Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Annika Geerds-Dijkhuis wil mensen weer laten stralen en hun gevoel van eigenwaarde teruggeven!

Annika, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Ik ben Annika Geerds-Dijkhuis, getrouwd met Frits en we zijn de trotse ouders van drie kinderen: Luc (13), Ezra (11) en Jolien (6). Ik ben 42 jaar en woon mijn hele leven al in Bedum. Het grootste deel hiervan aan de Molenweg waar ik op nummer 18 mijn haarwerksalon aan huis heb.

Je bent van oorsprong kapster van beroep?

Vanaf mijn zestiende inderdaad. Wat dat betreft ben ik een ‘ouwe rot in het vak’ die meer dan 25 jaar knipervaring met zich meebrengt. Ik wist ook al heel vroeg dat ik kapster wilde worden en heb ook wel aan visagie gedaan. Allemaal vaardigheden waar ik nu veel baat bij heb. Ik ben destijds in 2006 met mijn eigen kapsalon aan huis begonnen na eerst bij verschillende bazen in loondienst te hebben gewerkt. Nog steeds werk ik enige uren per week als zpp-er met veel plezier voor een kapsalon in Winsum.

Wanneer ontstonden de ideeën om het roer om te gooien?

Ik was eigenlijk al lange tijd geïnteresseerd in het maken van haarwerken. Maar je weet hoe dat gaat, vaak blijft het er dan bij. Maar toen ik in de coronaperiode thuis kwam te zitten, had ik meer tijd om over dingen na te denken.

Ik kwam steeds meer tot de conclusie dat mocht ik nog iets anders willen, dat het dan tijd werd om dit in werking te zetten. Daarbij is het kappersvak fysiek gezien een zwaar vak, het komt bijvoorbeeld erg op de schouders aan.

En wat waren hiervoor je drijfveren?

Mensen helpen, dat was misschien wel de belangrijkste drijfveer. Daarbij is het ook dankbaar werk. Je wilt mensen in een doorgaans moeilijke periode in hun leven graag bijstaan. Mijn missie is dan ook: ‘Mensen weer laten stralen en hun gevoel van eigenwaarde teruggeven!’

En ik wilde de opgebouwde vakkennis ook niet verloren laten gaan. Ik heb de afgelopen jaren zoveel kennis opgedaan over het haar en daarbij bouw je in al die jaren ook de nodige ervaring op hoe met mensen om te gaan. Al die kennis wilde ik niet overboord gooien en kan ik nu gebruiken voor Het Haarwerkhuis.

Het starten met Het Haarwerkhuis had nog wel enige voeten in aarde toch?

Zeker weten want je moet natuurlijk aan allerlei specifieke eisen voldoen. Daar sta je in het begin niet zo bij stil maar dat was terdege iets om rekening mee te houden. Denk hierbij alleen maar aan allerlei privacyvoorwaarden die aan de inrichting van je salon zijn gekoppeld. En ik heb in Breda zowel examen moeten doen in mijn theoretische als praktische kennis. En voordat ik mijn diploma op zak had, ben ik ook nog een keer naar Nijkerk geweest voor een examen.

Ik zit er aan te denken om nog vervolgcursussen te doen, bijvoorbeeld qua knoopwerk. Hiervoor zou ik dan naar Bloemendaal of Breda moeten. Uiteindelijk wil ik graag het hele haarwerk zelf kunnen maken. Maar eerst wil ik Het Haarwerkhuis goed op de kaart zetten. In ben in september 2022 begonnen en heb mij in januari ingeschreven bij de Kamer van Koophandel waardoor ik tijdens de Bedumer Winterloop mijzelf al met een eigen standje kon promoten.

Hoe kijk je terug op de eerste openingsmaanden?

Ik heb mijn eerste tevreden cliënten op weg mogen helpen maar ervaar wel dat ik nog hard moet werken om mijn naamsbekendheid te vergroten. Kijk, iedereen gaat naar de kapper en praat er dan vervolgens over. Bijvoorbeeld dat ze een nieuw kapsel gekregen hebben en hoe ze dit ervaren. Maar deze branche is veel specifieker en de doelgroep waarmee ik nu werk veel kwetsbaarder. Over het dragen van een haarwerk wordt juist niet zo makkelijk gesproken.

Dus van mond-tot-mondreclame moet ik het niet hebben, daarvoor ligt het te gevoelig. Maar ik ben en blijf positief gestemd hoor en werk hard aan mijn zichtbaarheid en naamsbekendheid. Iedereen moet weten wie ik ben en wat ik doe!

Wie kunnen zoal bij je terecht?

Iedereen eigenlijk wel; dames, heren, kinderen, mensen die in een transitie zitten, noem maar op. Tot dusver zijn het hoofdzakelijk dames die zich melden met bijvoorbeeld een haarziekte of wanneer ze merken dat het haar dunner wordt. Maar ook mensen die ziek zijn en chemobehandelingen moeten ondergaan of gebruik maken van bepaalde medicijnen en daardoor haaruitval hebben, kunnen uiteraard bij mij terecht.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat men het leuk vindt om (af en toe) een ander of extra haarwerk te dragen. Wat dat betreft kan ik maatwerk leveren. Het dragen van een haarwerk is dus niet alleen maar gerelateerd aan een ziektebeeld, dat moge duidelijk zijn.

