Mannen der organisatie, wat bindt jullie en hoe hebben jullie elkaar gevonden?
Je zou ons als buitenstaander een samengeraapt zooitje kunnen noemen maar onderling hebben we gelukkig wel de nodige raakvlakken. We houden van gezelligheid en een (speciaal)biertje op zijn tijd, werken of wonen alle zes in Bedum, zijn (bijna) veertigers en vijftigers met dezelfde interesses en hebben allemaal wel enige ervaring in het organiseren van evenementen. We kennen elkaar allemaal al wat langer en dan vind je elkaar vanzelf wanneer je zo’n mooi en speciaal evenement wilt organiseren, zo blijkt.
Het idee van het Speciaalbierfestival Hogeland komt van jou toch Matthijs?
Ik ben inderdaad de aanstichter van dit geheel. Mede ingegeven doordat ik al enige jaren enkele uurtjes per week meeloop op de administratieafdeling van Baxbier in Groningen en dan ga je je er vanzelf een beetje in verdiepen. Baxbier is een bedrijf gespecialiseerd in het produceren van speciaalbier inclusief een eigen brouwerij en proeflokaal.
En als je het er dan op kantoor of met vrienden over hebt dan merk je vanzelf dat er medestanders zijn. Het idee om een festival te organiseren was er al eerder maar vaak bleef het bij plannen. Maar toen ik in januari 2022 een appje uitgooide waren er direct vier personen die positief reageerden. Tom hebben we er later bijgevraagd om zijn ICT-kennis en zo waren we compleet.
De eerste editie was een groot succes?
Het was boven verwachting. De aanwezige brouwers en bezoekers reageerden allemaal zeer positief. Alles viel op zijn plek. Een perfecte locatie, het weer was fantastisch, naast de lekkere biertjes viel ook het eten in de smaak, Steernvanger zorgde voor de muzikale omlijsting en de sfeer was zeer gemoedelijk. Kortom, er viel geen wanklank te horen. Veel bezoekers gaven aan dat ze niet wisten wat ze er precies van moesten verwachten maar dat ze aangenaam verrast waren door het programma.
Wat goed is moet goed blijven Jan dus Garage Velting is 9/9 weer the place to be?
De samenwerking met Gert Velting is uitstekend verlopen en hij heeft er zelf ook alles aan gedaan om een mooie sfeer te creëren. En dat als niet speciaalbierliefhebber, haha. De oude werkplaats van de garage heeft ook iets rauws en dat paste precies. Daarbij heb je hier zowel binnen als buiten de nodige ruimte om je vrij te kunnen bewegen en om alle verkooppunten op te bouwen. Na deze editie vindt uiteraard weer een evaluatie plaats en dan zien we wel weer.
Negen brouwers, veertig a vijftig soorten speciaalbier, de liefhebber komt ruimschoots aan zijn trekken Chris?
We zijn voor deze editie iets teruggegaan qua aantal brouwers en hebben gezorgd voor een leuke combi van nieuwe brouwers en brouwers die er vorig jaar ook waren. Iedere brouwer neemt minimaal vier soorten speciaalbier mee en vorig jaar kon je bij één brouwers zelfs kiezen uit elf verschillende soorten. En dat was lastig kiezen, zeker wanneer je ze zo enthousiast hoort vertellen over hun biertjes.
We hebben ook een mooie combi van brouwers uit de buurt en wat verder weg. Ze komen dit jaar uit Onderdendam, Appingedam, Groningen, de provincie Friesland en Meppel. Vaak hebben de brouwers onderling al contact gehad over de vorige editie en dan is het makkelijker voor ons om ze over de streep te trekken om naar Bedum te komen.
Kun je iets over de muzikale omlijsting vertellen Gert-Jan?
Vorig jaar hadden we Steernvanger uitgenodigd, een bekende Groningse band waarvan enige bandleden connecties hebben met Bedum. Zij speelden op het buitenterrein en het was een grandioos succes. Vandaar dat we ze voor dit jaar weer uitgenodigd hebben. Tijdens de vorige editie was er nog enige aarzeling maar nu kregen we vrijwel direct de bevestiging dat ze graag weer langskomen.
In de speelpauzes is er achtergrondmuziek, het hoofdaccent van deze dag ligt natuurlijk op de proeverij en de gezelligheid. En Steernvanger biedt hierop de perfecte aanvulling.
En ook over de eterij valt wel iets te vertellen toch Jesper?
Zeker! De eterij wordt geregeld door Horeca Bedum. Een mooie samenwerking tussen Daan Vogelaar van De Caenerij, Harold Walraven van Hotel ’t Gemeentehuis en Andre Hofman van ‘Of je worst lust’. Er is al een opzetje gemaakt over hoe een en ander er uit kan gaan zien. Prima natuurlijk dat we ook dit in eigen dorp kunnen regelen en dat er gezamenlijk opgetrokken wordt.
Er wordt met een muntensysteem gewerkt Tom?
Dat is een goede vraag voor mij als penningmeester en ik dan beamen dat dit vorig jaar prima werkte. Bij het entreegeld, €15,- per persoon, krijg je twee munten cadeau en je kunt natuurlijk bijkopen naar behoefte. Het festival duurt van 16.00 tot 22.00 uur dus tijd genoeg om te consumeren.
