Zullen we eerst met mooie mijlpalen beginnen Jan?
Even wachten Bert hoor, ik zal even mijn handen wassen. Zoon Marten zegt wel eens spottend dat ik alleen vieze handen krijg wanneer mijn vulpen lek is maar ik kom net uit de garage. Het is nog steeds zo druk dat ik regelmatig bij mag springen. Met plezier hoor, geen probleem. En Marten zijn opmerking, daar kan ik wel mee dealen. Die piept tijdens vakanties wel anders en weet dan precies dat mijn werk uit meer bestaat dan alleen een pen vasthouden.
Maar die mooie mijlpalen, je doelt dan bijvoorbeeld op mijn vijftigste verjaardag? Ja, 1 september jl. was het zo ver en mede dankzij het personeel is dat niet onopgemerkt gebleven gelukkig. Voor de rest doet het niet zeer en is de benodigde energie er nog steeds. Hetzelfde geldt voor mijn kleinzoon. De laatste keer dat we in gesprek waren, moest hij nog geboren worden en nu is hij al weer tien maand. Ik zeg wel eens plagend tegen mijn dochter dat zij voor de opvoeding is en ik voor het verpesten van dit mooie kereltje maar daar meen ik natuurlijk niets van. Het is wel een verrijking in je leven hoor, opa worden!
Snel door naar de nieuwste trends en ontwikkelingen in autoland?
Dat kan want eigenlijk verrast mij de snelle opkomst van de verkoop van elektrische auto’s best wel. Ik dacht aanvankelijk dat dit vooral voor de zakelijke leaserijder interessant was in verband met de BTW-aftrek maar ook steeds meer particulieren kloppen bij ons aan. Het gaat best wel om flinke investeringen want nieuwe elektrische auto’s zijn schaars onder de €35.000,-.
Maar er zit nog een addertje onder het gras en dat is de lange levertijd. Vorig jaar rond deze tijd heb ik een Audi verkocht die in mei leverbaar zou zijn. Nu wordt dat pas november. En zo kan ik nog wel enige voorbeelden geven voor meerdere types en merken. Levertijden van een half tot driekwart jaar zijn sowieso eerder regel dan uitzondering met uitschieters naar (dik) een jaar dus.
De schaarste in bijvoorbeeld grondstoffen, chips en accu’s laat zich steeds meer gelden. En ik zit vervolgens weer met de beschikbaarheid van een wisselauto wanneer de auto die ze in de verkoop hebben, snel een koper vindt. Duidelijk communiceren en waarschuwen dat het lang kan duren, is mijn advies. Anders word je horendol van alle belletjes met de vraag of de nieuwe auto er al is.
Maar dat geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld een aannemer. Daar gaat zo een jaar overheen voordat hij langskomt. Misschien zijn we wel te verwend geweest in de afgelopen jaren. Voorheen was er een druk op de knop en je had een product in huis. Maar corona, de toestanden in Oekraïne met als gevolg de snel stijgende brandstof- en energieprijzen, het heeft allemaal zijn weerslag. Maar goed, Den Haag promoot het rijden in elektrische auto’s en dat merk je dan wel in de verkoop. Diesel rijden wordt steeds minder interessant.
Het blijft altijd een kwestie van je gezond verstand gebruiken. Ik krijg wel eens de vraag wat een auto over drie jaar nog op kan brengen. Maar als ik dat in deze hectische tijden goed kan voorspellen dan kun je mij beter direct meenemen naar het casino met de vraag op welk nummer de hoofdprijs valt….
En dan is daar nog die Bovag-regel?
Klopt, die pakt ook niet altijd even gunstig uit. Niet voor ons maar ook niet voor elke klant. Wij proberen onder de noemer ‘voor elk wat wils’ in elke prijscategorie wel auto’s te verkopen. Maar doordat bij Bovag-verkopen sinds 1 juli minimaal een jaar garantie moet gelden in plaats van een half jaar heb ik wel eens gekscherend gezegd dat ik beter direct met een open knip bij de weg kan gaan staan. Bij een klacht wordt de klant in negen van de tien keer in het gelijk gesteld dus dan word je vanzelf voorzichtiger met wat je te koop aanbiedt.
Goedkopere auto’s verkopen wordt daardoor steeds meer iets voor ‘sjacheraars’ en wij schuiven automatisch door naar het wat duurdere segment. Daarbij hebben de internetverkopen de prijzen natuurlijk nog meer onder druk gezet. Wanneer de kleur van een auto de klant bij wijze van niet aanstaat en een andere dealer heeft die wel dan is de keus snel gemaakt. Wat wel een voordeel is dat klanten die langskomen al een aardig beeld hebben over wat ze willen. Wanneer je merkt dat iemand van ver komt voor een bepaalde auto dat weet je voor bijna 90% zeker dat je hem ook verkoopt.
Heb je nog leuke wist-u-datjes?
Och, vast wel. Zaterdag jl. ben in namelijk nog even op het voetbalveld van VV Corenos geweest voor een PR-fotomoment. Dat zou een jaarlijks terugkerend iets zijn maar de afgelopen seizoenen waren anders dan anders. Ik heb mooi even kennis kunnen maken met de nieuwe voorzitter Bart Rogaar en heb hem op het hart gedrukt om de (auto)wedstrijd Schipper – Ter Veer winnend af te sluiten maar helaas ging Poolster uit Spijk er met de overwinning vandoor.
Men kon mij in de bestuurskamer niet vertellen hoelang wij hoofdsponsor zijn van de club maar ik denk dat dit al wel meer dan tien jaar het geval is. Dikke prima hoor want dat is goed voor het dorp. Daarbij zag ik op het sportpark veel bekende gezichten rondlopen die hier ook regelmatig komen. Zo help je elkaar mooi een beetje.
Heb je nog een slotakkoord?
Qua autoverkoop is het niet zo’n jubeljaar als 2021 maar verkoopcijfers zeggen niet alles. Voor je zit wederom een dik tevreden ondernemer. Eentje die ook zijn personeelsbestand op orde heeft. In januari hebben we een nieuwe monteur aangenomen, we horen hem regelmatig fluitend door de werkplaats lopen. Dat lijkt mij een goed teken.
Ik zorg er graag voor dat de sfeer en de gezelligheid bij Bosch Car Service Schipper goed is. Dat moet ook wel met zo’n klein en hecht team. Als je alle dagen chagrijnig rondloopt dan word je zelf ook zo behandeld. Maar ik kan ook serieus zijn hoor. Kijk, daar komt Stephan Oldenburger binnenlopen. Die kun je mooi in april interviewen. We hebben een bijzondere klik en ik heb hem op een speciale manier klok leren kijken, haha.
Ik ga snel even weer de garage in. Neem jij deze bedrijfsvulpen maar mee hoor want ik zie dat je met een lekke balpen aan het schrijven bent. En we zijn hier niet zo van de vieze handjes, haha…