Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis

Vincent Mulder, eigenaar en IT professional van Techlogics Bedum

Vincent, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Mijn naam is Vincent en ik ben 38 jaar. Geboren en getogen in Bedum, de plaats waar ik nu ook samenwoon met Jildau Kaspers. Zij werkt als verpleegkundige bij de Buurtzorg. Zelf ben ik oprichter en eigenaar van TechLogics in Bedum, gelegen aan de Verbindingsweg 21-A. Dit bedrijf heb ik in 2010 opgericht.

De IT-genen zaten er al vroeg in?

Jazeker, als kind wilde ik al graag een computer. Maar in de begin jaren 80 waren deze apparaten nog erg prijzig. Wij hadden toen nog geen computer thuis maar wel allerlei elektronische apparaten met lampjes en knopjes waar ik door aangetrokken werd. In 1989 kreeg mijn vader een computer voor zijn werk. Het duurde niet lang alvorens ik hier mijn eigen programma’s en scriptjes mee maakte.

Ik was gefascineerd door de werking van de computer en wilde graag alles onderzoeken. Vandaag de dag zouden ze dat ‘hacken’ noemen, maar voor mij was het ontdekken waarom dingen op een bepaalde manier werkten en hoe dat aangepast of verbeterd kon worden.

Bij verschillende werkgevers heb je veel ervaring opgedaan?

Ja, al in mijn jonge schooljaren wist ik dat ik iets met computers wilde gaan doen. Hier in het dorp heb ik nog een tijdje in de lokale computershop Reisiger Total Support gewerkt waar ik soms tientallen computers in één dag moest repareren op de zaterdagen dat ik daar werkte. Hier schreef ik dan ook geautomatiseerde scriptjes voor om het werk sneller te kunnen doen. Ik denk dat ik toen ergens tussen de 14 en de 18 jaar was.

Daarna ben ik tijdens mijn studie Technische Informatica en Communicatie Multimedia en Vormgeving aan de Hanzehogeschool in Groningen bij Update Computers in Groningen terecht gekomen. Hier werkte ik, naast mijn studie, op donderdagavonden en op zaterdagen. Mijn werkzaamheden waren bijvoorbeeld ondersteuning voor de afdeling technische dienst, programmeren van de backend omgeving van de webshop (de achterkant van de webshop, denk hierbij aan het voorraadbeheer en prijsupdates) en geautomatiseerde importprocessen van prijzen en voorraden met complexe algoritmen.

Helaas ging dit bedrijf in 2009 failliet tijdens de economische crisis samen met heel veel andere computerbedrijven. De concurrentie met webwinkels op het internet was erg groot.

En toen was in 2010 de tijd rijp op Techlogics op te richten?

Ja dat klopt. Ik had altijd al wel de kriebels om voor mezelf te beginnen maar wist toen nog niet zo goed hoe en wanneer. Tot het bedrijf waar ik eerst werkzaam was, Update Computers dus, failliet ging in 2009. Dat was voor mij een keerpunt. Ik wilde niet meer in een winkel of voor een TD-afdeling aan het werk en overwon mijn onzekerheid wat betreft het ondernemen. Daarbij had ik nog niet zo lang ervoor mijn studie afgerond.

Ik ben toen eind 2009 begonnen met het schrijven van een bedrijfsplan en heb mij in januari 2010 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit vond ik een spannend gebeuren. Geen andere baan meer in loondienst dus maar een grote sprong in het diepe. Mijn hoofdfocus was destijds om een grote webshop te starten met daarnaast service en ondersteuning voor computers aan huis. Dit is de loop der jaren wel enigszins veranderd.

Ik werd benaderd door een oude klant met de vraag of ik zijn netwerkbeheer wel wilde doen. Ik had mijn eerste opdrachtgever te pakken en dit aantal breidde zich in de loop der jaren snel uit.

Waar kunnen mensen jullie zoal voor benaderen?

Particulieren en bedrijven kunnen ons benaderen voor het ontwikkelen van websites en webapplicaties, hosting, computerservice op kantoor en aan huis en voor de aanschaf van nieuwe computerapparatuur inclusief de nodige adviezen. Heel erg breed inderdaad maar dat is juist wat onze klanten in ons waarderen. Ze hebben één aanspreekpunt voor alles wat met computers te maken heeft. Voor de meeste zakelijke klanten beheren we de website, hosting, hun IT-beheer in het bedrijf en de levering van computer hardware.

Hierbij vertrouwen ze ons volledig, voornamelijk door het eerlijke advies en de no no-nonsense instelling die we hebben. Onze uitgebreide kennis en tientallen jaren ervaring zorgt er voor dat we ze overal in kunnen adviseren. En door deze goede service hebben we inmiddels de klanten wereldwijd zitten, van Spanje tot India, Amerika en van Amsterdam tot Groningen. “I love the fact that you actually get things done!” Een prachtige quote van een internationale klant waar we heel blij mee zijn en wat de kern van onze onderneming raakt.

Reageer eens op de stelling ‘Ook bij ons is het vandaag besteld morgen in huis, ook met computerreparaties!’ 

