Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Halfjaarscheck bij Bosch Car Service Schipper Roodeschool met Jan Lijnema

Jan, volgens mij is het de afgelopen vijf jaar crescendo gegaan?!

Bert, je spreekt met een zeer tevreden ondernemer. Ik zeg wel eens gekscherend, als je nu niets in de autobranche verdient, wordt het nooit wat. Je hebt aan het begin van het jaar altijd uitdagingen en prognoses in je hoofd van wat je zou willen verkopen in zo’n jaar. Ik ging voor gemiddeld één auto per dag en constateerde aan het eind van het derde kwartaal dat dit al gelukt is! Er is zelfs een week geweest dat ik zeventien auto’s verkocht heb. Dat was echt een record. De vele contacten die ik in de loop der jaren bij dealers en subdealers heb opgebouwd, helpen daar zeker aan mee. Het onderlinge vertrouwen is groot.

Het is zelfs zo druk dat ik elke dag minimaal twee uur bijspring in de garage. Niet met grote klussen hoor maar tussen de bedrijven door een lampje vervangen, dat moet kunnen. Naast Karolien en mijn persoontje werken hier nog steeds vier monteurs maar er is een vacature voor een fulltime eerste monteur. Dus mocht je interesse hebben of van baan willen veranderen, bel dan snel. Inmiddels is mijn zoon hier ook als monteur begonnen. Hij heeft eerst acht jaar ervaring opgedaan bij twee andere garages en dat is altijd goed.

De servicegraad is nog steeds hoog?

Zelfs nog hoger dan de vorige keer dat jij hier was. Toen werden er nog vier keer per dag nieuwe onderdelen gebracht, inmiddels is dat zes keer. En op zaterdag komen ze ook nog twee keer langs. Waardoor ik onlangs een rijschoolhouder kon helpen die op zaterdag pech kreeg en maandag weer een examen en enige rij-afspraken had staan. Die konden vervolgens gewoon doorgaan.

En onze samenwerking met Bosch Car Service is er nog steeds en dat bevalt heel goed. Door de monteurs regelmatig op cursus te sturen, blijven ze bij. En dat is ook wel nodig in ‘autoland’ want de ontwikkelingen gaan razendsnel. Door het volgen van die cursussen, hoeven de monteurs zelden met de Bosch-servicedienst te bellen want de meeste storingen kunnen ze zelf oplossen. Dat is ook een sterk punt van ons bedrijf. We verkopen veel auto’s en doordat je er een garage bij hebt weten de klanten dat je de verkochte auto tiptop af kunt leveren. Mocht er onverhoopt toch iets mis gaan dan kunnen we dat zelf direct weer herstellen.

Je verkoopt nog steeds auto’s door heel Nederland?

Het voordeel van een overzichtelijke website met veel positieve reviews doet zich gelden. Laatst had ik iemand uit Haarlem aan de lijn wiens vrouw hoogzwanger was en dus niet zo maar naar het hoge noorden kon komen. Dankzij de reviews had hij er wel vertrouwen in dat het allemaal goed zou komen en na eerst mail- en later telefonisch contact waren we er vervolgens snel uit.

Onze chauffeur heeft vervolgens de auto na een beurt en een oppoetsronde in Haarlem afgeleverd. Van die servicegraad kijken ze dan toch raar op. Maar ik probeer dergelijke ritten altijd rendabel te maken want ‘lege kilometers zijn duur’ natuurlijk. Door een extra chauffeur mee te nemen, kon hij op de terugweg drie nieuwe occasions oppikken. Prima natuurlijk want wij willen hier graag ‘jonge, frisse auto’s’ in de verkoop hebben met minder dan een ton aan kilometers op de teller.

Waarbij ik wel moet zeggen dat de verkoopsnelheid momenteel zo hoog is dat wij hier in Roodeschool in plaats van een dikke vijftig, tegenwoordig vaak een kleine veertig auto’s op voorraad hebben. Maar mensen kunnen altijd langskomen met een gerichte vraag over wat voor een (andere) auto ze zouden willen hebben. Het helpt daarbij wel wanneer ze van te voren al helder hebben, wat ze aan zouden willen schaffen. Het maakt daarbij niet uit of ze wel of geen inruil hebben.

Wat zijn de nieuwste trends in autoland?

Uiteraard krijgen we heel veel vragen over het elektrisch rijden en elektrische auto’s. Ik probeer altijd een eerlijk verkoopadvies te geven. Want lang niet altijd kan elektrisch rijden uit voor particulieren. Voor zakelijke rijders is het door bijvoorbeeld de BTW-aftrek al een heel ander verhaal. Maar het is natuurlijk aan de kopers zelf wat ze willen. Persoonlijk denk ik dat elektrisch rijden een tussenoplossing is en dat we op den duur overschakelen  op waterstof. Maar wanneer durf ik niet te zeggen. Want de ontwikkelingen gaan de laatste jaren zo snel.

Wat ook erg in trek is, zijn auto’s zonder versnelling, een automaat dus. Daar zijn veel automobilisten niet aan gewend inderdaad maar ik trek graag een uurtje uit om even met ze proef te rijden richting het Eemshaventerrein. Wat dat betreft boffen we met ‘zo’n circuit’ achter ons bedrijf. Ik geef eerst aan waar ze op moeten letten en laat ze dan zelf rijden. In het begin is dat wat onwennig en een enkele keer maken ze een schuiver maar in de meeste gevallen voelt het al vrij snel vertrouwd.

Heb je nog een slotakkoord?

Ik geloof dat we al veel besproken hebben, alhoewel. Ik ben eigenlijk best wel een ouderwetse verkoper. Hier weet je altijd wat je krijgt en waar je aan toe bent. De vermelde prijs is dan ook inclusief een grote beurt en een garantiebewijs. En dat we op zoek zijn naar een fulltime eerste monteur ter versterking van ons team weet je ook al. Maar ik heb nog wel een primeur voor je, in januari word ik namelijk voor het eerst opa! En dat is iets waar ik zeker naar uitkijk. Nu weet je genoeg toch? Je meld je over een half jaar maar weer…..

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69