Vrijdag 29 november was het Black Friday, je moet het haast wel gezien of meegemaakt hebben. Allerlei deals, aanbiedingen en kortingen… Misschien heb jij ook wel massaal ingeslagen en de beste deals gesloten met de dikste kortingen. Ook ik heb mijn inkopen gedaan en een paar heerlijke deals binnengehaald, maar de vraag is of dit nou echt dikke deals waren. Ben ik er ingetuind of niet?
Onlangs zag ik deze video waarin werd bevestigd dat je er soms gewoon ingeluisd wordt. Die kortingen hè… Zo verleidelijk, ze doen wat met je. 70% korting op die trui, 30% op dat ene shirtje en dan ook nog die jas met 50% korting, ga zo maar door… Je ziet op een gegeven moment alleen nog maar die kortingen, maar hoe kan het dat je alleen maar die kortingen ziet?
Dat komt door de ‘Confirmation Bias’ heb ik mij laten vertellen. Het is een soort psychologisch dingetje dat je jezelf voor de gek houdt. Je zoekt specifiek naar informatie die je potentiële aankoop bevestigt. Je interpreteert dat die informatie jouw aankoop bevestigt. En ja, die informatie is dus die korting.
Zo zat ik vrijdag dus ook voor mijn laptop, kijkend naar de kortingen. Jagen naar de leukste aanbiedingen. Mijn brein had me voor de gek… Ik zag alleen maar kortingen.
En dan nog de verhalen omtrent bedrijven die de prijzen omhoog gooien en vervolgens strooien met dikke kortingen. Of het nou waar is of niet, daar zijn de meningen over verdeeld, maar nog steeds komt het voor dat de adviesprijzen opmerkelijk hoog liggen (denk aan de video hierboven). Het is dus echt zoeken om de echte koopjes tussen de nepkoopjes te vinden.
Nu heb ik dus uitgezocht of ik echte koopjes heb gekocht of misschien wel nepkoopjes. Tot mijn verbazing viel mij iets op. Ik heb vier kledingstukken gekocht waarvan één wereldaankoop met een heerlijke korting, lekkere deal Thomas. Twee shirts met een redelijke korting, matige deal Thomas. En één trui, waar wel 50% korting op zat, maar op het moment van schrijven blijkt de prijs bijgesteld. Op vrijdag 29 november was de trui 60 euro in plaats van 120 euro, dus 50% korting. Nu keek ik een week later, geven ze gewoon een prijs weer van 99,95 euro. Wel een leuke deal, maar ik ben er toch ook gewoon ingeluisd. Ik was alleen maar gericht op de kortingen. Gewoon een totaal andere adviesprijs.
Is het nou Black Friday of Fake Friday? Ik weet het niet meer… Één ding wat ik wel weet is dat ik er bij die ene trui ingetuind ben. Hoopvol is wel dat de trui erg lekker zit. Ondanks alles is het toch fijn naar al die kortingen te kijken. Typisch Nederlands?
Al met al, zeer blij met mijn kleding en heb veel zin in de feestdagen. Fijne feestdagen!