Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Alexander en Michel over de aanstaande opening van cafetaria en café Foodmaster De Delle!

Mannen, kunnen jullie jezelf in het kort even voorstellen?

‘Alexander Zuidhof is de naam, 45 jaar, geboren in Onderdendam en op mijn vierde naar Middelstum verhuisd waar ik nu met veel plezier aan de Heerestraat woon. Getrouwd met Alyke en samen zijn we de trotse ouders van drie kids van 17, 16 en 12 jaar oud. Ik ben financieel manager bij Klimaatgroep Holland in Groningen en actief in het verenigingsleven in het dorp. Zo ben ik voorzitter van de fanfareafdeling van Concordia, kerkrentmeester bij de PKN-kerk, actief voor Stichting Stem en ik zit in het bestuur van de Muziekschool gemeente Eemsdelta. Muziek maken is mijn grote hobby.’

‘En ik ben Alexander zijn kompaan Michel de Graaf. 35 jaar geleden geboren in het Groninger ziekenhuis maar mijn verdere leven in Middelstum doorgebracht. Ik heb een geregistreerd partnerschap met Jasmijn en wij zijn de trotse ouders van twee zoons met de voetbalnamen Jari en Kylian van 3 en bijna 1 jaar oud. Ik ben nu nog shiftmanager bij de McDonald’s in Groningen, het bedrijf waar ik negentien jaar voor gewerkt heb. Ook ben ik negentien jaar als trainer bij de vv Middelstum actief geweest waarvan zeventien jaar bij de jeugd. Voetballen loopt wat dat betreft als een rode draad door mijn leven maar ook daar komt binnenkort verandering in.’

Zonder dat jullie het van elkaar wisten, hadden jullie beiden om uiteenlopende redenen wel belang bij de overname?

Alexander: ‘Toen ik begin vorig jaar ziek thuis zat, vond ik het toch wel heel rustig in de straat en dat zinde me niets. Daarbij had ik genoeg tijd om na te denken. ‘Dit moet anders’, dacht ik toen en ik appte mijn zwager Eling waarbij ik de cafetaria-optie voorstelde. We zijn toen aan het brainstormen geslagen en ik zag wel heil in de Foodmaster-formule, mede door de strakke inrichting. We zijn toen met zijn tweeën naar Nieuw-Vennep gereden voor meer informatie en werden steeds enthousiaster. Maar we wilden geen van beiden zelf in de toko staan. En toen kwam Eling met de naam Michel de Graaf op de proppen.’

Michel: ‘Na een klein katertje n.a.v. de wedstrijd FC Groningen – De Graafschap die hier vorig jaar juli in Middelstum gespeeld is, zag ik op een zaterdag aan het eind van de ochtend twee gemiste oproepen van een voor mij onbekend nummer. Toen ik erachter kwam dat het om Alexander Zuidhof ging had ik al zoiets van, dat kon wel eens over de overname van Kloaverstee gaan. Ik had al gehoord dat er twee potentiële kopers waren en daar was ik één van inderdaad. Ik heb altijd al wel de wens gehad om voor mijzelf te beginnen en was na bijna twintig jaar McDonald’s toe aan iets anders. En sommige rijdende treinen komen maar één keer voorbij…..’

En vervolgens besloten jullie de krachten te bundelen?

Na een aantal goede gesprekken waren we er snel uit. We hebben een goede klik, het voelde direct vertrouwd, we vullen elkaar vanuit ons eigen vakgebied goed aan en hebben beiden een groot en verschillend netwerk. Ook qua praktische en theoretische vaardigheden is er een krachtig geheel: Alexander: ‘Terwijl Michel bijvoorbeeld met een vertegenwoordiger van Heineken in gesprek ging over de bar, ging ik met de bank om tafel en voerde gesprekken met de mannen van de firma Boer.’

Hoe gaat de onderlinge taakverdeling worden?

Alexander: ‘Michel gaat alle dagen aan het werk en ik doe niets, haha. Maar alle gekheid op een stokje, het administratieve gedeelte komt op mij neer. Het personeelsbeleid en de betalingen, het opstellen van de contracten, de inkoop en het vergunningentraject, het verzamelen van alle cijfertjes en voor nu ben ik de bouwcoördinator. Qua leidingwerk m.b.t. elektriciteit en water heb ik zelf ook het nodige kunnen doen. Ik verwacht in de toekomst een halve werkdag met De Delle bezig te zijn.’

Michel: ‘Ik zal vanaf de start zes dagen in de week van het begin tot het eind in de zaak aanwezig zijn. Mijn contract bij McDonald’s loopt nog tot medio maart en daarna is het afgelopen. Als we open gaan, sta ik van vrijdag t/m zondag fulltime in de keuken en, eventjes zien hoe het loopt natuurlijk, de rest van de dagen sta ik zelf achter de bar in combinatie met het klaarmaken van de bestellingen. Ik stel de werkroosters op en zie toe dat alles goed verloopt. Zeker in het begin zal dit tot lange werkdagen leiden maar dat heb ik er graag voor over!’

De zaak wordt volgens de Foodmaster-formule pico bello verbouwd?

Nou, Foodmaster brengt zeker hun expertise mee en hebben hun eigen architect en inkoopformule waardoor wij kunnen profiteren van mooie kortingen. Ze hebben in Nederland 55 zaken waarvan één in de stad Groningen. Wij zijn dus de tweede Foodmaster-zaak in de provincie.

Het gerucht gaat dat Foodmaster ook de financiering van alle verbouwwerkzaamheden en investeringen gedaan heeft maar dat moesten we toch echt zelf regelen. We waren vrij in het kiezen van een eigen aannemer en elektricien. Gelukkig krijgen we ook van veel kanten hulp aangeboden. Dat doet ons goed en drukt de kosten natuurlijk.