Dat klopt. Iedereen is vandaag de dag gewend dat dingen snel gaan. Mensen willen dan ook niet lang zonder computer zitten. Wij snappen dat als geen ander en als het even kan, regelen we veel dingen nog dezelfde dag. Zeker bij computerreparaties is ons streven altijd om de computer binnen 24 uur weer klaar te hebben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar het belangrijkste is om een goede verwachting te scheppen bij de klant zodat er geen teleurstelling plaatsvindt. Zo houd je tevreden opdrachtgevers.

Eigenlijk is programmeren het mooiste wat er is (en dat doe je voor grote bedrijven)?

Ik vind van wel want je maakt dingen. Je bouwt systemen die door mensen en machines gebruikt worden voor onder andere big data, gegevensanalyse, wetenschap en nog veel meer. Bedrijven komen bij je met wilde ideeën en soms ook complexe vraagstukken. Het is dan altijd een uitdaging om goede oplossingen te bedenken daarvoor.

En ja, dat doe ik voor kleine maar ook grote bedrijven waarbij sommige bedrijven meerdere vestigingen hebben over de hele wereld. Ik laat mij echter nooit echt uit over namen en inhoudelijke details omdat er vaak geheimhoudingsplicht is.

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit je IT-carrière tot dusver?

Poeh, dat is een lastige vraag. Sommige hoogte- en dieptepunten vloeien in elkaar over. Een mooi voorbeeld hiervan was de webshop waar ik aanvankelijk mee begonnen ben. Deze shop liep erg goed. Zo goed zelfs dat er gigantische omzetten gedraaid werden en er honderden pakjes per dag naar het GLS-depot gebracht moesten worden. Dit was dan ook direct een nadeel want ik kwam er al gauw achter dat ik weinig tijd over had voor andere dingen.

De concurrentie op het internet is erg groot, de marges zijn klein dus je hebt volume nodig om winstgevend te worden. Die volume was er wel maar ik miste de passie in dit werk. Ik kon er prima van leven maar ik wilde meer dan alleen dozen schuiven. Toen heb ik de keuze gemaakt om mij meer te focussen op service en development en te stoppen met de massale ‘dozenschuiverij’ zoals ik de webshop gekscherend noemde.

Ik verkoop nog steeds met veel plezier computer hardware en software maar geef nog liever goed advies zodat zowel de klant als wij allebei tevreden zijn.

Heb je nog leuke werkanekdotes?

Zoals eerder in dit interview al te lezen is, zat mijn fascinatie voor computers en hoe alles in zijn werk ging er al vroeg in. Dat kan mijn vader wel bevestigen. Want voor mijn 10e levensjaar had ik de eerste wachtwoorden van zijn computer al gekraakt door het opstartproces van de computer te onderbreken en het laatst gewijzigde bestand te bekijken.

Deze waren in die tijd nog amper versleuteld dus kon je aan de hand van patronen al snel achter leesbare woorden komen en zodoende kon ik het wachtwoord ontcijferen. Hij keek raar op toen hij mij achter zijn computer zag zitten.

Bedum is voor jou ‘the place to be’?

Tot op heden wel en dat wil ik graag zo lang mogelijk in stand houden. Ik ben hier geboren en opgegroeid en heb dus ook een netwerk opgebouwd. Daarbij komen de meeste klanten uit Bedum en omstreken. Er gaan veel computerbedrijven ten onder de laatste tientallen jaren omdat het een bedrijfstak is waar enorm veel in verandert. Je moet het maar kunnen om iedere dag bij te leren en daarbij je klant van het beste advies te voorzien.

Nu Kesh ICT er niet meer is in Bedum, merk ik dat het bij ons steeds drukker wordt aan de Verbindingsweg. Vandaar dat we in de afgelopen maanden in personeel en uitbreiding van systemen hebben geïnvesteerd om onze servicegraad hoog te kunnen houden.

Nog tijd voor hobby’s?

Weinig maar als ik tijd heb dan sport ik graag. Zoals fitnessen in de sportschool en fietsen. Maar ook leuke dingen doen met vrienden en familie.

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Liever niet, ik ben erg gehecht aan mijn nachtrust. Vaak is het al na twaalven wanneer ik mijn bed op zoek. 

Waar staat Vincent Mulder over 10 jaar?

Dat is een goede vraag. Ik hoop dat TechLogics nog meer bekendheid genereert en een begrip wordt op het gebied van IT dienstverlening en service. Ik heb niet de ambitie om tot een gigantisch bedrijf door te groeien. Ik geloof er sterk in dat alle dingen op zijn tijd komen en dat je er klaar voor moet zijn op het moment dat het zover is. Het contact met je klant moet je zeker niet uit het oog verliezen, dat is het allerbelangrijkste!

Wil je verder nog iets kwijt?

Neem gerust contact met ons op voor vragen over computerservice, website en webapplicaties, hosting en IT beheer. We denken graag met je mee! Nog niet overtuigd? Neem dan een kijkje op onze website, www.techlogics.nl.

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69