Jasper, kun je jezelf in het kort even voorstellen?
Ik ben Jasper van den Berg, 33 jaar, geboren en getogen in Ulrum maar inmiddels woon ik al weer zes jaar in Kruisweg. Ik werk sinds mijn 15e bij Van der Maar Landbouwmechanisatie in Hornhuizen. Ik ben er begonnen als vakantiemedewerker en werd er na mijn diplomering monteur. Sinds drie jaar ben ik vertegenwoordiger en verkoop ik allerlei machines die ingezet worden in de pootaardappelteelt. Wist jij bijvoorbeeld dat 30% van alle aardappels die wereldwijd verkocht worden uit Noord-Groningen afkomstig zijn?
Je merkt het, naast de autocross kan ik ook uren over mijn werk praten. Maar wat misschien nog wel mooier is om te vermelden is dat mijn vrouw Mirjam en ik binnenkort ons eerste kindje verwachten. Over ongeveer zeven weken is het zo ver.
Al lang autocrossliefhebber?
Ik zal een jaar of 12, 13 geweest zijn toen ik met een stel kameraden jaarlijks naar de autocross ging, toen nog crazy races genoemd. Dat was altijd een mooi moment wanneer je in de Hogelandster las dat er in Wehe-den Hoorn of in Ten Boer weer een race plaats zou gaan vinden. Toen enige vrienden zelf begonnen te racen, moest ik natuurlijk ook zo’n auto hebben. Ik was een jaar of achttien toen ik een oude barrel kocht en helemaal verbouwde tot crosswagen. Na mijn eerste race in Ten Boer was ik direct verkocht.
Ik viel nooit in de prijzen maar dat was niet erg. Het ging mij om het plezier en de gezelligheid. We waren met een leuke groep bij alle races aanwezig en voor en na die tijd altijd druk aan het sleutelen natuurlijk om de auto’s raceklaar te krijgen. Al met al heb ik een kleine tien jaar geracet.
En vanuit die hobby toegetreden tot Autosport Groningen?
Toen ik dit huis kocht, was het gedaan met de pret. Er moest het nodige verbouwd worden en dus kon ik mijn geld wel beter gebruiken. Om een auto om te bouwen ben je toch wel zo’n €10.000,- kwijt en gedurende het seizoen moet er natuurlijk ook het nodige gesleuteld en vervangen worden. Ik ben vervolgens als algemeen bestuurslid begonnen bij de Noord Nederlandse Crazy Race Organisatie, de NNCRO. Ik wist dat nieuwe bestuursleden moeilijk te vinden waren en werd ook door mijn kameraden gepusht om mij aan te melden.
In 2015 is een nieuwe stichting opgericht, AutoSport Groningen genaamd. Het bestuur bestaat uit de volgende zes personen: Klaas Pol, voorzitter; Marjan Vermue (haar man is eigenaar van het terrein waar de races plaatsvinden), penningmeester; Wilma de Valk, secretaris en de algemene bestuursleden Jan Venhuizen, Kerwin van Wolde en mijn persoontje. En er is nog een functie vacant. Zelf houd ik mij bezig met de communicatie en PR-werkzaamheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het website- en Facebookbeheer.
Het is een leuke club vrijwilligers waarbij iedereen dezelfde instelling heeft. ‘Niet lullen maar doen en doen wat je zegt’, dat is al jarenlang ons motto!
Winsum is dé autocrossplaats van Noord-Groningen geworden?
Dat kan ook niet anders want in andere plaatsen wordt er niet meer geracet. Daarbij is de harde en vlakke kleigrond aan de Winsumerstraatweg ideaal voor de autocross. Sinds het onderling contact in principe niet meer toegestaan is, gaat het toch voornamelijk om pure snelheid en daar leent zich deze baan heel goed voor.
Daarbij leveren wisselende locaties door de verplaatsingen veel extra werk op. Nu kunnen we gebruik maken van de boerderij van de voorzitter om onze spullen in op te slaan. Hij woont vlakbij de baan. En er zijn niet zo veel boeren meer die dit soort races op hun land willen hebben. Andre Vermue vindt het echter geweldig. We hebben zelfs een auto voor hem gebouwd zodat hij mee kon doen maar zijn stuurmanskunsten waren niet geweldig dus is hij gestopt. Dat doet niets, zolang hij zijn land maar beschikbaar blijft stellen.
