Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Matthijs Reinders vertelt over RD&I Debiteurenbeheer en Incasso Bedum

Matthijs, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Ik ben Matthijs Reinders dus, 38 jaar en getrouwd met Marleen. Geboren in Bedum en opgegroeid in Thesinge. Inmiddels wonen we al weer vele jaren met plezier in Bedum. Bedum is tevens de thuisbasis van RD&I Debiteurenbeheer en Incasso.

Was het een moeilijke keus om in 2014 voor jezelf te beginnen?

Ik liep eigenlijk al veel langer met plannen in die richting rond. Maar ik had als teamleider debiteuren een goede baan en dito salaris bij Kramp in Leek. Met een HEAO achtergrond, ben ik eigenlijk altijd wel op administratief gebied werkzaam geweest. Toen de functie van teamleider kwam te vervallen, belandde ik in de WW. Na diverse sollicitaties kwam ook het idee om voor mijzelf te beginnen weer boven drijven. Waarom zou ik de werkzaamheden die ik voor mijn baas verrichtte niet voor meerdere klanten kunnen doen?

Als zelfstandig ondernemer ben ik in een heel andere wereld terechtgekomen, een beslissing waar ik geen moment spijt van heb gehad! Ik deel mijn kantoor met Chris Slager van de gelijknamige makelaardij. We zijn tegelijk begonnen. Ook Jakob Roorda en Kees Westerdijk van Scholtens Zakelijke Assurantien BV hebben hier aan de Molenweg 5 hun kantoorruimte. We kunnen elkaar mooi adviseren en bijstaan en profiteren van het netwerk dat we afzonderlijk hebben opgebouwd in de loop der jaren.

Wat houdt het debiteurenbeheer in?

Ik heb net een grote klus van een jaar achter de rug waarbij ik wekelijks twintig uur binnen het bedrijf werkzaam was. Ik beheerde toen het debiteurenbestand vanuit hun eigen systeem. Geen klant die merkte dat ik er vanuit RD&I zat. Ik kan bij ziekte, zwangerschapsverlof of tijdelijke achterstanden zo binnen het bedrijf meedraaien dus.

Maar MKB-bedrijven en ZZP-ers kunnen ook hun debiteurenbeheer naar mij toesturen. De debiteuren die openstaande facturen hebben, bel, schrijf of mail ik dan. Soms zijn geschillen de oorzaak van een openstaande factuur en door dan als een soort van mediator te fungeren lukt het mij vaak om alsnog de betalingsachterstanden weg te werken.

En kun je iets meer over het incassogebeuren vertellen?

Wanneer een klant van mij er met een vordering naar zijn klant toe niet uit komt, dan kan hij dus bij mij terecht. Met deze vordering ga ik vanuit RD&I verder. De manier van benaderen hangt af van de wensen van de klant. Sommigen willen een kort traject en gaan dus voor een snel resultaat waarbij het hen niet uitmaakt of ze de klant kwijtraken. Anderen willen graag hun klant behouden en zien de uitbesteding als een middel om via een andere partij druk uit te oefenen.

Vaak moeten bedrijven wel even een drempel over wanneer ze mij benaderen. Maar ik probeer altijd tot een oplossing te komen. Dit kan bijvoorbeeld door een betalingsregeling voor te stellen waardoor het invorderingstraject langer kan duren maar wel tot het beoogde resultaat leidt. Bij sommige vorderingen kom je er achter dat facturen niet betaald worden omdat de debiteur niet tevreden is over een geleverde dienst of dat er nog heel andere zaken spelen. Ook dan probeer ik tot een oplossing te komen natuurlijk.

Bij juridisch ingewikkelde dossiers kan ik altijd juridische kennis vergaren via mijn connecties. Dit leidt dan tot een juridisch advies naar mijn opdrachtgever toe. Wanneer het toch niet lukt om de betalingen te innen dan kan overwogen worden om gerechtelijke stappen te ondernemen. In de meeste gevallen schakel ik dan, in overleg uiteraard, een deurwaarder in.

Bij het incassobeheer werk je volgens het ‘no cure no pay’ principe?

Een normale vordering hoeft mijn klant niets te kosten. Ik bereken een wettelijk vastgestelde percentage die boven het factuurbedrag komt. De debiteur betaalt dus eigenlijk de kosten. Dit is voor de klant dus een heel mooi concept waardoor de kans groot is dat hij zijn openstaande factuurbedrag alsnog krijgt. Wanneer er bij ingewikkelde dossiers tot vervolgstappen moet worden overgegaan dan gaat dat altijd in overleg.

In verreweg de meeste gevallen bel of mail ik met de debiteuren die een betalingsachterstand hebben, een enkele keer ga ik persoonlijk bij ze langs. Dit leidt inderdaad best wel eens tot vervelende toestanden. Maar voor MKB-ers of ZZP-ers die hun vaste klanten goed kennen of ze regelmatig tegenkomen in het dorp is dit wel een ideale manier om ongemakkelijke situaties te vermijden. Uiteraard is het vaak de insteek om klantrelaties niet te schaden.

Incassobeheer bij sportverenigingen is een nieuwe tak van sport?

Dit komt inderdaad voort uit de contacten die ik via het voetballen heb. De club had te maken met (oud-) leden die een betalingsachterstand hebben en de voetbalclub is hierin vast niet de enige. Ook hiermee werk ik volgens het ‘no cure, no pay’ principe. Daarbij gaat 25% van de geïncasseerde provisie rechtstreeks de clubkas in.