En wat te denken van die mensen die voor Sinterklaas spelen en voor wie ik het baardstuk en pruik moet onduleren? Oftewel moet wassen en weer goed ‘in de slag’ moet brengen. Dat seizoenswerk begint over een paar maanden weer en de eerste aanvragen hiervoor zijn inmiddels binnengekomen.

Jouw servicegraad is veelomvattend?

Daar ga ik wel voor inderdaad. Zo kan ik eventueel bij cliënten thuiskomen als ze dat liever hebben. En ze kunnen hun haarwerk zelf wassen maar er ook voor kiezen om dit aan mij uit te besteden, al dan niet in combinatie met het wassen van hun hoofdhuid. Ik geef ze sowieso wasinstructies mee.

Ik ben altijd bereikbaar voor vragen. Dat kan ook op een laagdrempelige manier via de app. Na zes weken is er nazorg ter controle of alles goed gegaan is in het hele traject. Wat ik nog belangrijk vind om te vermelden is dat cliënten ook preventief een haarwerk kunnen reserveren. Niet altijd raakt iemand haar of zijn haar kwijt tijdens chemobehandelingen. Maar wanneer van te voren reeds voor de zekerheied een haarwerk uitgezocht is dan is dat vaak al een zorg minder.

Wat zijn de reacties van je eerste klanten?

Die cliënten die ik na hun behandeling weer gesproken heb, waren gelukkig heel tevreden. Sowieso vinden veel mensen met wie ik over mijn vak praat het bijzonder wat ik doe. Dat ik mijn salon aan huis heb, ervaart men als huiselijk en laagdrempelig. Dit versterkt een gemoedelijke en gezellige sfeer.

En zoals eerder genoemd, mensen praten er vaak niet over dat ze een haarwerk hebben. Dat geldt ook voor de terugkoppeling naar mij toe. De beste reclame die ik voor mijzelf kan maken is dan ook het feit dat het haarstuk niet opvalt. Ik zorg dan ook altijd voor een zo natuurlijk mogelijke uitstraling.

Als ik je vraag naar jouw werkhoogte- en dieptepunten tot dusver, wat is dan het antwoord?

Het absolute hoogtepunt was dat ik mocht starten met mijn salon. Dieptepunten heb ik nog niet meegemaakt. Echter dat je met zoveel randzaken te maken hebt, ook administratief en qua opleidingen, vergt veel energie. Maar dat al die rompslomp allemaal achter de rug is, kun je gerust als een hoogtepunt markeren. Wanneer je je daadwerkelijk een professional mag noemen, valt er een last van je schouders.

Heb je nog mooie werkanekdotes?

Die heb ik wel maar vind ik vaak te privacygevoelig. Maar dat de eerste mannelijke cliënt die ik aan de lijn had, iemand was die vroeg of ik zijn Sinterklaasbaard en –pruik onder handen kon nemen, is wel leuk om te benoemen. Daar had ik in eerste instantie niet direct bij nagedacht, dat ze me hiervoor ook kunnen benaderen. Ach, soms moet je natuurlijk ook een beetje out of the box denken.

Nog tijd voor hobby’s?

Lekker uit eten gaan of met ons bootje varen over de Groninger maren, dat vind ik toch wel het leukste om te doen. We gaan er regelmatig met de boot op uit richting Winsum. Sowieso vind ik het leuk om uitstapjes met het gezin te maken. Binnenkort begin ik weer te sporten bij Mind & Motion. Maar of dat hobby is, waag ik te betwijfelen, haha. En sinds kort ben ik samen met Frits en nog een derde persoon jeugdleider bij de JO12-2 van sv Bedum. Op deze manier kom ik de dagen prima door.

Waar sta je met Het Haarwerkhuis over 5 a 10 jaar?

Ik hoop dat tegen die tijd Het Haarwerkhuis een gevestigde naam is op het Hogeland. Ik wil de salon in mijn eentje blijven runnen maar ga wel mijn werkzaamheden uitbreiden zodat ik uiteindelijk het hele haarwerk zelf kan maken. Het maken van zo’n haarwerk is een tijdrovende klus, vergis je daar niet in, want het gaat haartje voor haartje. Maar eerst wil ik leren knopen en haarwerken kunnen repareren.

Wil je verder nog iets kwijt?

Ik vind het jammer dat er vaak nog een taboe heerst op het dragen van een haarwerk. Ik hoop dat de tijd snel komt dat mensen hier wat makkelijker over kunnen en durven praten. Kom gerust langs om vrijblijvend informatie in te winnen. Ik kan natuurlijk ook prima helpen in het hele voortraject.

En prima natuurlijk wanneer je linkjes naar mijn website, Facebook- en Instagrampagina op wilt nemen: www.haarwerkhuis.nl / https://www.facebook.com/haarwerkhuis / https://www.instagram.com/haarwerkhuis/. Graag tot ziens!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69