Ooit zijn we in Winsum begonnen met zes races, daarvan zijn er vier overgebleven. Dat is ook het minimum om een eerlijke competitie te organiseren. In het jaar dat we geen vergunning kregen (2017), waren er zeven races verdeeld over Ulrum, Lellens, Stedum, Baflo en Tinallinge. Daar hebben wij heel veel extra werk van gehad.
Wat was het doorgaan een spannend proces dit jaar?!
Eigenlijk is het qua vergunningverlening elk jaar spannend of het weer lukt maar dit jaar was het wel heel extreem inderdaad. Ik kan de oproep van de gemeenteraad in 2015 nog heel goed herinneren om evenementen te organiseren die Winsum weer op de kaart zouden zetten. Onze eerste twee edities waren een doorgaand succes maar toen begon de ellende. Sinds die tijd moeten we de benodigde vergunningen voor de helsdeuren vandaan slepen. Niet door strengere wetgeving maar omdat wij er zelf elke keer achteraan moeten jagen.
Vorig jaar had de Provincie al aangegeven dat er extra ecologisch onderzoek moest plaatsvinden maar wij wisten van niets. Hier kwamen we halverwege januari achter toen we maar weer begonnen te bellen met de vraag waar de vergunning bleef. Dit leidde tot begin maart tot vele gesprekken met allerlei instanties die tot niets leiden waardoor wij de stekker er uit trokken. Een week later kwam er vervolgens een protestactie op gang van rijders en toeschouwers die inspraken tijdens de gemeenteraadsvergadering.
Hierdoor kwamen de gesprekken weer op gang, ook met de provincie, die vervolgens op 1 mei alsnog instemde met het Plan van Aanpak. Ik heb er lange tijd een hard hoofd in gehad of het allemaal wel zou lukken. Zo werd er bijvoorbeeld gesteld dat de eerste twee wedstrijden sowieso niet door konden gaan maar dat was voor ons onacceptabel. Ik heb regelmatig gedacht dat het definitief einde oefening zou zijn voor de autocross in Winsum maar mede door de inzet van de politiek is het toch gelukt om de zaak weer vlot te trekken.
Wat wel inhoudt dat we maar een kleine maand de tijd hebben om alles rond te krijgen. Dat betekent veel geregel in een kort tijdsbestek. Maar onder druk wordt alles vloeibaar dus het gaat ons vast weer lukken om er een mooi raceseizoen van te maken. Later dit jaar gaan we weer met de gemeente om tafel om te kijken hoe we dergelijke problemen kunnen voorkomen. Het streven is om een vergunning te krijgen die direct voor vijf jaar wordt verstrekt.
Bij het organiseren van een autocross komt heel veel kijken?
Je hebt tijdens de vorige vraag al kunnen horen wat er op bestuurlijk vlak qua overleg wel niet bij komt kijken. Wanneer het seizoen is afgelopen volgt eerst een feestavond waarbij de kampioenen worden gehuldigd. In november gaan we dan bezig om de data voor het volgend jaar vast te leggen zodat de deelnemers zich eind december al in kunnen schrijven.
Naast het maandelijkse vergaderen komen we zaterdags vaak bij elkaar om te knutselen. Zo hebben we nog wel wat verbeterpunten voor de toiletvoorzieningen en de jurywagen die we door willen voeren maar daar komt dit jaar niets van terecht door het korte tijdsbestek. Voor dit jaar focussen we ons in eerste instantie op verbeterpunten qua veiligheid en een nog beter parcours, daarmee rekening houden met de (steeds veranderende) wetgeving.
Voor de wedstrijddag zelf zijn we drie avonden bezig met de opbouw en onderhoud van het terrein om de baan optimaal te prepareren. En na de wedstrijddag ben je nog twee dagen bezig om alles weer op te ruimen. Daarna moeten de uitslagen verwerkt worden en de verschillende klassementen bijgewerkt. En natuurlijk moet het financieel plaatje weer up-to-date worden gemaakt……..
Maar het biedt duizenden toeschouwers veel plezier?
Voor ons was het essentieel dat de traditioneel eerste race op Hemelvaartsdag door zou gaan. Dit is qua toeschouwers de drukste editie, hier komt zo’n 2500 tot 3000 man publiek op af. De overige races trekken zo’n 1500-2000 toeschouwers, afhankelijk van het weer. Al met al mogen we gedurende het hele seizoen een kleine 10.000 mensen begroeten, daar doe je het natuurlijk allemaal voor.
