Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Daan Vogelaar geniet in Bedum van De Caenerij en Grandcafé Koning!

Daan, al een beetje bekomen van turbulente maanden?

Ja en nee, haha. Wat mij betreft ‘staat’ De Caenerij zowel organisatorisch als qua structuur. Qua tijd en creativiteit vergt Grandcafé Koning de komende maanden iets meer tijd en creativiteit. Daar is nog zoveel meer mogelijk en vergt wat dat betreft een andere aandacht. Ik ben alle dagen op de zaak te vinden en overal inzetbaar waar zich maar gaten bevinden en geniet van die diversiteit. Maar er komt in het begin best wel veel op ons af, dat moge duidelijk zijn.

De tijdelijke werkcarrière als regiomanager bij de Allsafegroep zit er op?

Op 31 juli beleefde ik mijn laatste werkdag na hier bijna twee jaar gewerkt te hebben. Ik heb er een hele mooie tijd gehad qua werk en collega’s maar men wist daar dat het tijdelijk zou zijn. Ik heb nog overwogen om projectmatig dingen voor ze blijven te doen maar het werk hier slokt zoveel aandacht en tijd op, dit was uiteindelijk geen optie.

Ook bij Allsafe was het aanpoten trouwens. Vaak ging ik om acht uur van huis om vervolgens om 19.00 uur terug te keren. Maar het was het uiteindelijk allemaal waard. Beter dat dan lijdzaam toe te moeten zien dat je bedrijf niet open mag.

Hoe beviel het om even niet meer in de horeca actief te zijn?

Vanaf de zijlijn was ik nog wel actief natuurlijk, denk aan allerlei administratieve handelingen. En toen we weer open konden hebben we in Ten Post bij Bij de Molen direct nieuwe mensen aangenomen zodat daar de boel organisatorisch weer strak rond stond. Dat maakte het voor mij ook wat makkelijker om afstand te nemen.

Mijn hart ligt in de horeca en dus was het best wel lastig om wat meer afstand te moeten nemen maar uiteindelijk heeft het wel heel goed uitgepakt. In plaats van geen zaak meer, alle rekeningen moesten natuurlijk wel betaald worden en dus moest er geld in het laatje komen, hebben we er nu twee! Achteraf is het alle inspanningen meer dan waard geweest.

Maar toen kwam daar begin dit jaar een belletje van Gerrit Koning?

Zo zat het niet helemaal want Gerrit en ik hadden altijd al bijna wekelijks contact en hij wist dat mijn handen jeukten om weer in de horeca aan de slag te gaan. Als ik terug zou keren naar Bij de Molen dan zou dat betekenen dat we afscheid zouden moeten nemen van andere personeelsleden en dat wilden we niet. Ik had al wat contacten met kleinere horecazaken voor een overname maar dat bleek uiteindelijk niet haalbaar te zijn.

En toen waren daar in februari de verdrietige familieomstandigheden rondom Gerrit zijn zoon Daniel en dat bracht een en ander in een stroomversnelling. Gerrit wist natuurlijk hoe wij in Ten Post de zaak hadden aangepakt en was uiteraard op zoek naar continuïteit voor zijn eigen bedrijf in Bedum. Immers, De Caenerij en Grandcafé Koning waren al jarenlang een begrip en een gevestigde naam in de omgeving.

Samen met Linda lang moeten nadenken om deze toch wel grote stap te nemen?

Linda: ‘Daan niet, ik wel hoor! Ik zag misschien nog wel het meest op tegen de onregelmatige (nacht)diensten maar door goede afspraken met Daan te maken over wie wat zou gaan doen, kwamen we er wel uit. Ik had immers wel door dat hij De Caenerij en Grandcafé Koning graag over wilde nemen.’

Daan: ‘Door inzage in de bedrijfscijfers en –resultaten had ik al snel in de gaten dat we een gezond horecabedrijf over zouden nemen. Een bedrijf dat veel mogelijkheden heeft inclusief de nodige groeipotentie. In Ten Post komen bijvoorbeeld gasten vanuit de hele provincie, dat zouden we ook graag bij onze vestiging in Bedum zien. Wat dat betreft valt er ondanks de drukte die we nu al ervaren toch nog een wereld te winnen.’

Hoe kijken jullie terug op de eerste vier maanden in Bedum?

Die zijn echt voorbijgevlogen! We hebben leuke dingen gedaan en neergezet, ook achter de schermen. Dus we hebben absoluut geen spijt van de overname gehad. Wel is het natuurlijk schipperen geblazen met de tijd, we zien elkaar bijna niet meer. Maar dat is zeker in het begin logisch.

Linda: ‘In de vakantietijd en door ziekte onder het personeel, ben ik hier een aantal keren bijgesprongen. Dat kan prima hoor want in Gerda van Huis hebben we in Ten Post een bedrijfsleider die haar zaakjes prima voor elkaar heeft. En zo heb ik ook een beter beeld gekregen van wat zich hier allemaal afspeelt en het personeel wat hier werkt leren kennen.’

