Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Heino Wendelaar van Kolibrie ICT Middelstum

Heino, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Ik ben Heino Wendelaar, 47 jaar jong en geboren in Leens. In 1979 zijn we in Middelstum komen wonen. Mijn vader kon hier toen op het zogenaamde steunpunt Middelstum van (toen nog) de Provinciale Waterstaat, kantonnier worden. Kantonnier is een mooi woord voor wegbeheerder. Ik ben hier “blijven hangen” zogezegd en na nog 1 jaar lagere school, in klas 6 bij meester Schreiber, volgde de MAVO in Middelstum van 1980-1984. Daarna de MEAO, bestuurlijke richting, mét informatica in het pakket van 1984-1987.

Na mijn militaire diensttijd van 1988-1989 ben ik na een korte periode op de afdeling boekhouding van (ook alweer… toen nog) AZG, nu UMCG, op 1 april 1990 op de afdeling heffing en invordering bij Waterschap Hunsingo aan de slag gegaan. Dat heb ik een aantal jaren gedaan.

Bij het waterschap ging ik reeds ter ondersteuning met het netwerk/de computers aan de slag. In 1994, in aanloop naar de fusie van diverse waterschappen, ben ik dit fulltime gaan doen. Ik kreeg vervolgens ook de fulltime baan van Technisch Beheerder Informatisering en Automatisering en heb dat tot eind maart 1999 gedaan.

Toen wilde ik, in aanloop naar alweer de volgende fusie bij het waterschap, toch verder kijken en via een niet zo geslaagde tussenstop bij Yacht ben ik per 1-1-2000 bij Vuyk Engineering in Groningen als systeembeheerder aan de slag gegaan. Daar heb ik een mooie tijd gehad, maar helaas was eind 2003 door de toen slechte omstandigheden en uitblijven van nieuwe opdrachten de koek op en stond ik op straat…

Omdat het qua werk vinden erg tegen viel en ik al een flink aantal jaren met Apple systemen aan de slag geweest was, ben ik mijn eigen bedrijf gestart. Op 6 juni 2004 werd Mac Server Solutions geboren. Omdat ik vanaf nul moest beginnen heeft dat een enige aanlooptijd gekost. Met tussendoor een krap jaar systeembeheer bij Bizztravel in Groningen van oktober 2005 tot begin september 2006. Toen weer fulltime voor mezelf aan de slag en ik heb gaandeweg mijn klantenkring opgebouwd.

Is de naamsverandering van Mac Server Solutions naar Kolibrie ICT naar tevredenheid verlopen?

Ja, daar ben ik heel content mee hoewel het de nodige tijd gekost heeft. Want het is niet alleen een naamsverandering geweest maar ik heb nu ook een nieuwe website en logo. Al met al heeft de hele omschakeling zo’n 10 maanden in beslag genomen. Alleen al over een geschikte naam ben ik 4, 5 maanden aan het dubben geweest. Ik vond dat ik door Mac Server Solutions iets te veel in de Apple hoek gedrukt werd terwijl ik veel breder inzetbaar ben.

Gelukkig heb ik over de naamsverandering en de nieuwe uitstraling vele complimenten in ontvangst mogen nemen. Ik hoop dat dit zo blijft en dat Kolibrie ICT een herkenbare, betrouwbare en aansprekende uitstraling krijgt.

Kun je in het kort uitleggen waar mensen Kolibrie ICT voor kunnen benaderen?

Kort samengevat: ik bied support bij ICT-processen binnen bedrijven. Dat klinkt natuurlijk technisch en vaag. Je moet hierbij onder andere denken aan het installeren van computers, printers, programma’s op computers, waaronder bijvoorbeeld een Office pakket en het aanbrengen van een (draadloos) netwerk. Of ik help bedrijven mee wanneer ze naar een andere provider willen. Ook het maken van goede back-ups staat hoog op mijn prioriteitenlijst want ik vind dit vaak een ondergeschoven kindje binnen een bedrijf.

