Kunnen jullie jezelf in het kort even voorstellen?
‘Kevin Lantinga is de naam en in mei word ik 14 jaar. Ik zit in de tweede klas van de Havo op het HHC in Warffum. Wat ik later precies wil worden, weet ik nog niet. Maar het zal vast een technisch beroep worden. Karten en voetballen zijn mijn grote hobby’s. Sowieso sport ik heel veel.’
‘En wij zijn zijn ouders’, zegt Brenda, die tussendoor telefonisch contact zoekt met man John. Het is druk bij Toyota Lantinga in Uithuizen waar beiden werkzaam zijn. Uithuizen is de plek waar John getogen is en waar ze nu aan de Ripperdadrift wonen. ‘En tussen de bedrijven door moet ik straks dochter Roxanne nog even ophalen. Zij is elf jaar en maakt ons drukke gezin compleet.’
Net terug van een mooie kartweek in Italië Kevin?
Ja, we zijn eergisteren net teruggekomen van een raceweek in Italië. Mijn vader en opa Jaap Jansen zijn mee geweest. Vorige week maandag heb ik eerst nog online les gevolgd en daarna zijn we rond twaalven in de auto gestapt voor een lange reis van 2.000 kilometer. Vlak bij Napels vond namelijk de World Series WSK-kartrace plaats. Om daar aan mee te mogen doen heb je een internationale racelicentie nodig en die heb ik begin dit jaar gekregen na vorig jaar mijn Europese licentie al te hebben gehaald. En om de internationale licentie te krijgen, moet je minstens een jaar in het buitenland rijden en goede resultaten behalen. Hierdoor heb ik ook een topsportstatus van de NOC*NSF gekregen.
In de leeftijdscategorie 11 t/m 14 jaar deden tachtig karters uit de hele wereld mee. Voor deze races moet je je inschrijven. Ik heb mooi van woensdag t/m zondag kunnen racen en uiteindelijk de finaleronde weten te behalen. Daar eindigde ik als 26e waarbij ik de pech had dat ik door een aanrijding het grootste gedeelte van de race met een ‘kromme’ kart moest rijden. Maar al met al was het een geweldige week, ik heb weer veel ervaring opgedaan.
Het (kart)racen zit in de Lantinga-genen toch?
John: ‘Dat mag je gerust zo stellen. Ik heb in de 125 en 250 CC gereden. Na een ernstig ongeval heb ik de overstap naar de autocross gemaakt waar ik tot 2018 actief was. Ik zeg wel eens gekscherend dat motorcoureur worden de grootste fout van mijn leven geweest is. Ik heb nog steeds overal littekens zitten en ervaar her en der de nodige pijntjes. Dat is ook de reden dat Kevin in de kart zit in plaats van op de motor!’
Wanneer ben je begonnen met karten Kevin?
Toen ik nog in de kinderwagen zat, ging ik al mee naar allerlei races. Ik ben dus met de autosport opgegroeid. Ik was acht jaar oud toen ik in 2016 mijn kartdiploma haalde in Lelystad. Daarna ben ik in verband met school een tijdje gestopt met karten. Vervolgens heb ik de draad weer opgepakt en daardoor kon ik in 2018 en 2019 meedoen aan het NK-viertakt. Mede ingegeven doordat ik in voorgaande races waaraan ik meedeed meteen vooraan reed.
Sinds 1,5 jaar doe ik mee aan tweetakt wedstrijden in voornamelijk Duitsland. Het niveau ligt hier behoorlijk hoger en er zijn strengere regels waar je aan moet voldoen. Ik rijd voor het KSM Official Racing Team. Zij zorgen voor het materiaal en de coaching tijdens de wedstrijden.
Inmiddels al enige mooie succesjes behaald toch?
In 2019 ben ik tijdens het NK-viertakt tweede geworden en vorig jaar won ik de ADAC-kartcup in Duitsland. En vorig jaar reed ik bijna altijd top tien in DKM en ADAC wedstrijden waar zo’n 50, 60 internationale racers aan meedoen. Uiteindelijk werd ik in elfde en dertiende in het kampioenschap. In die wedstrijden halen we tijdens langere, rechtere stukken snelheden van 120 tot 140 kilometer per uur!
Om een goede racer te worden moet je veel trainen (en is dat te combineren met school)?
Vaak train ik zaterdag en zondag in Duitsland, af en toe in Italië. Dan gaan we donderdagmiddag al die kant op. Daardoor mis ik ook wel lessen. De ene leraar houdt hier meer rekening mee dan de andere. Maar in de regel leidt dit niet tot al te veel problemen, als ik maar goed oplet in de lessen. Soms maak ik mijn huiswerk al van te voren en het gebeurt ook dat ik een opdracht wat later in mag leveren. Maar ik moet er dit jaar nog wel flink aan trekken, om over te kunnen.
