Wanneer ik de serviceroom bij Bosch Car Service Schipper binnenstap komt er direct een jongeman met uitgestrekte hand naar mij toe. ‘Marten is de naam en mijn vader heeft mij gevraagd of ik de tweede halfjaarscheck met jou wil doen. Dat is prima natuurlijk. Koffie?’ Ik kom er al snel achter dat Lijnema junior net zo welbespraakt en gastvrij is als zijn vader. Met hem kan ik dan ook mooi alle ins en outs van de zaak en de handel doornemen. Maar eerst even een korte voorstelronde natuurlijk.
Wie is Marten Lijnema?
‘Ik ben een geboren en getogen inwoner van Roodeschool, 26 jaar jong en woon nog thuis in dat huis daar aan het eind van de straat. Ik kan dus mooi elke dag lopend naar het werk, dat kan ook niet iedereen zeggen. De zoon van eigenaar Jan inderdaad en daarom al vanaf dat ik in kan lopen op de zaak te vinden. Toen we nog aan de Hooilandseweg woonden hadden we een grote schuur achter het huis staan inclusief een brug. Pa handelde in Renault Fuego’s, zijn favoriet automerk, en in de onderdelen ervan en wanneer zo’n auto gedemonteerd moest worden dan mocht ik het interieur eruit slopen. Ik was toen nog geen tien jaar oud.’
Zo raar was het dus niet dat hij na de lagere school naar Groningen ging om daar op het VMBO voor de metaaltechniek te kiezen. Hij liep stage bij Conwad in de Eemshaven en kwam er daar achter dat hij boten repareren mooi werk vond maar niet zo mooi als auto’s. Hetzelfde gold bij Groenoord voor de trekkers. De monteurskant op gaan was prima maar dan wel in de autobranche. En dus ging hij op het MBO succesvol voor de autotechniek. Bij de Renault-dealer Terwolde deed hij in Groningen en Delfzijl bij twee vestigingen zeven jaar lang veel ervaring op en volgde de nodige (storings)cursussen.
‘En toen kwam er bij mijn vader op de zaak een plekje vrij. Hij wilde een vacature plaatsen maar het kostte mij weinig moeite om hem te overtuigen dat ik de juiste man hiervoor was. En inmiddels zijn we een jaar verder en het bevalt van beide kanten prima. Ik heb hier meer verantwoordelijkheid en het is ook meer voor je eigen. Wat het makkelijker maakt om ’s middags of ’s avonds een uurtje langer door te werken als het moet. Dat vind ik geen enkel probleem hoor.’
Op zaterdagen past dat wat minder want Marten is dol op raceauto’s en autoraces. Hij is als monteur aan het raceteam Spirit Racing uit het Noord-Hollandse Twisk verbonden en heeft het momenteel druk met het bouwen van zijn eigen raceauto. ‘Dat is een Renault Kangoo en zodra de auto klaar is neem ik hem mee naar het TT-circuit in Assen om te racen. Mijn pasgeboren neefje Melle heb ik een loopauto gegeven. Zo wordt de volgende generatie Lijnema ook al klaargestoomd voor de autobranche. En drie jaar geleden ben ik met mijn vader naar een F1-race in Spa geweest. Dat was ook hartstikke gaaf natuurlijk.’
De handel
Het bruggetje naar pa Jan is weer geslagen. ‘Het is de bedoeling dat ik op termijn de zaak van hem overneem. Maar zover is het nog niet hoor. Hij is nog geen vijftig en mag dus nog wel een tijdje blijven.’ Het is na het topjaar 2021 nog steeds hartstikke druk op de zaak. ‘De verkoop van (nieuwe) auto’s loopt, onder andere door de oorlog in Oekraïne, vertraging op want sommige auto’s zijn pas aan het eind van het jaar beschikbaar. Maar daar staat wel veel meer reparatiewerk tegenover. We hebben de vacature in de werkplaats gelukkig op kunnen vullen en zijn daar nu met zijn vieren. Dat is gezien de drukte ook wel nodig. Pa kan zich daarom volledig concentreren op zijn verkoop- en kantooractiviteiten.’
Gelukkig heeft pa Jan nog wel even tijd om ons van nieuwe koffie te voorzien en zo kom ik er achter dat hun chauffeur vorige week nog 3.600 kilometer gereden heeft om verkochte auto’s weg te brengen en nieuwe occasions op te halen. ‘Tot aan Waalwijk en Maastricht aan toe!’ En hij laat mij trots een foto van kleinzoon Melle zien die in blakende gezondheid verkeert. Ook aan het thuisfront gaan de zaken uitstekend.
Marten vertelt vervolgens dat er steeds meer vraag komt naar elektrische auto’s. Om op de hoogte te blijven van alle ins en outs van deze nieuwe trend volgt hij regelmatig cursussen in Assen. Sowieso moet hij regelmatig bijgeschoold worden, bijvoorbeeld op het gebied van de APK-keuring en de nieuwste technieken. ‘Maar dat vind ik helemaal niet erg hoor. Het is juist leuk om nieuwe dingen te leren en ervaringen uit te wisselen met collega’s.’
Ik hoor het al, junior is net zo enthousiast als pa Jan. ‘Maar Marten heeft het dan ook getroffen met zijn werkgever hoor. Samen komen we er vast wel uit.’ Marten is al weer onderweg naar de garage. Het is de hoogste tijd om een andere auto onder handen te nemen. Want de parkeerplaats staat vol met zo’n 45 occasions maar ook met auto’s die gekeurd of gerepareerd moeten worden. Werk aan de winkel dus maar dat is vader en zoon wel toevertrouwd…..