Vaak denken bedrijven dat ze dit goed voor elkaar hebben tot er een keer een crash komt en dan blijkt het toch tegen te vallen. Ik besteed hier altijd de nodige aandacht en zorg aan en test ook regelmatig voor bedrijven of alle gegevens wel bewaard worden. Bewustwording creëren binnen een bedrijf is hierin heel belangrijk. Hetzelfde geldt voor laptops die overal mee heen genomen worden. Ik kom het vaak tegen dat nooit een back-up van de harde schijf gemaakt wordt terwijl een storing of diefstal altijd op de loer liggen.

De meeste van mijn klanten zijn afkomstig van het Hogeland, de provincie Groningen en Noord-Nederland maar ik heb ook wel klanten in de rest van Nederland. Dat is op zich ook geen probleem want ik kan op afstand vanuit huis met hun systemen aan het werk. Dit gebeurt regelmatig buiten de normale bedrijfstijden om, bijvoorbeeld bij serveronderhoud.

Doe je alles alleen of werk je ook af en toe samen met andere bedrijven?

Ik werk inderdaad af en toe wel eens samen met andere bedrijven. Dat moet ook wel hoor, wanneer je een eenpitter bent. Ik probeer hierbij samen te werken met een vaste groep bedrijven waarbij we elkaar goed aanvoelen en aanvullen. Deze samenwerking bevalt goed alhoewel ik het graag nog breder zou willen hebben. Door deze samenwerking kom ik er altijd wel uit met de klant, welke vraagstukken ze ook hebben. Zelf mensen in dienst nemen is op dit moment niet aan de orde.

Ben je al van jongs af aan met het ‘ICT-virus’ besmet?

Dit is gaandeweg zo gegroeid. Toen ik nog op de MAVO zat, werkten we nog helemaal niet met computers. Je speelde computerspelletjes op een microcomputer, dat was het wel. In mijn MEAO-periode kwamen computers opzetten en vanaf die tijd werd ik ook enthousiast. Vandaar dat ik later bij het waterschap ook vanzelf richting het ICT gebeuren gezogen ben.

Vanaf 1992 heb ik de nodige cursussen op ICT gebied gevolgd. Daarbij was ik zelf ook aan het pionieren. Tegenwoordig gaan computers automatisch van de zomer- naar de wintertijd maar dat was vroeger niet zo. Ik heb hiervoor zelf in het verleden wel een script geschreven. Inmiddels heb ik ruim 21 jaar ervaring opgebouwd en ben ik gepokt en gemazeld. Dit komt ook doordat het mijn hobby is.

Wanneer en waarom ben je voor jezelf begonnen?

Elf jaar geleden werd ik ontslagen en dan stel je jezelf vanzelf de indringende vraag: ‘Hoe nu verder?’ Ik ben een outplacementtraject ingegaan en daar viel mijn enthousiasme voor het ICT-gebeuren gelijk op. Deze mensen hebben mij geprikkeld en gestimuleerd om voor mijzelf te beginnen. In de 2e helft van 2005 kreeg ik via een collega ICT-er een klus bij een reisbureau in Groningen en heb aanvullend daarop wegens plotseling vertrek van de interne ICT medewerker systeembeheer werkzaamheden gedaan.

Na krap een jaar vond ik het toch weer tijd om verder te gaan met het opbouwen van een eigen klantenkring. Van de beslissing ondernemer te worden, heb ik nooit geen spijt gehad. Wel zijn er natuurlijk momenten van topdrukte waarbij veel zaken bij elkaar komen. Door in het begin veel te netwerken, leerde ik andere mensen en bedrijven kennen. Vanuit deze contacten is het mij gelukt om een grote klantenkring op te bouwen.

Heb je nog meer aandachtspunten?

Ik denk graag met bedrijven mee over hun bedrijfsprocessen. Denk hierbij aan het nog verder doorautomatiseren van de boekhouding en administratie. Veel bedrijven in de buurt denken na over het extern plaatsen van hun server, ik help ze graag mee om hierin de juiste beslissing te nemen. Werken in ‘the cloud’ is ook een term die in opkomst is. Internetters die op afstand kunnen inloggen via hun mobiel of tablet. Bij mij staat het veilig werken hierbij voorop waardoor bedrijfsgevoelige informatie niet op straat komt te liggen.

