Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Voor belastingen en administraties: Pieter Boneschansker Leens!

Pieter, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Ik ben Pieter Boneschansker en ben 47 jaar geleden geboren in Nijmegen. Toen ik vier jaar was, verhuisde het gezin Boneschansker naar Leens, de plaats waar ik opgegroeid ben. Het werk bracht mij naar het midden van het land maar op aandringen van mijn vrouw keerden we vijftien jaar geleden terug naar Leens, hier aan de Valge nummer 10. Toen waren we nog met zijn tweeën, inmiddels bestaat het gezin Boneschansker uit vijf personen.

Je wist al vroeg dat je de cijfertjeskant op wilde?

Toen ik vroeger met playmobil speelde, vond ik die muntjes met cijfertjes al heel interessant. In atheneüm-4 moest ik mijn vakkenpakket uitzoeken en dus toekomstgericht denken. Ook toen kwam de liefde voor cijfertjes weer boven. Ik wilde richting het fiscale recht gaan vanwege de combinatie van wetgeving en de nodige cijfermatige vakken.

En dus ging ik fiscaal recht studeren aan de Rijks Universiteit Groningen. In het begin bestond de studie uit heel veel recht, later kwamen gelukkig ook de nodige cijfers in beeld.

Je hebt in de loop der jaar veel ervaring opgedaan in belastingen en administraties?

Inmiddels al weer zo’n twintig jaar! Ik heb in die tijd voor vier werkgevers mogen werken. Eerst voor een werkgever in het midden van het land waar ik begon als 4e fiscalist maar een jaar later alleen overbleef om alweer een nieuwe medewerker op te leiden. Na twee jaar volgde de overstap van een lokaal bedrijf naar een grote speler op fiscaal gebied. Ook daar heb ik twee jaar als fiscalist gewerkt. Toen mijn schoonvader een lichte hartaanval kreeg was dat het sein voor mijn vrouw om op te merken: ‘Wij gaan terug naar huis!’

En zo kwam ik bij De Jong en Laan terecht in Leens. Daar heb ik mijn ogen en oren goed open gehad en alles op het gebied van boekhouden en administraties van A tot Z geleerd. Na een jaartje of acht dreigde ik een beetje vast te roesten, het was tijd voor een volgende stap. Ik kwam bij Accon AVM in dienst. Eerst twee jaar in Dokkum. Daarvoor moest ik 35 kilometer naar het westen reizen. Later volgde een overstap naar Appingedam, 35 kilometer naar het oosten dus. Maar wel een heel ander slag ‘volk’ waar ik mij beter thuis voelde. Bij Accon vond ik wat ik zocht en misschien nog wel meer…..

Voor je zelf beginnen was een goede keus?

De afgelopen jaren is er veel veranderd in de wereld, de ontwikkelingen gaan razendsnel. De economische crises leidde tot nieuwe inzichten en ideeën en die van mij kwamen langzamerhand minder overeen met die van mijn werkgever. Het was goed dat onze wegen zich eind 2016 scheidden. In oktober 2016 heb ik Boneschansker Belastingen en Administraties ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Ik ben toen mijn LinkedIn connecties langs gegaan en heb diverse afspraken gemaakt. Dat leverde direct al concrete opdrachten op. Idem toen mijn vrouw een bericht op Facebook plaatste met de opmerking dat ik voor mijzelf was begonnen. Daarmee werd een stevige basis gelegd voor het eerste jaar. Ik ben nu zoveel gelukkiger dan de laatste jaren in loondienst en thuis hebben we ook veel meer rust gekregen. Ik kan nu alles volgens mijn eigen manier regelen en dat geeft mij heel veel voldoening. Die dingen vind ik belangrijker dan geld en maken mijn keuze al tot een goede.

Waar kunnen mensen je voor benaderen?

Uiteraard voor alle financiële zaken zoals de belastingaangiftes en het opstellen van de jaarrekening. Maar zeker ook voor adviezen met betrekking tot de vermogensplanning, het eerder stoppen met werken en de invulling van de juiste bedrijfsstructuren kan men prima bij mij terecht.

Je gaat niet alleen voor de korte termijn winst?

Zeer zeker niet, ik zet altijd in op een langdurige relatie met mijn klanten. Laatst was ik bij iemand die zijn zaken zo geregeld had dat hij op korte termijn een mooie winst kon behalen. Maar op langere termijn leidde deze strategie tot verlies. We hebben de zaak zo omgebouwd dat er op termijn een belastingvoordeel van tienduizenden euro’s kan worden behaald.

Meer winst met soms eenvoudiger structuren, dat is vaak het mooiste wat er is. Veel ondernemers zitten in een structuur die veel te ingewikkeld is. Daardoor snappen ze het soms zelf niet meer. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Het gaat erom wat bij de klant past en daar de structuur bij zoeken en zeker niet andersom.

Reageer eens op de stelling: ‘Goed werk voor een eerlijke prijs’?

