat worden of een van onze huidige bedrijfsbussen gaat vervangen. Maar ik heb gelukkig nog even de tijd om hier een beslissing over te nemen.
Welke werkzaamheden vind je zelf het mooiste om te doen?
De minst leuke klussen kan ik zeker wel benoemen en dat zijn de administratieve zaken. Die kan ik gelukkig doorschuiven naar Sanne en Nelleke. Als ik alle dagen in de papieren zou moeten zitten dan zou ik stapelgek worden. Laat mij maar lekker met de voeten in de klei en met mijn handen werken. En als de werkzaamheden ook nog eens gevarieerd zijn dan ben ik helemaal in mijn sas.
Ik kan ook wel genieten van de klantcontacten. Zeker bij een verstopping zijn de mensen blij dat je komt en dat je ze uit de brand helpt. Wat dat betreft heb ik nog nooit een conflict met iemand gehad.
Als ik je vraag naar je werkhoogte- en dieptepunten, wat is dan het antwoord?
Dat ik in 2019 de stap naar zelfstandigheid gezet heb, beschouw ik als mijn grootste werkhoogtepunt. Ook ben ik blij met de geleidelijke groei die we in de loop der jaren met JD Riool- en Grondwerk hebben doorgemaakt. Alle klanten hartelijk dank dus voor het in ons gestelde vertrouwen! We hebben in die vijf jaar nooit zonder werk gezeten, ook niet in coronatijd.
Van werkdieptepunten zijn we gelukkig verschoond gebleven. Wat privé gezien zeker wel tot de dieptepunten behoort is de brand in het dakgedeelte van ons huis die ons de hele bovenverdieping kostte. We hadden bijna alles klaar qua verbouwingen e.d. en konden vervolgens weer helemaal opnieuw beginnen.
Heb je nog mooie werkanekdotes?
Ik ervaar alle werkdagen als een feestje, je maakt altijd bijzondere dingen mee. Hetzij met de klus, of met de klant zelf of in het verkeer van en naar de klus. En nee, de storingsdiensten in het weekend ervaar ik niet als onprettig.
Natuurlijk moet je hier met feestjes wel rekening mee houden want een enkele keer komt het voor dat je ’s nachts gebeld wordt. Maar dat is geen probleem, dan komen we gewoon als de klant dat graag wil. Wel tegen een hogere tarief maar dat gaat altijd in overleg. Samen beslissen we of ik direct langs moet komen of dat het tot maandag kan wachten.
Nog tijd voor hobby’s?
Weinig door alle drukte maar ik mag graag aan auto’s sleutelen. Zo ligt mijn pronkstuk, een BMW uit 1983 afkomstig van de oude 7-serie, helemaal uit elkaar te wachten tot ik hem weer in elkaar zet. Hij is net bij de spuiter geweest en nu moet ik hiervoor nog even de tijd zien te vinden.
Ook heb ik een oude trekker waarbij ik af en toe meedoe aan toertochten. Zoals ondanks aan de oldtimerrit van Uithuizen, een tocht van 40 kilometer waar zo’n 100 trekkers aan meededen. En onlangs heb ik een Enduro-motor gekocht. Want dit is natuurlijk de tijd van het jaar dat er op de motor gereden kan worden. Nu hiervoor nog even de tijd zien te vinden inderdaad.
Waar staat Jeffrey Dijksterhuis met JD Riool- en Grondwerk over 5 a 10 jaar?
Ik heb wel de ambitie om door te groeien, mocht ik hiervoor geschikt personeel weten te vinden. En aan het aantal personeelsleden koppel ik geen maximum. Als er genoeg werk is, neem ik graag meer personeel aan hoor.
Wil je verder nog iets kwijt?
Ik denk dat we de belangrijkste zaken wel besproken hebben. Neem gerust een linkje op van onze nieuwe website die sinds januari in de lucht is: https://jdrioolengrondwerk.nl/. En we zijn ook via Facebook te volgen: https://www.facebook.com/JDRioolengrondwerk. Hierbij nog even mijn contactgegevens: telefoon 06-13351430 of per mail info@jdrioolengrondwerk.nl. Graag tot ziens!