Anton, kun je jezelf in het kort even voorstellen?
Anton Scholte is de naam en ik ben in 1972 in Huize Tavenier in Groningen geboren. Opgegroeid in Middelstum, in 2003 naar Usquert verhuisd om vervolgens in 2005 in Kloosterburen te belanden waar ik met heel veel plezier woon en niet meer weg wil.
Ik ga inmiddels mijn 35e werkjaar in bij Autocenter Bol in Uithuizen waar ik in 1989 direct na mijn schooltijd aan de LTS in Uithuizen voor ben gaan werken. Deze garage zat destijds nog in Stedum. In 2015 ben ik met mijn hoveniersbedrijf AS Tuinonderhoud begonnen. Het werk is ook mijn hobby en daarnaast mag ik graag af en toe een sauna bezoeken en er met de camper op uit trekken. En ik hou wel van een feestje dus wat dat betreft zit ik de komende dagen in Kloosterburen wel goed.
Wanneer ben je in Kloosterburen komen wonen?
Dat is in 2005 gebeurd. Toen heb ik mijn huis in Usquert verkocht en trok vervolgens bij mijn toenmalige partner in. Ik woon 200 meter van het Kronkelhoes in het dorp dat vrijdag a.s. in Kronkeldörp wordt omgedoopt. Ik ben prima in het verenigingsleven opgevangen en voel me hier dan ook vanaf het begin helemaal thuis.
Had je voor die tijd al wat met het carnavalgebeuren?
Ik had in Kloosterburen inderdaad al eerder een keer een carnavalsfeest meegemaakt en dat smaakte zeker naar meer. Toen ik hier kwam wonen, wilde ik ook graag meehelpen met het maken van een versierde praalwagen voor de carnavalsoptocht. Daar begint het allemaal mee en zo kwam ik er mooi een beetje tussen.
Maar dat veranderde al snel toen je opgenomen werd in Kronkeldörp?
Toen ging het inderdaad van kwaad tot erger, haha. Ik heb mijn hulp aangeboden bij de toenmalige voorzitter van de carnavalsvereniging en die heeft dit voorgelegd aan zijn collega-bestuursleden. Met als gevolg dat ik maar een keer tijdens een bestuursvergadering langs moest komen. In 2012 ben ik vervolgens rond 11 november in de Raad van Elf geïnstalleerd.
Deze Raad bestaat overigens uit zo’n 20 personen en die zijn zeker ook wel nodig. Zij staan namelijk tijdens het hele carnavalgebeuren de Prins en zijn Adjudant terzijde en zijn bij alle feestactiviteiten aanwezig om alles in goede banen te leiden. Maar ook helpen ze na afloop mee met het schoonmaken van de zaal en de tent.
Voor mij absoluut geen straf want ik geniet met volle teugen van het carnavalgebeuren. Binnen onze vereniging maken we gebruik van zo’n acht commissies. Al met al zijn er zeker wel zo’n zeventig vrijwilligers actief binnen deze commissies.
Je zit in het bestuur van CV Oldeclooster?
Ik ben inderdaad in 2015 als algemeen bestuurslid geïnstalleerd en zat daarvoor al in de sponsorcommissie om de benodigde gelden voor een groot en uitgebreid feest binnen te halen. Volgend jaar vieren we ons 55-bestaan en willen we groots uithalen. In 2014 was ik er tijdens het 44-jarig bestaan ook bij. Ik was toen één van de elf personen die 44 uur lang al roulerend op een steiger van 4.44 meter hoog heb gezeten.
Naast het bestuurswerk en de sponsorcommissie, zit ik ook in de beheercommissie van ons clubgebouw. Deze kan gehuurd worden voor feesten en partijen en dan sta ik vaak als vrijwilliger achter de bar. Dit doe ik vanaf 2019. En ik zit in de technische commissie en moet de versierde wagens keuren of ze aan de verzekeringsvoorwaarden voldoen.
Voor de buitenstaander, wat is er nu zo mooi aan carnaval vieren?
