Ergens in de maand juni verwacht ik de 100.000e unieke bezoeker van de website. Een mijlpaal inderdaad. De maand april is afgesloten met bijna 8.000 unieke bezoekers, de op 1 na beste kijkcijfermaand ooit. Mocht die trend zich doorzetten dan komt de website www.bert-koster.nl uit op een jaarlijkse bezoekersaantal van 100.000. En ik denk dat ik hier best tevreden mee mag zijn. Natuurlijk is het streven daar om de aantallen langzaam maar heel zeker uit te breiden. Nieuwe rubrieken als Pensionado’s en Nieuwsflitsen zijn daartoe in het leven geroepen. Mei is in elk geval uitstekend begonnen met meer dan 2.000 bezoekers in 6 dagen tijd. Maar u als lezer bent grillig, zo merkte ik onlangs.
Want enige dagen geen berichtjes plaatsen op Facebook of Twitter heeft direct zijn weerslag op de kijkcijfers. De invloed van een (korte) vakantie zal zich direct doorvertalen naar het aantal bezoekers van de website. Dat bewijst nogmaals de kracht van de sociale media. Maar het houdt ook in dat je toch dagelijks actief moet zijn hierin. Daar is helemaal niets mis mee, sterker nog, dat is eigenlijk hobbywerk. En van je hobby je werk maken is natuurlijk het mooiste wat er is.
Niet alleen lezers zijn grillig, maar sponsoren cq. adverteerders ook. Dat is ook logisch natuurlijk. Even dacht ik dat ik de voor dit jaar gestelde doelstelling van 30 adverteerders binnen handbereik had. Dat ligt het nog steeds maar deze ambitiegrens ligt weer iets verder aan
de horizon. Gelukkig is het niet alleen een gaan van sponsoren maar dienen zich ook telkens nieuwe aan. En als ze zich ook nog spontaan aanbieden dan ben ik helemaal het mannetje natuurlijk. T. de Jonge Timmerwerken is hier een mooi voorbeeld van. Maar als ik echt van de site alleen zou willen leven dan zal het aantal sponsoren toch richting de 40, 50 moeten. Dat is een lat die hoog ligt maar ook zeker een ambitie om naar toe te werken. Tips over potentiële adverteerders zijn natuurlijk van harte welkom. Het effect van het plaatsen van een logo en websiteverwijzing laat zich in de bijgevoegde grafiek zien, een mooie piek inderdaad…. De vaste adverteerders worden uiteraard weer hartelijk bedankt!
Ergens ligt daar natuurlijk een dubieus punt. ‘Je zal eigenlijk met abonnees moeten gaan werken’, zo merkte onlangs een collega ondernemer op. ‘Want het is natuurlijk wel heel leuk, al die likes en leuke reacties, maar uiteindelijk levert je dat natuurlijk niets op’. Met niets zal hij ongetwijfeld het financiële aspect bedoelen want leuke reacties leveren natuurlijk wel heel veel positieve energie op. Het is altijd mooi om te vernemen dat mensen de dingen waar je vol passie mee bezig bent, leuk vinden en waarderen.
De site afschermen voor alleen abonnees is voor mij dan ook geen optie. Daarmee schrik je adverteerders natuurlijk ook af want de site zal dan alleen toegankelijk worden voor een klein, select, elitair gezelschap. Saai lijkt mij dat, en zeker niet de bedoeling. Als alternatief is natuurlijk wel een beetje de rubriek ‘Club van 50’ opgericht. Maar voorlopig bekleedt broer Wiebrand nog steeds in zijn eentje alle bestuursfuncties. Klussen als het project ‘Nedmag’ die tussendoor komen, maken het leven financieel gezien dan ook weer een stuk dragelijker. Als ik de ‘Club van 50’echt moet gaan promoten dan betekent dit een soort van laatste redmiddel. Iets van een brandbrief dus ter voorkoming van het feit dat de site zal worden opgeheven…
Voorlopig zijn er nog genoeg uitdagingen voor dit jaar. Van gemiddeld 255 toeschouwers per dag naar 300 op de korte termijn. En op naar de 30 adverteerders. Misschien nog wat mensen voor de ‘Club van 50’ eregalerij. Maar het is grilligheid troef in de wereld waar niets zeker is. En dat geldt dus ook voor de website. Je bent zo goed of slecht als je laatste verhaal. Maar zonder gezonde ambities is het einde natuurlijk helemaal zoek. En dus ploegt deze boer onverdroten voort…