Het is een prachtige woensdagmorgen wanneer ik naar Bedum tokkel voor mijn jaarlijkse check met Frank Smit van Gonnie Smit Hypotheken en Verzekeringen. Het parkeren van mijn auto valt nog niet mee maar als het goed is, is dit medio december verholpen en dan ziet de Molenweg er weer uit om door een ringetje te halen. Het heeft broer en zus Smit in elk geval geen omzet gekost want ook in 2025 wisten de klanten ze weer massaal te vinden.
Frank: ‘Sinds dit jaar werk ik dan ook fulltime voor Gonnie wat in mijn geval inhoudt dat ik vier dagen in de week aan het werk ben. Om de week geniet ik van een lang weekend en dat bevalt prima. En het klopt dat ik net weer terug ben van een weekje Canarische Eilanden. Altijd lekker in deze tijd van het jaar. We kunnen er weer tegenaan en maken ons op voor een mooie eindejaarsrally.’
Wat bracht 2025?
Als altijd blik ik nog even terug met Frank op het afgelopen jaar. Een jaar dat sportief succes bracht tijdens het Bedrijvenvoetbal waarbij de mannen in de categorie 45+ de winst pakten. En ook met het volleyballen tijdens het Beach Event werd een medaille gescoord.
‘Qua schadegevallen moest ik vooral op het gebied van autoschades stevig aan de bak. Eén klant van ons had wel heel veel pech want binnen twee maanden werd hij drie keer aangereden met drie schadeclaims tot gevolg. Hij kon er gelukkig zelf niets aan doen en bleef ook ongedeerd maar het is natuurlijk wel een bizar toeval. Maar we hebben zeker ons best gedaan om hem door deze uitzonderlijke periode heen te helpen.’
Dit jaar geen cursussen en dus ook geen spannende examens voor Frank maar ondanks die relatieve rust was het wel zo druk aan de Molenweg dat ze de Promotiedagen in Martiniplaza dit jaar moesten laten schieten. Volgend jaar verwachten ze er wel weer bij te zijn.
Hoe gaat het er in de praktijk aan toe?
Ik ben inmiddels benieuwd hoe het er in de praktijk aan toe gaat, zo’n verzekeringsgesprek. Ik zie een tafel vol met verzekeringspapieren voor mij bij allerlei verschillende verzekeringsmaatschappijen en mensen die door de bomen het bos niet meer zien en verzuipen in de paperassen.
Dat blijkt in de praktijk reuze mee te vallen. Frank hierover: ‘Wanneer mensen nadenken over een switch naar ons kantoor of willen laten onderzoeken of het huidige verzekeringspakket de juiste is dan kan men hier langskomen maar eventueel is het ook geen probleem om de potentiële klanten thuis te bezoeken. In sommige gevallen kan het zelfs via mailcontact.
De meeste klanten hebben hun verzekeringen al via één verzekeringsmaatschappij lopen. Ik vermoed dat ongeveer een kwart bij meerdere bedrijven verzekerd is. En zo moeilijk en ingewikkeld hoeft zo’n check niet te zijn hoor. Ik kan in de meeste gevallen alle verzekeringen wel goed ‘lezen’ en vaak zijn we er in drie kwartier wel doorheen.
Dan is het aan mij om een gerichte offerte op te stellen die men vervolgens rustig kan bekijken. In driekwart van de gevallen kunnen wij een goedkoper pakket aanbieden en we kunnen de mensen eventueel ook helpen bij het overstappen naar ons. Maar bij sommige maatschappijen moet men dat zelf doen, in het kader van de privacywetgeving.
Vaak geef ik ook advies, bijvoorbeeld wanneer ik een verzekering mis. Bij jongere mensen ontbreekt vaak een aansprakelijkheidsverzekering. Voor deze verzekering betaal je geen hoge premie maar het kan een hoop ellende voorkomen. Ook een doorlopende reisverzekering ontbreekt vaak bij reislustige klanten terwijl het in de meeste gevallen bij twee reizen per jaar al uit kan. En ook hiermee kan veel ellende worden voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan hoge ziekenhuiskosten in het buitenland.
Bij jongere stellen die net zijn gaan samenwonen, komt het regelmatig voor dat men voor bepaalde gevallen dubbel verzekerd is. Alleen daarom is zo’n check altijd al handig om te doen. Veel van onze klanten vinden het mooi en makkelijk om hun verzekeringen in eigen dorp of in de nabije regio onder te brengen. Het is natuurlijk een voordeel wanneer je zo binnen kunt wandelen en zaken door kunt nemen met mensen die je kent.
Mocht men over willen stappen dan zorgen wij ervoor dat alle verzekeringen bij Nh1816 worden ondergebracht. Daar hebben Gonnie en ik zelf ook al onze verzekeringen ondergebracht en we spreken uit ervaring wanneer we zeggen dat dit een prima verzekeringsmaatschappij is. Ik heb hier nog nooit gekke dingen meegemaakt.’
Een goed 2026 toegewenst!
Wederom een goed jaar dus voor Gonnie Smit Hypotheken en Verzekeringen, zo bedenk ik mij wanneer ik weer in de auto stap. Een no-nonsense kantoor met een heerlijk nuchtere Groningse kijk op het leven. Succes verzekerd dus en in de meeste gevallen pakt een overstap financieel gezien ook nog eens voordelig uit.
Op naar Bedum dus voor een verzekeringscheck en dat kan zelfs tussen Kerst en Oud & Nieuw want ook dan is het kantoor bereikbaar. Uiteraard wensen zowel Gonnie als Frank jullie alvast een goed uiteinde en een geweldig, gezond én schadevrij 2026 toe!


