Hoewel we geen winstoogmerk hebben, vinden we het wel fijn dat we vorig jaar een buffertje opgebouwd hebben voor onvoorziene omstandigheden. De munten kunnen bij de verschillende brouwers worden ingeleverd en zij leveren de ontvangen munten aan het eind van de avond bij ons in voor de eindafrekening. Dat geeft ons een mooie indicatie hoe een bepaalde brouwer die dag verkocht heeft en daar kunnen we dan eventueel weer op inspringen voor een volgende editie.
Hoe gaat het met de voorverkoop van de kaarten en voor hoeveel liefhebbers is er plaats?
Vergunningtechnisch gezien is er ruimte voor zo’n 500 bezoekers. Inmiddels hebben we reeds de helft van de kaarten verkocht en daarmee liggen we ver voor op vorig jaar. En dat zonder er echt ruchtbaarheid aan gegeven te hebben. We hebben tot dusver alleen onze sociale mediakanalen ingezet met als gevolg dat we direct de eerste dag al een kwart van de kaarten verkocht hebben. Dus mocht je langs willen komen, wees er dan snel bij!
De organisatie is een mannenbolwerk maar er zijn genoeg vrouwelijke speciaalbierliefhebbers toch?
Absoluut en er zijn ook de nodige vrouwelijke brouwers hoor. Volgens ons was de verhouding man-vrouw vorig jaar zo’n 70-30%, als we het goed ingeschat hebben. Er was zelfs een compleet damesvoetbalteam aanwezig en die hadden het ook prima naar de zin.
Sowieso heeft de samenstelling van de bezoekers ons verrast, ook qua leeftijd. We mochten ze van achttien tot tachtig begroeten. Jonger dan 18 is door het alcoholverbod natuurlijk niet handig, daar wordt strikt op toegezien zowel door de vrijwilligers als door de beveiliging bij de deur. Voor sommige gezinnen met kinderen ouder dan achttien jaar werd het echt als een familie-uitje gezien.
Wat waren de belangrijkste organisatielessen uit de 2022-editie?
We hebben de bezoekers en brouwers om feedback gevraagd en dat leidde tot kleine aandachtpuntjes waar we uiteraard wat mee gaan doen. Maar volgens ons hebben we nergens de plank finaal mis geslagen. De nodige brouwers konden maar moeilijk geloven dat dit de eerste keer was, dat we dit festival organiseerden. Maar we hebben ons dan ook grondig voorbereid en zijn op organisatorisch gebied wel wat gewend.
Wat bijvoorbeeld een verbeterpuntje kan zijn, is dat we vorig jaar vooral socialmedia als promotiemiddel hebben ingezet. Daardoor mis je toch een bepaalde categorie bezoekers die wel graag langs had willen komen.
Hebben jullie nog mooie (speciaalbier)anekdotes?
‘Daar konden we ons de dag erna niets van herinneren….’, haha. Matthijs: ‘Ik ben vorig jaar van te voren met Chris naar zo’n Bax-speciaalbierfestival geweest om te kijken hoe ze het daar aanpakken. Chris vroeg zich die avond af waarom ze bij binnenkomst flesjes water uitdeelden. De dag erna wist hij waarom. Goed hydrateren dus om een kater te voorkomen, is ons advies!’
En vorig jaar gaven enige vrijwilligers op de avond zelf al aan dat we ze het volgend jaar wel weer mochten benaderen, graag zelfs. En er dienden zich die avond ook spontaan nieuwe vrijwilligers aan. Wat ook nog leuk is om te noemen is dat de bezoekers zelfs uit onder andere Den Haag, Eindhoven en Donderen onze kant opkwamen om aan het Speciaalbierfestivial deel te nemen. Zie waren hier via een Facebookbericht op geattendeerd.
Waar staat het Speciaalbierfestival Hogeland over 5 a 10 jaar?
‘Op het drafbaanveld in het Stadspark!’, haha. Maar alle gekheid op een stokje, het blijft vrijwilligerswerk en we moeten er ons plezier en energie uithalen om door te gaan. Of en waar precies we verder gaan, dat hangt ook weer van deze editie af. Het is belangrijk om het festival eerst enige keren te organiseren om routine en continuïteit op te bouwen.
En we vinden het belangrijk om te variëren. Dat kan qua locatie zijn maar ook door bijvoorbeeld een keer een landelijk bekende brouwer uit te nodigen of zelfs een buitenlandse brouwer. We hoeven niet heel veel groter te worden in elk geval. Maar het publiek mag nog wel wat gemêleerder worden. Daar proberen we deze editie aan te werken.
Willen jullie verder nog iets kwijt?
Wat we nog eens willen benadrukken is dat het festival niet alleen voor de inwoners van de voormalige gemeente Bedum bestemd is maar dat iedereen in het Hogelandgebied en omstreken van harte welkom is om langs te komen. En dan hoef je nog niet eens een groot liefhebber van speciaalbiertjes te zijn, het gaat om de hele entourage.
Neem gerust enige linkjes op voor die mensen die ons willen volgen of nog meer over ons willen weten. Graag tot ziens op 9 september in Bedum! (www.speciaalbierfestivalhogeland.nl / https://www.instagram.com/speciaalbierfestivalhogeland/ / https://www.facebook.com/speciaalbierfestivalhogeland )