Er gaat best wel veel tijd zitten in het karten. Op maandag volg ik training in Assen bij Jan Postema en ik doe aan fietsen, hardlopen en roeien. Ook thuis ben ik regelmatig met fysieke oefeningen bezig. Gemiddeld ben ik, inclusief de weekenden, toch wel twintig uur met mijn sport bezig. Daardoor schieten de trainingen bij Noordpool, waar ik bij JO-15 voetbal, er regelmatig bij in.
Jullie als ouders gaan mee als begeleiders?
Brenda: ‘Vaak ga ik mee naar trainingen en wedstrijden maar John is vorige week mee geweest. We proberen dat toch wat af te wisselen zodat we er beiden wat van meekrijgen. Het coach- en sleutelwerk ligt bij het team zelf. Wij zijn er dus meer als toeschouwers dan als begeleiders maar vangen Kevin tussen de wedstrijden wel op voor bijvoorbeeld een versnapering en dan kan hij ook mooi tegen ons aan kletsen.’
Is dat een beetje te combineren met jullie autobedrijf?
Dat is best wel een dingetje. Waar mogelijk proberen we in het voren te werken en soms moeten we bij terugkomst even flink gas geven. Maar we klagen niet hoor. We zijn zowel dealer als garagehouder en hebben het dus lekker druk.
Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit jullie racecarrière tot dusver?
Kevin: ‘De tweede plek op het NK in 2019 is eigenlijk een hoogte- en dieptepunt in een. Tijdens een in mijn ogen nette inhaalactie raakte ik mijn concurrent lichtjes. Voor mij was het een klein raceongevalletje maar de jury besloot mij een plek terug te zetten op de startrij in de laatste race. Mede daardoor kwam ik net twee puntjes tekort op de eindoverwinning. Het winnen van de ADAC-kartcup in Duitsland tegen allemaal snelle rijders was natuurlijk geweldig en dat ik tijdens mijn eerste ADAC race in Kerpen direct 6e werd voelde ook fantastisch.’
John haalt mooie herinneringen op uit de autocross. ‘We vormden met een paar coureurs uit Marum en Friesland een heel gezellig clubje. Vaak gingen we gezamenlijk naar de wedstrijden toe. Ik ben tijdens het NK helaas net tweede geworden tijdens het kampioenschap, maar kijk met nog meer plezier terug op het afsluitend feestje hierna. En in de nacht voor de TT-races in Assen heb ik jaren geleden zelfs op slinkse wijze met mijn maten nog enige raceminuten gemaakt op het TT-terrein. Dat kon toen nog. Mijn dieptepunt was een zwaar motorcross ongeval in 1995. Toen ben ik een paar jaar met racen gestopt en daarna heb ik de overstap gemaakt naar de autocross.’
Hebben jullie nog leuke raceanekdotes?
Brenda: ‘Ik heb Kevin wel eens uitgescholden voor pannenkoek.’ Kevin: ‘Ja, toen ging het bij de start al mis en de hele race reed ik echt heel slecht. Ik werd boos op mijzelf en was niet meer geconcentreerd. Er had veel meer ingezeten tijdens die dag!’ Brenda: ‘En toen zei ik dus: ‘Ik rijd toch geen 800 kilometer om jou als een pannenkoek te zien rijden!’ Maar daarna kwam hij goed terug hoor.’
En dat het karten niet helemaal gevaarloos is blijkt uit het volgende verhaal. ‘Tijdens een race werd een van Kevin zijn tegenstanders gelanceerd waardoor hij op Kevin zijn kart belandde die daardoor in de banden terecht kwam. De band- en rubbersporen waren op zijn helm terug te vinden. En toen hij na het NK Karten in Assen in zijn overall naar de autoraces op het TT-circuit ging kijken samen met nog enige andere karters, dacht de organisatie dat ze de kinderen van de autoracers waren en mochten ze rondkijken in de VIP-tent.’
Nog tijd voor andere hobby’s?
Kevin: ‘Voetballen vind ik heel leuk om te doen. Ik ben in de F-jes begonnen bij ZEC en voetbal nu dus bij Noordpool O-15. Leuk voor de sociale contacten en het is lekker om op die manier lol te maken met mijn vrienden.’
Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken Kevin?
Voor een mooie en belangrijke kartwedstrijd of als er iets ergs aan de hand is. En een grapje op zijn tijd weet ik ook wel te waarderen dus als het om iets grappigs gaat is het geen probleem wanneer je mij wakker maakt.
Waar staat de racer Kevin Lantinga over 10 jaar?
Ik kan wel zeggen dat ik dan in de Formule 1 rijd maar dat is niet realistisch. ‘Er groeit helaas geen geldboom in de tuin.’ Maar ik ben tegen die tijd vast nog wel actief in de autosport want ik vind racen machtig mooi!
Willen jullie verder nog iets kwijt?
We vinden het heel mooi om te zien hoe iedereen ons support en met ons meeleeft. Live-streams via Facebook of de website worden bijvoorbeeld ook op het voetbalveld en in de kantine bij vv Z.E.C. gevolgd. ‘Dan wordt er gejuicht wanneer ik een plekje naar voren schuif’. Maar ook de familie leeft fanatiek mee!