Wat is je meest bijzondere klus geweest?

In de loop der jaren maak je natuurlijk het nodige mee. Toen ik nog bij Vuyk Engineering werkte, was ik wel eens een hele nacht in touw om de boel weer aan de draai te krijgen. Ook het compliment dat ik van een klant kreeg toen ik een lastige klus voor elkaar gekregen heb, zal ik niet snel vergeten. Andere bedrijven was dit namelijk niet gelukt.

Soms is het een groot voordeel dat je als eenpitter zo flexibel bent. Enige jaren geleden heb ik een mooie klus binnengesleept doordat ik op zaterdag voor een afspraak bij de klant verscheen. Een ander bedrijf wilde voor deze afspraak alleen door de week komen. Hierdoor kon ik mooi Apple-systemen met de bijbehorende software en server leveren…

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit je ICT-tijd?

De economische crisis was geen makkelijke tijd, dit gegeven werkte natuurlijk door naar mijn klanten. Veel grotere ICT-bedrijven zijn omgevallen. Klein zijn en geen personeel hebben is dan soms een voordeel. Door creatief te denken en bij bestaande klanten ook andere zaken aan te pakken dan dat je normaal zou doen kun je toch een heel eind komen. Dat is een mooi leerproces geweest waar ik in de toekomst weer de vruchten van kan plukken.

Nog leuke werkanekdotes?

Ik heb dus lang over een nieuwe bedrijfsnaam lopen te dubben en ben uiteindelijk in de afdeling exotische vogels terechtgekomen. Kolibries vliegen van de ene naar de andere bloem en zo kun je ook wel stellen dat ik als beheerder van de ene naar de andere klant ‘vlieg’. Eén klant attendeerde mij er op dat een kolibrie ook achteruit kan vliegen. Ze waren soms nog meer met de betekenis van de kolibrie bezig als ik. Maar ik ben blij met mijn nieuwe logo.

Een week voor de officiële naamswijziging stuurde ik een mail ter vooraankondiging hiervan de deur uit. Daarbij had ik het nieuwe logo afgedekt. Tot mijn verrassing gingen sommige mensen raden wat het nieuwe logo zou worden omdat ze dachten dat het een prijsvraag was waarbij ze moesten raden wat het nieuwe logo zou worden. ‘Heb ik nog een prijs gewonnen?’, was dan de vraag na de officiële onthulling.

Heb je nog tijd over voor hobby’s?

Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Ik mag ook graag lezen en dat komt goed uit want daardoor kan ik middels studie gemakkelijk bijblijven op mijn vakgebied. Van sporten komt inderdaad vrij weinig. Misschien moet ik maar een hond nemen, dan kom ik er nog regelmatig even uit.

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

Dan kom ik uit in de lekkere eetsferen want ik lust graag een stukje Groninger worst of een harinkje.

Waar staat Kolibrie ICT over 10 jaar?

Over 10 jaar ben ik 57. Misschien is het dan ook wel leuk om enige personeelsleden in dienst te hebben. Dat zou ook betekenen dat ik een mooie groei heb doorgemaakt. Maar 10 jaar is in de ICT-wereld zo’n lange tijd. Kijk hoe snel de veranderingen wel niet gaan. Toen ik 11 jaar geleden thuis kwam te zitten was ik blij dat er hier in Middelstum net een snelle ADSL-verbinding was gekomen waardoor ik verlost was van de dure telefoontikken. Internet, mobiele telefonie, tablets, het hele gebeuren heeft een enorme vlucht genomen.

Wil je verder nog iets kwijt?

Ik zou het leuk vinden wanneer je een linkverwijzing naar mijn nieuwe website op zou willen nemen want ik ben best wel trots op het resultaat (Check hiervoor www.kolibrie-ict.nl). Mocht dit tot vragen leiden bij klanten, schroom niet om contact met mij op te nemen. Het eerste gesprek is altijd vrijblijvend. Dit geldt natuurlijk ook voor bedrijven in de buurt. Ik kom graag eens langs om kennis te maken en om te kijken of we wat voor elkaar kunnen betekenen!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69