Heb je even? De saamhorigheid en de gezelligheid spatten er in maanden november t/m februari altijd van af. Je wordt er op den duur gewoon mee besmet, met het carnavalsvirus. Tegenwoordig neem ik altijd twee weken vrij. Ik help dan mee met de opbouw van de feesttent en de overige voorbereidingen. Tijdens de vijf feestdagen zelf ben ik uiteraard alle dagen present met weinig slaap tot gevolg. Na die tijd help ik mee met de afbouw en het opruimen en is er even tijd om bij te tanken alvorens weer aan het werk te gaan.
Maar dat heb ik er graag voor over. Het is hartstikke leuk om te zien dat zoveel mensen zoveel plezier hebben. En voeg daarbij het enthousiasme waarmee hele straten en wijken met hun versierde wagen bezig zijn inclusief een gezonde concurrentie tussen de wagenbouwers. Dan weet je weer waar je het allemaal voor doet.
En bent zelfs al eens Prins geweest?
Dat is inderdaad in 2022 gebeurd, in coronatijd inderdaad. Mede ingegeven door het feit dat toen niet het hele feestprogramma afgedraaid kon worden. Mijn voorganger Jan Hofman is bijvoorbeeld twee jaar achter elkaar Prins geweest om dezelfde reden. Een andere nieuwe prins was niet te vinden want het is natuurlijk wel het mooiste om alles mee te kunnen maken.
Zelf had ik ook nog een jaartje langer Prins kunnen zijn maar daar heb ik voor bedankt. Ondanks dat niet alles door kon gaan, of in afgeslankte vorm, heb ik toch erg genoten van alles wat wel mogelijk was! Zo werd er toch nog een kleine optocht georganiseerd door die straten die al met hun wagens waren begonnen. In het Kronkelhoes mochten maar een beperkt aantal mensen samenkomen maar het feest werd daarna voortgezet in de kroeg. Op die manier heb ik toch genoten.
De eerste activiteiten zijn al in november?
Ik zal je even meenemen in de jaarlijkse feestkalender. De eerste zaterdag na elf november gaat het los met een feestavond onder leiding van de oude Prins. En op de eerste zaterdag van het nieuwe jaar is de Prinsenproclamatie, dan worden de nieuwe Prins en zijn Adjudant bekendgemaakt.
Tot die tijd is het een groot geheim wie de opvolger wordt. Dit is ook de avond van de toneelstukjes want van de oude Prins wordt met een ludiek stukje afscheid genomen en de nieuwe prins wordt in een andere sketch geïntroduceerd. Zo verscheen de huidige Prins Sander Adema in een groot kuikenpak. Even tevoren was hij nog in de zaal te zien en deed hij net alsof hij gebeld werd en weg moest…..
Maar dit weekend gaat het helemaal los?
Dit weekend gaan inderdaad de remmen los. Vijf dagen feest achter elkaar in Kronkeldörp. Op vrijdag haalt de Raad van Elf met de Prinsenwagen de Prins met zijn Adjudant op en vindt onder leiding van de burgemeester en/of wethouder de sleuteloverdracht plaats. Daarna is er een drive-in show in het Kronkelhoes en een band in de feesttent.
Zaterdagmorgen gaan we eerst met de Raad van Elf op bezoek in het verzorgingstehuis en genieten daar van een stamppottenbuffet. ’s Middags zijn er activiteiten voor de kinderen en ’s avonds is het Groot Carnaval. De spannendste én drukste avond waar dik duizend man publiek op af komt. Dit jaar met Radio Continu en partyband Sunshine.
De zondag staat natuurlijk in het teken van de optocht. ’s Morgens wordt het parcours uitgezet en daarna is het opstellen geblazen van de grote stoet die om 14.00 uur door de verschillende dorpen trekt. Vorig jaar liep de optocht door de grote drukte, dankzij het mooie weer kwamen er wel zo’n vierduizend toeschouwers uit de omgeving op af, enige tijd uit en waren we pas rond 16.30 uur klaar. Zondagavond vindt vervolgens in de feesttent de prijsuitreiking plaats en speelt er weer een band.
