Eind vorig jaar mocht ik bij Marko Datema en Mariska de Lange uit Middelstum op bezoek komen. Vol enthousiasme vertelden ze over hun gezamenlijk project, misschien is passie nog wel een mooier woord. Tijdens het interview noemden ze MijnDorp.nl zelfs ‘ons gezamenlijk kindje’. Daar ik zelf intensief bezig ben (geweest) met de ontwikkeling van bert-koster.nl was het een herkenbaar verhaal wat beiden vertelden. Vol vuur overgebracht en met de stellige overtuiging dat het wel een succes moet worden!
Want MijnDorp.nl is namelijk dé online werkplek voor alle besturen, commissies, project- en werkgroepen van stichtingen, verenigingen, gemeenten en misschien uiteindelijk wel provincies, woningcorporaties en waterschappen. Daarbij kent Nederland gelukkig veel vrijwilligers die belangeloos meedraaien in allerlei besturen van velerlei pluimage. Dus vragen in de trend van waar heb ik nu dat document of e-mailtje gelaten, waar zijn de notulen van vorig jaar gebleven, wie beheert eigenlijk ons archief en wie moet ik benaderen als ik contact wil zoeken met een andere vereniging zijn vast heel herkenbare vragen…..
Zo ook voor Marko en Mariska toen ze zitting namen in het bestuur van Stichting Dorpsbelangen Middelstum. En met allerlei herindelingen die er aan zitten te komen, beseften ze dat het straks alleen nog maar onoverzichtelijker wordt. Daarbij is het natuurlijk zaak om gezamenlijk ten strijde te trekken om lastige kwesties bij de gemeente aan de orde te stellen. Gezamenlijk sta je uiteraard veel sterker. Want nu is er nog sprake van een ons kent ons situatie en is er altijd wel iemand binnen het bestuur die het aanspreekpunt weet van een vereniging in de buurt. Maar bij grotere gemeenten worden de afstanden natuurlijk ook groter en de herkenbaarheid kleiner……
Wat zou het toch mooi zijn wanneer iedereen gebruik zou maken van MijnDorp.nl. Dan heb je altijd de beschikking over actuele bestuursgegevens, zowel intern als extern. Voor elk bestuurslid toegankelijk, die zelf intern zijn eigen gegevens ook up-to-date kan houden. Het archief is voor elk bestuurslid in te zien, vergaderingen kunnen gepland worden, de notulen van twee jaar geleden kunnen opgezocht worden, alle documenten staan overzichtelijk bij elkaar. Bestuursleden van andere verenigingen kunnen benaderd worden en onderling kunnen projecten gemakkelijk uitgewisseld worden en afspraken liggen digitaal vast. Wat bespaar je dan een tijd aan allerlei uitzoekwerk. En wat te denken van een gezamenlijke activiteitenkalender. Dan zit je nooit meer in elkaars vaarwater te vissen.
Daarbij is MijnDorp.nl volop in beweging. Binnenkort worden nieuwe functies toegevoegd. Zelfs chatten met de overige bestuursleden is dan mogelijk, wie doet je wat. Actiepunten kunnen persoonlijk worden afgestreept waarbij het natuurlijk wel te hopen is dat ze ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Maar dat is iets wat MijnDorp.nl nog net niet kan controleren. Weten dus wat er speelt en snel in contact komen met de juiste mensen. Om de kosten hoeft u het ook niet te laten. De eerste drie maanden wordt het werken met MijnDorp.nl sowieso gratis aangeboden. Zodat u kosteloos kennis kunt maken met de voordelen van deze programmatuur.
Moeilijk? Valt best mee. En dat is ook niet zo verwonderlijk want mensen van 15 tot 85 jaar moeten er mee kunnen werken. Daarbij komen Marko en Mariska graag een keer bij u langs tijdens een vergadering voor een gratis demonstratie. En dan wordt u ongetwijfeld vanzelf enthousiast. Inmiddels werken al bijna tweehonderd mensen binnen een kleine veertig verenigingen tot volle tevredenheid met MijnDorp.nl. En dat zullen er alleen nog maar meer worden. Mis deze boot dus niet en neem snel even een kijkje op de vernieuwde website www.mijndorp.nl!!