Wanneer een betalingsachterstand van bijvoorbeeld 100,- bij mij ter incasso wordt aangeboden en de vordering wordt, inclusief de kosten geïncasseerd, levert dit de club dus 110,- op. Dit geldt natuurlijk ook voor sponsoren die een betalingsachterstand hebben. Misschien iets voor sportclubs om in de zomerperiode over na te denken!

Wat vind je de mooie en minder mooie aspecten van je werk?

De mooie aspecten zijn dat je met heel veel verschillende bedrijven en bedrijfsaspecten kennis maakt. Het is wat dat betreft zeer divers werk. En wanneer ik voor een bedrijf onverwacht een vordering binnenhaal waarvan ze zelf gedacht hadden dat het nooit zou lukken dan is dat natuurlijk een mooie opsteker.

De minder mooie aspecten zijn gezinnen met kinderen die in de schulden komen, soms buiten hun schuld om. Ik zoek dan altijd naar een oplossing zoals een betalingsregeling over een langere periode. Maar wanneer mensen hun afspraken niet nakomen en je dan weer aan de bel moet trekken dan word je daar niet vrolijk van. Dan wordt het ook steeds moeilijker om tot een oplossing te komen en de kosten worden steeds hoger.

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van RD&I tot dusver?

Ik vind het mooi dat ik al twee keer door collega-ondernemers en klanten ben genomineerd tot sympathiekste ondernemer van Groningen. Ik weet niet hoeveelste ik uiteindelijk ben geworden maar dat je bij de top-10 hoort is natuurlijk al heel wat. Verder heeft de stap om voor mijzelf te beginnen goed uitgepakt. Samen met makelaar Chris Slager dus die het heel goed doet. We trekken veel met elkaar op.

Tot op heden heden heb ik eigenlijk geen dieptepunten gehad. Soms is het wel vervelend dat je een klant moet vertellen dat het incassotraject niet gelopen is zoals men had verwacht en je de klant moet adviseren de vordering af te boeken.

Heb je nog leuke werkanekdotes?

Stel je een klein dorp voor waar de slager mot heeft met de bakker. De een heeft een vordering op de ander en komt uiteindelijk bij mij terecht. Toen ik aan het bemiddelen sloeg bleek dat de andere een nog veel grotere vordering had op de indiener van de vordering. Dat was een ongemakkelijke situatie dus. Gelukkig zijn ze er onderling uitgekomen en ook mijn gemaakte kosten werden vergoed. Eind goed, al goed dus.

Onlangs had ik een vordering op een particulier die het niet al te breed had. Door een betalingsregeling te treffen, uitgesmeerd over 2,5 jaar, kon de zaak opgelost worden. Wanneer ik die persoon tegenkom dan zwaait ie altijd nog vrolijk naar mij. De contacten zijn dus goed gebleven en dat is altijd het streven!

Bedum is voor jou ‘the place to be’?

Op dit moment zeker en ik verwacht niet dat hier snel verandering in komt. Ik woon en werk hier en ben actief in het verenigingsleven. Daarbij ben je zo in Groningen. Ik heb hier dus alles wat ik nodig heb.

Je hebt hier leuke kroegen en een hoop leuke evenementen zoals het Bedrijvenvoetbal, de zomerfair, de Dickens markt en de Bedumer Winterloop. Dat maakt Bedum een levendig dorp waar het prettig wonen is. Veel van mijn naaste familie woont hier ook.

Nog tijd voor hobby’s?

Zeker!Ik kickboks één per week, ben regelmatig aan het beachvolleyballen met vrienden en bekenden en ben keeper van SV Bedum 5. Volgend seizoen ga ik ook volleyballen bij Dio. En ik verheug mij altijd op de vrijdagmiddagborrel bij Gerrit Koning             .

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Hoewel ik aan mijn nachtrust gehecht ben, ga ik voor een haring met uitjes.

Waar staat Matthijs Reinders met RD&I over 10 jaar?

Ik ga er vanuit dat ik dan nog steeds bestaansrecht heb. Sterker nog, ik hoop dat ik tegen die tijd een belangrijke speler ben op het gebied van debiteuren- en incassobeheer binnen het Hogelandgebied. Ik ga voor een gestage groei waardoor ik eventueel ook één a twee personeelsleden aan kan nemen. Maar dat mag niet ten koste van de persoonlijke uitstraling gaan!

Wil je verder nog iets kwijt?

Mensen zien incassobeheer over het algemeen als iets negatiefs maar dat is zeker niet het geval. Voor sommigen kan het zelfs een uitkomst zijn. Toch is het voor veel MKB-bedrijven en ZZP-ers een grote stap om bij te benaderen terwijl ik ze kan ontzorgen.

Mensen zijn niet altijd verantwoordelijk voor de financiële situatie waarin ze verkeren maar de kop in het zand steken is zeker geen oplossing. Mocht je een incassobrief (van mij) krijgen, neem dan altijd contact op. Ik sta, in overleg met mijn cliënt natuurlijk, altijd open voor een betalingsregeling. De meeste ondernemers willen wel meedenken. Ik ga voor een incassotraject met een menselijk gezicht.

Neem dus gerust even een kijkje op mijn website (www.rdeni.nl) of kom eens langs voor een vrijblijvend gesprek en vraag naar de mogelijkheden. Mensen denken vaak dat een incassotraject alleen loont als het om grote bedragen gaat, maar ook met kleine bedragen kunt u bij mij terecht! 

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69