Mijn klanten moeten weten waar ze mee bezig zijn. Ik koppel graag de financiële consequenties aan de verschillende mogelijkheden die er zijn. Als ik direct een antwoord heb op een concrete vraag dan meld ik dat ook direct. Dan ga ik niet eerst doen alsof ik dat op moet zoeken. Het klantbelang staat voorop. Ik kan ze wel een structuur opdringen waar ikzelf beter van word maar daarmee dien ik de klant niet.

Als ik goed werk verricht dan verdien ik er zelf ook aan en de klant blijft. Tevreden klanten leiden automatisch tot meer omzet, ook door positieve mond-tot-mondreclame. Daarbij geef ik waar mogelijk vooraf aan wat ik ga doen en wat het kost. Zodoende leidt de factuur nooit tot een onaangename verrassing. Ik heb tot dusver dan ook nog geen vragen of opmerkingen gekregen over de facturen die ik in rekening gebracht heb.

Er zijn wat dat betreft ook zoveel mogelijkheden op het gebied van personeel en bijvoorbeeld autobezit, dat is voor een ondernemer ook niet bij te houden. Ik ken de klappen van de zweep en kan de meest gunstige regeling opnemen in de jaarrekening.

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit je werkcarrière tot dusver ?

Hoogtepunten zijn toch wanneer ik een mooi voordeel voor mijn klanten weet te bereiken. Vaak leg ik van te voren een voorstel bij de belastingdienst in de week en wanneer die dan akkoord gaat dan is dat toch even een juichmomentje. Soms levert dat wel een voordeel van €15.000,- tot €20.000,- op. Ik vind dat je sowieso beter in het voortraject wat vaker met de belastingdienst kunt overleggen dan dat je achteraf moet constateren dat ze met een bepaalde constructie niet akkoord zijn gegaan.

Dieptepunten heb ik eigenlijk niet meegemaakt.

Heb je nog leuke anekdotes?

Ooit werd er bij een klant van mij boekenonderzoek gedaan door de inspecteur van de belastingen. Deze beste man was er ten onrechte vanuit gegaan dat mijn cliënt uitstel had aangevraagd en wilde gaan navorderen. Maar op mijn aandringen werd deze vordering teruggedraaid, want er was geen uitstel geweest. Enige tijd later kwam ik de inspecteur weer tegen bij een cliënt. Hij herkende mij onmiddellijk en begon direct weer over de navorderingstermijn….

Ik heb eens een klant gehad die er financieel niet al te florissant voor stond. Hij verzuchtte dan ook: “Volgens mij ben ik dood meer waard dan levend!”. Daar heb ik respectvol op gereageerd maar ergens had hij wel een punt….

Leens is voor jou ‘the place to be’?

We zijn hier beiden opgegroeid en wonen tot volle tevredenheid in Leens. Toen mijn vrouw aangaf naar huis te willen, was Leens voor ons de enige optie om te gaan wonen. Inmiddels wonen we hier al weer vijftien jaar met heel veel plezier. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat we hier weg gaan, ook al waaien de kinderen naar andere plekken in het land uit.

Nog tijd voor hobby’s?

Ik ben als raadslid van het CDA sinds 2015 politiek betrokken bij dit gebied. Mijn vader was vroeger secretaris van het CDA, afdeling De Marne en had al vaker een balletje opgeworpen. Als raadslid kun je wat terug doen voor dit gebied, je kunt meedenken over de koers die ingezet moet worden. Ik ervaar het raadslidmaatschap als een leuke en leerzame tijd waarbij ik veel mensen leer kennen.

Daarnaast voetbal ik af en toe op de vrijdagavond bij het 35+ team van FC Leo uit Leens. Bij deze club ben ik onlangs ook begonnen in de jeugdcommissie. En tussen kerst en oud en nieuw ben ik medeorganisator van het sjoeltoernooi bij deze club.

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Ik heb niet veel slaapuren nodig maar die uren die ik heb die benut ik graag voor het daadwerkelijke slapen zelf!

Waar staat Pieter Boneschansker over 10 jaar?

Dat is voor mijzelf ook nog een verrassing. Je blijft jezelf ontwikkelen in de loop der jaren en ik weet nog niet welke kant dat op gaat. Misschien heb ik dan wel personeel in dienst maar wellicht ben ik dan nog steeds zelfstandig. Beide scenario’s passeren wel de revue in mijn hoofd. Ik heb nu meer vrijheid maar personeel biedt ook stabiliteit. Uiteindelijk bepaalt de omvang van de klantenkring welke kant ik op ga, denk ik.

Personeel aannemen vergt ook extra investeringen. Ik heb mijn kantoor nu aan huis maar zou dan een pand moeten huren en aanvullende ICT-maatregelen moeten nemen. Voorlopig bevalt het mij prima zo.

Wil je verder nog iets kwijt?

Nee, wat ik heb willen vertellen is ter tafel gekomen. Het is prima wanneer je een linkverwijzing naar mijn website opneemt: www.boneschansker.nl. Potentiële klanten mogen gerust geheel vrijblijvend contact met mij opnemen, ik sta ze graag te woord!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69