Alfons, kun je jezelf in het kort even voorstellen?
Alfons Heerema is de naam. Ik ben in 1973 geboren aan de Garnwerderweg in Winsum. De plaats waar ik samen met mijn jongere zuster genoten heb van een zorgeloze jeugd. Mijn zus Mirella is helaas begin dit jaar overleden aan de rotziekte kanker en dat doet mij nog meer beseffen dat wanneer je dingen graag wilt dat je ze niet te lang voor je uit moet schuiven.
Tegenwoordig woon ik in Middelstum, ik heb een relatie met Cathia uit Winschoten en ben de trotse vader van twee prachtige dochters Derian (22 jaar) en Jazlijn (17). In 1996 begonnen als signmedewerker bij Noorderlicht Reclame Team in Uithuizermeeden. Na het overlijden van de eigenaar heb ik mij ingekocht binnen het bedrijf waar ik inmiddels al weer bijna dertig jaar met heel veel plezier aan het werk ben.
Zullen we het eerst even over je eigen snode Noorderlicht-bedrijfsplannen hebben?
Dat mag! Want er is een tijd geweest dat we hier met zijn tweeën werkten maar inmiddels zijn we doorgegroeid naar vijf personeelsleden. En je merkt dat het hier allemaal wat krapjes geworden is. Vandaar dat ik op zoek gegaan ben naar een nieuwe locatie en die heb ik gevonden op bedrijventerrein Edema in Uithuizen. Als het goed is gaat in februari de eerste schop de grond in en kunnen we na de zomervakantie over naar een prachtig energieneutraal pand.
En dat is iets waar we ons erg op verheugen. We gaan van 150 naar 450 m2 en dat geeft ons natuurlijk veel meer werk-, opslag-, kantoor- en kantineruimte. En wellicht een nieuwe boost om nog verder door te groeien. Een mooie beloning voor ons harde werken en het doorzettingsvermogen in de afgelopen jaren.
En dan is daar natuurlijk de roadtrip die jullie naar de Lofoten gaan maken?
Ja, 2024 belooft een heel bijzonder en uitdagend jaar te worden. In 2020 waren daar al de plannen om in Rusland in het Oeralgebied voor de organisatie Mission Possible een bijzondere trip te maken. Maar toen was daar eerst corona en vervolgens besloot Poetin om Oekraïne in te vallen. We hebben het er destijds eerst maar bijgelaten.
Maar begin dit jaar werd ik door medeorganisator Henk Bolhuis gevraagd of ik het niet leuk zou vinden om deel te nemen aan één van de Aurora Roadtrips die in 2024 Scandinavië als bestemming mee zou krijgen. En toen begon het avontuurlijk denkproces opnieuw en ik nam contact op met mijn toekomstige reisgenoot. Samen hebben we besloten om er vol voor te gaan.
Deze maak je niet alleen toch?
‘En daarom ben ik aangeschoven, haha. Peter de Boer is de naam, in 1961 geboren in Houwerzijl, dertig jaar boer geweest in de streek Valom en inmiddels al weer enige jaren met Connie in Uithuizermeeden wonend. Trotse vader van een zoon en ook ik ben eigen baas en wel van Perobo Verhuur. Ik verhuur alles van statafels tot verreikers en wat hier tussen zit qua materiaal.
Ik deed al zaken met Noorderlicht toen Ainar hier nog de scepter zwaaide en trok na diens overlijden regelmatig met Alfons op. Ook al omdat ik voorzitter ben van de VVV in Uithuizen en in die hoedanigheid regelmatig signmateriaal nodig had. Het was voor ons beiden een uitdagende tijd maar van daaruit is wel een hechte vriendschap ontstaan. We hebben een goede klik en dus aarzelde ik geen moment om deze trip samen te maken waarbij we mooi gebruik kunnen maken van mijn bedrijfswagen.
Jullie zijn wel een paar dagen onder de pannen geloof ik?
Dat kun je gerust stellen inderdaad. Op donderdag 4 januari klinkt in Heerde, nabij Zwolle, het startschot van onze roadtrip waarbij we tussen de zes en zevenduizend kilometer af zullen leggen. Waar we precies eindigen is niet bekend en welke route we volgen ook niet. Dagelijks krijgen we dagcoördinaten mee en vervolgens is het aan onszelf hoe we daar komen. We rijden over geprepareerde wegen van sneeuw en ijs.
De eerste etappe is direct al een pittige die 24 tot 32 uur rijden in beslag gaat nemen. Van wat we begrepen hebben, zullen we Duitsland, Denemarken, Finland, Zweden en Noorwegen aan gaan doen en we eindigen in het prachtige Lofoten, hoog gelegen in Noorwegen. Als alles goed is, keren we zaterdag 13 januari terug in Nederland en zijn we een hele ervaring rijker.
Onderweg valt er genoeg te beleven?
We gaan met dertig teams die kant op. Dagelijks moet je al rijdende allerlei opdrachten uitvoeren. Bijvoorbeeld dagpuzzels oplossen die meetellen voor het algemeen klassement. We krijgen via de tablet allerlei gegevens binnen die we voor het oplossen kunnen gebruiken.
Onderweg is het uitkijken geblazen op veelal besneeuwde en moeilijk begaanbare wegen. Jaarlijks vallen er in Scandinavië duizenden aanrijdingen met rendieren te noteren. Doodsoorzaak nummer twee qua ongevallen, zo hebben we ons laten vertellen. Ik denk dan ook dat we ’s avonds blij zijn wanneer we heelhuids aangekomen zijn. Dan is het nog even een hapje eten en onderling ervaringen uitwisselingen. De meesten zullen vroeg onder de wol kruipen want om 06.00 uur gaat het wekkertje alweer. Omdat je overdag intensief bezig bent, vreet dat de nodige energie. En dat noemen ze dan een ‘rijvakantie’.