Ze krijgen met 165 deelnemers en een racedag van 11.00 tot 18.00 uur ook echt waar voor hun geld. We zouden nog meer deelnemers kunnen laten rijden maar dat maakt de kans op vertragingen ook groter. De autocrossers komen niet alleen uit onze provincie maar ook uit Friesland en Noord-Holland. Het aantal races is onder andere door de strengere wetgeving na het dodelijk ongeval in Haaksbergen behoorlijk afgenomen dus de rijders hebben het er graag voor over om langer in de auto te zitten om een mooie, snelle race te rijden.
Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit je autocrosscarrière tot dusver?
Tot de dieptepunten reken ik de ongevallen die plaatsvinden, zeker wanneer er sprake is van kwade opzet. Hoewel het hobbywerk is, heb je altijd te maken met een behoorlijke wedstrijdspanning waardoor race-incidenten altijd voor kunnen komen. Maar het doelbewust een tegenstander rammen, vind ik een zeer kwalijke zaak waar hard tegen opgetreden moet worden.
Dat het dit jaar doorgaat, vind ik zeker een hoogtepunt na alle perikelen. Maar eigenlijk geeft elke race die goed verlopen is en waarop je leuke reacties krijgt, een fijn gevoel. Daar doe je het toch allemaal voor. Niet alleen leuk voor ons als bestuur maar zeker ook voor de ongeveer vijftig vrijwilligers die elke race weer paraat staan om mee te helpen.
Heb je nog leuke crossanekdotes?
Dat hele ecologische onderzoek was toch wel een dingetje hoor. Zes weken lang is onderzoek gedaan om te kijken of er ook bijzondere weidevogels te traceren waren op en rond de baan. Gelukkig voor ons zijn ze niet aangetroffen. Daar is toch heel wat gemeenschapsgeld in gaan zitten wat ook voor andere doeleinden ingezet had kunnen worden. Wij werken altijd al met vrijwilligers die in de weken voorafgaande aan de race het terrein verkennen op bijvoorbeeld vogelnestjes. Deze plekken worden gemarkeerd of de nesten worden verplaatst.
Ook is er het nodige onderzoek geweest naar mogelijk geluidsoverlast. Hiervoor hebben zowel wij als de gemeente het nodige moeten doen. We verrichtingen geluidsmetingen aan alle deelnemende wagens en tijdens de races houden we een logboek bij waarin incidenten die tot extra geluidsoverlast leiden worden beschreven plus de getroffen maatregelen.
Kruisweg is voor jou ‘the place to be’?
Dat is het door dit mooie plekje waar we nu wonen wel geworden. Mijn zus woonde vroeger aan het begin van deze weg en tipte ons dat dit huis vrij zou komen. Wie had dat vroeger kunnen denken? Ulrum ligt immers aan de andere kant van de provinciale weg, dit wordt door velen toch als een dingetje gezien. Maar door mijn werk in Hornhuizen, heb ik die (over)stap natuurlijk al vroeg gemaakt.
Ik heb nog een tijdje in Kloosterburen gewoond in een huurwoning maar de sociale controle van meelevende buren benauwde toch wel enigszins. Hier heb ik genoeg ruimte en een vrijstaand huis waar ik de auto goed kwijt kan. En dat is ideaal voor mij.
Nog tijd voor andere hobby’s?
Ik ga elke thuiswedstrijd nog naar de FC Groningen en af en toe naar een uitwedstrijd. Het werk is voor mij grotendeels hobby, in en om het huis moet het nodige gebeuren en binnenkort volgt gezinsuitbreiding. Ik hoef mij dus absoluut niet te vervelen.
Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?
Voor een mooie (Europese) uitwedstrijd van de FC, dat is altijd heel gezellig. Soms is zo’n wedstrijd zelfs een hinderlijke onderbreking van de dag, haha. Maar ik heb hele mooie herinneringen aan de Europese tripjes naar bijvoorbeeld Aberdeen en Florence.
Waar staat Autocross Groningen over 5 jaar?
Ik ga dan minimaal voor hetzelfde niveau als nu en ga er vanuit dat Winsum nog steeds onze thuisbasis is. En wie weet kunnen wij tegen die tijd een NK organiseren, dat zou wel een mooie uitdaging zijn. Wat mijzelf betreft, denk ik dat ik dan nog steeds in het bestuur zit want ik kan moeilijk zaken uit handen geven.
Wil je verder nog iets kwijt?
Dit jaar vinden de races op 30 mei, 29 juni, 27 juli en 7 september plaats. Klik voor meer informatie gerust even op www.autosportgroningen.nl. En langs deze weg ook nog een extra bedankje voor al onze vrijwilligers. Uiteraard bent u van harte uitgenodigd om langs te komen tijdens een van de races. Graag tot ziens!