Kun je iets over de ontstaansgeschiedenis van Fiscariep vertellen?
Mijn eerste ervaringen in de administratieve wereld heb ik opgedaan bij Accountantskantoor Groeneveld in Middelstum. Hier heb ik 8 jaar gewerkt. Daarna heb ik nog een jaar in Stadskanaal gewerkt bij een accountantskantoor. Tijdens mijn zwangerschap voelde ik me erg beroerd en was niet in staat om veel te werken, dit betekende uiteindelijk het einde van mijn carrière in loondienst.
Ik had al een tijdje de ambitie om zelfstandig mijn vleugels uit te slaan. Fiscariep is uiteindelijk in februari 2010 ‘geboren’ als een combinatie van iets wat ik heel leuk vind en waar ik voor geleerd heb. En ik heb er nooit spijt van gehad. Het was in het begin wel even wennen. Mijn eerste twee zakelijke klanten hebben heel veel reclame voor mij gemaakt, daarna ging het vanzelf. Het prettige is dat ik al mijn klanten persoonlijk ken. Dat voelt van twee kanten vertrouwd. Gelukkig heb ik de afgelopen jaren ervaren dat de omzet stijgende is en dat de klantenkring zich steeds verder uitbreid.
Wat zijn jouw specialiteiten?
Ik richt mij voornamelijk op de inkomstenbelasting, hoewel dit de laatste jaren steeds minder leuk wordt omdat steeds meer regelingen verdwijnen. Maar met name voor startende ondernemers en ondernemers die veel investeren zijn er nog genoeg regelingen waarmee ik ze van dienst kan zijn. Ook voor anderen kan ik vaak iets betekenen. Grotere kantoren denken vaak in grote lijnen en vergeten nog weleens toeslagen of vinden de bedragen waarom het gaat niet de moeite waard. Ik denk daar heel anders over. Ik ben zeer klantspecifiek gericht en kijk uitvoerig naar de persoon in kwestie en het gehele financiële plaatje. Ik kan dan ook een op maat gesneden advies geven.
Ben je tevreden over de ontwikkelingen van de afgelopen drie jaar?
Ik ben ontzettend tevreden. Van te voren had ik bedacht dat ik graag dat uit de zaak wilde halen wat ik ook in loondienst verdiende. Dit is mij inmiddels gelukt. En dat zonder dat ik al te veel achter het werk aan moet zitten.
Kun je iets meer over je achtergrond (studies, opgedane werkervaringen) vertellen?
Na het VWO heb ik HBO facilitaire dienstverlening gedaan. Na mijn studie ben ik twee jaar coördinator civiele dienst geweest bij een verzorgingstehuis in Siddeburen. Dit was toch niet helemaal mijn ding hoewel ik het werk wel heel mooi vond. Maar door bezuinigingen werd het steeds moeilijker echte aandacht aan mensen te besteden, dat vrat aan mij. Ook was het een middenkader functie waardoor er dus zowel van boven als van onderen tegen je aan ‘geschopt’ werd. Hier kan ik niet zo goed tegen.
Ik zag toen een advertentie van accountantskantoor Groeneveld staan, de exacte functie weet ik niet eens meer. Mijn man Marten drong aan om hier op te schrijven. Dit heb ik gedaan en op de sluitingsdag van de vacature heb ik de brief persoonlijk langs gebracht en ben uiteindelijk aangenomen. Bij Groeneveld heb ik toen de nodige opleidingen gevolgd. Bijvoorbeeld de cursus belastingconsulent in Zwolle, de cursus belastingadviseur in Utrecht en uiteindelijk de studie Fiscaal recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. De laatste studie verliep aanvankelijk heel voorspoedig maar doordat ik tussendoor twee kinderen kreeg liep ik toch wat studievertraging op. Gelukkig had ik de langstudeerboete als stok achter de deur en vorig jaar september ben ik afgestudeerd.
Doordat ik ook nog bij beroepsverenigingen ben aangesloten moet ik steeds weer een bepaald aantal studiepunten halen. Ik ben dus nog steeds permanent aan de studie om bij te blijven in mijn vakgebied. Binnenkort moet ik weer voor een opleiding naar Assen.
Heb je nog leuke (werk)anekdotes?