Wat kunnen jullie vertellen over de cafetariatak?

De cafetaria komt in het voorste gedeelte te zitten en neemt ongeveer een derde van de ruimte in. De keuken en cafetaria zijn groot genoeg om er met zijn vijven te kunnen werken. Al het benodigde materiaal is nieuw en de bestellingen kunnen ook via de website en een speciale app worden gedaan. Foodmaster staat bekend om zijn goede burgerkwaliteit van de plaat en die zullen wij hier dan ook veelvuldig op de bakplaat gaan maken.

De snackkeuze wordt reuze?

We gaan met een redelijk groot assortiment beginnen en verkopen ook glutenvrije (de frikandel bijvoorbeeld) en vegetarische producten zoals kroketten. We hebben informatie ingewonnen over de raspatat maar dat is voor nu nog niet handig. Wel hebben we direct een heerlijke gehaktbal en spareribs van de slager in het assortiment opgenomen.

Ook verkopen we milkshakes en Sundae-ijsjes. Dat is softijs in een bakje overgoten met een heerlijk sausje. Daar verwachten we veel van en hiervoor hebben we speciaal een machine gekocht. Verder kun je alles krijgen wat je in een cafetaria kunt verwachten. We verkopen bijvoorbeeld ook blikjes drinken.

En de gezelligheidszoekers kunnen in het café terecht?

Als de cafetaria open is, is het cafégedeelte ook geopend waardoor je je bestelling eventueel rustig in het cafégedeelte op kunt eten. We hebben Amstel en Heineken op de tap en verkopen speciaalbiertjes in een fles. In het café komt een groot beeldscherm te hangen zodat de gasten ook voetbalwedstrijden en F1-races kunnen volgen. Dat geeft inderdaad een fraaie sportcafé-uitstraling. Dat moet natuurlijk ook wel, met de EK op komst waarvoor het Nederlands Elftal zich geplaatst heeft.

Al het personeel al rond staan?

We hebben inderdaad twaalf personeelsleden aangenomen, allemaal in de leeftijd van rond de 16 tot 20 jaar. Animo genoeg gelukkig, we hebben zelfs mensen moeten teleurstellen. Het kan zijn dat we later nog twee man extra aan gaan nemen wanneer we met het bezorgen gaan beginnen. Maar eerst willen we het hier in de zaak zelf goed op orde hebben.

Binnenkort gaan we met een gedeelte van het personeel proefdraaien bij een Foodmaster-zaak in Dokkum. Dit allemaal om maar zo goed mogelijk te kunnen starten. Maar er zal in het begin veel op ons af komen, dat moge duidelijk zijn. We hopen dan ook dat de mensen bij de start wat geduld op kunnen brengen en begrip hebben voor het feit dat niet alles in één keer goed zal gaan. Maar je merkt dat we er alles aan doen om direct een goede start te kunnen maken.

Wanneer gaan jullie open en hoeveel dagen per week?

We zijn zes dagen in de week geopend en alleen op dinsdag gesloten. Onze openingstijden zijn: maandag van 16.00 tot 21.00 uur, woensdag van 16.00 tot 22.00 uur; donderdag van 16.00 tot 23.00 uur; vrijdag en zaterdag van 12.00 tot 24.00 uur en zondag van 14.00 tot 22.00 uur.

Hebben jullie nog mooie werk- of (ver)bouwanekdotes?

We hebben over hulp niets te klagen. Toen we op zaterdag 20 januari zijn begonnen, kregen we direct al hulp van vijftien dorpsgenoten bij het slopen. Ook nu helpen er nog regelmatig mensen mee. Dat is natuurlijk fantastisch en daaruit blijkt dat de Middelstumers blij zijn dat er weer wat reuring in het dorp is. Dat helpt ons zeker om de vaart er in te houden.

Velen vinden ons samenwerkingsverband wel een bijzondere combinatie en hadden nooit gedacht dat wij dit met zijn tweeën zouden gaan runnen. We kenden elkaar voor die tijd eigenlijk ook niet, alleen maar van gezicht. Michel: ‘Toen ik het mijn buurman Peter Zuidhof vertelde, Alexander zijn zwager, dat ik de zaak samen met Alexander over zou nemen moest hij eerst goed nadenken. ‘Welke Alexander dan?’, vroeg hij vervolgens. Dat het om zijn zwager ging was niet in hem opgekomen, haha.’

Waar staan jullie met Foodmaster De Delle over 5 a 10 jaar?

(Foto: Robbe BV Interieurbouw)

We gaan ervan uit dat we een mooie en gezellige ontmoetingsplek voor het dorp kunnen creëren waar zowel wij als ons personeel met plezier werken. We zijn wat dat betreft optimistisch gestemd over de toekomst. Volgens ons moet onze Foodmasterzaak zeker bestaansrecht hebben in een dorp als Middelstum met meer dan tweeduizend inwoners. We hebben er veel zin in om los te gaan!

Willen jullie verder nog iets kwijt?

Natuurlijk krijgen we vaak de vraag voorgeschoteld wanneer we opengaan. We doen er alles aan om dit net voor Pasen te bewerkstelligen. Houd hiervoor onze website (www.dedelle.nl) en onze Facebook- en Instagrampagina’s in de gaten: (https://www.facebook.com/profile.php?id=61555707689885 / https://www.instagram.com/foodmaster_de_delle/). Daar kom je alles over de opening en een Foodmasterfeest ter ere van de opening te weten. Graag tot ziens!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69