De auto is inmiddels in opperste staat van paraatheid gebracht?
Peter: ‘Ik heb een vijftien jaar oude terreinwagen met vierwielaandrijving en de nodige PK’s onder de motorkap. Het is een Nissan Navara die ik ook voor mijn werk gebruik en het voordeel heeft van een afsluitbare bak aan de achterkant waar je heel veel spullen in kwijt kunt. Daardoor kunnen we ook als een soort van servicewagen fungeren voor andere teams, mochten die in de problemen komen.
Een van onze sponsoren, Autobedrijf den Hartogh uit Uithuizermeeden, heeft de Nissan aan een grondige inspectie onderworpen. En ik heb ervoor gezorgd dat er extra verlichting op de wagen is geplaatst. Een wagen die sowieso ‘hoog op zijn poten’ staat.
En bevat de nodige logo-sponsoren?
Alfons: ‘Ik heb even het papiertje met al onze sponsoren erbij gehaald en kom op 26 exclusief onszelf die met hun bedrijfslogo op de wagen staan. En dan heb je al onze particuliere donateurs nog die via een speciaal linkje kunnen doneren. Inmiddels zijn dit er zo’n dertig en we gaan ervan uit dat hier nog wel enige bijkomen als de vertrekdatum in het zicht komt. We hebben wel een streefbedrag voor ogen maar houden dat liever nog even voor onszelf.
Jullie rijden voor een goed doel toch?
In gezamenlijk overleg hebben we inderdaad besloten om de totale opbrengst van wat alle sponsoren binnenbrengen aan Voedselbank het Hogeland in Winsum te schenken. De reis- en verblijfskosten betalen we dus zelf. Beiden hebben we zoiets van dat het heel goed is, ook al leven we in zo’n welvarend land, om ook die mensen die het minder hebben en maar nauwelijks rond kunnen komen te helpen.
Peter: ‘Het is natuurlijk sowieso al bedenkelijk dat Voedselbanken in Nederland nodig zijn hoewel ze uiteraard fantastisch werk verrichten. Maar voor de organisatie Habitat for Humanity kom ik ook in landen als Nepal waar mensen soms helemaal geen dak meer boven hun hoofd hebben. Wij helpen hen op weg zodat ze in elk geval een onderkomen hebben.’
En Voedselbank Het Hogeland heeft ook weer een mooie bestemming voor het geld?
Zij gaan inderdaad het geld gebruiken voor een speciale elektrische bus. Wij hopen dat onze bijdrage een mooi startpunt is zodat ze later tot deze duurzame aankoop over kunnen gaan. Ook zij promoten onze tocht van harte en tijdens de Promotiedagen in Martiniplaza hebben we gezamenlijk een presentatie gegeven over al onze plannen en de sponsoring.
Al mooie voorbereidingsanekdotes beleefd?
Deze tocht kun je voor die tijd natuurlijk niet oefenen. Ooit hebben we in Italië twee dagen gezamenlijk op een camping gestaan maar dat is toch heel anders dan tien dagen lang bijna dag en nacht op elkaars lip te moeten zitten. Over een onderlinge taakverdeling hebben we het nog niet eens gehad. Dat wijzigt zich vast vanzelf. Daarbij kunnen we allebei autorijden dus daar hoeven we geen ruzie om te maken.
Maar we vinden het beiden best wel spannend hoor maar het is wel een gezonde spanning. Beiden hebben we nog niet eerder zo’n lange en intensieve tocht onder zware omstandigheden gereden waarbij de vermoeidheid en alle irritaties van dien natuurlijk een rol gaan spelen. Maar beiden houden we ook wel van het onbekende en het avontuurlijke.
En we staan er niet alleen voor natuurlijk. Voor en achter de karavaan rijdt een auto van de organisatie en elk voertuig heeft een GPS-track aan boord. Daarbij is het zaak dat we elkaar onderling helpen, mocht dat zo uitkomen. Natuurlijk zit er een wedstrijdelement in maar bovenal moeten alle teams de eindstreep halen.
Waar verheugen jullie je het meeste op?
Op een mooie rit, veel avonturen en een behouden vaart natuurlijk. Alfons: ‘Voor mij heeft deze reis nog een bijzonder tintje want met Noorderlicht gaan we het Noorderlicht tegemoet. Sowieso zorgen we door onze signing ervoor dat iedereen kennis kan maken met Noorderlicht. Maar hoe mooi zou het zijn wanneer we dit prachtig licht, waar velen een lange vakantiereis voor maken, daadwerkelijk zullen zien.’
Staan er in de toekomst nog meer van dergelijke roadtrips op het program?
Deze organisatie organiseert inderdaad ook andere trips. We hebben de namen Schotland en Marokko bijvoorbeeld al langs horen komen. Tijdens onze roadtrip hebben we te maken met soms extreme kou. Zo’n avontuur bij heel warme temperaturen zou misschien ook wel wat zijn.
Wil je verder nog iets kwijt?
Voor nu is meedoen met de Olympische gedachte als uitgangspunt het allerbelangrijkste. En vooral genieten en veel plezier maken met elkaar. We komen natuurlijk door prachtige landen al is het wel zo dat het in het noordelijkste gedeelte overdag slechts drie uurtjes licht is.
Maar we hebben er heel veel zin in. Volg ons gerust op Facebook via deze pagina: https://www.facebook.com/roadtrip.the.young.timers. En schroom niet om te doneren middels deze link: https://whydonate.com/nl/fundraising/voedselbank-het-hogeland. Langs deze weg willen we al onze sponsoren bedanken voor hun bijdrage en iedereen een heel goed 2024 toewensen!