Ik heb het grote geluk dat ik eigenlijk helemaal niet achter nieuwe klanten aan hoef om werk binnen te krijgen. Mijn eerste twee zakelijke klanten hebben zoveel mondelinge reclame voor mij gemaakt dat de rest eigenlijk vanzelf gekomen is. Zo heeft een klant eens tegen zijn zwager gezegd dat hij ook eens bij mij langs moest gaan. De man in kwestie is hier uiteindelijk nooit geweest maar hij heeft mijn gegevens wel weer doorgegeven aan iemand anders die wel klant bij mij geworden is en via deze klant is ook weer een andere klant binnengekomen.
Het allerleukste is natuurlijk wanneer je je klanten aan een leuk belastingvoordeel kunt helpen. Zo had ik eens een cliënt waarvan ik wist dat hij heel veel en hard werkte. Toch had hij, volgens eigen zeggen, nauwelijks de financiële ruimte om op vakantie te gaan. Ik heb toen zijn administratie van de afgelopen vijf jaar doorgespit en heb er zoveel voordeel voor hem uit kunnen halen dat hij inmiddels financieel de boel helemaal voor elkaar heeft en ook op vakantie kan. Deze man betaalt, volgens eigen zeggen, tegenwoordig fluitend mijn rekeningen. Dit geeft natuurlijk een voldaan gevoel.
Je bent aangesloten bij een tweetal beroepsverenigingen, wat houdt dit in?
Ik ben inderdaad aangesloten bij de Register Belastingadviseurs en bij de Federatie Financiële Planners. Deze beroepsverenigingen vertegenwoordigen hun leden bij de bijeenkomsten met de belastingdienst. Als mij bijvoorbeeld iets niet zint dan kan ik dit bij hun aankaarten en zij gaan er dan mee aan de slag. Verder krijg ik via verschillende nieuwsbrieven heel veel informatie binnen. Zij adviseren mij op deze manier, bijvoorbeeld over de toepassing van nieuwe beleidsregels en maatregelen.
Ook zijn het ideale verenigingen om mee te ‘sparren’. Als je een vraag hebt dan kun je deze per mail stellen en vaak volgt binnen een dag dan het antwoord. De FFP is wat breder en adviseert ook over pensioenen en hypotheken. Ik word vermeld op beide websites en daar er niet zo heel veel mensen hier uit de buurt lid zijn van de verenigingen levert je dit extra reclame op. Het is ook een stukje onderscheidend vermogen dus.
Kun je iets meer over je gezin vertellen?
Mijn man Marten werkt bij Houthandel Reinders in Ten Post. Verder is hij veel bezig met klussen in en om ons huis. Tevens zit hij in het Dorpshuis bestuur en de speeltuinvereniging hier in Zeerijp en helpt hij mee met het Schierkamp. In plaats van een speelweek gaan de kinderen uit Zeerijp vier dagen naar Schiermonnikoog waar ze allerlei activiteiten voorgeschoteld krijgen.
Samen hebben we twee kinderen gekregen. Onze zoon Marten is vijf jaar oud en zit inmiddels op basisschool ‘De Wilgenstee’ in Zeerijp. Dochter Aline wordt in december al weer vier jaar en gaat dan ook naar deze school. Zowel mijn ouders als mijn schoonouders passen nu nog één dag in de week op: Aline gaat er de hele dag heen en Marten ’s middags als hij vrij is van school.
Mis je het ‘Gouden Streekje’ in Middelstum af en toe wel eens?
In het begin heel erg maar het ‘gemis’ is in de loop der jaren wel minder geworden. Het uitzicht op Toornwerd en Oosterburen is natuurlijk heel mooi. Later woonden we in de Florastraat en de Onno van Ewsumlaan in Middelstum. Op zich ook niets mis mee, je had wat meer contact met de directe buren.
Maar waar we nu wonen (net buiten Zeerijp, langs de weg naar Eenum) hebben we natuurlijk ook een prachtig uitzicht en het is ook lekker vrij wonen. Je hebt hier een mooi uitzicht op Loppersum, Stedum, Eenum, Leermens en Zeerijp. De vorige bewoner van dit huis wist ons te vertellen dat we, als we goed zouden kijken, 15 kerktorens zouden kunnen zien.
Hoe bevalt het gemeenteraadslid zijn?
In de loop der jaren steeds beter. Ik ben op 17 mei 2010 als CDA raadslid geïnstalleerd in de raad van de gemeente Loppersum. In het begin heb je het idee dat je eigenlijk nog nergens iets vanaf weet. Het was in het begin heel veel inlezen en jezelf veel zaken eigen maken. Op den duur wordt het dan vanzelf leuk. Wel gaat er natuurlijk vrij veel tijd inzitten, voor de raadsvergadering van vanavond (maandag 30 september) heb ik bijvoorbeeld alleen al 5 uur besteed aan het doorlezen van alle stukken. Gelukkig worden deze stukken tegenwoordig digitaal aangeleverd, in het begin moest ik hiervoor speciaal naar het gemeentehuis in Loppersum.