Wat zijn de plannen met De Caenerij?

We kwamen binnen bij een geweldig restaurant, er stond een stevige basis. Maar we hebben natuurlijk een eigen stijl van werken en ook onze eigen ideeën die we met het team in de loop van de tijd door willen voeren. Maar dat is meer een kwestie van finetunen dan dat er op korte termijn grote veranderingen op het programma staan.

En in Grandcafé Koning wordt wekelijks wel iets bijzonders georganiseerd toch?

Vroeger ging iedereen naar het café op zoek naar gezelligheid en sociale contacten. Maar die trend is door de opkomst van de sociale media toch wat doorbroken en dat vinden wij heel jammer. Door verschillende evenementen te organiseren, proberen wij een zo breed mogelijk publiek aan te spreken en te bereiken.

We hebben de ABBA-revival hier gehad, Simpel Zat is langs geweest en binnenkort komt Melrose. De Karaoke-avond en de verschillende pubquizzen zijn altijd gezellige avonden die we regelmatig terug willen laten keren. En zo proberen we alle weken voor reuring te zorgen in het gezellige dorpshart van Bedum. Dat moet ook wel natuurlijk, want de familie Koning was jarenlang een begrip in de omgeving en daar moet je een stevig programma tegenover zetten om dat überhaupt te kunnen benaderen.

Restaurant Bij de Molen draait nog steeds als een tierelier?

Linda: ‘We zitten eigenlijk continu vol, dat gaat de hele jaar door. Dat geldt zowel voor de lunches, diners en de high-teas maar ook bedrijfs- en familiefeestjes en partijen, bijzondere jubilea enz.. We hebben niets te klagen en kunnen terugkijken op een goed jaar. We zijn dik tevreden dus!’

Als ik je vraag naar je hoogte- en dieptepunten Daan uit je horecacarrière, wat is dan het antwoord?

De overname van Bij de Molen was de eerste stap naar een zelfstandig bestaan in de horeca en daarom misschien wel het hoogtepunt. Het hele coronagebeuren was daarentegen zeker een dieptepunt maar uiteindelijk ook de basis voor een extra zaak hier in Bedum al was de aanleiding natuurlijk niet zo mooi. En zo zitten de hoogte- en dieptepunten enigszins in elkaar verweven.

Heb je nog smeuïge horecaverhalen?

Het zijn dure en bijzondere tijden maar toch vind ik dat de mensen het uitgaansleven moeten blijven opzoeken. ‘Dan maar een biertje minder’, bij wijze van. Ik weet het, veel mensen hebben moeite om financieel de eindjes aan elkaar te knopen maar ontspanning is zo belangrijk voor lichaam en geest, die balans moet er blijven.

Maar dat is geen anekdote natuurlijk, meer een persoonlijke boodschap. Misschien is het wel leuk om te vermelden dat RTV Noord hier vorige week nog geweest is n.a.v. een item over het uitzenden van wedstrijden van het Nederlands elftal in de kroeg. In mijn begintijd in Ten Post kwamen ze ook al eens langs en in de coronatijd besteedde OOG TV aandacht aan onze ‘Chef Speciaal-pakketten’. Maar om nou te stellen dat ik het nieuwe mediagezicht van Noord ben zoals jij dat zo mooi stelt, dat gaat mij toch veel te ver hoor.

Nog tijd voor hobby’s?

Nauwelijks meer want het werkt slokt ons helemaal op. Maar toch hebben we beiden tijd gevonden om in de sportschool de nodige kilo’s kwijt te raken. Iets wat we er zeker in willen houden.

Waar staat Daan Vogelaar over 10 jaar?

Die vraag heb jij mij eerder gesteld en ik had het toen al over een mogelijk tweede zaak in de toekomst. Die wens is uitgekomen. Eerst gaat de focus volledig op Bedum waar ik alle dagen met veel plezier te vinden ben. We proberen er hier met zijn allen alle dagen een feestje van te maken!

Linda: ‘Maar Daan is en blijft onrustig hoor en zit vol met creatieve ideeën. Ik hoor ze aan en probeer hem af en toe wat te temperen. Maar de onrust blijft. Ik sluit dan ook niet uit dat mocht de gelegenheid zich op termijn voordoen dat er nog wel een derde zaak bijkomt. Zeg nooit nooit inderdaad….’

Wil je verder nog iets kwijt?

Het was weer gezellig, haha. En langs deze weg de hartelijke uitnodiging voor die mensen die hier nog niet zijn geweest om eens langs te komen. En uiteraard een woord van dank en waardering voor al onze medewerkers, zowel hier als in Ten Post. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe blij we met ze zijn! We proberen dan ook altijd voor ze klaar te staan en een luisterend oor te bieden bij problemen. Door oplossingsgericht te denken, komen we er gezamenlijk altijd wel weer uit. Dat maakt ons wie we zijn!

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69