Maandagmorgen gaan we ontbijten in de voetbalkantine van vv Kloosterburen onder leiding van Harry Reitsma en vervolgens gaan we bij de zieke mensen langs op bezoek. Op deze Rosenmontag is er een feestavond met allerlei stukjes en muziek van feestband TOF. De dinsdagavond is vervolgens de Deurzettersavond met een accordeonist.
Dat is inderdaad vaak niet de drukste avond maar wel de avond waarbij wij als Raad van Elf om 24.00 uur ons speciale pak inclusief steek uit mogen doen en in ons eigen pak verder mogen feesten. Aswoensdag is het vervolgens opruimen geblazen en om 16.00 uur eten we gezamenlijk nog een visje alvorens met het vasten te beginnen. Daarna is het afkicken inderdaad, haha. Én bijkomen natuurlijk.
Wat zijn jouw hoogte- en dieptepunten op carnavalgebied?
Ik heb ondanks de coronaperiode genoten van het feit dat ik Prins was. En ik kijk elk jaar uit naar het samenzijn in Limburg waar door de landelijke overkoepelende organisatie van carnavalsverenigingen, de BCL, altijd een feestweekend wordt uitgezet waarvoor alle carnavalsverengingen in Nederland zijn uitgenodigd. Dat is altijd een spektakel en de laatste keer zijn we met drie volle busjes met feestgangers die kant op gegaan.
De coronaperiode was wel een dieptepunt. In 2020 kon het nog net doorgaan en de twee jaar erna hebben we geprobeerd het beste er van te maken. Maar dat vergde enorm veel van ons improvisatievermogen en het slokte veel extra tijd op. Een eventueel volgende keer, die er hopelijk nooit komt, zullen we het feest waarschijnlijk gewoon helemaal niet door laten gaan.
Nog leuke carnavalsanekdotes?
Je merkt mijn enthousiasme Bert. Ik kan uren vertellen over wat er hier allemaal wel niet gebeurt. Het uitreiken van de Kloostermop bijvoorbeeld door de Heilige Sint Jan aan iemand die een bijzondere prestatie geleverd heeft. Maar als je al die verhalen ook nog wilt noteren dan heb je aan 2 A4-tjes zeker te kort. En eigenlijk moet je er bij zijn om het allemaal te ervaren.
Hoe gaat het met Anton Scholte Tuinonderhoud?
Ik heb niets te klagen. Elk jaar neemt het klantenbestand door mond-tot-mondreclame nog wat toe. Vaak zit ik van april tot en met oktober vol, adverteren hoeft dan ook bijna niet meer. Mijn specialiteit is het tuinonderhoud, snoeien, maaien en schoffelen enz..
Maar ik leg bijvoorbeeld ook wel tuinen aan en ben tevens in te zetten voor het dakgoten schoonmaken of veranda’s schoonspuiten. Dit tot in Haren aan toe. Zeer divers werk en ook nog eens lekker in de buitenlucht. Wat wil een mens nog meer?
Waar staat Anton Scholte met het carnavalgebeuren over 10 jaar?
Ik denk dat ik tegen die tijd nog wel in de Raad van Elf zit maar mijn bestuursfunctie heb neergelegd. In 2026 zit ik er elf jaar in en dan is het tijd voor nieuwe mensen met nieuwe inzichten en ideeën. Wanneer je 22 jaar in de Raad van Elf zit dan word je tot Vorst benoemd. En bij uitzonderlijke verdiensten kan het bestuur je tot Grootvorst uitroepen. Daar zijn er inderdaad niet zo veel van. Maar wat er ook gebeurt, ik zal zo lang ik kan actief aan alle feesten deel blijven nemen hoor, in welke functie dan ook.
Wil je verder nog iets kwijt?
Iedereen is natuurlijk van harte welkom om het feestgedruis van dichtbij mee te maken. Mocht je op zaterdagavond langs willen komen, check dan wel even van te voren of er nog kaarten zijn te verkrijgen in de voorverkoop want vol is in dit geval ook echt vol. Onze duizend leden van de carnavalsvereniging hebben voorrang en ik geloof dat bijna 90% van de kaarten al verkocht is. En als je het niet erg vindt ga ik nu verder met de voorbereidingen!