Toch is het af en toe best wel een moeilijke combinatie als je ook nog een eigen gezin hebt met jonge kinderen en een eigen zaak. Gelukkig is de onderlinge afstemming in de CDA fractie goed, er wordt rekening gehouden met elkaars wensen en mogelijkheden. Ik ben politiek gezien wat meer van de duidelijkheid en openheid, soms vind ik dat er wat te veel om de hete brij heen gedraaid wordt.
Heeft de gemeente Loppersum financieel de zaken weer op orde?
Voorlopig wel maar de toekomst is heel onzeker. Het scheelt natuurlijk ook dat we door de artikel 12 status heel veel geld uit Den Haag ontvangen hebben. Maar we krijgen vanuit de landelijke politiek geen duidelijkheid over hun plannen. En dus weten we niet wat er allemaal voor nieuw beleid, inclusief de daaruit voortvloeiende nieuwe taken en verantwoordelijkheden, op ons af komt.
Het saneringsplan is zonder al te veel problemen doorgevoerd. Daarvoor wil ik het college, de burgers en de betrokken ambtenaren graag een pluim geven. Er zijn gelukkig door de vele privatiseringsmaatregelen maar weinig voorzieningen definitief gesloten, daar ben ik heel blij om. Het is natuurlijk afwachten hoe zich dit in de toekomst ontwikkelt. Een herindeling is onoverkomelijk dus al het geld wat je nu nog in de dorpen kunt stoppen zul je hiervoor moeten aanwenden. Wat dat betreft is de bouw van een nieuwe sporthal in Middelstum een hele goede zaak en iets wat ik van harte toejuich. Een voorziening waar het dorp Middelstum weer jaren mee vooruit kan.
Wat zijn je hobby’s?
Ik heb niet zo veel hobby’s en daarbij komt dat ik er ook weinig tijd voor heb. Maar ik mag graag lezen, en dan vooral boeken van het schrijversechtpaar French, en wandelen. Ik baal er van dat ik afgelopen weekend niet mee heb gelopen met de wandeltocht ‘Tocht om de Noord’, het was natuurlijk prachtig loopweer. Maar de tijd om hiervoor te trainen ontbrak. Wel heb ik drie keer meegedaan met het rondje Ameland, een wandeltocht van 50 kilometer.
Waar mogen ze jou voor wakker maken?
Bij voorkeur nergens voor! De kinderen zijn helaas niet van zulke vaste slapers dus voor hen moet ik er wel regelmatig uit. Daar moet het maar bij blijven. Vaak kom ik laat op bed en moet ik er voor de kinderen al vroeg weer uit, dus de uren die ik kan pakken benut ik dan ook graag.
Waar staat Fiscariep over tien jaar?
Daar twijfel ik toch wel over. Aan de ene kant bevalt het mij prima zo, maar aan de andere kant ben je als eenling toch ook wel kwetsbaar. Overdracht van werkzaamheden aan collega-kantoren is geregeld, maar is meer geschikt als ik langdurig uit de running ben. Het zou prettig zijn om zaken te kunnen overdragen bij pieken in de werkdruk en bij korte afwezigheid. Het inzetten van mensen brengt echter ook weer rompslomp en verantwoordelijkheid met zich mee. Sowieso heb ik geen ambitie om Fiscariep door te laten groeien tot een megagroot administratiekantoor.
Wil je verder nog iets kwijt?
Nee, ik vind het prima zo. De diversiteit aan vragen geven mij de kans om niet alleen iets over de zaak maar ook over mijn overige werkzaamheden en hoe ik in het leven sta te vertellen. Laten we het hier dus maar bij laten!
(En zo stap ik na dit gesprek weer in de auto. Daarbij nog een keer genietend van het mooie uitzicht over Zeerijp en omstreken. In de voortuin zijn de appels bijna klaar om op te eten. En er staat zelfs een mooi Fiscariep bord als één van de weinige uitingen van reclame. Voorlopig is Anita nog wars van alle sociale media maar zolang haar klanten zelf nieuwe klanten aanleveren is dit misschien ook wel helemaal niet nodig….)